Avoliitto ja raha asiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ]enni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

]enni

Jäsen
16.01.2011
41
0
6
Miten te muut avoliitossa olevat hoidatte raha asiat?
Ehdotin miehelle, että avattais yhteinen tili johon molemmilt menis tietty summa kuussa, ja sieltä sit maksettais ruoka ja sähkö yms.. ja omilt tileilt sit puhelimet ja autot yms..
Mies jäi miettimää asiaa mut jotenki tuntuu et tyrmäs ehdotuksen....

Meillä menee juurikin noin. Yhteiset menot yhteiseltä tililtä johon molemmat laittaa tietyn summan kuukausittain. Muuten omat rahansa saa käyttää niinkuin parhaimmakseen katsoo. Ei olla ainakaan vielä 3 vuodessa onnistuttu rahasta riitelemään tällä systeemillä. :)

Eletään kuin rahat ois yhtesiä, vaikka eri tileille menee. Ei mitään kalliimpia ostoksia kumpikaan tee toisen tietämättä. Mies maksaa vuokran, auton maksut, suurimmaksi osaksi bensat ja vähintään sen oman puhelimensa laskut. Mun tilille pyritään säästämään (järkisyistä), joten sieltä lähtee pienemmät laskut ja osa ruokamenoista. Säästöille on selkeät tarkotukset mihin ne on aina menossa seuraavien muutaman kk sisään. Ja mulla vielä siis huomattavasti pienemmät tulot kuin miehellä.

Oon joskus eläny pätkän niinkin, että kumpikin nosti tililtään yhteseen ruokakassaan saman summan. Sieltä sit maksettiin ruokakauppareissut.

vielä kun oltiin avoliitossa, aukaistiin yhteinen tili (oikeestaan heti ) ja sinne tilille meni molempien rahat, ja sieltä maksettiin kaikki, erittelemättä mikä on kenenkin lasku/rahat. Edelleen yhteinen tili ja homma toimi samalla lailla :) ehkä se toimii siksi meillä niin hyvim kun ei oo isot palkat ja kumpikaan ei oo rahan/materian perään :D hyvässä yhteisymmärryksessä ollaan saatu kaikki hankinnat ja ns. heräteostokset tehtyä. Ikinä ei olla rahasta riidelty :D homma toiminut 10vuotta

Samalla lailla kuin nyt avioliitossakin. Rahat menee omille tileille, mutta ovat käytännössä yhteisiä. Laskut jaetaan tulojen suhteessa, eli nyt kun mies tienaa 0€, niin maksaa 0€ laskuja. Tämä ei tosin ole mitenkään tarkkaa ja esim. kaupassa maksaa se, jolla sattuu olemaan. Molemmilla on tilillä verrattain aika paljon rahaa ihan aina, meistä ei kumpikaan shoppaile tai tuhlaa rahjoja turhuuksiin.

Meillä on laskettu menot ja jaettu ne suurinpiirtein puoliksi eli esim. toinen maksaa lainanlyhennyksen + satanen ruokaan ja toinen kaikki laskut ja loput ruokakuluista. Tosin tämä ei tunnu toimivan, kun mies on se laskun maksaja, koska hän ei osaa ennakoida sitä että jotkut laskut tulevat harvemmin ja näin ollen joinakin kuukausina on isompi summa maksettavaa (ei siis osaa säästää ollenkaan etukäteen). Joten luulen että meilläkin avataan yhteinen tili, jonne kumpikin siirtää tietyn summan.. silloin on miehellekin helpompaa kun tietää että joka kuukausi menee sama summa ja lopuilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa.

on omat tilit, jonne palkat menee. isommat ostokset maksetaan yhdessä ja jompi kumpi tietyt laskut. yhteiselle säästötilille laitetaan ulkomaan matkoja varten ylimääräiset.

vielä kun oltiin avoliitossa, aukaistiin yhteinen tili (oikeestaan heti ) ja sinne tilille meni molempien rahat, ja sieltä maksettiin kaikki, erittelemättä mikä on kenenkin lasku/rahat. Edelleen yhteinen tili ja homma toimi samalla lailla :) ehkä se toimii siksi meillä niin hyvim kun ei oo isot palkat ja kumpikaan ei oo rahan/materian perään :D hyvässä yhteisymmärryksessä ollaan saatu kaikki hankinnat ja ns. heräteostokset tehtyä. Ikinä ei olla rahasta riidelty :D homma toiminut 10vuotta

Sanasta sanaan meilläkin on toimii näin - samoin on toiminut 10 vuotta =)

Omat asuntolainat yhteisestä talosta. Miehellä isompi palkka niin hällä isompi laina. Kummallakin omat tilit. Kaupassa maksetaan vuorotellen tai siltä tililtä missä on rahaa. Laskuja maksellaan samalla periaatteella. Eli tarkkaa ainoastaan siinä, että omat lainat ja palkat omille tileille.

Meillä on ainoastaan omat tilit, mutta yhteiset rahat.. ;) Rahassa ei ikinä meillä lasketa "multa meni nyt näin paljon rahaa, nyt sun täytyy sitten maksaa kaikki noi tai antaa mulle takaisin rahaa".

Meillä maksaa se kenellä rahaa on. Mun tili tulee 2xkk ja miehellä kerran kk:ssa joten tää on kaikkein helpoin tapa. Eikä meillä lasketa kuka käyttää kuinkakin paljon laskuihin, ruokaan tai muuhun yhteiseen, pääasia että rahat riittää ja saa vähän säästöönkin.

Yhteistä tiliä ei ole eikä tule ikinä.

meillä on muodostunu tässä vuosien saatossa sellaset " vakiolaskut" mitkä kukakin maksaa.

Mies maksaa lainan, yhtiövastikkeen, tytön hoitomaksun, uimakoulumaksun ja oman puhelinlaskun. Mä maksan auton vakuutukset, verot, telkkariluvan, mun työpaikan parkkimaksun ja omat laskut joita on esim. piilarit tai jos oon tilannu jotain. Samoten maksan 2 lehtitilausta ja ostan lapsen kaikki vaatteet ja pääosin miehenki vaikka sillä on henkilökuntakortti mun työpaikalle. On huono shoppaamaan.

Joskus riippuu sit kans et millanen tili mulle on tullu et pystynkö maksamaan kuinka paljon.

kaupassa maksetaan about puoliks ja molemmat käy viikolla hakemassa ne mitkä loppu.

Ei oo nii nuukaa.

samoten jos tarttee ostaa jotain kalliimpaa esim. autoon renkaat tai auton huoltoon menee paljon niin mies yleensä laittaa sit mulle rahaa tai toisinpäin.

7v aikana ei oo ikinä takuttu rahasta. Noi menee niin automaattisesti meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ]enni;23082196:
Miten te muut avoliitossa olevat hoidatte raha asiat?
Ehdotin miehelle, että avattais yhteinen tili johon molemmilt menis tietty summa kuussa, ja sieltä sit maksettais ruoka ja sähkö yms.. ja omilt tileilt sit puhelimet ja autot yms..
Mies jäi miettimää asiaa mut jotenki tuntuu et tyrmäs ehdotuksen....

Meillä on kaikki yhteistä =) lapset, velat ja omaisuus.

Eli meillä on yksi tili minne tulee molempien tulot ja johon molemmilla on kortit. Toinen tili on niinikäään yhteinen, sieltä lähtee laina ja sinne säästetään ylimääräiset. Toimii meillä.

Aluksi hyvin siksi, että oli aina niin vähän rahaa, että onneksi yhteiseltä tililtä sai automaatista sen 50markkaa ulos. Nykyisin hyvin siksi, että mä maksan laskut ja seuraan taloutta (mua kiinnostaa, miestä ei) molemmat ostaa mitä tarvii ja haluu. Isommista toki keskustellaan, ostetaanko ja jos niin koska.

Meillä on ollut niin, että molemmilta menee nettopalkasta vaikka 60% yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Näin isompipalkkaiselle jää enemmän omaa rahaa, niinkuin pitääkin. Eikä tule sellaista, että toinen haluaa että laitetaan yhteiselle aina 1000e per pää ja ostella sisäfilepihvejä harva se päivä vaikka toisella ei olis varaa. Eikä koskaan ikinä tartte kysyä mistään omista ostoksista lupia tai neuvotella. Jos mies haluaa isomman telkkarin, vaikka vanhassakaan ei ole mitään vikaa, niin senkus sitten ostaa omilla rahoillaan, ei kuulu mulle. Toki jos telkkari menis vaikka rikki ja PITÄÄ ostaa uus, niin se maksettais yhdessä.

Nyt kun tulee baby ja mun tulot tippuu äitiyslomien yms takia, niin siirrytään yhteistalouteen, mutta silleen että molemmille jää omaa rahaa vaikka 300e/kk, tai sen verran mihin on varaa. Mä oon niin anaali kyllä rahan suhteen (varsinkin miehen höpöhöpöostosten suhteen), että tiedän että rupeaisin tappelemaan jos kaikki rahat olisi yhteisiä. Eikä nyt tartte koskaan kysyä toisen mielipidettä/lupaa vaikka täysin turhista mutta ah, niin ihanista 200e kengistä <3

Meillä on ainoastaan omat tilit, mutta yhteiset rahat.. ;) Rahassa ei ikinä meillä lasketa "multa meni nyt näin paljon rahaa, nyt sun täytyy sitten maksaa kaikki noi tai antaa mulle takaisin rahaa".

Lisään vielä että meillä ei ole lainkaan lainaa. Jos myöhemmin otamme esim. talolainan, luultavasti alamme järkeyttää enemmän rahankäyttöä tai luulen että ainakin itse karsin ns. turhia ostoksia pois ja rahan käytöstä tulee molemmilla enemmän suunnitelmallista.

Yhteistyössä