Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Baletti harrastuksena?

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä pinkki unelma, 11.09.2005.

1. paquita Vierailija

Aika kovaa tekstiä sieltä... Heti jos pääsee suurempiin piireihin, alkaa tosiaan tiukkaa settiä tulla ja jos on yhtään vääriä käsityksiä, joko nöyrtyy tekemään duunia tai lopettaa. Ehkä kannattaa kuitenkin jättää asenteen kommentoiminen opettajan tehtäväksi :)

2. oi mikä ihanuus jos oikeasti tiedät kaiken tuon niin hyvin. Minulla vain totaalisesti menee hermot jos joku sinunlaisesi tulee lässyttämään. En tietääkseni kysynyt sinulta mitään? Ja niin, sen sentään tiedän että varmasti kaikenlaista palautetta tulee, eikä opettajalle haistattelu auta, mutta en ajatellut olla opettajalleni niin epäkohtelias. Sinä siis et ole opettajani

3. tulipa mieleen Vierailija

En ymmärrä, miksi kyselet täällä, voiko sinusta tulla tanssijaa ja suutut sitten vastauksista. Jos sinulle vastataan, että käytännössä 14-vuotiaalla, joka on tanssinut vain yhden viikkotunnin puoli vuotta, ei ole mitään mahdollisuuksia, vastaat, että saa kai sitä unelmoida...eli oikeasti et ole tanssijaksi haluamassakaan, kunhan päiväunlemoit. Täällä annettiin kuitenkin vastauksia siinä luulossa, että olit tosissasi hakemassa tanssin alalta ammattia.

Mutta: miksi et kysy opettajaltasi? Mehän täällä emme voi nähdä sinun tanssimistasi, emme tiedä, miten nopeasti olet edistyt, emmekä sitä, onko kroppasi soveltuva tanssiin, siis esim. aukikierto ym.

4. anteeksi, jos olen selittänyt vähän huonosti, mutta ihan tosissani haluan baletin ammattilaiseksi, enkä suuttunut siitä että minulle sanottiin, että minusta epätodennäköisesti enää mitään tulee. Olen tosi pahoillani kun teille siitä raivosin. En osaa oikein itsekään selittää, mutta tulin jäi hieman surulliseksi niin yksimielisistä vastauksistanne ja siitä tuli ajatus, että käyttäjä aikuistanssija yrittäisi sortaa minua, ja olen tosi pahoillani mitä kieltä käytin siinä. Ja tosiaan unelmoin siitä ballerinan tulevaisuudesta, ja myös oikeasti haluan sitä, anteeksi vielä nyt.
    Ja aika lapsellista kieltämättä, etten kehtaa opettajaltami kysyä, vielä, koska olen harrastanut vasta niin vähän aikaa, että kysymykseni kuulostaisi varmasti pelkältä haaveilulta jota en välttämättä edes halua. Mutta pidemmälle päästyäni ehkä toisin kysyäkin. Mutta auttaisiko se mitään, jos pitäisin välivuoden yläkoulun jälkeen ja seuraavana vuonna yrittäisin tunne oopperan balettioppilaitokseen? Sanokaa suoraan, en suutu.

5. aikuistanssija Vierailija

En nyt oikein ymmärrä, mitä se välivuosi siinä auttaa - kaikki Oopperan balletikoulussa olevat suorittavat joka tapauksessa lukiokurssit Eiran lukioon. Lukion käymistä suosittelen kyllä vahvasti.

Olen itse yrittänyt hyvällä ehdottaa, että koska balettiammattilaiseksi ei ole mahiksia, tähtää jollekin muulle tanssin alalle, jolle voi olla mahiksia (jos sinulla on sopiva vartalo, ja tällä huom. en tarkoita laihuutta vaan esim. aukikiertoa ja rytmitajua); ja _nimenomaan_ edellyttäen, että aloitat useammat viikottaiset tanssitunnit heti uudenvuoden jälkeen. Siis nyt tammikuussa. Ja näillä en tarkoita jumppaa vaan oikeita tanssitunteja suht ok opettajien/koulujen ohjauksessa. Vaikka sitten joutuisit matkustamaan lähikaupunkiin niille tunneille.

Mikä muuten on nykyisen opettajasi tausta, eli missä hän opiskeli itse balettia?

6. ammattilainen Vierailija

Luin tuossa ketjua taaksepäin ja uskon, että varmasti olet todella innostunut, mutta n. kolmen kuukauden tanssiharrastuksen jälkeen eivät taitosi ole vielä kovinkaan kummoiset.
    Kun vielä otetaan huomioon ikäsi, olet täyttämässä 15, ei sinun kannata ammattilaisuudesta enää aikuisten oikeesti haaveilla.
    Välivuosi ei tilanteessasi auta yhtään. Kun et halua sinulle jo vastanneita uskoa, ehdotan, että otat yhteyttä Kansallisoopperan balettikouluun ja kysyt suoraan sieltä, minkä tasoisisia tanssijoita oppilaiksi kelpuutetaan ja mitkä ovat omat mahdollisuutesi.
    Olisivatko vanhempasi muuten valmiita kustantamaan tanssiharrastustasi enemmän eli onko sinun mahdollista edes alkaa käydä useammilla tunneilla jossakin suuremmassa kaupungissa?
    Pidä baletti rakkaana harrastuksena, käy lukio kunnolla ja mene sitten opiskelemaan sitä mikä sinua kiinnostaa.
    Tanssin ympäriltä löytyy kyllä lukuisia ammatteja: ortopedit, fysioterapeutit, lavastajat, pukusuunnittelijat, maskeeraajat, valaisijat, tanssista kirjoittavat toimittajat, teatterien tiedottajat esimerkiksi.

7. kiitos & olen täyttämässä 14 :)
    Ja en haluakaan uskoa, mutta useimmat täältä ovat sanoneet niin, kai se on pakko. ok.
    kustannuksista fifty-fifty, emme ole rikkaimmasta päästä enkä muutenkaan usko että he siitä kovin mielissään olisivat, ellen itse hoida omia harrastuksiani. Jos varaa on, teen sen mielelläni. tiedätkö, onko kuitenkaan suomessa, tai esim. ruotsissa tai venäjällä ainuttakaan paikkaa, jossa voisi päästä ballerinaksi, ja karsinta tms. tapahtuisi hieman myöhemmin kuin vasta 15-16 vuoden iässä? Eli onko minulla mitään mahdollisuuksia ulkomaillakaan?
    Niin, olet oikeassa, ja voihan suunta vielä muuttua (not).

8. Ulkomailla: en oikein usko, pikemminkin kilpailu on vielä rankempaa ja raaempaa. Bolshoi on varmaan tosivaikea paikka päästä sisään. Venäjällä on käsittääkseni paljon tyttöjä, jotka on laitettu lapsena balettitunneille, ainakin itse olen törmännyt useisiin - Venäjähän on yksi baletin keskusmaita, ja monien ns. sivistyneiden perheiden tyttäret laitetaan balettitunneille.

9. ammattilainen Vierailija

No, marraskuussa kerroit olevasi 14.
    Miten kuvittelet kustantavasi tanssitunnit, jos vanhempasi eivät sitä tee? Ovatko vanhemapasi tietoisia haaveistasi? Kuinka paljon he ovat valmiita laittamaan rahaa tanssiharrastukseesi esim. kuukaudessa Tai vuodessa?
    Ulkomailla karsinta on vielä kovempaa. Jos leikitään ajatuksella, että lähtee ulkomaille balettiopintoihin, täytyy olla todella vahva pohja ja paljon lahjakkuutta, ei siinä pärjätä sinun taidoillasi. Kustannukset ovat myös huomattavasti suuremmat kuin Suomessa.
    Oletkohan sinä ihan tosissasi vai onko tämä ketju vain pilaa? Alkaa tuntua jälkimmäiseltä...

10. paquita Vierailija

Syy siihen, miksi välivuosi ei auta tässä asiassa on muun muassa balettitanssijoiden eläköitymisikä, joka on siinä 40-45 vuotiaana (aikaisemmin jos loukkaantuu, tai kroppa ei kestä, yleistä tämäkin). Eli kovassa kunnossa täytyy olla jo nuorena että saa silloin parikymppisenä työpaikan.

Ja valitettavasti tekniset (ja ilmaisulliset) asiat baletissa vievät pitkään, eikä niitä pysty kypsyttämään nopeammin vaikka treenaisi kuinka (ja mitä vanhempi, sitä hitaammin oppii). Keho tarvitsee myös lepoa, jotta kehitystä voisi tapahtua! Sen takia balettitanssijat aloittavat nuorina: joitain asioita ei vain VOI nopeuttaa. Ja tosiaan, ulkomailla on vielä kovempi taso, tässä videossa pietarin valtiollisen baletin oppilaiden kärkkärituntia, n. 14-16 -vuotiaita Vaganova ballet academy 5th grade 12 - YouTube

Puhu vanhemmillesi, jos vaikka voisit käydä lukion toisella paikkakunnalla, jossa olisi hyvä koulu? Lukiota ei ole mitään syytä jättää pois.

11. aijaa.. Ajattelin ehdottaa vanhemmilleni, että he olisivat maksaneet reilun puolet kustannuksistani, tai ainakin sen pohjan, eli itse balettitunnin. Minä voisin maksaa osan kustannuksistani, esim. Varusteista tms. Ongelmana on vain se, että minulla ei näin nuorena juurikaan ole tuloja mistä maksaa.
    Arkena nuori, baletissa vanha . .
    Äitini tietää unelmastami ja hän ymmärtää minua isää paremmin.
    Ihan oikeasti, voin vannoa että tämä ei ole mitään pilaa. Tulin kysymään onko minulla mahdollisuuksia ballerinaksi, ja koska useimmat teistä sanoivat että ei ole, se on kai sitten pakko niellä ja unohdettava.

12. olen kyllä koko ikäni harrastanut yleis-urheilua, että kuntoa kuitenkin kai on. Onko siitä mitään apua?
    Mutta eikai välivuosi ylä - asteen jälkeen tarkoita lukion poissulkemista kokonaan, eikös se tarkoita että välivuoden jälkeen voin hakea uudestaan lukioon?
    Ja jos baletissa saa n. 20 vuotiaana työpaikan jos saa, niin minullahan olisi aikaa harjoitella vielä kuusi vuotta?
    Ja puhun, olen puhunutkin muuttamisesta vaikkeivat he ajatuksesta kovin pidäkään.

13. paquita Vierailija

Jos katsoit tuota Vaganova-klippiä, he ovat siis noin vuoden sinua vanhempia. Ja kehittyvät edelleen joka vuosi, kun kilpailu kovenee entisestään. He ovat tanssineet jo vuosia monta kertaa viikossa (5 vuotta Vaganovalla, joka on KOVA koulu), ja heillä on fyysiset edellytykset pärjätä alalla.

Hyvästä kunnosta ei tietenkään ole haittaa, mutta baletissa tarvitaan paljon alalle erityisiä fyysisiä sekä hienomotorisia taitoja, joita ei voi opetella mitenkään muuten kuin harrastamalla balettia, paljon.

Edelleen: kokeile siipiäsi nykytanssissa (ja voit toki hakea kansallisoopperaan, jos sinusta tuntuu ettet muuten saa rauhaa). En tarkoita että se olisi mitenkään sen helpompaa kuin baletti, mutta siihen sinulla saattaa vielä olla aikaa. Tosin se vaatii sen, ettet lukion ohella tee juuri muuta kuin treenaat (ja että sovellut alalle). Ja balettitekniikka tukee nykytanssia hyvin. Missään tapauksessa harrastamisesta ei tarvitse luopua, ei silloinkaan, jos et nykytanssijaksi halua :)

14. Mitä ihmettä sinä sen välivuoden tekisit? Miten se edistäisi tätä tanssiasiaa?

Jos tanssiala on se mitä haluat, sinun on oltava just nyt ilmoittautumassa lähikaupungin tanssitunneille. ne alkavat vajaan kuukauden päästä.

15. en katsonut vielä, sillä olen kännykällä liikenteessä.
    Mutta kiitos vastauksestasi, ja aion ainakin yrittää kansallisoopperaan vaikka sinne en luultavasti pääse.
    Jos lyödän löydän jostain tästä läheltä nykytanssimahdollisuuden, kokeilen heti. Varsinkin jos minulla on pienikään mahdollisuus siihen alalle, ja jos se tukisi balettiani. Ja olen valmis treenaamaan vaikka viikon joka päivänä toistakin tuntia.
    en aio luopua baletista, se saa pysyä päänä. :)

16. tanssisin. ?
    eli minulla onkin ehkä sittenkin pieni mahdollisuus jos nyt ilmoittaudun? Olen sitä kyllä tekemässäkin paraikaa, kiitos kun vastasit.

17. ammattilainen Vierailija

Ota nyt ainakin ensin yhteyttä suoraan balettioppilaitokseen ja pyydä heitä kertomaan
    voisiko sinun tasosi mitenkään olla sellainen, että sinun kannattaa lähteä pyrkimään.
    Muista, että muut ikäisesi pyrkijät ovat harrastaneet baletti päivittäin jo vuosia.

Voi olla aika rankka kokemus, kun huomaat mikä tasoero sinulla ja muilla pyrkijöillä on.
    Lisäksi pääsykokeissä käymiseen palaa rahaa (matkat, majoitus, ruoka..). Ovatko vanhempasi valmiita kustantamaan tuota reissua, joka ei tuota sinulle toivottua tulosta?

Ja muista kertoa vanhemmillesi, että haluat kouluun, jonka lukukausimaksu 450€.

18. Ei kannata jättää lukiota tuon takia. Miltei kaikkien tanssikoulujen tanssitunnit painottuvat iltaan ja viikonloppuihin, joten voit aivan hyvin tanssia koulupäivän jälkeen, ja kesälomalla esim. tanssileirillä.

Itse kotona tanssimalla taas et edisty mihinkään, pahimmassa tapauksessa vain teet hallaa kropallesi ja tekniikallesi, kun junnaat jotain huomaamattasi väärin satoja kertoja - tarvitset opettajan ja ryhmän. Toisaalta, kuten yllä on joku kirjoittanut, edistymistä tapahtuu tanssissa hyvin hitaasti - nopeammin ei välttämättä opi tanssimalla kahden tunnin sijasta 6 tuntia päivässä.

Ja kun kehotin sinua tutkimaan tammikuun ilmoittautumisia, ei se ollut lupaus minkään sortin ammattilaisuudesta. En nimittäin usko sinusta tulevan enää ballerinaa, mutta yritä muita tanssilajeja (joihin kaikkiin on erittäin hyvä treenata balettiakin) - yrittämällähän näet, olisiko sinusta esim. nykytanssiin tai showtanssiin.

En ihan ymmärrä sitä, miksi sanot, että jos ei balettiin ole mahiksia, et halua yrittää muille tanssilajeille. Tanssi kai tässä on se pääasia? Monet balettia pikkulapsesta saakka treenanneet ovat päätyneet esim. nykytanssipuolelle, koska karsinta balettipuolelle on niin kova tai omat prioriteetit ja kiinnostukset tanssin suhteen muuttuvat aikaa myöten.

19. niin teen, vaikka itsekin olen aika epätoivoinen sen suhteen, mitä teen, jos en pääse. Olikohan kuopiossa koulunsortin balettiopisto?
    Ohoh, tiesin että baletti maksaa, mutta en ajatellut ihan noin paljoa. Katsotaan, mieleni saattaa ehkä vielä muuttua(not).

20. olenkin ajatellut, että olisin ensikesänä halunnut hakea tavallisen hevosleirin sijaan tanssileirille, jos se treenaisi minua kesänkin aikana.
    Niin. Mutta vaikka itse tanssi on tärkein, en vain usko itsestäni, että tulisin yrittämään minnekään muulle tanssialalle kuin balettiin. Voi että, kuinka haluaisinkaan, että olisin aloittanut silloin 6. Vee millon ensimmäisen kerran balettiin ihastuin. Tätä ongelmaa ei olisi jos olisin silloin miettinyt todella mitä haluan.. Mutta ei mahda .

21. Kuten tässä ketjussa on jo mainittu, Kuopiossa on tanssipainotteinen lukio. Nettisivuilta varmaan näkyy pääsykokeet ym.

22. yhy Vierailija

Haluaisin aloittaa baletin , mutta olen tosi jäykkä enkä muutenkaan ole harrastanut vähään aikaan mitään .. Lisäksi olen jo 14 - vuotias , joten voinko enään aloittaa? :S

23. :)))) Vierailija

Baletin voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Ei haittaa vaikka et ole venyvä, koska baletissa tulee kyllä lisää notkeutta. Onnea harrastukseen!

24. yhy Vierailija

Kiitos :) Ehkä nyt rohkenisin edes kokeilemaan :>

25. juu, kannattaa aloittaa, tosi ihana laji! Olen kanssasi samanikäinen ja aloitin vasta muutama kuukausi sitten, jolloin olin venyvä kuin näkkileipä, mutta nyt päivittäisen lenkkeilyn ja venyttelyn avulla saan jo melkein spagaatin, mitä en ikinä olisi uskonut mahdolliseksi (; mutta sehän ei ole pääasia. Onnea matkaan !

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri