Hae Anna.fi-sivustolta

Baletti harrastuksena?

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä pinkki unelma, 11.09.2005.

1. pinkki unelma Vierailija

Meidän 6-vuotias on kovasti innostunut baletista ja haluaisi aloittaa ensi vuonna. Olisin kysynyt kokemuksia ballerinojen vanhemmilta, että onko baletti hyvä harrastus, häiritseekö se koulunkäyntiä, onko se vahingollista (ainakin näin asiaa tuntemattomalle jotkut liikkeet ja tanssitavat näyttävät aika hurjilta) ja onko siitä muuten hyötyä motoriikan kehitykselle yms.?

Osaatteko sanoa hinnoista mitään, kuinka tyyristä tuo mahtaa olla? Sen tiedän että täkäläisessä balettikoulussa on tapana hankkia pikkutytöille nk. ""ryhmäpuku"" syksyn alussa. Onko se silloin huokeampi kuin yksittäin ostettu?

Meidän pikkuneiti on aina ollut kova voimistelemaan ja on jo kotonakin ""liihotellut"" ympäri taloa kuin ballerina ainakin. ;)

Tytön paras kaveri on hiukan pullukka, mutta myös innostunut balettiajatuksesta ja haluaisi myös aloittaa. Sopiiko harrastus siis myös pyöreille lapsille?

2. Asta Vierailija

Ilman muuta balettiin, jos on intoa! Onkohan se vielä satubaletin nimellä tuossa vaiheessa, mutta hyvin pianhan se jo muuttuu oikeaksi baletiksi. Baletti on aika rankka laji, mutta se antaa erinomaisen ryhdin, tasapainon. koordinaatiokyvyn ja opettaa ryhmässä työskentelyä sekä kurinalaisuutta (riippuu tietenkin opettajasta). Hinnoista en osaa sanoa, tuskin se sen kalliimpaa on kuin muutkaan..... Ainahan harrastus maksaa...
    Minä toivoin aina tyttöä, itse kun olen tanssinut nuorena, että voisin viedä häntä balettiin, mutta sainkin kolme poikaa, eikä nuo tanssi... (nk. suomalainen mies).
    Pyöreille lapsille voi olla vähän rankempaa aluksi, mutta eiköhän siinä kaloreita kulu kun treenit alkaa.
    Suosittelen ehdottomasti balettia!

3. äiti Vierailija

Omina kokemuksina baletti tuo hyviä ja huonoja muistoja.

Meillä molemmat prinsessat halusivat aloittaa baletin jo kolmivuotiaina. Sehän kulkee pienillä satubaletin nimellä. Molemmat aloittivat urheiluseuran sisällä tapahtuvaan toimintaan ja pienille riitti muutama pyörähdys ja hipsuttava askel. Juuri sitä mitä oltiin tilattu.:) Hinta oli todella edullinen, kuten urheiluseuroilla yleensä. Jos nyt oikein muistan, niin vuosi taisi maksaa jotain 20 euroa, jos sitäkään.

Muuten ihan mukavaa ja tytöt tykkäsivät tosissaan. Mutta. Ajattelin tuota teidän tuttavatyttöä, pyöreämpää lasta. Nimittäin tuossa ryhmässä kun neidit alkoivat olla n. viisivuotiaita, niin meidän tytärtä alettiin nimittelemään pullukaksi. Siis tyttö oli aivan normaalipainoinen ja -vartaloinen. Muut olivat sellaisia langanlaihoja, kuten suurin osa pikkutytöistä nykyään.

Eli vaikka ohjaaja, fiksu nuori tyttö, kuinka yritti asiaa lasten kanssa käydä läpi, ei auttanut. Joten lopetin mokoman mieliharmin, ettei tytön mielikuva itsestään vääristy.

