Hae Anna.fi-sivustolta

Baletti harrastuksena?

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä pinkki unelma, 11.09.2005.

1. teininä tanssinut Vierailija

Ei kukaan ole kehottanut sinua lopettamaan ja olet saanut hyviä ja realistisia neuvoja, mitä voisit tehdä tässä tilanteessa.

2. sen voisi sanoa että yrittää auttaa eikä sortaa. Sillä minusta tuntuu aina hyvin helposti siltä että minua sorretaan vaikka yrittäisi antaa neuvoa. Joten anteeksi jos ymmärsin väärin, mutta se ; "sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia ballerinaksi" - kuulostaa aika sortavalta. Ehkä olisitte voineet lisätä siihen; "mutta saahan sitä yrittää.." jo se saattaisi piristää mieltä ja viedä turhan angstauksen siltä päivältä.

3. aikuistanssija Vierailija

Tyttö kulta. Kukaan meistä ei yritä sortaa sinua. Sen sijaan tanssinopettajasi ammattitaitoa epäilen vahvasti, jos hän on kuukauden harjoittelun jälkeen sallimassa kovakärkisiä.

Onhan siis olemassa muutama erikoislahjakkuus, jotka ovat aloittaneet vanhempina. Luultavasti näillä ihmisillä on jo nuorempana ollut huomattavaa liikunnallista ja musikaalista erikoislahjakkuutta, joten itsehän sen tiedät - sulla on varmaan koululiikunta ja musiikki molemmat 10 todistuksessa?

Mikset mene katsomaan jotain Oopperan balettikoulun oppilasesitystä, jotta saat vähän selvää vaadittavasta tasosta? Heillä on varmasti nyt joulun alla jouluesityksiä.

4. paquita Vierailija

Juu, jos löytyy esim. hyvin vahvaa kilpavoimistelutaustaa niin tiedän tapauksia jotka ovat aloittaneet baletin tosissaan vasta myöhemmin (12-15-vuotiaina) ja päätyneet ammattiin. Ja kuten sanoin jo aiemmin, kokeile, mutta jos et pääse sisään niin ota ainakin siitä sitten onkeesi jos et keskustelupalstoja usko (ja jos et halua uskoa, miksi ylipäätään kysyit...)

5. aikuistanssija Vierailija

Joo paquita, tosiaan siis esim. kilpavoimistelua tai taitoluistelua lapsesta lähtien ohjattuna harjoittaneet kilpailemiseen saakka, jolloin kroppa on sen verran auki lonkista plus rytmitaju liikunnan suhteen kehittynyt siten, että voi päästä alalle vaikka aloittaakin vasta teini-iässä määrätietoisen, jokapäiväisen balettitreenin _hyvän_ opettajan ohjauksessa.

6. sain sellaisen käsityksen ihan aluksi, mutta anteeksi.
    Mielestäni hän ei mikään ammattitason huippu ole, mutta hyvä opettaja ja kaiken lisäksi mukavakin :) ja syy kovakärkiin on oikeastaan minun, sillä itsehän niitä halusin. Aluksi kovakärkien myyjä ja opettajani olivat samaa mieltä, ettei minun kannata vielä, vaan kannattaa odottaa että nilkka voimistuu. mutta kun toisen kerran kysyin että olisiko siitä _haittaa_ jos ottaisin jo nyt, opettajani sanoi hetken tuumin päästä että ei ole, jalkani tuskin enää paljoa kasvaa. ja nyt kun olen niillä muutaman viikon ollut, omasta mielestäni ei kärjille nousu ota yhtään kipeää, vaikka niin puhutaan. Tietysti minulla on silikonisuojat, se varmaan vaikuttaa?

Ja siinä tapauksessa jos on olemassa, niin ainakin kannattaa yrittää.

Ja asumme reilun 500 kilometrin päässä Oopperan balettikoulusta joten ehkä en pääse vaikka haluaisinkin.

7. joten toisaalta voisin aloittaa myös voimistelun jos siitä olisi hyötyä? ja anteeksi sinullekin.
    ja kiitos, näin yritän tehdä.

Ja kysyin koska halusin nähdä miten muut asennoituvat siihen, taisiis millä mielellä he vastaavat..? :DD

8. aikuistanssija Vierailija

Se idea, että meillä aikuisena aloittaneillakin, joilla ei jalka ole kasvanut vuosiin, vaaditaan parin vuoden tiivis treeni, ennenkuin päästetään kovakärkisille, johtuu siitä, että kovakärkisillä harjoittelusta ei ole mitään hyötyä, jos perustekniikka ei ole hallussa edes pehmeillä tossuilla. Toinen syy on se, että jos ei ole opiskellut liikeratoja ja tasapainoa oikein pehmeillä tossuilla, voi teloa itsensä pahasti kovakärkisillä, jonka jälkeen jää heti muista jälkeen, ehkä pysyvästi, koska vammojen parantuminen vie pitkään.

Moni harrastaja ei edes haaveile kovakärkisistä, koska pehmeillä tossuilla tanssimisessakin riittää haastetta ja työtä loppuelämäksi, jos harjoituskertoja on vain 1-2 viikossa.

Niin, siis ei kai siitä voimistelusta haittaa ole, mutta pointti oli se, että vasta 14-vuotiaana baletin aloittaneesta voi tulla ammattilainen vain, jos hänellä on sitä ennen ollut lapsesta alkaen (siis 9-vuotiaasta lähtien) säännöllistä haastavaa liikuntaa, kuten vaikkapa kilpavoimistelu tai taitoluistelu.

9. jos asia noin on, minun ehkä kannattaisi puhua uudelleen opettajani kanssa. Mutta auttaako asiaa jos itse (ei balettitunneilla) harjoittelen esim. Tasapainoharjoituksia? Ja myönnän heti että tasapainoni on maailman heikoimmasta päästä.

10. Sasae - ??? Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei sulla taida olla ammattiballerinaksi asiaa, jos tasapaino ei toimi.

Ainahan sitä voi harrastuksen vuoksi treenailla, joogassakin on paljon tasapaino-asanoita.

11. koska taidat olla aika kehittynyt baletissa, Haluaisin kysyä, olisiko minulla enää mahdollisuuksia ballerinaksi ja tuonne suomen kansallisoopperan balettioppilaitokseen? Olen pian 14 w ja aloitin baletin vasta muutama kuukausi sitten.

12. minulla on sama tilanne. täytän nyt jouluna 14 ja aloitin baletin vasta syksyllä, enkä ole katunut. vähän on masentanut että aloitin näin myöhään ja näillä treeneillä minusta tuskin tulee ammattilaista kuten toiveeni on, enkä varmaan pääse sinne suomen kansallisoopperan balettioppilaitokseen.. :s mutta yritä silti ja harrasta sitä mikä on mukavaa! :)

13. kiitos tuesta <<<<33333

14. :)))) Vierailija

Hei!
    Mä oon nyt kans 14 v. Ja alotin baletin 2 ja puol vuotta sitten. Olin aluks aikusbaletis, mut sit siirryin teinien ryhmään. Ja tänä syksynä alko kärkitreenaus. Sinä, joka haaveilet ballerinan urasta: puhu asiasta opelles, se näkee sun tason ja voi sanoo onko sulla MITÄÄN mahdollisuuksia. Mut jos sen mielest ei oo niin jatka treenaamisst, baletti on hyvä HARRASTUS ja sitä voi jatkaa vaikka mummoks asti:) Tsemppii harrastukses :D

15. paquita Vierailija

Kärkkäreistä vielä: ota tosi rauhallisesti. Kun saa ekat kärkkärit on helposti sellainen olo että haluaa treenata mahdollisimman paljon ja kokeilla kaikenlaista coolia. Kehottaisin että aluksi treenaa vain tunnilla opettajan ohjauksessa, tai ainakaan älä yritä mitään uutta liikettä omin päin. Muista aina lämmitellä huolellisesti, jos treenaat itseksesi. Kun jaksaa puurtaa perusasioissa, kehittyminen on oikeasti nopeampaa (saattaa tuntua että junnaisi vaikka kokonaisen vuoden paikallaan). Koska olet tanssinut vasta lyhyen aikaa, sulla oletettavasti on vielä (en tiedä kun en ole nähnyt) olla puutteita vaadittavassa tekniikkassa, ja se yhdistettynä kärkitekniikkaan johtaa loukkaantumisiin, ja ne voi sitten pahimmillaan estää tanssimisen kokonaan.

Kärkkäritreenauksen sijaan on ennemminkin tärkeää keskittyä pehmeillä tossuilla vahvistamaan nilkkoja ja pohkeita sekä aukikiertoa, varsinkin tangossa tsekkaa että kaikki kehon linjaukset on mahdollisimman oikein ja että tasapainot puolivarpailla pitää pomminvarmasti (jos linjaukset on ok, tasapainotkin yleensä on). Kuuntele myös kehoa, kyllä sä tiedät mikä on nivelkipua ja mikä johtuu rakkuloista varpaissa. Jos alkaa tulla ihmeellisiä särkyjä jalkapöytään/nilkkaan yms. ota se HETI vakavasti. Kärkkärien kanssa ei saa olla kiire mihinkään - älä sorru oikoteihin. Treenaa oikein ja turvallisesti :)

Täytyy sanoa vielä, että on hieno asia, että olet selvästi innostunut baletista :) Suuntaa se perusasioiden tuunaamiseen!

16. kiitos kun vastasit, ja olet ihan oikeassa. Aloin nyt miettimään hetken tunteidenpurkauksen jälkeen , että se nykybalettikin olisi kiinnostavaa. . ;) mutta baletti kuitenkin.

17. kiitti ku vastasit! Ja joo, voisin kysyä sitä opelta jos se osaisi sanoa. Ja oot ihan oikeessa, baletti voi pysyä vaan harrastuksenakin ehkä. Olen myös miettinyt sitä nykybalettia. Seki mis tosi kiinnostavaa. :)

18. :)))) Vierailija

Kannattaa varmaa kokeilla mahdollisimman monia lajeja et löytää sen oman. Esim. meiän opistol on sillee et jos oot tunnilta poissa voit mennä korvaamaan sen jollekki muulle tunnille. Sillee voi mennä vaik hiphopin alkeis tunnille vaik kävis oikeesti baletis ja samal voi siis kokeilla uusii lajei. Ja se nykybaletti on ihan hyvä idea. Miten sun baletti on edenny syksyn aikana? Ootko mielestäs kehittyny?

19. Balettia harrastava Vierailija

Hei, joku mietti että millon viimestään pitäs alottaa baletti jos aikoo ammattitanssijaksi. Mä oon kuullu että viimestään teini-ikäisenä.
    eli te n. 11, 12, vuotiaat jotka kyselitte että ehtiikö vielä niin kyllä ehtii, kunhan on valmis treenaamaan kunnolla. :) I know, it's hard

20. aikuistanssija Vierailija

Joku ulkomaalainen baletinopettaja on antanut seuraavan nyrkkisäännön:

jos otat 6-8 balettituntia viikossa, kestää 8 vuotta tulla ammattitanssijan tasoiseksi. Näiden 6-8 tunnin pitää olla kunnolla ohjattuja, siis että koulu on jonkin tasoinen, ja opiskelijan on tietysti esiinnyttävä säännöllisesti, koska se on osa koulutusta. Eli tuohon päälle esityksiin harjoittelu.

21. aikuistanssija Vierailija

22. joo oon kuullu tuommosesta systeemistä ja se on mun mielestä tosi hyvä keino kyl. Ja ihan hyvin on menny. Oon kehittyny ihan tasasesti ja esitys on parin viikon päästä, mut oisin valmis kyl harrastamaan paljo enemmän. Että ihan jees. Sulla?

23. :)))) Vierailija

Mullaki menee ihan hyvi, esitys ihan kohta ja kärjilki oon edistyny. Viel noist muist lajeist, et mikä tahansa laji melkee auttaa baletis esim. Mä alotin nykärin ku olin 6 v. Ja sit 12v. Baletin, kävin 2 vuot aikuisten kaa ja nyt pärjään sellases ryhmäs, joka on treenannu mont vuotta. Ja pakko myöntää et en oo ees "huonoin". Millanen esitys teil on?

24. aivan. Mut mikä se nykäri on? :D ja joo, jos useimmat lajit avustais balettia, ni ei varmaan olis kovin turhaa alottaa. Niinku ite oon ajatellu että alottaisin telinevoimistelun, joogan, kävisin salilla aina joskus, ja ku nyt harrastan baletin lisäksi showtanssia, ni jatkaisin sitäki. Mutta pystyykö musta enää tulla baletissa jotain suurta, jos alotin vasta syksyllä, mut kop harrastaisin yhdessä rykelmässä paljon muita balettia tulevia harrastuksia? Kaikesta huolimatta ajattelin hakea elämä sinne kansallisoopperan balettioppilaitokseen. Ja jos pääsen ni muutan helsinkiin sitte yksin.mutta jos en, ni tuntuu hyvältä et oon ainaki yrittäny.
    Ja joo. Me esitetään semmonen ihan yksinkertanen esitys, jossa ne ollaan semmosia jääkuningattaria. Se on ihan kiva, vaikka käytetäänki vaan pehmeitä tossuja. Mut esitys on 14 pv. Eli ei enää kauan aikaa. Mut mites sun esitys meni?

25. aikuistanssija Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri