Hae Anna.fi-sivustolta

Baletti harrastuksena?

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä pinkki unelma, 11.09.2005.

1. No voisin googlata toki :D:D mutta koska en tajua lähes mitään tästä baletin maailmasta niin ajattelin kysyä niistä (esim. Helsingin balettiopisto):
    JOS olisin (not) loistavaa tasoa tanssissani ja olisin harrastanut kauan (not) niin kuinka ilmoitan itseni johonkin suurempaan kouluun? Mitrn ylä-asteeni käy? Onko siis balettiopisto vasta ylä-asteen jälkeen, eli onko se _lukio_? Vai menenkö sinne kokonaan jättäen ylä-asteen pois kokonaan?? tämä on se asia mitä en käsitä kun puhutaan, että lahjakkaat pikkulapset viedään hyvään balettiopistoon.

2. + huurjasti kiitos että autoit minua aiheessa :)

3. teininä tanssinut Vierailija

No oli koulu tai opisto niin käyt peruskoulua ihan normaalisti ja vapaa-ajat vietät tanssitunneilla. Yksinkertaista. Eli jos tällä hetkellä asut jossain perähikiällä niin tietysti vaikeaa on. Joko vanhempasi kuskaavat sinua sinne suuren kaupungin balettikouluun tai sitten muutat sinne.

4. aikuistanssija Vierailija

Tvssä oli joku ohjelma Oopperan balettikoulusta. Eräs 12-vee poika kävi melkein joka päivä jostain oliko se Lahdesta käsin Helsingissä koulun jälkeen junalla ja tietysti myös lauantaina ja kesälomat sitten jollain tanssileirillä.

Lukioon voi tietysti hakea Kuopion tanssipainotteiseen lukioon.

5. teininä tanssinut Vierailija

Myös Sibeliuslukio ottaa tanssijoita. Tosin sellaisia, jotka ovat jo tanssineet. Sibiksessä voi ymmärtääkseni tanssia mitä haluaa ja ko. lukion merkitys on se, että löytyy aikaa harjoittelulle ja voi ottaa osaa koulun tanssiproduktioihin.

6. Hyvä kun sanoit tämän, sillä ajattelinkin hakea Kuopion tanssilukioon. Nojaa, ehkä tuo kirjoituksesi 12- wee pojasta olisi minulle vähän liikaa. Asun nimittäin kaaaukana ensimmäisestäkään tanssiopistosta ja olisi täysi mahdottomuus kulkea siellä joka ikinen päivä. Vaikka ehkä haluaisinkin. Pitää nyt varmistaa ihan normaaleilla tunneilla että _varmasti_ haluan balettia, vain ja ainoastaan tanssia, ja jos sitten haluan vielä lukioon lähtiessäkin niin voisin hakea sinne Kuopioon. btw, harrastan myös Show-tanssia. Eli jos haen esim. Kuopioon, katsovatko he tanssilliset taustani, kuinka kauan olen tanssinut mitäkin tanssilajia jne?

7. hae Vierailija

Googlaa Kuopion yhteiskoulun musiikkilukio.

8. maatu Vierailija

Tytär tanssii balettia toista vuotta. Ryhmällä oli esiintyminen: pieni tanssi oppilaitoksen baletissa. Esityksen jälkeen lapsi kertoi opettajan sanoneen, että tanssi meni täysin pieleen, kaikki paitsi kaksi tyttöä vaiin sähläsivät. Lapsi itse sanoo yrittäneensä parhaansa.

Tytär oli kovin surullinen, ja sanoi,ettei halua enää ikinä esiintyä lavalla! Itse en osaa tanssia arvostella, ja varmasti opettaja on oikeassa - mutta onko tuo nyt oikea tapa ilmaista asia lapselle?

Lapsi nauttii tanssimisesta, eikä sitä haluaisi lopettaa - mutta balettikoulussa nuo esiintymiset kuuluvat opetusohjelmaan.

Haluan muutenkin koulun kanssa stressaavalle lapselle rentouttavan ja iloa tuottavan harrastuksen. Tanssiminen tyttöä kuitenkin kiinnostaa.