Vuoden päästä, kuusivuotiaana hän alkoi puhua baletista uudelleen, joten valitsin yksityisen, yhden naisen ""firman"" balettiohjaajaksi. Tervejärkinen nuori nainen, n. 25 -vuotias. Balettikouluista en saanut yhtä hyvää kuvaa, ainakaan täällä meillä. Tämän ohjaajan kanssa tytöt sitten jatkoikin muutaman vuoden, kunnes toinen innostui ihan muusta ja toisen ""pääharrastus"" alkoi viedä liikaa aikaa.

Tämän nuoren naisen balettikoulussa lapsilla oli todella hauskaa, ei liian totista mutta kyllä töitä tehtiin: molemmat olivat tyystin hikisiä tunnin päätteeksi. Muistan vieläkin opettajan pirteän ääneen ""iloiset jalat"", eli jalkaterät ulospäin. Hän osasi kohdata lapset ja puhua heille heidän kielellään. Kuitenkin pikku balleriinat osasivat yhtä jos toista.

Henk. koht. jos nyt pitäisi aloittaa alusta ja tietäisin kaiken tämän, en todennäköisesti lupaisi balettia ensimmäiseksi harrastukseksi. Jos ollenkaan. Riski pudota tyystin outoon maailmaan on liian suuri ja harrastus itsessään on niin yliarvostettu ja vaativa, että pienet tytöt voivat olla prinsessoja myös monessa muussa lajissa. Nimenomaan noita henkisiä vaurioita paikkaillessa saattaa kulua vuosi jos toinenkin.

4. pinkki unelma Vierailija

Kiitos vastanneille! Tietysti tätä asiaa pitää punnita monelta suunnalta.. katsotaan nyt ensin jatkuuko neidin kiinnostus, vuosi on tässä iässä pitkä aika ja innostuksen kohteet ovat vaihtuvaisia. Ja täytyy varmaan puhua tytön parhaan ystävän vanhempien kanssa tästä ""nimittely""-asiasta. Tuntuu surulliselta jos jo ala-asteikäiset alkavat arvottaa toisiaan painon mukaan.. Tulee ikävä omaa lapsuutta, ainakin itse muistan, että silloin lapsuus jatkui pitempään.

5. Essi Vierailija

Meillä myös tyttö on kovasti puhunut, että haluaisi balettiin. Mutta minä pelkään, että se on liikaan varpaiden päällä ""keikistelyä"" ja ehkä turhan rankkaa reilu viisivuotiaalle.

Tytöllä on motoriikka kohdallaan, hän käy toista vuotta luistelukoulua ja piruetit yms. näyttävät sujuvan (yllättävän) hyvin.

Pitäsikö sitä jatkaa luistelua vai ottaa luistelun rinnalle joku voimistelu- tai balettiharrastus?

6. Ensinnäkin on sanottava, että varvastossuja ei edes oteta heti käyttöön balettiharrastuksen alettua. Useimmat tanssivat ihan tavallisesti ""demi pointe"" (= puolivarpailla) pari, kolme vuotta, ennen kuin kärkitossut tulevat kuvioihin. Ja silloinkin niillä treenataan aluksi todella varovasti ja vain lyhyitä jaksoja, esim. 15 minuuttia tunnin lopuksi. Mikäli lapsi aloittaa baletin, niin muutamaan vuoteen ei kannata kärkitossujen ostamisesta/käytöstä stressata. Moni ehtii jo lopettaa koko harrastuksen, ennen kuin niin pitkälle päästään!

Jos tyttösi harrastaa luistelua, niin balettia suosittelen EHDOTTOMASTI siihen tueksi. Tietysti joku rytminen voimistelukin käy. Baletista vain on paljon hyötyä luistelijoille, joten sikäli kannattaisi.

7. 15 vuotta tanssia Vierailija

Kyllä. Baletti on hyvä harrastus. Näin voin sanoa 15 vuoden harrastuskokemuksella. Itse aloitin baletin 4 vuotiaana ja lopetin tuossa muutama vuosi sitten lukioikäisenä.

