Avioeron hakeminen, käytännön asioita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itkettää

Vieras
Eli, miten avioeroa haetaan? Varmaan jollain lomakkeella, mutta siis maksaako, astuuko voimaan heti, tarvitaanko henkilöllisyystodistus jne.

Entä tilanne, jossa toinen ei suostu eroon. Mies siis ei suostu ja voisin toki ottaa ja lähteä, vaan kun pitäisi asunto myydä ja mies ei suostu siihenkään. Ei suostu myöskään ostamaan minua ulos, eli pattitilanne tämä. Maksan 750 euroa lainaa joka kuu, enkä todellakaan pysty siihen päälle maksamaan toista asuntoa. Jos jätän maksamatta, tulee maksuhäiriömerkintä (ja tätä mies käyttääkin valttikorttina kiristäessään minua jäämään

Soita kuntasi oikeusaputoimistoon, siellä osaavat neuvoa miten toimia *piip*mäisen tulevan ex-miehesi suhteen.

Avioeropaperit voit käydä täyttämässä käräjäoikeuden asiakaspalvelussa/kansliassa/mikälie infopiste lieneekään. Henkkarit tottakai mukaan. Maksaa jotain 70 euron tienoilla kaiketi.

Lomakkeen saa käräjäoikeudesta tai netistä tulostamalla, se postitetaan tai viedään Käräjäoikeuteen. Sen voi tehdä yksin tai yhdessä, jot viet avioerohakemuksen yksin, niin haastemies hakee siihen tavalla tai toisella toisen osapuolen allekirjoituksen. Kun molempien allekirjoitukset on paperissa, alkaa 6kk:n harkinta-aika. Sen päätyttyä toinen osapuoli voi edelleen yksipuolisesti hakea avioeron 2.vaihetta, johon ei sitten enää enempiä allekirjoituksia tarvita, lähetetään vaan molemmille osapuolille paperi, jossa lukee että teidät on tuomittu avioeroon ja sillä siisti. Multa ainakaan ei ole pyydetty henkilöpapereita koskaan.

Lainan suhteenhan se menee ilman muuta niin, että mies joko maksaa sinut ulos tai sitten asunto/talo menee myyntiin. Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon. Vastaavassa tilanteessa oma siskoni otti yhteyttä suoraan pankinjohtajaan, ja häneltä sai apua kyllä tuon lainan suhteen.

Haet lomakkeet sieltä oikeustalolta, samalla he neuvovat miten toimitaan. Hakiessa ei tarvitse todistaa henkilöllisyyttä, mutta molempien teidän pitää allekirjoittaa avioerohakemus. Jos toinen ei suostu, joudutte hankalammin sitä hakea, mutta missään tapauksessa eropäätös ei heti astu voimaan. Ensin on n.6kk odotteluaika, sitten vielä n.3kk harkinta-aika vai miten ne nyt menikään. Ja se eroaminen maksaa. Jos olet köyhä, voit hakea apua siihen maksuun oikeudelta. Mutta siis kannattaa ihan mennä käymään siellä, tai soittaa. Netistä oman kuntasi sivuilta varmasti löydät tarvittavat yhteystiedot, hakusanaksi avioero.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Multa ainakaan ei ole pyydetty henkilöpapereita koskaan.

Multa kysyttiin, kun halusin laskun perässä kotiin.
(joo, oon hakenut eroa joskus vuosia sitten)

Mäkin sain laskun perässä kotiin. :D Mutta ei kyselty papereita kyllä kun vein sen paperin, tuli mieleenkin että tämänhän vois jättää kuka vaan. :D Joo, mulla se on jäänyt roikkumaan ja se kakkosvaiheen paperi pitäis viedä Turkuun... :p

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mäkin sain laskun perässä kotiin. :D Mutta ei kyselty papereita kyllä kun vein sen paperin, tuli mieleenkin että tämänhän vois jättää kuka vaan. :D Joo, mulla se on jäänyt roikkumaan ja se kakkosvaiheen paperi pitäis viedä Turkuun... :p

Treffit? :D

Yhteistyössä