Beetasalpaaja, liikunta ja syke....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beeta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Beeta

Vieras
Mulla on epätasaista sydämenlyöntiä, ja useimmiten leposyke n. 90. Menee se yli sadankin, jos oikein rasittaa elämä. Mutta on se toisinaan ihan hyväkin, semmoset 67, 76 jne. Veren alapaine on useimmiten yli 90, yläpaine 107-128.

Mulle määrättiin beetasalpaajaa. Nyt kun olen pari kertaa ottanut puolet, ja sitten mennyt esim. koiraa käyttämään ulkona, niin tuntuu että taju lähtee jos menee yhtään kovempaa. Ennen lääkettä ja kävelylenkkiä arvot oli leposyke 87 verenpaine 87/128.
Lääkkeen oton jälkeen tuntui että kivi on rinnan päällä, ja alkumatkasta pumppu jätti varmaan muutaman lyönnin väliin. Ei ollut kiva vetää tuota parin kilsan kävelylenkkiä. Pyörrytti.

Mittasin verenpaineen ja sykkeen samantien, kun kipusin portaat himaan. syke 78, ja verenpaine samaa luokkaa kuin ennen salpaajaa. Niiden olis pitänyt olla paljon korkeammat, olinhan liikkunut just. Mm. nopeasti hilannut kakkoskerrokseen.

Uskaltaako tuota salpaajaa ottaa, kun välillä arvot on kuitenkin normaalit. Nuoren lääkärin mielestä kyllä, mutta eihän tuo liikunnan jälkeinen syke ole normaali, vaan liian alhainen. Kardiologin konsultointia ollessa. Mitä lie sitten lääkäri häneltä edes kysyy.

Voiks tuota salpaajaa ottaa silloin tällöin? Kun ei aina ole sitä tykytystä rinnassa.

No ehkä mä sinuna kokeilisin ensin mitä se tekee säännöllisemmässä käytössä. Mutta kyllähän jotkut käyttävät noita jännitysoireisiin ymmärtääkseni silloin tällöin.

[QUOTE="Maca";29019865]No ehkä mä sinuna kokeilisin ensin mitä se tekee säännöllisemmässä käytössä. Mutta kyllähän jotkut käyttävät noita jännitysoireisiin ymmärtääkseni silloin tällöin.[/QUOTE]

Niin mäkin muistelisin, että jotkut ottaa esim. esiintymiskammon takia, kun on pakko pitää esitelmä.

Betablokkerit pitää ottaa aina säännöllisin väliajoin, kun ne muodostavat tietyn "tason" vereen. Yleensä melkein samaan kellonaikaan. Jos esim. lopettaa niiden käytön, on ne ajettava hitaasti alas vähentämällä lääkitystä. Muuten voi käydä niin, että pulssi ja verenpaine nousevat hetkessä todella korkeiksi.

Alkuun on normaalia, että kroppa taistelee lääkettä vastaan (ainakin rasituksessa). Mutta se kyllä tottuu parissa viikossa ja sen jälkeen olo on paljon parempi.

Betablokkerit pitää ottaa aina säännöllisin väliajoin, kun ne muodostavat tietyn "tason" vereen. Yleensä melkein samaan kellonaikaan. Jos esim. lopettaa niiden käytön, on ne ajettava hitaasti alas vähentämällä lääkitystä. Muuten voi käydä niin, että pulssi ja verenpaine nousevat hetkessä todella korkeiksi.

Alkuun on normaalia, että kroppa taistelee lääkettä vastaan (ainakin rasituksessa). Mutta se kyllä tottuu parissa viikossa ja sen jälkeen olo on paljon parempi.

Onkos sillä sitten väliä, että ottaako ne aamulla, iltapäivällä vai illalla? Vaikutus on ainakin hemmetin nopea, samantien suunnilleen.

Mulle on kirjoitettu Propralia 20-40 mg paniikkioireisiin ja esiintymiseen. Annos on siis pieni. Monesti joudun ottamaan 40 mg kun menen vaikka isoon markettiin ja liikkuminen on paljon raskaampaa, vaikka se on vain ripeää kävelyä. Lenkille en pysty lähtemään ollenkaan, jos olen ottanut lääkettä.

Mutta niitähän tosiaan määrätään myös jännitykseen, jolloin niitä otetaan vain tarvittaessa, ei säännöllisesti.

Olen syönyt beetasalpaajia verenpaineeseen jo about kymenen vuotta verenpaineeseen. Olen 46 v. nainen. Mulla samoissa lukemissa paineet oli alussa ja varmaan just stressiverenpainetyyppiä olen. Muita lääkkeitä ei ole verenpaineeseen. Toimii aika hyvin, eli paineet pysyy kohtuullisina. Itselläni on joskus myös ollut vähän paniikkityyppistä tykyttelyä, johon lääke myös tepsii. Liikuntasuorituksia haittaa kyllä jonkin verran, huomaan sen ja on ollut lääkärinkin kanssa puhetta. Eli etenkin aerobisessa liikunnassa pitää sit vähän jarrutella. Mutta olen oppinut elämään tuon kanssa ja mieluummin sitten hölllennän liikunnassa kuin kärsin verenpaine- ja muljahteluvaivoista.Tasainen reipas kävely on ihan fine. Voi olla, että kun elimistö tottuu lääkkeeseen, niin sekin vaikuttaa.

[QUOTE="vieras";29019930]Mulle on kirjoitettu Propralia 20-40 mg paniikkioireisiin ja esiintymiseen. Annos on siis pieni. Monesti joudun ottamaan 40 mg kun menen vaikka isoon markettiin ja liikkuminen on paljon raskaampaa, vaikka se on vain ripeää kävelyä. Lenkille en pysty lähtemään ollenkaan, jos olen ottanut lääkettä.[/QUOTE]

Propralia mulle ensin määrättiin, mutta tuntui että tukehdun enkä pääse eteenpäin, kun otin sitä. Menin koiran kans lenkille, ja pakko oli tulla hyvin pian takaisin. Toista kertaa en sitä uskaltanut ottaa. Nyt määrättiin miedompia, ja niistäkin otan vain puolikkaan.

[QUOTE="Gamma";29019956]Olen syönyt beetasalpaajia verenpaineeseen jo about kymenen vuotta verenpaineeseen. Olen 46 v. nainen. Mulla samoissa lukemissa paineet oli alussa ja varmaan just stressiverenpainetyyppiä olen. Muita lääkkeitä ei ole verenpaineeseen. Toimii aika hyvin, eli paineet pysyy kohtuullisina. Itselläni on joskus myös ollut vähän paniikkityyppistä tykyttelyä, johon lääke myös tepsii. Liikuntasuorituksia haittaa kyllä jonkin verran, huomaan sen ja on ollut lääkärinkin kanssa puhetta. Eli etenkin aerobisessa liikunnassa pitää sit vähän jarrutella. Mutta olen oppinut elämään tuon kanssa ja mieluummin sitten hölllennän liikunnassa kuin kärsin verenpaine- ja muljahteluvaivoista.Tasainen reipas kävely on ihan fine. Voi olla, että kun elimistö tottuu lääkkeeseen, niin sekin vaikuttaa.[/QUOTE]

Eiks sekään auta, että lääkkeen oton ja liikuntasuorituksen välissä on esim. muutama tunti väliä? Että jos aamulla ottaa, niin vaikuttaa vielä iltalenkkiin? jonka yleensä haluaisin jousta osin.

Propralia mulle ensin määrättiin, mutta tuntui että tukehdun enkä pääse eteenpäin, kun otin sitä. Menin koiran kans lenkille, ja pakko oli tulla hyvin pian takaisin. Toista kertaa en sitä uskaltanut ottaa. Nyt määrättiin miedompia, ja niistäkin otan vain puolikkaan.

Miten ison annoksen otit? Tuo 10 mg -tabletti on kaikista miedoin, sit löytyy myös 40 mg ja 80 mg.

[QUOTE="vieras";29019989]Miten ison annoksen otit? Tuo 10 mg -tabletti on kaikista miedoin, sit löytyy myös 40 mg ja 80 mg.[/QUOTE]

Näyttää olevan miedointa, 10 mg. Lähdin vielä tosi innolla lenkille, ja sitten en pystynytkään liikkumaan kun tuntui että on iso kivi rinnan päällä.

Kun mulla ei ole juurikaan mitään tutkittu. Niin tuntuu, että oisko tuo beetasalpaaja kuitenkin ihan väärä lääke. En ollut lukenut sitä tuoteselostetta, joten en tiennyt odottaa mitään siitä. kun kävi mielessä, että kuvittelenko oireet. olen aika lääkevastainen, juurikin haittavaikutusten takia.

[QUOTE="vieras";29019951]Mutta niitähän tosiaan määrätään myös jännitykseen, jolloin niitä otetaan vain tarvittaessa, ei säännöllisesti.[/QUOTE]

Jos ne on määrätty verenpaineeseen, niin silloin ne otetaan säännöllisesti. Jos jännitykseen, niin tarvittaessa. Uskon kyllä, että lääkäri sanoo, miten ne otetaan...

Minä söin beetasalpaajaa migreeninestolääkityksenä, monilla tulee alussa sivuvaikutuksia. Minullapa niitä tulikin pitempään, jatkuvasti huimasi jne. joten lopetin syömisen. Taisipa tippua verenpaine liian alas.

Beetasalpaajan tarkoitushan on nimenomaan hillitä sydämen sykettä ja esim sepelvaltimotaudissa se suojaa sydäntä ylirasittumiselta eställä liiallinenverenpaineen ja sykkeen nousu.

Ap:n tilanteessa siis bedtasalpaaja toimi just niinkuin sen pitääkin toimia. Kyse ei ole mistään vaarallisesta sivuvaikutuksesta. Beetasalpaajan kuuluukin huonontaa rasituksensietoa. Kokonaan eri asia sitten kannattaako ap:n lääkettä syödä, ainakaan tuolla annoksella, nuorelle sydämelle voisi olla parempi että saisi toimia myös rasituksessa.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Voi olla liikunta aika tukkoista beetasalpaajien kanssa. Harrastan juoksua, ja siihen tuo kyllä vaikuttaa. Ei vain kone kulje rasituksessa kunnolla.Jos meinaa pyörryttää, niin sitten on verenpaine liian alhainen. Voit kokeilla puolikastakin annosta ensi alkuun. Mutta kyllä tuo sykkeiden jatkuva seuraainen aiheuttaa myös kaikenlaisia oireita.

Mulla myös on betasalpaaja yhtenä verenpainelääkkeenä, mulla niitä on kaiken kaikkiaan 3 eri lääkettä.
Beetasalpaaja on nimenomaan tasaamassa pulssia, mulla on leposyke siinä 90 ilman lääkitystä.

Huomaan kyllä, että beetasalpaaja ottaa tehon pois kaikista isoimmilta pyrähdyksiltä, mutta tasaiseen reippaaseen liikuntaan ei vaikuta mitenkään (esim. 1,5 tuntia uintia, yhteensä 3 kilometriä).

Ja tosiaan lääkettä ei saa jättää yhtäkkiä ottamatta, voi olla melkoisia vaikutuksia silläkin.

Itse otan aina verenpainelääkkeet aamusta, ja uintia harrastan yleensä iltaisin.

Beetasalpaajaa kun otat, niin sykehän ei voi nousta kovin korkeelle. Mulle sanottiin Emconcorin kans et lenkille pitää lähtee varovasti, että "sydän ehtii mukaan.". Eli auttaisko se rauhallinen aloitus?

Joo, mulla on tuo Emconcor CHF 2,5 mg, ja viikko pitäs ottaa puolikasta, sitten kokonainen. Otin tuossa 13.30 puolikkaan, ja sen jälkeen kävelylenkki oli tuskaa. Lähin sinne noin puol tuntia oton jälkeen, eli liian pian. Nyt klo 20 lähin tunnin lenkin koiran kanssa, välillä juosten. Ei enää vaikuttanut kuntoon.

Kun sitä mietin, että mulla on välillä se syke ihan normaali, ja verenpaine kans. Että kannattaako mun syödä tuota. Olen kauhea stressi-ihminen, ja paniikkihäiriötä ja ahdistusta löytyy. Silloin kun joku asia menee päin peetä, niin sen kyllä huomaa tykytyksestä.
Ja sitten mua ihmetyttää tuo, kun yläpaine ei ole korkea. Ennen ne nousi alapaineen kanssa käsi kädessä, mutta nykyisin on vain alapaine korkea. Ja niiden väliin ei jää useinkaan sitä 30 yksikköä mikä pitäisi. Tänäänkin eroa oli tasan 20.

Yhteistyössä