Baletti opettaa kropan hallintaa ja olen huomannut, että muiden tanssilajien oppiminen on huomattavasti helpompaa kun on tekniikka kohdallaan. Aika monet liikkeethän perustuvat balettiin ja baletissa tosiaan ne liikkeet tehdään (tai pitäisi tehdä) oman kropan ehdoilla. Ulkopuolisen näkökulmasta liikkeet saattavat näyttää hurjilta, mutta mihinkään epäluonnollisiin asentoihin baletissa ei vääntäydytä. Ja lapsillahan se on enemmän sitä jalkojen ojentelua ja ryhdin hallintaa. ""Oikeat"" balettiliikkeet ja tanssi tulevat mukaan sitten myöhemmin.

Siinä siis aluksi niitä hyviä puolia. Mutta sitten...

Täytyy sanoa, että en ole aivan varma laittaisinko omaa lastani balettitunnille. Kokemukset 15 vuoden ajalta ovat sekä hyviä että huonoja. Ja huonoilla tarkoitan todellakin huonoja.

Täytyy ottaa huomioon, että baletti on hyvin ulkonäkökeskeinen laji. Itse olen aina ollut hieman rotevampi kuin tanssikaverit ja tästä olen kärsinyt paljon. Jopa niin paljon, että edelleen koen itseni lihavaksi, vaikka en sitä varmasti enää edes ole. Baletti kuitenkin kasvatti lihasmassaa, mikä pienen ylipainon kanssa ei todellakaan ollut hyvä yhdistelmä. Nyt kun mietin asiaa, niin minun olisi pitänyt vaihtaa baletti jo aikaisemmin johonkin toiseen tanssilajiin.

Totuus on, että tuossa yläasteikäisenä viimeistään on tehtävä valinta sen suhteen, kuinka paljon balettiin haluaa panostaa. Itse olisin halunnut ""vain"" harrastaa, mutta tämä ei ollut mahdollista, joten jäin kyllä jo tuossa vaiheessa aika ulkopuoliseksi ryhmässä. Kävin kyllä tunneilla, mutta tanssimisen ilo katosi täysin. Lukioikäisenä sitten lopetin kokonaan kun aika ei enää riittänyt.

Ja lapset voivat kyllä todellakin olla julmia. Ja huonon opettajan kanssa tämä vielä korostuu. Vertailua tapahtuu varmasti ja jokaisessa ryhmässä on aina ne ""parhaat"". Tältä ei voi välttyä. Myös siihen kannattaa varautua, että baletissa opetustyyli on aika rankka. Ei nyt ehkä alaluokilla tai satubaletissa, mutta kyllä siihen lajiin kuuluu tietynlainen opettajan auktoriteetin kulttuuri. Vaatii hieman luonnetta, että kestää omaan kroppaan ja ilmaisuun kohdistuvat huomautukset. Ja keskittymiskykyähän se baletti toki luonnollisesti vaatii.

Ilmapiiri riippuu todella paljon siitä, minkälainen tanssikoulu on kyseessä. Itse sanoisin, että kannattaa mieluummin mennä isojen koulujen tunneille ja välttää näitä pelkästään balettiin erikoistuneita kouluja. Lapselle sopivampi ympäristö ja muiden tanssilajien kokeilu voi avata uusia uria. Toki pienissä kouluissa saattaa olla sitä todellista balettiosaamista ja jos todella huipulle haluaa, niin sitten ehkä.

Ja sitten vielä. Jos lapsi aloittaa sen tanssin, niin kannattaa ihan oikeasti tarkkailla, että viihtyykö hän siellä. Itse olisin ehkä lopettanut hieman aikaisemmin, mutta jotenkin en halunnut tuottaa pettymystä itselleni tai vanhemmilleni. Jos tanssin ilo katoaa, niin kannattaa kokeilla muita lajeja. Myös opettajien kanssa kannattaa keskustella. He kuitenkin yleensä näkevät, mitkä edellytykset kenelläkin on.

Ja hinnoista. Tanssi on kallis laji. Tuntien maksut ovat isoja. Varusteet eivät onneksi lapsilla maksa kauheasti ja kierrättämsitä kannattaa harrastaa. Tossuja ja muita saa käytettynä. Toki ne ensimmäiset balettitossut kuuluu pikkuballeriinalle ostaa uutena. :)

Voi kun olisi niin paljon kerrottavaa, mutta en osaa pukea niitä sanoiksi. Kyselkää jos on jotain, mitä haluatte vielä tietää. :)

8. tutuhaaveet Vierailija

Sellaista olisin kysynyt, että kuinka ulkonäkökeskeisyys vaikutti balettiryhmässä? Huomauttelivatko muut oppilaat tukevuudesta, tai oliko se opettaja?

Kiitos pitkästä ja erittäin mielenkiintoisesta kirjoituksesta, olisi tosiaan kiintoisaa saada lisääkin balettimuistoja tänne pitkän linjan tanssijoilta kuten sinä. Pitkällä tähtäimellähän lajin hyvät ja huonot puolet oikeasti tulevat näkyviin.

9. 15 vuotta tanssia Vierailija

Kyllä se ulkonäkökeskeisyys vaikuttaa. Ehkä karkeimmin tämä näkyi esiintymistilanteissa. Totuus on se, että HARVOIN ne tukevat tytöt pääsevät eturiviin tai saavat mitään ylimääräisiä rooleja. Opettajan en muista koskaan huomautelleen tukevuudesta, mutta lapsetkin ovat sen verran älykkäitä, että huomaavat kyllä, kuka on opettajan suosiossa. Muistan jo hyvin pienenä havainneeni, ketkä valitaan ensimmäisenä rooleihin. Vaikka opettajat kuvailivatkin jakoa ""sattumanvaraiseksi"", oli luonnollisesti selvää ketkä ovat eturivissä. Ja tokihan se ryhmän ydin muodostuu aina näiden ""parempien"" ympärille. Ehkä ihan pienten ryhmissä tämä on vähäisempää, mutta mitä enemmän esiintymisissä yms. alkaa olla, sitä korostuneempi on myös jako.

Ainoastaan yhdessä balettikoulussa muistan opettajan suoraan huomautelleen tytöille painosta. En kuitenkaan usko, että tätä tapahtuu niinkään paljon isojen koulujen tunneilla. Opettajat ovat siellä ""vain"" palkkalistoilla ja valvontaa on enemmän. Yksityiset koulut on sitten eri juttu, koska näissä pelataan ihan omilla säännöillä.

10. Baletin harrastaja Vierailija

On varmasti eri asia, harrastaako balettia vain harrastamisen vuoksi, että saa pyörähdellä kuin pikkuballerina, vai hakeutuuko sellaiseen kouluun, jossa pidemmällä tähtäimellä on mahdollisuus treenata ihan vakavassa mielessä ja parhaimmat valikoituvat kenties ammattiin.

Ihan pienillä se on enemmänkin sellaista leikki-tanssia, liikuntaa ja motorisia&musikaalisia taitoja kehittävää, kun taas vanhemmalla iällä muuttuu teknisesti vaativammaksi, kuten täällä on sanottu.

Jos lapsi kovasti haluaa, niin ei kai esim. puolen vuoden kokeilujakso ole pahasta - kyllä siinä ajassa huomaa, tykkääkö hän käydä ja viihtyykö tunneilla.

Mitä olen omaa tuntiani edeltäviä pikkuisia katsonut, niin ei siellä kaikki suinkaan ole langanlaihoja keijukaisia, mutta niin vaan tulevat punaposkisina ja innosta puhkuen aina tunnilta. Opettaja pitää tiukkaa kuria, mutta muuten joukkoa ei pysty pitämään koossa, eikä balettitunti ole mikään lastentarhan tempputuokio, vaan lajiin kuuluu tietty kurinalaisuus, aikuisiälläkin aloittaessa.

Eihän äitejä tai isiä estä mikään aloittamasta vaikka aikuisbalettia, niin siinä pääsee paremmin itsekin lajiin sisälle ja tulee perheelle yhteinen harrastus. :)

Kuten täällä jo todettiin, niin baletti ja luistelu tukevat toisiaan erinomaisesti, ja jos ei baletti kiinnosta, niin kaikki tanssimuodot ovat hyödyllisiä ja hyviä.

Onnea valintaan, itse en ole katunut päivääkään, vaikka aina ei ole ollut kovin kivaa. Jos ei opettajalta, niin itseltäni tulee itseäni kohtaan paineita, ja välillä saa olla itku kurkussa, kun hommasta ei tunnu tulevan mitään. Mutta lajin luonteeseen ei kuulu luovuttaa, eli vaikka pitäisi hetken taukoa, sisäinen palo ajaa taas salille treenaamaan...
    Eli opettaa aikuisiälläkin pitkäjänteisyyttä ja kuria.

11. muisto Vierailija

Aloitin satubaletin innoissani 5/6 -vuotiaana. Äitini vei minut tunnille.
    Oli se ihan ensimmäinen tunti, lapset laitettiin jonoon joka kiersi sitten salin, ja jokainen vuorollaan tuli opettajan luo. Ensin piti näyttää ojennettu nilkka. Sitten piti ""loikkia"" salin poikki - kun vuorollaan. Oman vuoroni jälkeen opettaja totesi ihan ääneen että: "" ei sinusta ainakaan koskaan tule balettitanssijaa"" - En ikinä kertonut äidilleni sitä kommenttia, mutta en myöskään ikinä mennyt tunneille enää sen ensimmäisen kerran jälkeen. En ole ikinä ollut langanlaiha, mutta harrastaa olisin silti voinut - musiikki ja tanssi ovat muuten aina olleet lähellä sydäntäni.

Nyt oma tyttäreni on lähes 5vuotias, ja alkanut pyytää tanssitunneille. Mietin omaa muistoani, enkä haluasi hänelle samaa - tyttäreni ei ole varsinaisesti pyöreä, mutta ei langanlaihakaan. Hänellä on toisessa jalassa pieni askelvirhe, johon kaikenlainen voimistelu ja tanssi auttaisi - joten tavallaan haluaisin kannustaa häntä ko. harrastuksen piiriin. Mutta uskon että balettimaailman on julmaa, edelleen.

Olen katsellut joidenkin tanssikoulujen nettisivuja, ja niiden säännöt ovat alusta alkaen melkoisen tiukat - poissaolot sallitaan ainoastaan lääkärintodistuksella -tyyliin. En ole varma toivoisinko alle kouluikäisen harrastuksen olevan niin ryppyotsaista heti alkuun (tai laisinkaan).

Harrastus sinällään on hieno.

On ollut todella hienoa lukea tuosta asiallisia kommentteja ko. lajia harrastaneilta. Kiitos noista kommenteista.

12. sokerihiiri Vierailija

Baletti on vain yksi tanssinlaji. Lapsesi saattaisi hyötyä jopa enemmän ei-niin-kurinalaisesta liikunnasta, jolloin askelvirhe saisi korjaantua ilman, että siitä huomauteltaisiin. Itse aloitin tanssin n. 5-vuotiaana ja vaikka joudun harrastuksesta luopumaan yläasteella sairastumisen vuoksi, en ole luopunut liikunnasta. En tiedä missä päin asutte, mutta yleensä ainakin tanssiopistot ovat korkealuokkaisia ja hyvässä maineessa. Itse aloitin modernilla, sitten jazzia ja lopuksi showta mistä tykkäsin ehkä kaikkein eniten. Henki on aina ollut ryhmässä hyvä, ja opettajat ihania. Rohkeasti vain kokeilemaan eri tanssilajeja! Kerro hyvistä ja huonoista puolista, ja tutuahan voi käyttää muillakin kuin balettitunneilla :).

13. Myy Vierailija

Essille; jos tyttösi jatkaa luistelua niin ainakin täällä meillä päin tanssia suositellaan tukemaan luistelua. Tytöllämme alkaa 4. kausi luistelun parissa ja ensi vuonna tulee tanssi mukaan kuvioihin seuran puolesta.

14. Essi Vierailija

Tyttö on edelleenkin innostunut luistelusta. Vaihdoimme seuraa ja nyt hän käy 2 kertaa viikossa harjoituksissa. Tuo baletti/tanssi on ollut mielessä, mutta paikka on hakusessa. Oikeastaan odotan, josko hän vaihtaa ryhmää niin sitten taitaa tulla myös seuran puolesta tanssi/jumppa mukaan.

Tyttö täytti juuri 6 vuotta ja tuo kaksi kertaa viikossa tuntuu menevän ihan mukavasti.

15. ex-ballerina Vierailija

Baletti opettaa mm hyvän ryhdin, oman vartalon tuntemista sekä kurinalaisuutta. Itse tanssin aikoinani noin 15 vuotta ja lukioikäisenä meidän kaikkien tyttöjen keskiarvo oli 9 pintaan - sittemmin psykologiaa lukeneena opin, että mikä tahansa liikunnallinen laji, missä vaaditaan kurinalaisuutta ja vartalonhallintaa on yhteydessä koulumenestykseen.

Mikäli tyttösi on kiinnostunut baletista, anna ihmeessä mahdollisuus tutustua siihen. Ammattitanssijaksi päätyminen on jo uravalinta, ja sen ei kannata antaa haitata harrastukseen tutustumista. Baletista löytyy myös monta eri muotoa klassisen lisäksi.

Ja varvastossuja ei todellakaan saa ennen kuin nilkan lihakset ovat tarpeeksi vahvat, eli vasta usemman tanssivuoden jälkeen (ja silloin se on pettymys monelle: sattuu varpaisiin alussa, niillä ei pysykää pystyssä eikä se piruetti onnistu alkuunkaan... mutta taidon karttuessa varpaillenousun tunnelma on aivan ihana!)

16. Annikki Vierailija

Minä olen harrastanut balettia 8vuotiaasta asti ja se on ollut tosi kivaa . Mulla on ollu aika tiukka opettaja ja välillä se on huutanu mulle ihan hirveesti kun oon tehny jotai monta kertaa väärin .Sitten se vähän aikaa harmittaa ´mutta ikinä mä en oo ollu harmistunu huudoista viittä min. kauempaa . Mulla vaihtu opettaja ja se ei ollu läheskään yhtä tiukka ja mua se harmitti aika paljon kun oppi nii paljon vähemmän. Mun mielestä on vaan hyvä jos baletissa ollaan tiukkoja ja sitten kun harvoin sanotaan että hyvä anni niin siitä tulee tosi hyvä mieli. nyt mä oon 13 ja oon tanssinu 5 vuotta ja se on tosi kivaa!!! kannattaa laittaa lapset balettiin !

17. annikki Vierailija

Niin enmä tiedä et kannattaaks jotai 5 vuotiast laittaa viel balettiin ehkä kouluikäisenä olis hyvä alottaa kun koulussakin ollaan joskus tiukkoja niin sais vähän tuntumaa

18. Balleriinako? Vierailija

Voiko enään 12 vuotias aloittaa balettia? Ja jos voi niin pitäisikö olla hirmuisen notkea kun menee jos sitten voi aloittaa 12 vuotiaana spagaatti menee nipin napin maahan

19. Balleriinako? Vierailija

Niin joo ja onko painorajaa? kun ei olla mitään ihan langanlaihoja mutta ei lihaviakaa niinsanotusi sopusuhtaisia???

20. Jennukka Vierailija

Voiko baletin aloittaa noin 11 tai 12 vuotiaana?

21. Balleriinako? Vierailija

noh tossa kyselin samaa ja kaveri alotti vaik on 12 on sellasia teini/nuoriso ryhmiä..ihan nuorien alkeet ;)

22. Balleriina Vierailija

Kannattaa. Baletti on myös yksi tanssi- ja taidelaji. Itse olen jo tanssimassa kuudetta vuotta. Olen hyvin kiintynyt balettiin. Baletti voi ehkä haitata koulun käyntiä riippuu tunneista. Olen aloittanut 4-vuotiaana ja silti vielä kiinostaa. 11 ja 12 vuotiaat vain tangon ääreen. On monia jotka on aloittanut vasta 20-16 iän väliltä. Lihavuus ei estä tanssimasta. Mutta on monia tyttöjä ja poikia jotka syövät vähän ja luulevat että tanssijan tulee olla hoikka. Mutta se ei ole niin. Voi olla normaali kokoinen tanssija. Ja sitä paitsi onko nättiä olla luuranko? Minusta ei. Olen normaali kokoinen ja siirtymässä erikoiskoulutusluokka 2. Kärkitossuja ovat jenkit ja kapulat. Kapulat ovat huonot ja jenkit ovat jo hyviä. Kapuloilla olen tanssinut 2vuotta ja nyt saan syysloman jälkeen jenkit. Joskus ei löydy ehkä kokoja mutta kun jalka kasvaa sellainen löytyy varmasti. Jos saa kärkkärit niin kannattaa treenata jalkoja. Se saat alussa tusiaan koskea mutta enää se ei minua koska vaikka muut irvistelee. Tanssi kehittää lasta ja aikuista kunnossa ja ryhdissä ja muissa asioissa. Itselleni melkein aina sanotaan: Katsokaa! Tuo kävelee kuin tanssija! Ja ryhti! Näen varmaan unta. J akun kävin kahvilassa ja ärssyynnyin yhelle tyypille niin ne sano: Katsokaa tuota vahvaa tempperamenttia. Joten balettiin tai nykyyn tai muihin tanssi lajeihin. Aikuiset mukaan!
    Balleriina
    PS.Pullukat, aikuiset,heikot,hoikat,nuoret,vahvat,rohkeat ja ujot MUKAAN VAAN!

23. tanssijatar Vierailija

Koska voi käyttää kovia tossuja? Kuinka kauan on täytynyt harrastaa, että voi ostaa sillaiset? Minkä ikäisenä kannattaa ostaa ne?

24. Baletissa ehditään tanssia monta vuotta ennen kärkitossujen hankintaa. Muutenhan siinä vääntyisivät nilkat, jos ne liian aikaisin hankittaisiin. Aluksi harrastus on aika vapaata, leikitään jonkun verran ja johdatellaan vähän balettiin päin. 5-7 vuotiailla tämä on vielä satubalettia. 8 vuotiaasta ylöspäin treenaaminen muuttuu vakavammaksi, ja n. 11 vuotiaat saavat vasta käyttöönsä kärkitossut. Niinkuin täällä on puhuttu, monien into lopahtaa ennen sitä. Ennen kärkitossu aikaa tanssitaan ns. pehmeillä tossuilla. Niitä saa tanssivarusteliikkeistä esim. piruetista. Tossut maksavat n. 40 e, jos ovat tavalliset. Kärkitossujen hinta on 60 e ylöspäin. Yleensä tanssinopettaja kieltää ostamasta kärkitossuja liian aikaisin.

25. No voisinkohan vielä aloittaa baletin kun olen jo 14. olen harrastanut jazz-tanssia 2,5 vuotta niin olisiko siitä jotakin apua? haluaisin kovasti aloittaa baletin harrastamisen. vastatkaa koska haluan tietää .. :) olen myös aikas notkea joten olisiko siitä jotain hyötyä? :D

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri