Onpas monta kysymystä.
Meillä meni niin, että muutettiin asumuseroon, tarkoitus oli parantaa suhdetta, mutta se ei sitten onnistunutkaan. Asumuserosta meni melkein kaksi vuotta, että "sain aikaiseksi" hakea eroa. Olimme olleet yhdessä n. 2,5 vuotta ennen asumuseroa, vuoden naimisissa, eli avioeron tullessa avioliittoa oli takana n. 3 vuotta. Olin itse avioeron tullessa voimaan 31v. Lapset olivat asumuseron aikaan 5kk ja 1,5v, siitä asti olin käytännössä yh, vaikka suhdetta pitikin korjata, mutta se ei tosiaan mennyt ihan suunnitelmien mukaan.
Ero oli... hmm.. ei sopuisa eikä riitaisa. Mies ei vaatinut eikä halunnut mitään, allekirjoitti kyllä lopulta kaikki paperit ihan kiltisti. Mutta asumuseron jälkeen häntä oli kyllä vaikea saada käsittämään, että minun kotini ei ole hänen kotinsa.
Muutin muualle, toiseen asuntoon, joka oli suunnilleen saman kokoinen kuin edellinenkin. Vuokra-asunto, niin kuin edellinenkin. Olihan se alkuun tosi yksinäistä, ja muutenkin vaikeaa, mutta meillä eroon liittyi paljon alkoholismia ja väkivaltaa, että se varmaan tekee tilanteesta erilaisen. Toisaalta oli ihanaa elää omassa rauhassa ja nautin siitä suunnattomasti, toisaalta kahden pienen lapsen kanssa se yksinäisys oli ihan suunnatonta.
Mulla oli sinänsä hyvä tukiverkko, että asuin ja asun edelleen lähellä vanhempiani. Kuitenkaan ei se mikään hoito-automaatti ollut, että esim. kipeänä olen hoitanut lapset ihan itse. En käynyt töissä kun ero tuli, vaan olin hoitovapaalla.
Mulla on yksinhuoltajuus, jonka ex itse "myönsi" eli siis allekirjoitti hakemuksen. Mieheen en ole missään yhteydessä enkä aio koskaan ollakaan. Hän haluaisi olla lapsien kanssa yhteydessä, mutta toistaiseksi ainakaan ei ole. Ei ole kohta kahteen vuoteen tavannut lapsia lainkaan. Exä asuu siis toisella paikkakunnalla mutta kuuleman mukaan aikoo muuttaa naapurikaupunkiin. Avioehtoa ei meillä ollut, minä rehellisesti sanoen vein kaiken. Mies ei mitään pyytänyt eikä halunnut.
En ole katunut, ja ainoa asia, minkä tekisin toisin, on että lähtisin hyvin paljon aikaisemmin.