Bioanalyytikoita/laboratorion hoitajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jinni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jinni"

Vieras
Itse opiskelen nyt kyseistä alaa ja kiinnostaisi kovasti minkälaisia työpaikkoja teillä on? Minua ei itseäni hirveäsi kiinnostaisi se ihan perus näytteenotto terveyskeskuksessa. Joku tutkimuspuolen kliininen osaaminen olisi ehkä minun alaani, mutta en tiedä miten paljon tällaisia paikkoja on tarjolla ja millaista se työ sitten oikeasti olisi. Kertokaa kuitenkin ihan kaikki millasia työpaikkoja teillä on, vaikka sieltä terveyskeskuspuolelta. Haluaisin jonkinlaista realistista hajua saada siitä, mitä tämä ala pitää sisällään, kun sitä ei vielä ole koulun kautta näin opintojen alussa tullut :)

Ensinnäkin se on laboratoriohoitaja. Itse teen vuorotyötä keskussairaalassa. Tykkään ja on mielenkiintoista sekä vaihtelevaa. Olen joskus vuosia sitten ollut mukana tutkimusprojektissa, jossa sai tehdä työtä itsenäisesti. Näytteenottoa siinäkin oli, sehän on koko työn perusta.

Bioanalyytikko/laboratoriohoitaja, ei laboratorion.

Näytteenotto on mielestäni laboratoriohoitajan perustyö. Vain meillä on tarvittavat preanalyyttiset tiedot ja taidot tuohon hommaan. Vaikka muutkin näytteitä ottavat niin silti me olemme asiantuntijoita sillä alalla. Näytteenottoa ei pitäisi mitenkään väheksyä. Itse tykkään tosi kovasti näytteenotosta.
Olen toissä sekä terveyskeskuksessa että keskussairaalassa. Pelkkää terveyskeskushommaa en jaksaisi koko aikaa, se on lähinnä pelkkää näytteenottoa ja suurimmaksi osaksi aikuisia ihmisiä. Keskussairaalassa olen kliinisen kemian puolella, jossa tehdään 3-vuorotyötä. Itse tällä hetkellä elämäntilanteen vuoksi (pienet lapset) teen vain 2-vuoroa eli iltoja ja viikonloppuja aamujen lisäksi. Ja tykkään työstäni ihan hirveästi.
Minua ei saisi töihin mikrobiologiaan tai patologiaan koska siellä ei näe ihmisiä = asiakkaita. Päivystyshommassa työ on hirveän monipuolista, kahta samanlaista vuoroa ei ole. Asiakkaat ovat kaiken ikäisiä ja kokoisia. Nuorin potilaani on ollut puolen tunnin ikäinen, vanhin reippaasti yli sata. Kevein on ollut n.500g painava keskonen, painavin reippaasti päälle 200kg. Ja siihen väliin mahtuu monenlaista ihmistä.

Tutkimuspuolen hommista itselläni ei ole mitään tietoa.

Mä olen ollut koko urani yliopistollisessa keskussairaalassa, sekä vuorotöissä että päivähommissa. Vuorotyö oli tosi mielenkiintoista ja tykkäsin kovasti, mutta lapsen myötä en kokenut sen olevan enää mun juttuni. Niinpä hain töitä päiväpuolelta. Sekä sairaalassa että terveyskeskuksessa on paljon näytteenottoa, mutta ainakin Turussa kaikki analytiikka on viety pois terveyskeskuksista :(. Niinpä terveyskeskustyö on tosiaan pelkkää näytteenottoa. Kliininen fysiologia, kliininen neurofysiologia ja patologia taitaa olla ainoat, missä ei joudu/pääse näytteenottoon käytännössä lainkaan.

Tutkimuspuolella (jos siis tarkoitat näitä tutkimusprojekteja jne?) on myös näytteenottoa, ainakin täällä päin ottavat itse näytteet ja tutkivat itse. Jos taas tarkoitat sitä perusanalytiikkaa (esim. kliininen kemia tai hematologia), niin he käyvät myös näytteenotossa. Yliopistolle voi päästä hommiin niin, että siellä on pelkkää analytiikkaa, mutta niitä työpaikkoja ei juurikaan ole. Ei sitä näytteenottoa kannata vieroksua, se on kuitenkin meidän perustaito ja kuten "labran tätikin" sanoi, me olemme siinä ammatilaisia enkä pidä yhtään siitä toimintamallista, että muuta hoitohenkilökuntaa työpaikkakoulutetaan labroihin näytteenottoon.

Kun mietit erikoistumisalaasi, ota selvää mikä on työllisyystilanne näissä erikoislabroissa. Esim. jostain neurofyssalta vapautuu työpaikkoja harvakseltaan, kun taas kliinisen kemian tai hematologian alalta voi löytyä enemmän. Mutta riippuu ihan kunkin paikkakunnan tilanteesta :).

a raldo, post: 28617825"]
Mä olen ollut koko urani yliopistollisessa keskussairaalassa, sekä vuorotöissä että päivähommissa. Vuorotyö oli tosi mielenkiintoista ja tykkäsin kovasti, mutta lapsen myötä en kokenut sen olevan enää mun juttuni. Niinpä hain töitä päiväpuolelta. Sekä sairaalassa että terveyskeskuksessa on paljon näytteenottoa, mutta ainakin Turussa kaikki analytiikka on viety pois terveyskeskuksista :(. Niinpä terveyskeskustyö on tosiaan pelkkää näytteenottoa. Kliininen fysiologia, kliininen neurofysiologia ja patologia taitaa olla ainoat, missä ei joudu/pääse näytteenottoon käytännössä lainkaan.

Tutkimuspuolella (jos siis tarkoitat näitä tutkimusprojekteja jne?) on myös näytteenottoa, ainakin täällä päin ottavat itse näytteet ja tutkivat itse. Jos taas tarkoitat sitä perusanalytiikkaa (esim. kliininen kemia tai hematologia), niin he käyvät myös näytteenotossa. Yliopistolle voi päästä hommiin niin, että siellä on pelkkää analytiikkaa, mutta niitä työpaikkoja ei juurikaan ole. Ei sitä näytteenottoa kannata vieroksua, se on kuitenkin meidän perustaito ja kuten "labran tätikin" sanoi, me olemme siinä ammatilaisia enkä pidä yhtään siitä toimintamallista, että muuta hoitohenkilökuntaa työpaikkakoulutetaan labroihin näytteenottoon.

Kun mietit erikoistumisalaasi, ota selvää mikä on työllisyystilanne näissä erikoislabroissa. Esim. jostain neurofyssalta vapautuu työpaikkoja harvakseltaan, kun taas kliinisen kemian tai hematologian alalta voi löytyä enemmän. Mutta riippuu ihan kunkin paikkakunnan tilanteesta :).
[/QUOTE]
Neurofyssa kuulostaa kellopeliappelsiinilta😵

Yhteistyössä