Hae Anna.fi-sivustolta

Baletti harrastuksena?

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä pinkki unelma, 11.09.2005.

1. aivan.

mut hei, nyt kun olet siinä, voisin kysyä yhtä juttua jota olen miettiny
    suht. kauan aikaa. tämä kuva.. :

Uudelleenohjausilmoitus

kuinka on fyysisesti mahdollista, että henkilön vasen jalka on noin hyvin kärjellä??
    Kun kärki on noin takana, eikö kuuluisi, että jalkapöytä kaatuisi maahan? Ja tuo oikean
    jalan polvi.. miten hän voi olla noin luottavaisesti kärjillä, että sääri ja polvi nojautuu taakse
    päin luottavaisesti. Itse kun olen muutamaan otteeseen ollut kärjillä, en saa edes tuen avulla jalkaani yhtä suorasti. Onko se kuin ihminen, joka kävelee ensimmäistä kertaa elämässään korkokengillä, koska jos korkokengillä ei osaa kävellä, polvethan siinä yleensä ovat muuta jalkaa edellä?

2. aikuistanssija Vierailija

Siksi, että hänellä on takanaan 10-20 vuotta tanssimista ja tuhansia ja kymmeniätuhansia _ohjattuja_ tanssitunteja. Ja hänellä on luultavasti synnynnäisesti myös taipuvat nivelet - kaikista ei tule ballerinoja millään harjoittelulla.

Älä herra ihminen yritä samaa niin vähällä treenillä mitä tähän mennessä olet tehnyt. Loukkaat vain jalkasi pysyvästi ja sitten on tanssit tanssittu ja joudut siirtymään sudokun harrastukseen. Suosittelen, että pakkaat ne kovakärkiset lipaston takalaatikkoon pariksi vuodeksi. Kovakärkisillä tanssiminen ei ole se keskeisin juttu baletissa.

Kuinka monessa live-balettiesityksessä muuten olet ollut, siis ammattitasoisessa (esim. siellä Oopperassa tai Moskovan Bolshoissa tai vastaavissa paikoissa, kun ihmettelet tuon ihmisen nilkkoja?

3. aikuistanssija Vierailija

Ja kyllä ne nilkat noin menee kaikilla ammattiballerinoilla, joita vilahtaa (mukaanluettuna Suomen huippuballerina Minna Tervamäki) tässä oopperalaisten tekemässä kulttuuriministerillemme osoitetussa videossa:

Paavolle - YouTube

4. :)))) Vierailija

Siis nykäri eli nykytanssi. Kyllähän ne oheis treenit auttaa, jos treenaa tarpeeks itse balettia. Hyvä asenne tota kansallisbaletti juttuu varten, jos et pääse sinne voithan hakee jonkun sua lähellä olevan tanssiopiston erikoiskoulutuksee (siis jos on sellasta). Kuulostaa kivalt toi teiän esitys, ooksä siis jossain aikuisten ryhmäs vai...? Meiänki esitys on pehmeil tossuil, vaik oon treenannu 2 vuotta ja monet meiän ryhmäst enemmänki. Meiän esitys on vast ens viikol ja se on sellanen mis on aik paljo jtn valssia ja sellast.

5. ja sinäkö olet ammattilainen määräämään minun baletistani? Uskon edelleen että yrität
    sortaa vain ja ainoastaan sen takia, että haluaisit ammattiballerinaksi yhtä paljon kuin minä.
    ehkä nuoruudestasi on puuttunut tanssi kokonaan käyttäjänimestäsi päätellen?
    Ja monessakos sinä? Joillakin tässä keskustelussa on selvästikin noussut kusi korkealle
    päähän, ja minä suosittelen että lopetat tuon toisten ihmisten unelmien särkemisen, sillä jokaisen viestisi kohdalla mitä luen, nousee oikein oksennus kurkkuun, miten joku ihminen oikeasti voi olla noin helevetin typerä. Että kiitos ja kumarrus, LUPAAN että pidän nuo neuvosi mielessäni :) taidan vaihtaa palstaa koska siellä suomi24-ssa vaikuttaa olevan paljon positiivisempia ihmisiä.
    ps. tähän väliin vielä että sain muutama päivä sitten semmoisen
    nivelrasituksen jonka johdosta en voi nostaa jalkaa edes 90-neen.
    että revis siitä, ja katsotaan saako sen luokan vaiva minut pysäytyteksi.

enkä muuten pyydä anteeksi.

6. aikuistanssija Vierailija

Anteeksi. Täällä pyydetään neuvoja, ja kun niitä annetaan, loukkaannutaan.

Mikä noissa sanomissani täysin 100%ssa faktoissa nyt niin riepaisi? Mutta minulle on siis aivan sama, jos rikot nyt nilkkasi mennessäsi mukaballeroimaan vailla yhtikäs mitään perusbalettitaitoja niille kovakärkisille ja telot itsesi niin, ettet ikinä tanssi - mitäpä minua liikuttaa täysin tuntemattoman teinixin tanssit.

Ja anteeksi nyt, kirjoitan totuuden: sinusta ei ikinä tule ammattiballerinaa. Miten ihmeessä voisit edes päästä sisälle oopperan balettikouluun, jossa muut pyrkijät ovat tanssineet 5-9-vuotiaasta saakka 4-5 h viikossa kovatasoisten opettajien tunneilla? Heistäkään eivät useimmat pääse sisään. Nehän nauravat sinut ulos sieltä pääsykokeista.

7. et saa. enkä edes pyytänyt neuvojasi kun niitä itse tulit tuuppimaan.

Ja joka ikinen sana. Ja jos sinulle on ihan sama niin marssi sitten
    ulos tästä keskustelusta, kiitos. Minä luotan opettajaani ja siihen
    ihmiseen, joka minulle kovakärkiset myi ihan luotolla sanoen, että
    saan ne, sillä jalkani eivät enää kasva. Ja kuule, ryhmässäni moni
    muukin on saanut kovakärkiset, vaikkeivat ole tanssineet maybe
    vuottakaan. Ja kiitos edelleen..

(ja et edelleenkään saa anteeksi) minäkin kirjoitan totuuden: SINUSTA
    ei ikinä tule ammattitanssijaa, siispä ihan turha vaiva tulla tänne rikkoilemaan
    hymysuin toisten unelmia kun itsekin on haaveillut luultavasti juuri saman-
    lailla niistä lapsena/nuorena (milloin nyt ammattilainen onkaan balettinsa aloittanut,
    sovitaan että siinä 1½.vee..)
    Ja minkäs minä sille mahdan jos EI OLE kovatasoista opettajaa, jos onkin lepsu
    satubalettien vetäjä? (not tuota jälkimmäistä) Mistäs helevistä minä revin ammatti-
    laisopettajan, mistä saan rahat siihen ja miten voin tällä sekunnilla aloittaa 100%in
    treenit elämää varten, kun asumme pikkukylässä jossa ei ole mitään?! Ja usko pois
    että hyvillä mielin muuttaisin vaikka helsinkiin ensi vuonna. Tässä yritän koko ajan,
    vapaa-ajastani noin. 95% miettien pelkästään, vaan ja ainoastaan sitä että mistä
    revin lisää niitä balettitunteja kun lähin hyvä opiskelipaikka on 50 kilometrin päässä,
    että sinnekkö vähillä rahoilla kinuamaan 5x/vko?!
    Olen harkinnutkin tässä menemistä aikuisbalettiin, jatkamalla showtanssia, aloittamaan
    telinevoimistelun, aloittamaan taitoluistelun, aloittamalla joogan, käymällä salilla ahkerasti,
    harjoittamalla tasapainoani, menemällä lähimpään kaupunkiin sinne 50 kilsan päähän 1-2 x /vko kahden muun balettitreenin lisäksi täällä, + vielä tunnin showtanssitreenit, siinä tulisikin 5 x /vkossa ja rahat olisivat nollassa.

8. et saa. enkä edes pyytänyt neuvojasi kun niitä itse tulit tuuppimaan.

Ja joka ikinen sana. Ja jos sinulle on ihan sama niin marssi sitten
    ulos tästä keskustelusta, kiitos. Minä luotan opettajaani ja siihen
    ihmiseen, joka minulle kovakärkiset myi ihan luotolla sanoen, että
    saan ne, sillä jalkani eivät enää kasva. Ja kuule, ryhmässäni moni
    muukin on saanut kovakärkiset, vaikkeivat ole tanssineet maybe
    vuottakaan. Ja kiitos edelleen..

(ja et edelleenkään saa anteeksi) minäkin kirjoitan totuuden: SINUSTA
    ei ikinä tule ammattitanssijaa, siispä ihan turha vaiva tulla tänne rikkoilemaan
    hymysuin toisten unelmia kun itsekin on haaveillut luultavasti juuri saman-
    lailla niistä lapsena/nuorena (milloin nyt ammattilainen onkaan balettinsa aloittanut,
    sovitaan että siinä 1½.vee..)
    Ja minkäs minä sille mahdan jos EI OLE kovatasoista opettajaa, jos onkin lepsu
    satubalettien vetäjä? (not tuota jälkimmäistä) Mistäs helevistä minä revin ammatti-
    laisopettajan, mistä saan rahat siihen ja miten voin tällä sekunnilla aloittaa 100%in
    treenit elämää varten, kun asumme pikkukylässä jossa ei ole mitään?! Ja usko pois
    että hyvillä mielin muuttaisin vaikka helsinkiin ensi vuonna. Tässä yritän koko ajan,
    vapaa-ajastani noin. 95% miettien pelkästään, vaan ja ainoastaan sitä että mistä
    revin lisää niitä balettitunteja kun lähin hyvä opiskelipaikka on 50 kilometrin päässä,
    että sinnekkö vähillä rahoilla kinuamaan 5x/vko?!
    Olen harkinnutkin tässä menemistä aikuisbalettiin, jatkamalla showtanssia, aloittamaan
    telinevoimistelun, aloittamaan taitoluistelun, aloittamalla joogan, käymällä salilla ahkerasti,
    harjoittamalla tasapainoani, menemällä lähimpään kaupunkiin sinne 50 kilsan päähän 1-2 x /vko kahden muun balettitreenin lisäksi täällä, + vielä tunnin showtanssitreenit, siinä tulisikin 5 x /vkossa ja rahat olisivat nollassa. Kaipaisin apua tähän joten voisinko sitä vielä kerran
    pyytää?

9. paquita Vierailija

Unelmana ballerinaksi. Tulit tänne koska haluat siis kuulla, että susta voi vielä tulla ballerina. Jos joku sanoo toisin, hän on tunteeton, katkera sortaja joka seilaa pitkin keskustelupalstoja ja yrittää kostaa muille epäonnistumisensa elämässä?

Pysähdypä hetkeksi. Onko tässä mitään järkeä?

Jos joku sanoo sinulle asioita, joita et halua kuulla, sulla on kaksi vaihtoehtoa
    a) kuuntele mitä ne sanoo ja pohdi, onko väitteet hyvin perusteltuja
    b) hauku vastaajaa ja etsi tukea toiselta foorumilta

Täällä sanotut asiat ovat suurimmaksi osaksi täysin totta. Voit joko uskoa sen tai olla uskomatta. Ja nyt lopetetaan tämä pelleily.

10. Jokaikinen ammattitanssijaksi päässyt on uhrannut aika paljon sen unelman eteen. 50 km suuntaansa on lyhyt matka pari kertaa viikossa sen unelman eteen (eikö tässä ketjussa mainittu se lahtelainen poika, joka reissaa joka päivä koulun jälkeen Oopperan balettikouluun treeneihin?), ja jos rahat on tanssituntien jälkeen nollilla, eikö ne ole sitten menneet sinne minne piti? Useimpien ihmisten on pakko tehdä valintoja, ja etenkin tanssijaksi aikovan: ne rahat tosiaan menevät sinne tanssitunteihin ja tossuihin, ei meikkeihin, muotivaatteisiin ja vastaaviin. Vapaa-aika tosiaan menee treenatessa ja treeneihin matkustaessa, koska muuhun ei koulun ja läksyjen lisäksi aika riitä. Viikonloppuisin ei biletetä kavereiden kanssa, koska seuraavana päivänä on rankat treenit, eikä sinne viitsi mennä krapulassa.

Ja kyllä, osasta tanssijaksi haluavista ei tule tanssijoita, koska he asuvat paikassa jossa kunnollista tanssinopetusta ei voi saada ja koska vanhemmilla ei ole varaa lähettää lastaan muualle tunneille. Se on sit vaan nieltävä se tosiasia ja etsittävä muu ammattiura ja jätettävä tanssi rakkaaksi harrastukseksi.

Minusta tässä ketjussa tuli hyviä ehdotuksia, että koska sinun on aika mahdoton nykyisen vähäisen tanssikokemuksesi takia päästä enää ballerinaksi, tähtäisit showtanssiuralle tai vastaavaan, johon vielä olisi mahiksia, edellyttäen että uudeltavuodelta aloitat useammalla viikottaisella tanssitunnilla ja tietysti edellyttäen että sinulla ylipäätään on taipumuksia ja lahjoja tanssiin.

11. ok, hyvä. Ja kiitos, voi teiänki juttu kuulostaa ihan jeessiltä :) ja nii voinki tehä, koska kuitenkaa tuskin pääsen ees sisälle..

12. kuule nyt, paquita. Olen käyttänyt tuota a - vaihtoehtoa aika ahkerasti ja pyydän anteeksi kop olen toiminut väärin. Mutta tulin tänne juuri sen takia että tekin voitte kertoa mielipiteenne tähän asiaan. En silti odottanut että olisin saanut ; "sinusta ei koskaan tule ballerinaa" - tuomitsemisviestejä. Se on kuin esto sille ettei minun ole järkeä edes enää yrittää.

13. kiitos ja anteeksi edelleen jos olen loukannut jotain omalla mielipiteelläni. Mutta eihän siinä ole järkeä jos en halua showtanssiuralle. Se kelpaa minulle vain harrastukseksi, sillä aina kun sitä tanssin, mietin että "tanssin tätä tässä nyt sen takia että tämä saattaa vaikuttaa balettiini positiivisesti.

14. ammattilainen Vierailija

Ammattibalettitanssijaa sinusta ei tule. Usko se. Oopperan balettikouluun voit pyrkiä, mutta noilla taidoilla et pääse. Olet harrastanut balettia liian vähän ja liian vähän aikaa. Kumpaakaan seikkaa ei voi enää muuttaa.
    Showtanssija on vielä mahdollisuuksien rajoissa, riippuen treenaamisestasi.
    Kannattaa panostaa kouluun, käydä lukio ja suunnata opiskelemaan. Sinusta voi kuitenkin tulla vaikka mitä muuta.
    On ihan hyvä, että sinulla on mielipiteitä, mutta ei kannata tarrautua sellaisiin unelmiin, jotka eivät voi toteutua.

15. Kiitos vastauksestasi, mutta miksi pakotat minua uskomaan tuon mielipiteesi? Sinun
    mielipiteesi ja ehkä karu totuus on se, että minusta ei tule ballerinaa, mutta kai saan
    silti unelmoida ja vaikka ihan typeryyttäni yrittää, vaikka tiedän itsekin että on aika
    epätodennäköistä että minusta mitään suurta tulee?
    Onko silti mahdollista, että vaikken saisikaan balettia ammatikseni, voin käydä esim.
    lukion, joka treenaa minua balettiin ihan muutenvain? Saisinko silti esiintyä jossakin
    suuremmissa esityksessä kuin jossain kyläpiirin liikuntatapahtumassa? En vain tiedä,
    ja tuskin koskaan tulen tietämään, mitä muuta voisin tehdä..
    En kuitenkaan halua showtanssijaksi, sillä se on minulle vain harrastus, ja tosiaan aloitin
    sen suurimmaksi osaksi sen vuoksi, että ajattelin aina tanssiessani; ''tämä voi vaikuttaa
    balettini hyvällä tavalla'' ja jos baletti loppuu, loppuu myös showtanssi. Todennäköisesti.
    En siis halua showtanssista uraa, mutta yksi toinen tanssi on myös mielessä, jos minun
    täytyy niellä se ettei minusta tule mitään.
    Olisiko minulla mahdollisuuksia nykybalettiuralle?

16. Hei. Luin tätä sinun textiäsi ja haluaisin kysyä näin ohimennen, olisiko mielestäsi minulla enää mitää mahdollisuuksia ballerinaksi. olen pian 14 vuotias, tyttö, ja olen harrastanut vasta vähän aikaa, loppukesästä/syksystä aloitin. Samoihin aikoihin aloitin myös showtanssin, ja ajattelin, että olisiko sillä jotain positiivista osuutta asiaan. Useat ovat täällä vastanneet ettei minulla ole enää asiaa ammattilaiseksi, mutta ajattelin kysyä sinulta, sillä vaikutat aika ammattilaiselta itsekin :)

17. Outoa - tälle ttytölle ei edes ammattilaisen mielipide kelpaa. Kyselee ympäri ämpäri kaikilta ikäisiltään, joista asiasta jotain tietävät vain ne, jotka ovat siellä oopperan balettikoulussa tai ainakin käyneet sisäänpääsykokeissa.

Nykybaletiksi kutsumasi on oikeasti nykytanssi, tarkoittanee samaa kuin moderni tanssi, ja no jooo...aika myöhään olet liikkeellä senkin suhteen.

18. ammattilainen Vierailija

En oikein usko, että tuo ballerinan ammatista unelmoiva on ihan tosissaan, taitaa olla pelkkä provo.
    Olen nuo vastakseni laittanut vain ja ainoastaan ajatellen niitä lukuisia tanssijan ammatista unelmoivia nuoria varten, jotka tätä ketjua lukevat. Ettei kukaan haksahtaisi kuvittelemaan, että baletin ammattilaiseksi tullaan aloittamalla 14-vuotiaana, kerran viikossa systeemillä.
    Hesarissa on muuten tänään juttu Kansallisbaletin uudesta ensitanssijasta, 19-vuotias nuori nainen.

19. Ihan tosissani olen, mutta saakai sitä unelmoida vaikkei olisikaan tosissaan?
    Enkä todellakaan kuvittele, että ballerinaksi tullaan kerran viikossa treenillä. Siksihän tänne
    tulin alunperin siitä juttelemaankin, että onko minulla mitään mahdollisuutta jos harjoittelua
    on niin vähän. Ja sanoitte että ei ole, asia selvä. Se on teidän mielipiteenne.
    = 19 - vuotiaasta mistä?>

20. ..ammattilaisen? kukaan joka on täällä kanssani keskustellut on tuskin ollut ammattilainen.
    ainakaan ei ole sanonut siitä mitään. Ja niin teen, kyselen ympäri ämpäri ikäisiltäni ja muilta
    mielipiteitä asiaan.
    Ja niin, nehän sen tietävät, mutta en aio nyt ruveta kuuluttelemaan ja kyselemään jokaiselta
    käyttäjältä, onko hän oopperan balettikoulussa.

Toisilla sivustoilla siitä ainakin puhutaan nykybaletista. Mutta nykytanssissa siis käytetään
    ilmeisesti kovakärkisiä? Ainakin tuon Svetlana Zakharovan youtube- pätkän mukaan.
    Ja sen takia olen myöhässä, että heräsin elämään vasta äskettäin.
    Kun pienenä suurimmaksi osaksi vain leikin, en miettinyt mitä elämältä tulevaisuudessa haluan. Muistan kyllä hämärästi miten 6 - vuotiaana halusin balettiin, mutta siihen tuli joku stoppi. Etkä arvaa miten katkerasti se kaduttaa. Jos olisin aloittanut silloin, minusta olisi voinut tullakin ballerina.

21. paquita Vierailija

Uskoisitko, vaikka joku täällä sanoisivat olevansa ammattilainen? Et uskonut "ammattilaistakaan", vaikka hänen käyttäjänimensä kovasti viittaisi ammattilaisuuden suuntaan.

Nykytanssija sinusta voi tulla, jos treenaat ahkerasti ja sinulla on soveltuvuutta ja lahjakkuutta alalle :) Nykytanssia tanssitaan useimmiten paljain jaloin, sukilla tms., produktioissa jossa on käytettävissä *vahvan* klassisen baletin tekniikan omaavia tanssijoita (esim. kansallisbaletti) käytetään toisinaan kärkkäreitä. Zakharova on klassisen koulutuksen omaava ballerina Bolshoissa, joten hänen kärkitekniikkansa riittää mihin vain.

22. Kääk, et siis edes tiedä mikä on baletin ensitanssija? Anna mun kaikki kestää...

Kyseessä lie Maria Baranova?

Kansallisooppera - Henkilöstö - Maria Baranova

23. no täällä ollessani en kyllä hirveästi käyttäjänimiä katsele. (nolous) en huomannut.

mukava kerrankin kuulla että joku sanoo noin :) mutta täällä päin en ole ainakaan
    tietoinen mahdollisista nykytanssimahdollisuuksista, joten en kuitenkaan usko että
    se onnistuu, niin kauan kun asun tässä pikkukylässä. :c mutta kiitos vastauksestasi.
    ja tiedän, zakharova on upea.

24. voi rakas (not) ihminen, aloitin syksyllä joten en vielä
    pahemmin ole selaillut baletin sanakirjaa.
    KÄÄKK, etkö tiedä onko kyseessä Lie Maria Baranova?
    Anna mun kaikki kestää..

jos et kestä niin voisit vaikka suksia.

25. Alan olla sitä mieltä, että tämän teinixin luonteella ei tulla miksikään tanssijaksi, vaikka hän aloittaisikin uudeltavuodelta viisi viikkotuntia eri _hyvien_ opettajien ohjauksessa (mikä olisi minimivaatimus esim nykytanssin ammattilaisuuteen, tietysti kropan soveltuvuuden lisäksi). Ammattilaisiksi asti opiskelleet ovat nimittäin tottuneet kuulemaan aika kovaakin palautetta, eikä siinä auta oikein opettajan haistattelu.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri