Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Baletti harrastuksena?

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä pinkki unelma, 11.09.2005.

1. täällä taas, uusien kysymyksien merkeissä vain.

Tavoitteenani, ja balettiryhmämme yhteisenä tavoitteena, on kevääseen mennessä venyä spagaattiin, (pitkittäisspagaatti) joten ajattelin kysyä asiasta tietäviltä, kuinka voisin _turvallisesti_ mutta varmasti
    harjoittaa spagaattiin venymistä tehokkaasti. ?
    Olen syksystä lähtien lenkkeillyt pienen juoksulenkin lihakseni lämmittäen, jonka jälkeen venytellyt asteittain; 1. tavallista tehottomampi venytys. 2. normaali, tehokas venytys. 3. kipurajalle. Näin neuvottiin eräässä toisessa keskustelupalstassa, youtubessa näytettiin asteittain oikeat venytystavat, - ja liikkeet ennen spagaatinn koettamista, ja kirjasin ne ylös. Ja alkoi näyttää hyvältä. Venyin lähes spagaattiin asti, ja olin niin onnellinen siitä, että saavutukseni oli enää pykälän päässä. Balettitunneilla avasimme jalat sivuille seinää vasten, ja kokeilin samaa kotona. venyttelin, juoksin, venyttelin, harjoittelin, harjoittelin.. joka ikinen päivä. Sitten eräänä päivänä jalassani raksahti. Minua huolestutti ja vähensin hieman venyttelyjen tehokkuutta, mutta harjoittelin edelleen joka päivä.
    Sitten eräänä päivänä koulussa vasemman reiteni yläpuoli, ihan bikiniraja ja koukistuskohta, oli niin kipeä että kävelykin oli hankalaa. Menin terveydenhoitajalle ja selitin baletistani, ja hän totesi että minulla on nivelrasitus, ja sanoi että minun kannattaisi ottaa parin viikon tauko. Kävin vielä tuon neuvon jälkeenkin balettiesityksen suorittamassa, ja siitä aloin sitten pitää lomaa. Ainakin yritin. Iltaisin ja aamuisin venyttelen mukavantuntuisesti, niin ettei se satu, mutta välillä on vaikeaa olla vetämättä olohuoneessa jotain grand jeteitä. Kohta kaksi viikkoa on kulunut, mutta heti tammikuussa aloitan uudestaan harjoittelun, joten toivon siihen pikaista apua. Miten voin harjoitella tehokkaasti mutta niin, etteivät jalkani kärsi? Haluaisin baletistani ja sen liikkeistä kivuttomia, ja venyä keväällä siihen spagattiin.

2. paquita Vierailija

Lonkan koukistajat on ilkeitä jos ne kipeytyy (siis juurikin se koukistuskohta josta puhuit), eli ole varovainen, eikä takareiden revähdys ole sen miellyttävämpi tuttavuus.

Muista aina lämmitellä, niin kuin olet tehnytkin, kun pääset baletista niin venyttele vielä kotona, se palauttaa myös.
    Spagaatin venymiseen tarvitset venyvät lonkan koukistajat (ehkä myös etureidet, jos ovat kireät) ja venyvät takareidet, muista siis venyttää erikseen molemmat ennen kuin yrität itse liikettä. Tee nämä venytykset huolellisemmin ja pidempään kuin itse spagaati (se on venymistasosta riippuen aika extreme ja tuskainenkin liike, pääset nopeammin tuloksiin keskittymällä olennaiseen eli em. lihaksiin). Voit ajatella, että hengität tasaisesti (niin, muista hengittää koko ajan) vaikka kahdeksan kertaa sisään ja ulos, ja joka uloshengityksellä painut ihan mikrotasolla alaspäin. Ei paljoa. Sitten pidä taukoa, ravista lihaksia, tee ehkä vastavenytys, kokeile uudestaan.

Kokeile itse spagaatit lopuksi molemmin puolin (puoliero on varmasti). Pidä painoa käsillä, kädet maassa tukemassa äläkä "istahda" alas, hivuttaudu pikkuhiljaa, milli milliltä. Vaikka jonain päivänä tuntuisi et spagaati jää kauemmas niin sitten se on pakko hyväksyä, kuuntele kehoa. Jos tuntuu, että takareisi meinaa "revetä" tai muuten, että on liian voimakas venytys niin lopeta heti. Kun huomaat että pidätät hengitystä ja/tai hartiat nousee korviin se saattaa myös viestiä että nyt ollaan liian pitkällä.

Jos vedät olohuoneessa grand jeteitä niin muista lämmitellä sitäkin ennen. Ex tempore grand jeté on monella ollut menolippu takareiden revähdysmaahan. Ja muista antaa lihasten myös levätä!

Tsemppiä projektille ja rentouttavaa joulua!

3. tosi paljon kiitos vastauksestasi, siitä oli paljon apua. Täytynee olla varovaisempi. Tiedätkö, milloin se lonkankoukistajan vaiva voi parantua? Itselläni on ainakin omasta mielestäni ihan normaalivenyvät lihakset, mutta voikohan niiden venyvyyttä tehostaa mitenkään? Olen ainakin itse huomannut, että syksyn aikana olen muuttunut kankeasta paljon venyvämmäksi. Tästä tulikin mieleeni jota olen halunnut kysyä joltain jo pitkään, onko näin vähällä balettitreenillä mahdollista saada jalka nousemaan 180 asteeseen ylös, ja kuinka sitä voi harjoitella ? Minulla on vielä kaksi viimeistä kysymystä . 1. Voiko spagaatti -asennossa parhaimmillaan "istua" täysin kivuttomasti ?
    2. Onko baletissa mitään hyötyä sääriluun kohdalta taipuvasta jalasta & nilkasta ? Hyvää joulua! :)

4. Tulipa tässä tosi outo kysymys mieleen, kun noita balettitossuja aloin miettiä! Mulla on isovarpaan viereinen varvas isovarvasta pidempi. Jopa puoli senttiä-sentin. Itse olen jo aikuinen enkä tietenkään enää balettia harrastaisi, mutta mietin vaan, että olisiko se siis noiden kärkitossujen takia ollut edes mahdollista jos on tällaiset hassut varpaat? Ja onko ballerinoilla vielä nykyisin jotain pituusrajoja? Onko miespuolisilla muuten sellaisia ollutkaan? (lapsuudessa on kuitenkin balettityttökirjat luettu:) ) Jos periytän tämän 175 sentin kokonaispituuteni ja oudot varpaani, joudunko sanomaan mahdolliselle lapselle että harrastus ei hänelle sovi..

5. Aikuinen harrastaja Vierailija

Samaa mieltä muidenkin vastanneiden kanssa: tämä kohta 14-vuotias ei voi enää ammattilaiseksi ehtiä (en kyllä ymmärrä, miten hän haaveilee ammattilaisuudesta, mutta ei tiedä mitään työkentästä, kuten mikä on ensitanssija. Yleensä kun haaveilee jostain ammatista, tuntee edes hieman työkenttää, koulutusmahdollisuuksia jne.) Sama kuin päättäisi yhtäkkiä alkaa ammattiviulustiksi KLASSISEN musiikin kentälle. Klassisten lajien omaksuminen vie aikaa. Ja vaatii ammattitasolla myös monenlaisia edellytyksiä, pelkkä monivuotinen työ ei takaa mitään.

Minustakin tällä haaveilijalla tuntuu olevan jopa teinityttöseksi kovin tasapainoton luonne - ei sovi ammattitanssijalle. Eli sitäkin kannattaa työstää siinä balettituntien välissä :)

Tässä sarjassa 14-vuotiaita SUOMALAISIA tanssijoita. En muista, missä jaksossa.
    Baletti on kivaa! | YLE TV1 | yle.fi

Sille yhdelle tamperelaiselle äidille: Kabanovilla on hyvä ja kannustava henki - eikä esiintymispakkoa.

6. no , kiitos kun nyt vielä latistit minua maahan , mutta
    tuo aihe on jo käsitelty , joten en nyt jaksa enää
    kiinnittää enempää huomiota tuohon .

7. aikuinenballeriina Vierailija

Aloitin itse baletin noin 14 vuotiaana kun muutimme helsinkiin. Nyt olen tanssinut 5 vuotta ammatilaisballeriinana tanskan balettiseurueessa. Eli kyllä vanhempanakin voi aloittaa mutta silloin pitää löytää hyvä opettaja ja pitää olla oikein motivoitunut. Ja taipumusta tanssiin pitää olla. Luottakaa iyseenne ja tanssikaa unelmiinne :)

8. kyllä joo voit Vierailija

Mutta täällä on vastailtu aloittelevalle harrastajalle, joka käy tunnilla kerran viikossa opettajalla, joka sanoi, että osta vaan kärkitossut, ku jalkas ei enää kasva. Eli tässä tapauksessa ei mitään toivoa.

9. kiitoskiitoskiitoskiitos, juuri tätä tarkoitin :) tosiaan, täytin nyt 14, ja käyn vain kerran viikossa 3-4 lk n tunneilla. Haluaisin kysyä jos muistat, millä luokalla sinä olit minun iässäni? Minne minun pitäisi mennä ja mitä tehdä tuntien lisäämisen lisäksi jotta pääsisin paremmaksi?

10. totta . Mutta viimeinen lause oli aika raaka, olipa totta tai ei .

11. aikuistanssija Vierailija

Joo, eli pääsit 14-veenä Helsinkiin, jossa pystyit harjoittelemaan _useita_ tunteja viikossa _ammattitaitoisten_ opettajien johdolla, et jonkun kehäraakin, joka pistäisi aloittelevan kovakärkisille.

Pituudella ei muuten ole väliä, Karoliina Niemi on 180 cm. Jos on kirjastoon asiaa, pyytäkää kaivamaan esille Anna-lehti, 4.2.2010 numero, jossa on artikkeli Oopperan balletikoulun viimeisen luokan oppilaista.

Oma jazz-tanssin opettajani neuvoi spagaatista, että pahinta mitä voi tehdä, on rysäyttää siihen suoraan ylhäältä - siten voi reväyttää itsensä lopullisesti pitkäksi aikaa tanssikelvottomaksi. Hän suositteli venyttelemään siten, että istuu joko etummainen tai takemmainen jalka koukussa ja siinä venyttää. Täten saa pikkuhiljaa jalkoja auki.

12. yhy Vierailija

oi kiitos ! :)

13. anteeksi, haukuiko juuri opettajaani? Tänne on ihan vapaa pääsy tulla haukkumaan, minulle ei tarvitse alkaa syyttää siitä, mitä opettajani on tehnyt. Ja edelleenkin luotan hämeen ja kop loukkaan itseni kärkkäreillä, voin periaatteessa laittaa sen hänen piikkiin. Vaikka itsepä halusin kärjille.. Mutta joo, noin olenkin venytellyt, niin näytettiin myös netissä. Mutta kiitos . c:

14. aikuistanssija Vierailija

En minä haukkunut. Totesin vain faktat ja halusin ystävällisesti varoittaa sinua. Opettaja, joka päästää muutaman kuukauden, kerran viikossa tanssineen koville kärjille, ei voi olla kova baletin ammattilainen.

Huomattakoon vielä, että enemmistö ballerinoista tulee suht sivistyneistä kodeista - sellaisista joissa opetetaan kiittämään neuvoista, kuten tuosta lehtivinkistäni. Jos jollain kumman konstilla sinne Oopperan balettikouluun pääsisit (mikä tosin on mahdottomuus), sinulle taitaisi tulla kovat paikat jo ihan paikan käytöskulttuurin vuoksi.

15. aikuinen minäkin Vierailija

16. aikuisbalettia? Vierailija

Mitään ei saavuta jos ei ole tavoitteita. Vaikka huipulle ei pääsekään voi itsensä ylittäminen riittää. On myös tärekää pitää realiteetit mielessä. Eli jos ei unelma kovasta työstä huolimatta toteudu, ymmärtää syyt ja on varautunut suunnitelma b:hen.
    Pääasia että nauttii. Eli tsemppiä 14-v:lle.

Ps. oon himolenkkeillyt ja juossut jo kuusi vuotta, myös aikaa vastaan, mutta kertaakaan en ole osallistunut mihinkään kilpailuun. Juoksen vain omaksi iloksi ja se riittää mulle. Eikä kukaan oo tullut masentamaan että eihän sun vanhuksen kannata tolla tavalla juosta ja treenata kun ei kukaan yli 40 vuotias pääse Suomea edustamaan. ;-)

Baletista. Olin ainakin nuorempana melko notkea ja parikymppiseksi harrastin myös voimistelua. Joskus 5 vuotta sitten eräs entinen työkaveri, lähes 50 v. nainen kertoi käyvänsä aikuisbaletissa. Ihan vaan huvikseen harrasti ei ollut totista touhua. Sillon en asiasta älynnyt enempää kysellä. Mulla ei ole hänen yhteystietoja enkä osaa netistä sillä tapaa etsiä mitään.

Eli onko Helsingissä aikuisille myös siis 40 vuotiaille tarkoitettua harrastusmielistä balettia? Jos on tarvitseeko aiempaa balettitaustaa vai aloitetaanko siellä alusta? ...siis niillä kyvyillä mitkä itse kullakin vanhalla kelolla on ;-) Ettei pilkata ja naureta ja käsketä lopettamaan kun ei bolshoihin kuitenkaan olis asiaa... Oisko tietoa kellään?

17. Aikuisbaletissa on nähty jopa 60-vuotiaita. Siitä hyvä tanssilaji harrastusmielessä, että sitä voi jatkaa pitkään. Eivät heitä ulos, jos menet aloittelijoiden aikuisbalettitunnille!

18. no, toivottavasti et haukkunut, siltä minusta tuntui, sillä käytit
    jotakin haukkumasanaa c: ja tiedän, mutta luotan häneen silti.

kiitos, kiitos! Yleensä kyllä käyttäydyn hyvin, mutta minulle tulee
    erittäin herkästi toisten sanoista ilkeä olo (ilmeisesti) ja nyt minun
    oli pakko vain sanoa miltä minusta tuntuu, että anteeksi nyt. No ,
    olisin kiittänyt lehtivinkistä, jos olisit sanonut että linkitit sen minulle.
    Kiitos . Ja enpä usko.

19. kiitos :)

20. aikuisbalettia? Vierailija

Googlaamalla löysin kolmekin vaihtoehtoa :)

21. paquita Vierailija

Mitentännepäädyinkään: Ei se varpaiden muoto varsinaisesti haittaa, saattaa vaan olla hankala löytää oikeanlaisia tossuja, saattaa joutua jopa teettämään (maksaa sit enemmän). Ja pituudella ei Suomessa oo väliä, ulkomailla ollaan vähän tarkempia.

Unelmana ballerinaksi:
    Lonkankoukistajan ylirasitus/revähdys paranee levolla (usein pitkällä sellaisella...). Venyminen vie aikaa, eli tarviit kärsivällisyyttä :) 180 asteen developpé (sivulle) ei onnistu jos aukikiertoa ei luonnostaan ole tarpeeksi, eli jos sulla on jäykät lonkat niin se ei onnistu ikinä valitettavasti. Muutenkin se vaatii tietysti venyvyyttä lonkista ja sisäreisistä, sekä paljon voimaa etureidestä, lonkan koukistajasta sekä tietysti tukijalasta ja keskivartalolta, että pysyt pystyssä. http://members.fortunecity.com/tchb1/strprep-101.jpg
    mm. toi on hyvä venytys lonkille, tuskin saat lantiota maahan mut ei oo tarkoituskaan. Jalat 90 asteen kulmassa sivulla. Muista pitää vatsan tuki ettet anna selän roikkua notkolla. Tää on alussa on tuskaa eli muista hengittää... :)

Sääriluun kohdalta taipuvasta jalasta? Ei kai luun kuulu mihinkään taipua... Tai sitten puhutaan eri asiasta? Spagaatissa voi istuskella mukavasti kun paikat on tarpeeksi auki, ja siihen ei vaikuta ruumiinrakenne yhtä paljon kuin sivuspagaatissa. Sitä voi venyttää jopa yli 180 astetta tai voi kikkailla esim. taaksetaivutusten kanssa. Mutta älä pidä kiirettä ettei käy huanosti :)

22. kiiitos paljon, terkkari puhuikin parin viikon levosta, ja suoritin sen (omalla tavallani) jouluna :)
    Kiitos noista tiedoista ja tuosta venytyksestä, pitää kokeilla. Haluaisin myös tähän väliin kysyä ,
    että tarkalleen ottaen , mikä aukikierto on? (Pyydän ettet[te] ala siitä sanomaan, että yritän
    ballerinaksi mutten tiedä mikä on aukikierto, vaikka tottahan se onkin). Olen kuullut sen termin
    useampaan otteeseen ja tiedän että se on melko vaativa liike, mihin vaaditaan paljon lihasten
    venyvyyttä, mutta en tiedä miltä se näyttää. olisiko sinulla linkitttävää kuvaa? :)
    No, ehkä sanoin tuon hieman sekavasti.. no, ehk se näyttää taipuvalta, sillä minulle on melko
    korkea polvi ja kaartuva nilkka..

http://blog.barmethod.com/Portals/41665/images/ff2f34e42891c7c2f0fb636f00f306d1720e4820.jpeg

tuossa on linkki, en osaa sanoin selittää :'D mutta tarkoitan, että tanssijan jalan polven alapuoleinen kohta kaartuu hiukan ulospäin? Onko tuollaisesta jalasta hyötyä?

nohuh, ajattelin että spagaatin vääntäminen on istuessakin tuskaa. muuten, tähänväliin,
    itsekin saan sen pitkittäisspagaatin toisella puolella, (melkein.) muutama sentti enää vajaata :3

ajattelinkin niin, sillä näin youtuben Svetlana Zakharovan balettipätkissä hänen loistavat
    Grand Jeténsä ym, joissa spagaatti menee yli 180 astetta :D

kiitos!

23. aikuistanssija Vierailija

Aukikierto on baletin ammattilaisuuden (ja myös nykytanssin ja jazzin ym. ammatilaisuuden edellytys). Se tarkoittaa sitä, että koko jalka lonkista alkaen kääntyy voimakkaasti ulospäin. Tätä voi saada paremmaksi harjoittelemalla vuosikausia, mutta tietyllä tavalla ihmisillä on se myös luonnostaan, ja jos kertakaikkiaan ei ole tippaakaan aukikiertoa, ei voi tulla ammattilaiseksi.

Tästä linkistä ja kuvista asia selviää parhaiten. Ihanne on, että jalka kiertyy lantiolta lähtien suoraan ulospäin. Kahdessa alavalokuvassa vasemmanpuoleisessa tyttö tekee aukikierron väärin, että auki ovat ainoastaan jalkaterät, mutta polvet osoittavat sisään. Pliessä sekä jalkaterien että polvien pitäisi osoittaa samaan suuntaan. Siksi aloittelijan on turha yrittää 180-asteista jalkaterien asentoa, koska polvet eivät ole 180 astetta auki.

Alaraajojen ulkorotaatio: aukikierto ? Klassisen baletin tekniikka ja rasitusvammat - Jalan ja nilkan alue

24. aukikierrosta Vierailija

Tuossa linkissähän se selitys hyvin tuli. Aukikierto on baletin perusta - se on oltava jopa paikallaan ykkösasennossa seistessä.

Aukikierto kehittyy vuosia ja vuosia sinnikkäästi treenaten. Lapsen aloituksessa on se etu, että raajat ja lonkat ovat vielä kehittymässä ja kasvamassa, joten siinä vaiheessa treenauksen aloitus tuottaa laajemman aukikierron kuin vanhempana aloittaessa. Mutta ainahan on ihmisiä, joilla on luontaisesti suuri aukikierto tai kroppa sen rakenteinen, että sen saa treenattua ja venyteltyä aukikiertoon.

25. hille2 Vierailija

No niin, tällä ja ensi viikolla ne kevätpuolen balettikurssit sitten alkavat. Olen itse ilmoittautunut Helsingin yliopiston yliopistoliikunnan baletti 2:seen. Onko kukaan käynyt, ei mistä tasosta 2-kurssi alkaa? En ole käynyt 1-tasoa yliopistoliikunnassa vaan ihan muualla, siellä täällä...

Millekä tunneille olette itse ilmoittautuneet?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri