Bisoprolol ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pallukkainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pallukkainen

Vieras
Onko joku käyttänyt Bisoprololia raskausaikana? Entä imetysaikana? Mistä syystä ja millasella annostuksella?

Mulle lääkäri määräsi rytmihäiriöihin aluksi ½tbl päivässä ja tarvittaessa voi lisätä kokonaiseen tablettiin (2,5mg). Sain postissa ton reseptin ja siinä oli kirje jossa luki että ei ole haittaa sikiölle ja että voi käyttää raskausaikana. Nyt mulla on rv 39+1. Siinä lääkkeen ohjelappusessa kuitenkin luki että ei suositella raskauden eikä imetyksen aikana ja että voi olla haittaa sikiölle, ja netistä ku kaivelin niin joka paikassa luki että mielellään ei ja että voi olla sikiölle haitallista. Vähän nyt mietityttää.. Onko joku syönyt ja tuliko jotain ongelmaa? Entä tietääkö joku mistä syystä ei suositella raskausaikana?

itselläni on tuo lääkitys ja olen raskaana ja kävin juuri ultra/kardiologilla ja huomenna vielä omalla kardiologilla. syön tuon 2.5 mg ja itse tarvitsisin sen 5 mg, mutta eivät suostuneet ja kertoivat selvästi syyn miksi eivät halua suurempaa annosta minulle. eli lääkehän samalla alentaa verenpainetta, ja liian matala ja heittelevä veren paine ei ole sikiölle hyväksi, koska se istukan veren virtaus ei kulje sitten täydellisesti. ja käskettiin heti ottaa yhteyttä kardiologille jos veren paina laskee enemmän, niin joudun sitten ottamaan 2,5m g puolitettuna aamulla ja illalla, joka pienentää verenpaineen laskua.
Itse tosiaankin joudun syömään lääkettä ja minulle olisi suurempi riski olla ottamatta lääketta kuin pieni määrä lääkettä sikiölle.
Joudun myös aina käymään ultrassa erikoislääkärillä ja siinä on mukana kardiologi ja tietenkin joudun käymään useammin, koska he haluavat seurata sikiön kasvua ja minun sydäntä.
Tällä hetkellä sikiö on normaalin kokoinen ja istukka toimii täydellisesti. mutta lääkäri kertoi että vko 27 - eteenpäin voi tulla vaikeeta, rankkaa ja sydämeni joutuu todella töihin. minun pitäisi ottaa koko raskaus aika rennosti, vähän liikkua (ei urheilla niin että syke nousee, joka tuntuu pahalta, kun on tottunut ennen päivittäin urheilemaan)...

välillä odotan tulevaa innolla ja välillä pelottaa sekä sikiön että itseni puolesta.

tsemppiä!!