Avioeroon liittyviä asioita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua vailla

Vieras
Osaako kukaan sanoa, että kun omistamme eksäni kanssa yhdessä omakotitalon, johon minun olisi tarkoitus jäädä asumaan siihen asti kun talo on myyty (eksä muuttaa uuden naisensa luo), niin onko eksä velvollinen maksamaan talon juoksevia kuluja (sähköt, lämmöt jne) ja jos ei niin saanko minä missään vaiheessa mitään hyvitystä siitä että yksin kulut makselen?

Toinen asia, olemme aikoneet (saa nähdä miten onnistuu) jakaa omaisuutemme ilman ulkopuolista apua, mutta jos joudutaan ottamaan ulkopuolista apua, niin miten käsitellään meidän yhdessä maksama auto, josta lainat ja kaikki kulut on aina puoliksi maksettu, mutta auto on eksän nimissä.

Jos teillä on avioehto, auto menee sille jonka nimissä on, muuten puolet ja puolet. Varmasti sinulla on vähemmän kuluja, jos lainat on maksettu, vanhassa talossa kuin vuokra-asunnossa että maksele kiltisti vain ja ole tyytyväinen.

Meillä oli samanlainen tilanne, mutta mies jäi taloomme. En joutunut osallistumaan kuluihin, koska periaatteessahan miehen olisi joutunut maksaa vuokraa minulle puolesta osallisuudesta taloon (ja minä jouduin maksamaan vuokraa muualla!). Lämmitys meni hänelle, vesi hänelle, minähän en siellä asunut. Lainakulut laitoimme kuitenkin jäihin eli mars pankkiin ottamaan lyhennysvapaita kuukausia, ei ole hankalaa. Puolisen vuotta meni myydä talo.

Jos aiot periä mieheltä kuluista osan, hän voi periä sinulta vuokraa. Tai pakottaa sinut maksamaan osan vuokrastaan, koska ei voi asua puoleksi omistamassaan asunnossa. Mieti asiaa toisinpäin. Kulunsa on hänelläkin, uudessa paikassa.

Suosittelen osituksen tekemistä asiantuntevan lakimiehen avustuksella. Minä muutin erossa pois yhteisestä talosta ja en maksanut talon kuluja koska jouduin maksamaan uuden asunnon vuokran ja kulut ositusta odotellessa. Se on kai miten asia sovitaan, jos saat miehen suostumaan siihen että makselee sinulle niin ei kai sitä mikään estä. Mutta hommatkaa lakimies ositukseen, jos ei teillä ole avioehtoa niin kaikki avioliiton aikana hankittu omaisuus on yhteistä. Kuten myös lainat jotka ovat yhdessä otettuja tai joilla on maksettu yhteistä elämistä tai yhteisiä hankintoja, tulisi osittaa.

Jos aiot periä mieheltä kuluista osan, hän voi periä sinulta vuokraa. Tai pakottaa sinut maksamaan osan vuokrastaan, koska ei voi asua puoleksi omistamassaan asunnossa. Mieti asiaa toisinpäin. Kulunsa on hänelläkin, uudessa paikassa.

Juuri näin. Ei kannata alkaa tappelemaan joistakin muutamien satasten sähkölaskuista (ja sinähän siellä sitä sähköä kulutat, ap!), kun mies voi alkaa sitten vaatimaan puolta asunnon käyvästä vuokrasta. Halvalla asut, jos vain juoksevat kulut maksat.

Yhteistyössä