Osaatteko vinkata, voiko Tampereen seudulla harrastaa ilman esiintymispakkoa balettia? Tai mikä tanssi voisi olla hyvä vaihtoehto tutustuttavaksi?

9. aikuistanssija Vierailija

Kyllä tuosta showtanssista on plussaa - Kuopion tanssilukiohan ei valmista ballerinaksi, vaan antaa valmiuksia muiden tanssilajien ammattilaisuuteen.

10. teininä tanssinut Vierailija

Minun kokemukseni mukaan tanssiin kuuluu ankarakin arvostelu. Toisaalta tuo lähtökohta arvostelulle kuulostaa kummalliselta, minusta hyvässä tanssikoulussa esitykset laaditaan siten, että ne kohtaavat oppilaiden taidot. Oppilaita ei siis laiteta tekemään sellaista, jossa he eivät voi onnistua, vaikka kritiikkiä tanssissa harrastetaankin niin tuo esityksen haukkuminen jälkeenpäin ei kuulosta järkevältä.
    Olen itse harrastanut tanssia aikoinaan opistossa, jossa oli erikseen luokat ammattimaisesti harjoitteleville ja harrastelijoille. Me harrastelijabalettitanssijat emme edes saaneet koulun juhlissa esitettäväksi balettinumeroita vaan teknisesti yksinkertaisempia kansantanssityyppisiä esityksiä (jotka siis myös olivat kauniita numeroita), joista teknisesti selvisimme. Tanssissa on puolensa, omasta mielestäni pitää hyväksyä, että tanssissa halutaan kehittyä teknisesti vaikka se ei tuottaisi vielä sellaista osaamista kuin ammattiin pyrkivillä. Sen rinnalla pitää kuitenkin vielä säilyä tanssin ilo. Mielestäni ei välttämättä ole oikein toivoa, että tanssi harrastuksena olisi vain mukavaa tanssin iloa, jos tavoitteellisuus on järkevissä rajoissa, se voi olla hyvin antoisaa.

11. Kiitos vastauksestasi. Harjoittelen kyllä show-tanssia myöskin kerran viikossa, joskus on kaksikin kertaa/vko. Olen ajatellut hakeutua Kuopion tanssipainotteiseen lukioon heti kun lukiovuodet alkavat, harrastaa PALJON aktiivisemmin ne vuodet ja harjoitella lukioaikanakin niin paljon kun kehoni kestää. Mutta voiko vasta lukion jälkeen hakeutua sinne Kansallisooppera/balettipaikkaan (mikä se olikaan??) ja jatkaa siellä jo niin vanhana? :/ minua masentaa kaikki videot youtubessa, joissa 8 - vuotias lapsi tanssii swan laken pääosaa kuin aikuinen, missä 7 - vuotias sipsuttelee kovakärjillä ja 6 - w venyttävät itseänsä mihin tahansa suuntiin, ja erityisesti se, etten itse ikinä pääse samaan asemaan. Olen monia vuosia vanhempi kuin nuo, ja oikeastaan minua hävettää, surettaa ja masentaa se etten ikinä voi tulla yhtä hyväksi. Haluaisin näyttää kaikille että minusta on oikeasti siihen ja että raadan itseni vaikka puolikuolleeksi että saavutan sen mitä tässä asiassa tahdon, mutta kun/jos sitten olen käynyt tuon Kuopion tanssipainot. lukion loppuun ja sitten herään katsomaan ympärilleni mihin suuntaan olen tanssielämässäni menossa, uskon masentuvani, sillä jos en pääse siitä enää jatkamaan, jos olisin silloinkin yhtä huono kuin nyt, minua masentaa tavattomasti nähdä seitsenvuotisia ympärilläni kovakärjillä, joista näen, että heistä todennäköisesti tulee kuuluisuuksia ja ammattitanssijoita, jos vaan itse tahtovat. Vaikka silloinhan on liian myöhäistä miettiä sitä. Suurin toiveeni on epäilemättä tällä hetkellä se, että olisin vielä lapsi ja hakkaisin päätäni seinään tajutakseni mitä minusta voi tulla. Olisin niin nuori että treenillä saavuttaisin ihan mitä tahansa ikinä haluaisinkaan. Ja tästä ajattelusta alkaa kihota kyyneleet silmiin. Tunnen itseni vain vanhaksi ja huonoksi.
    ja vaikka joskus saavuttaisinkin ammattitanssijan uran (NOT) en voi sanoa, että elämäni tärkein asia on AINA ollut tanssi. Koska se ei ole ollut. Ei silloin, kun olen ollut 6 - vee, (vaikka silloin sen aloittamista mietinkin.) vaan vasta tästä syksystä lähtien, se on ollut tärkein asia ja tulee olemaan.
    Mutta luultavasti se ei riitä, nyt tuntuu etten tästä tasosta koskaan nouse.

12. aikuistanssija Vierailija

Lukion jälkeen on kyllä myöhäistä hakeutua Kansallisbaletin ammattikoulutukseen. Kyllä se sakki sinne karsitaan tuossa 15-16 vuoden iässä jo tanssia vuosikausia useita kertoja viikossa harrastaneista. Kuopiosta kai parhaat jatkuvat TEAKn tanssiohjelmassa.

Jos sinulla on lahjoja ja halua puurtaa, kannattaa siis tähdätä tuonne showtanssipuolelle, moderniin tanssiin, jazziin ja vastaaviin.

TEAKn pääsykokeista: TeaK / Tietoa pääsykokeista

13. ok. mutta entä jos en halua elämääni mitään muuta tanssilajia kuin baletin? sitten ei kai taida olla mitään mahdollisuuksia kehittyä primaksi, koska olen näin vanha? mutta osaisitko sanoa jonkun lukion, (ei helsingissä) missä voi valmistua ballerinaksi?

14. aikuistanssija Vierailija

Lapsi hyvä, oletkohan oikein ymmärtänyt yllä kirjotetun. Suomessa voi valmistua ammattiballerinaksi vain ja ainoastaan oopperan balettikoulusta. Mitään muita ammattikoulutuksia ballerinaksi tähtääville ei ole. Muissa kouluissa toki on balettitunteja, mutta ammattilaiseksi baletin alalle niistä ei pääse (jonkun muun tanssin alalle voi päästä). Sitten on tietysti ulkomaat, Moskova jne, mutta sama siellä, kyllä se karsinta baletin ammattilaiseksi tapahtuu 14-15-16-vee iässä.

15. jassoo. ^ NIMENOMAAN, eli karsinta ballerinaksi voi tapahtua myös 16 - vee iässä. Eli 16 - vuotiaanahan ollaan lukion ensimmäisellä mikäli lukioon halutaan. ELI oikeastaanhan voisin rientää sinne kuopion tanssipainotteiseen lukioon, ja heti ensimmäisellä vuodellani siellä alkaa käydä tuota oopperan balettikoulua, mikäli karsinta tapahtuu MYÖS 16 - vee iässä??

Koitetaanpa näin. Jos olisit itse ikäiseni ja aivan lätkässä balettiin ja sinulta vietäisiin kaikki mahdollisuudet kehittyä hyväksi, niin mitä tekisit?

16. ammattilainen Vierailija

Oopperan balettikoulu on Helsingissä, et voi käydä sitä Kuopiosta käsin.
    Kansallisooppera - Opiskelu

17. ''Alkuperäinen kirjoittaja aikuistanssija:
    Tvssä oli joku ohjelma Oopperan balettikoulusta. Eräs 12-vee poika kävi melkein joka päivä jostain oliko se Lahdesta käsin Helsingissä koulun jälkeen junalla ja tietysti myös lauantaina ja kesälomat sitten jollain tanssileirillä.

Lukioon voi tietysti hakea Kuopion tanssipainotteiseen lukioon.''

Eli ilmeisesti toisten mielestä se on mahdollista?.. Mutta entä jos ajatellaan että Kuopiosta ei fyysisesti VOISI käydä käsin Helsingissä, voisinko mennä lukion sijaan tuonne Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitokseen, että kävisin lukioni siellä??

18. ammattilainen Vierailija

Ihan rehellisesti:
    voi toki pyrkiä oopperan balettikouluun, mutta tasosi ei riitä sisäänpääsyyn.

Muut pyrkijät ovat balettioppilaitoksen nuorisoasteen koulutuksen suorittaneita. He ovat aloittaneet baletin 7-8 vuotiaana.
    Heillä on jo vuosia ollut päivittäin balettitunti iltapäivisin koulupäivän jälkeen. Baletin tekniikkatunnin lisäksi he harjoittelevat balettirepertuaari- ja pas de deux -työskentelyä; opetussuunnitelmaan sisältyy myös kehonhuoltoa ja muiden tanssilajien opetusta. Oppilaat esiintyvät oppilaitoksen omissa näytöksissä ja osallistuvat mahdollisuuksien mukaan myös Kansallisbaletin näytöksiin.

Lukion käyminen samaan aikaan balettiopintojen kanssa on mahdollista, oppilaitoksella on yhteistyösopimus Eiran aikuislukion kanssa.

19. teininä tanssinut Vierailija

Mun mielestä nää ammattilaishaaveilut on vailla mittasuhteita. Esim. tämä tyttö:
    RAD Intermediate Ballet 1 - YouTube

todennäköisesti on tanssijana osaavampi kuin tämän ketjun haaveilija, silti videon tyttö on amatööri, jonka ei kannata haaveilla ammattilaisuudesta.

Joskus varmasti kannattaa hyväksyä, että taidot on tällä tasolla:
    Grade 6 ballet, centre practise - YouTube

ja tanssia omaksi ilokseen.

20. paquita Vierailija

Kukaan ei vie sinulta mahdollisuuksia kehittyä hyväksi, mutta ammattilaiseksi et enää pääse. Perustreenaus pitäisi aloittaa viimeistään 9-vuotiaana ja kärkkäritekniikka n. 12-vuotiaana, jos haluaisi kaksikymppisenä sen ammattitasolla hallita.

Ymmärrän, että kun rakastaa jotain, ei halua antaa periksi (nykymaailman lausahdus taitaa olla "jos haluat jotain tarpeeksi, saat sen", mutta baletin suhteen se ei pidä paikkaansa). Ihmeitäkin aina tapahtuu, on olemassa tanssijoita, jotka ovat aloittaneet hyvin vanhoina, mutta tämä on hyvin harvinaista, on varmaan todennäköisempää löytää miljoonia voittanut lottokuponki kadulta... Toki voit hakea, mutta varaudu pahimpaan.

21. Kuopiosta Vierailija

En ehdottanut Kuopiota Oopperan balettikoulun sijaan, vaan kirjoitin, että sieltä voi pyrkiä TEAKlle, siis johonkin ei-balettiammattilaistanssikoulutukseen. Sehän on selvä, että jos käyt Kuopion tanssilukion, et voi olla Oopperan balettikoulussa eikä sinusta voi tulla ballerinaa.

Lisäksi: sinulla ei ole enää mahiksia ammattilaisballerinaksi. Siksi ehdotin jazz-moderni-showtanssiammattilaisuutta Kuopion kautta ja siitä esim. TEAKlle jatko-opintoihin, jos hinku tanssialalle on kova.

22. teininä tanssinut Vierailija

23. tuntuu välisellä siltä, että yrität sortaa minua. Mutta et onnistu muuten. Ja kyllä, hinku tanssialalle on KOVA enkä todellakaan aio sen takia luovuttaa heti että kuuntelisin teitä. Joten sen näkee sitten tuleeko minusta jotain. Jos yritän tästä seuraavat kymmenen vuotta eikä ninusta

24. tuntuu väkisellä siltä, että yrität sortaa minua. Mutta et onnistu muuten. Ja kyllä, hinku tanssialalle on KOVA enkä todellakaan aio sen takia luovuttaa heti että kuuntelisin teitä. Joten sen näkee sitten tuleeko minusta jotain. Jos yritän tästä seuraavat kymmenen vuotta eikä minusta tule mitään suurta, sillä ei ole väliä. Olen ainakin yrittänyt. Ja eihän sitten minulla muuta olekkaan tiedossa, ellei sitten tanssinopettaja tai kampaaja.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri