Hae Anna.fi-sivustolta

Boikotoikaa Lushin palashampoita.

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Luomuttaja, 07.01.2012.

1. Luomuttaja Vierailija

Moni kehuu Lushin palasaippuoita, mutta Lushin palasaippua sisältää ihan niitä samoja myrkkykemikaaleja kuin tavalliset markettien nestesaippuatkin. Siksi se ei eroa niistä muuten kuin olomuotonsa puolesta ja siksi pesee yhtä puhtaaksi. Muut palasaippuathan jättävät hiukset ensialkuun tahmeiksi ensimmäisten pesujen aikana.

Palasaippuan ideana on nimenomaan olla mahdollisimman luonnonmukainen ja siksi parhaat palasaippuat tehdään luomutuotetuista ainesosista, kuten englantilainen Essentially Natural-firma tekee, eivätkä ne sisällä teollisesti valmistettuja myrkkyjä. Tarkoituksena on olla wanhan hyvän ajan shampoo, sellainen, kuin shampoot olivat ennen kuin teolliset nesteshampoot tulivat markkinoille.

Lush toimii hyvin kierosti siinä, että se pyytää käyttäjiltään käyttäjäkokemuksia, mutta julkaisee niistä ainoastaan kehuvat arvostelut. Kritiikkiä ei julkaista. Samalla se kehua retostelee korkeilla eettisillä periaatteillaan. Boikotoi Lushia!

2. Luomuttaja Vierailija

Anteeksi, kirjoitin vahingossa välillä palaSAIPPUOISTA, kun oli koko ajan tarkoitus puhua palaSHAMPOISTA! Jotenkin se sana palasaippua nyt vain lipsahtaa liukkaasti kuin saippua vanhasta tottumuksesta helpommin kuin palashampoo.

3. Ihmettelijä Vierailija

Minulle tämä Lushin upeus ei ole vielä oikein selvinnyt. Okei, periaatteessa konsepti on ihan jees. Myymälöistä saa asiakaspalvelua, tuotteet on asetettu kauniisti esille, niitä saa tuoksutella ja kokeilla, mutta...

Minusta hinta-laatusuhde ei kuitenkaan ole kovin hyvä varsinkaan Suomessa. Sama on toki muussakin luonnonkosmetiikassa, mutta Lush on tähän asti kokeilemistani luonnonkosmetiikkasarjoista ollut suurin pettymys - ja se luonnollisuus on tässä tapauksessa ilmeisesti vähän niin ja näin.

Kaksi shampoota aiheuttivat ihan kamalaa kutinaa ja hilseilyä päänahkaan. Hiukset olivat rasvaiset heti seuraavana päivänä, vaikka normaalisti en joudu pesemään hiuksiani jatkuvasti. Juu, ei huvita kokeilla enää mitään uudenlaista koostumusta shampoopaloista. Kokeilemani käsirasvat lähinnä kuivattivat ihoa. Saippuoista ei ole mitään pahaa sanottavaa, mutta eivät ne olleet sen kummempia kuin muutkaan ("luonnonkosmetiikka")saippuat.

Vartalolle tarkoitettu suolakuorinta oli tosin ihan hyvä tuote.

4. hille2 Vierailija

Ei ainakaan sovi allergisille, koska pelkästään Lush-myymälästä pöllähtää kauppakäytävälle niin valtavat hajut. Paikan löytääkin vaikka silmät kiinni pelkästään nenällä.

Luonnontuotteitahan nämä eivät ole. Palashampoossa on tismalleen samat ainesosat kuin missä tahansa marketin pulloshampoossa jne. Ruohonjuuresta sen sijaan saa luonnontuote palashampoita ja mikä parasta, Suomessa tehtyjä, eli hiilijalanjälki tuotteen shippaamisesta jää pieneksi.

5. abcdefg Vierailija

Itse pidän lushin palashampoista. Oma ekologinen syy käyttää niitä on lähinnä siinä, että ei tule muovijätettä shamppoopullojen muodossa :)

Eihän sitä aina tarvitse olla extreme-ekoilija vaan pienetkin parannukset ovat askel oikeaan suuntaan, eikö?

6. Dara catpeople

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen samaa mieltä. Mulle Lushin palashampoot sopivat tosi hyvin, itseasiassa sulfaatittomat shampoot eivät oikein sovi. Ainakaan en ole vielä yhtään sellaista löytänyt, joka putsaisi todella herkästi rasvoittuvan kuontaloni ja olisi kuitenkin yhtä hellävarainen kuin pelkkä hoitoaine co-pesussa. Minulle myös ekologisuus Lushin palashampoissa on se, ettei kerry pakkausjätettä.

Meidän taloudessa yksi shampookiekko kestää kahden aikuisen aktiivikäytössä 3-4kk. Samassa ajassa saisimme yhdessä käytettyä n. 3-4 normikokoista (n.250ml) muovipulloa shampoota. Lisäksi Lushin palashampoo sopii hiuksilleni paljon paremmin kuin tavalliset markettishampoot. Joten, jos hinnoissa ajatellaan, niin suomihinnoilla Lushin käyttö tulisi meille n. 3-5€ kalliimmaksi kuin kelvollisia markettishampoita käyttämällä. Toisaalta Britanniassa yksi Lushin shampookiekko maksaa £5,25 eli n. 6,70€. Tallinnassa puolestaan 7,30€. Meidän perheessä jompikumpi, tai molemmat, reissaa jokatapauksessa Tallinnassa vähintään pari kertaa vuodessa, ja mä olen tavannut tilata kerran vuoteen Briteistä Lushin tuotteita isomman satsin. Suomesta ei siis yhden yhtä shampookiekkoa tarvitse ostaa, joten näiden käyttö tulee itseasiassa edullisemmaksi kuin tavallisten markettishampoisen käyttö.

Kai sekin on yksilöllistä, miten kovasti haluaa ekoilla. Itse en mikään super-ekoilija ole, vaikka yritän toimia ns. vihreämmin aina kun se omaan arkeeni sopii.

7. Herkkänenäinen Vierailija

Minun on helppo boikotoida Lushin tuotteita, kun en voi mennä lähellekään kauppaa. Se tuoksuu jo kymmenen metrin päähän niin voimakkaasti, että kävelen vain kiireesti ohi. Tuoksu ei suinkaan ole paha, mutta yksinkertaisesti liian voimakas.

Hiukan epäilyttää tuollaisen liikkeen ekologisuus: kuinka luonnollisista ainesosista noin voimakas tuoksu syntyy, ja eikö olisi ekologisempaa tehdä vähemmän tuoksuvia saippuoita?

8. Luomuherätys Vierailija

Itse vaihdoin lushin kotimaiseen flow-shampoopalaan. Ymmärtääkseni ovat täysin luomua ja valmistettu Suomessa! Flow saippuaa olen ostanut ainakin ruohonjuuresta ja ekovintistä. Ekovintissä taisi olla edullisempi. ruohonjuuressa laajempi valinnanvara.

9. Dara catpeople

Saadut tykkäykset:
    0
    Oletko kokeillut Flown saippuoita? Mä olen yhtä kokeillut, en tosin enää muista mikä se oli, mutta voin suositella.

Mites nuo Flown shampoot, sisältävätkö sulfaatteja? Mun tukassa ei meinaan tunnu nuo sulfaatittomat vaan toimivan... :( Näitä Flown tuotteita en tosin ole koklannut kuin sitä yhtä saippuaa ja voisin toki muutakin vielä koklata. Äitini on hyvinkääläinen kuten Flowkin, joten kai sitä voisi mutsin kotipaikkatuotteita enemmänkin kannattaa... ;)
    Mitä Flown shampoopalaa suosittelisit erittäin nopeasti rasvoittuvalle tukalle? (Rasvoittuvuusväli mitataan tunneissa, ei vuorokausissa.)

10. vierailija Vierailija

Testasin Lushin jellykasvonaamiota nimi taisi olla the birth of venus. Oli suuri pettymys, sillä kun pesin tuotteen pois huomasin kasvojen olevan siniset . Hieman ärsytti kun seuraavana päivänä joutui hukuttamaan naamansa meikkiin, jotta sai peitettyä sen sinisyyden. Kaiken lisäksi tuote vielä ärsytti ihoani pahemman kerran, HUOM mikään kasvonaamio ei koskaan aikaisemmin ole ärsyttänyt tai kutittanut. Muutenkin oli aika hankala levittää ja pestä pois. Tuotetta myös meni hukkaan aika paljon, sillä sitä käskettiin aluksi hieromaan käsiin, jotta rakenne pehmenisi. En todellakaan suosittele!!! Jäi erittäin negatiiviset fiilikset

11. vierailija Vierailija

Olen hyvin herkkä hajusteille ja sen takia on joutunutkin käyttämään tosi miedolta tuoksuvia tuotteita vuosia. Lush on tuonut itselle vaihtoehdon. On mukavaa joskus käyttää tuoksuvampiakin tuotteita. Itse en saa oireita näistä ollenkaan. Kalliita tuotteet kyllä ovat, Englannistakaan ei oikein voine kai enää tilata tullien takia. Vartalotalkit ovat ollee toimivia, valitettavasti valikoima on kutistunut tosi olemattomaksi entiseen verrattuna.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri