Beagle lapsiperheeseen? Muita ehdotuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvaturrin kaipuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karvaturrin kaipuu

Vieras
Hei,

Koirakuume vaivaa :) Perheessä on kolme lasta (1-vuotiaasta koululaiseen) ja asutaan rivitalossa eikä edes missään kovin isossa. Ja silti on tämä koirakuume. Lapsuudenkodissani oli beagle, mutta olin itse alle 10-vuotias, joten kovin luotettavia ei mielikuvani ole. Mielikuvasssani se oli ihana koira. Onko muilla kokemuksia miten toimii lapsiperheessä? Eniten mietityttää metsästysvietti, kun ei metsälle ole tarkoitusta lähteä.

Toinen mitä mietin on kultainennoutaja, mutta se tuntuu hieman turhan suurelta. Aikä vähän koirarotuja tunnenkaan, joten en todellakaan osaa sanoa olisiko parempia vaihtoehtoja.

Vai olenko vain itsekäs, kun edes koirasta haaveilen? Onko lapsiperhe rivitalossa koiralle kauhistus. Muita lemmikkejä minulla on ollut paljon, tosin ei tällä hetkellä. Nyt mielessä olisi nimenomaan koira...

Beagle on metsästyskoira, joten ei paras valinta perheen seurakoiraksi. Koirakirja käteen. Rotuja on satoja ja kymmeniä sellaisia, joista teille sopiva löytyy. Me asutaan kerrostalokolmiossa kolmen lapsen kanssa ja viikko sitten meille tuli toinen koira. Ihan sama missä koira asuu. Kunhan se saa olla tekemisissä omien ihmisten kanssa ja saa liikuntaa ja aktiviteettia.

Kiitos vastauksestasi. Saanko kysyä mitä koiria teillä on? Koirakirjoja olen jonkinverran katsonut, mutta jotenkin tuntuu hankalalta, kun monia koiria ei tunnu olevan ollenkaan saatavilla. Myöskään tutuillani tuntuu olevan kovin suppea rotuvalikoima. Lähinnä boksereita. Lisäksi jos joku koira (erikoisemmat koirarodut) on kovin haluttu, meidän perhe on tuskin kasvattajan listan kärjessä, kun ei ole intoa näyttelyihin tms vaan etsitään enemmänkin perheenjäsentä. Koirankoulutusjutut yms kiinnostaa, mutta minkäänlainen kilpailutus ei. Koiraa ollaan hankkimassa vasta ensi keväänä aikaisintaan, koska päätin jo kesällä, kun kuume iski, että asiaa harkitaan ensin rauhassa ja pienin lapsikin ehtii kasvaa. Ei siis ole kiirettä, mutta jotenkin olisi mukava päättää rotu, jota harkitsee.

No siskoni perheessä on beagle, ja 6 muuta koiraa. Isoja ja pieniä. Heillä pieni lapsi ja hyvin on beagle sopeutunut. Aivan ihana lapsirakas rotu.
Jos tarkemmin ajatellaan, kaikilla roduilla on jokin tietty käyttötarkoitus, paimenkoirat, taistelukoirat, metsästyskoirat ym.
Beagle on mielestäni ainakin hyvä valinta, tämä siis vain minun mielipiteeni..
Toinen hyvä on kyllä tuo kultsi, tai labbis.
Meillä oli myös lunnikoira, kun olimme veljeni kanssa pieniä. Todella ihana, lapsiystävällinen koira. Hyvät puolet on vielä siinä että koiralla on maailman huonoin puruvoima kaikista roduista. Ei saa edes kananmunaa rikki, siitä siis nimitys, on käytetty ennen Lunni-lintujen munien noutamiseen. Joten vaikka vahingossa leikkiessään hammas osui sormeen, ei tuntunut missään :D
Huono puoli onkin se, että rotu on todella harvinainen, saa tosissaan etsiä kasvattajaa. :) itse vielä samaisen koirarodun haluan jostain löytää :) NIIN ihana se oli <3

Meillä on 2,5 vuotias bouvier-kultainennoutaja-beagle -sekoitus ja 8,5 viikon ikäinen bouvier. Jos en bouvieria olisi ottanut niin vaihtoehtoina olisi ollut australianterrieri tai havannankoira. Sopisivat nuo teille koon puolesta ja on kivoja perhekoiria.

Beagle ei minusta ole kovin hyvä lapsiperheeseen. Riippuu tietenkin omistajistakin... Se kun on metsästyskoira, niin pitää kuitenkin muistaa, että se saattaa lähteä "ajamaan" lapsia. Se ottaa yhden isännän ja paimentaa sitten perheen lapsia.

Australianterrieri vaikuttaa pikavilkaisulta kivalta kaverilta :) Täytyy tutustua tarkemmin. Lunnikoira ei taida harvinaisuutensa takia olla vaihtoehto. Muut koirat lienevät aika vaativia turkinhoidon kannalta...

En ota kantaa rotuun, mutta muutama seikka kannattaa ensin tehdä selväksi itselleen, mitä ominaisuuksia koiraltaa toivoo/ei toivo:

- Luonne(arkuus/aggressiivisuus, helposti koulutettava/jääräpää, sosiaalinen/epäsosiaalinen, jne.)
- Aktiivisuus
- Haukkuherkkyys
- Sairausalttius
- Turkin hoidon vaativuus

Tässäpä muutama mietittävä alkuun.

Hei,

Koirakuume vaivaa :) Perheessä on kolme lasta (1-vuotiaasta koululaiseen) ja asutaan rivitalossa eikä edes missään kovin isossa. Ja silti on tämä koirakuume. Lapsuudenkodissani oli beagle, mutta olin itse alle 10-vuotias, joten kovin luotettavia ei mielikuvani ole. Mielikuvasssani se oli ihana koira. Onko muilla kokemuksia miten toimii lapsiperheessä? Eniten mietityttää metsästysvietti, kun ei metsälle ole tarkoitusta lähteä.

Toinen mitä mietin on kultainennoutaja, mutta se tuntuu hieman turhan suurelta. Aikä vähän koirarotuja tunnenkaan, joten en todellakaan osaa sanoa olisiko parempia vaihtoehtoja.

Vai olenko vain itsekäs, kun edes koirasta haaveilen? Onko lapsiperhe rivitalossa koiralle kauhistus. Muita lemmikkejä minulla on ollut paljon, tosin ei tällä hetkellä. Nyt mielessä olisi nimenomaan koira...

Ottakaa autralian terrieri tai silkkiterrieri! Lapsirakkaita ja ihania!

meillä labradorinnoutaja ja parempaa koiraa lapsiperheeseen tai ylipäätään saa hakea. Tottelee kuin unelma, pysyy pihassa, tulee lasten kanssa erittäin hyvin toimeen tilanteessa kuin tilanteessa. Äärettömän luotettava ja hyvä koira! Asuttiin ennen rivitalossa ja ei mitään ongelmia. Meillä kun ei hauku juuri ollenkaan.

ap,miten olisi spanieli niitä löytyy montaa eri sorttia pientä ja isoa..
sopii hyvin lapsiperheseen,meille on tulossa tiibetinspanieli.
käy koirat.com sivustolla siältä löytyy kekskustelua eri koiraroduista+kuvia

Nostan vielä, jos olisi kommenttia. Labradorinnoutaja on myös ollut "listalla". Lyhyt karva viehättää myös.

Labbis on hyvä ja jos lyhytkarvainen on listalla niin onhan noita rotuja: bokseri, karkeakarvainen mäyräkoira, kumpikin toki aika haastava rotu, mutta peruskoulutuksella mitä ihanimmat rodut :)

Itselläni nyt Labradorinnoutaja ja 30v koirakokemuksella täytyy sanoa, että paras rotu mitä tiedän!!! Minulla ollut myös Englanninspringelspanieleita useita sekä cockerspanieli. Nämäkin hyviä rotuja, mutta turkinhoito ja korvatulehdukset riesana. Myös iho-ongelmia saattaa esiintyä. Meillä Sprinkut oli allergisia vähän kaikelle ja korvatulehduksia paljon. Tällä labbiksella ei ole ollut yhtään mitään terveysongelmia.

[QUOTE="tööt";22307125]En ota kantaa rotuun, mutta muutama seikka kannattaa ensin tehdä selväksi itselleen, mitä ominaisuuksia koiraltaa toivoo/ei toivo:

- Luonne(arkuus/aggressiivisuus, helposti koulutettava/jääräpää, sosiaalinen/epäsosiaalinen, jne.)
- Aktiivisuus
- Haukkuherkkyys
- Sairausalttius
- Turkin hoidon vaativuus

Tässäpä muutama mietittävä alkuun.[/QUOTE]

Joo, rotu tulee sitten kun on mietitty mihin koiran haluaa, sohvalle ja lenkkiseuraksi vai lisäksi myös johonkin tiettyyn harrastukseen, turkin tulee sen lisäksi että jaksat hoitaa (jos on hoidettavaa) olla sellainen että se soveltuu sinun elämänmenoosi. Jos halua koiran joka lähtee ulos ilman pukemista, turkki ei kaipaa kuin pyyhkimistä märällä kelillä, trimmata ei tarvitse kuin tassuja ja se kestää risut ja männynkävyt ilman että iho vaurioituu ja ulos voi mennä vaikka talvipakkasella, kannattaa valita rotu jonka turkki vastaa tätä. Sit mietit mihin käytät koiraa, raakkaat pois ne koirarodut jotka eivät sovi sun käyttöön. Sit mietit vielä haluatko koiran joka pääsee itse hyppäämään autoon, muttei tarvitse omaa autoa liikkumiseen pitkille matkoille. Sitten tärkein: Oletko itse kovin äkkipikainen ja impulsiivinen vai rauhallinen ja harkitseva? Jos olet kovin herkkä, impulsiivinen ja äkkipikainen, katso että rotusi ei ole sellainen. Rodulla ei ole väliä ennen kuin nämä asiat on selvitetty, noilla löytyy se oma rotukin sitten, koirista vain väkisinkin rankkautuu pois ne jotka eivät sovi kuvioon. Onnea koiran etsintään! Jokaiselle se omansa on!=)

Meille on löytynyt jo kaksi. :D

Viimeksi muokattu: