a raldo, post: 28617825"]
Mä olen ollut koko urani yliopistollisessa keskussairaalassa, sekä vuorotöissä että päivähommissa. Vuorotyö oli tosi mielenkiintoista ja tykkäsin kovasti, mutta lapsen myötä en kokenut sen olevan enää mun juttuni. Niinpä hain töitä päiväpuolelta. Sekä sairaalassa että terveyskeskuksessa on paljon näytteenottoa, mutta ainakin Turussa kaikki analytiikka on viety pois terveyskeskuksista

. Niinpä terveyskeskustyö on tosiaan pelkkää näytteenottoa. Kliininen fysiologia, kliininen neurofysiologia ja patologia taitaa olla ainoat, missä ei joudu/pääse näytteenottoon käytännössä lainkaan.
Tutkimuspuolella (jos siis tarkoitat näitä tutkimusprojekteja jne?) on myös näytteenottoa, ainakin täällä päin ottavat itse näytteet ja tutkivat itse. Jos taas tarkoitat sitä perusanalytiikkaa (esim. kliininen kemia tai hematologia), niin he käyvät myös näytteenotossa. Yliopistolle voi päästä hommiin niin, että siellä on pelkkää analytiikkaa, mutta niitä työpaikkoja ei juurikaan ole. Ei sitä näytteenottoa kannata vieroksua, se on kuitenkin meidän perustaito ja kuten "labran tätikin" sanoi, me olemme siinä ammatilaisia enkä pidä yhtään siitä toimintamallista, että muuta hoitohenkilökuntaa työpaikkakoulutetaan labroihin näytteenottoon.
Kun mietit erikoistumisalaasi, ota selvää mikä on työllisyystilanne näissä erikoislabroissa. Esim. jostain neurofyssalta vapautuu työpaikkoja harvakseltaan, kun taas kliinisen kemian tai hematologian alalta voi löytyä enemmän. Mutta riippuu ihan kunkin paikkakunnan tilanteesta

.
[/QUOTE]
Neurofyssa kuulostaa kellopeliappelsiinilta