Bokseri talossa ja vauva tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nona

Jäsen
23.07.2009
47
0
6
Onko kenelläkään kokemusta boksun suhtautumisesta uuteen pieneen tulokkaaseen?

Meillä talossa runsas 5v boksupoika ja tyypilliseen tapaan oikein tohelo ja torvelo. Haukku on tottunut lapsiin enkä usko, että mitään mustasukkaisuuskompleksia tulee. Myöskin haukku rakastaa ylipaljon lapsia, joten sen puolesta kaikki kunnossa. Mutta itseä mietityttää se seikka, kun vauva tulollaan ja koira saa aina välillä hepuleita eikä tajua omaa kokoaan eikä voimaansa. Miten teillä on sujunut koiran ja vauvan yhteiselo siinä vaiheessa, kun vauva alkanut oleen lattialla? Miten ootte hoittaneet tilanteen ettei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan?

Meillä on pienempi koira kuin bokseri, mutta esikoisen aikaan mietin samaa. Tuo koiruli kun oli silloin hyvin nuori ja riehakas. Ja riehaantuessaan meno on aikamoista. Löysin erilaisia ohjeita miten koira ja vauva pitäisi tutustuttaa ja niistä sovelsin meidän koiralle sopivimman tavan.

Me ei tehty niinkuin monet tekee eli ensin tuodaan vauvan tuoksuisia rättejä jne. Me toimittiin siten, että ennen kuin mies lähti minua ja vauvaa hakemaan hän lenkitti koiran kunnolla, näin se ei ollut ihan niin energinen minut tavatessaan. Minun näkemiseni muutaman päivän jälkeen sai aikaan odotetun hepulin. Kun tultiin kotiin minä jäin vielä autoon vauvan kanssa ja mies lähti koiran kanssa taas ulos. Tällä välin saatoin rauhassa tulla kotiin ja asettua. Aluksi vauva oli makuuhuoneessa, jonka ovella meillä on portti. Tervehdin koiraa siis siten, että vauva oli makkarissa. Vauvaa ei mitenkään esitelty koiralle tai siitä ei tehty mitään numeroa.
Ekana päivänä vauva olu makkarissa portin takana. Minä tulin aina välillä sieltä pois (vastasyntynythän nukkuu paljon). Mutta aina jos koira riehaantui minun tullessa makkarista palasin takaisin. Tällä tavalla se oppi odottamaan rauhassa minun tulemistani. Porttiiin makkarin ovella koira oli totutettu jo aikaisemmin, eli se tiesi ettei portin ollessa kiiinni kannattanut yrittää makkariin.
Vasta ihan illalla tulin ekan kerran vauva sylissä pois makkarista. Ja tuolloinkin aina kun koira riehaantui palasin takaisin vauvan kanssa makkariin. Tuolle meidän koiralle se oli pahin rangaistus, joten aika pien se oppi olemaan rauhallisesti. Aluksi koira ei saanut lähestyä vauvaa. Seuraavana päivänä koiralle annettiin lupa lähestyä sylissäni olevaa vauvaa, mutta vain silloin kun se oli rauhallinen. Ensimmäisinä päivinä korostettiin juuri tuota, vauvan lähellä piti olla rauhallisesti tai vauva ja minä lähdettäisiin pois.
Meillä tuo tyyli tepsi. Koira palkittiin ja kehuttiin rauhallisesta käytöksestä ja riehaantumisesta seurasi yksin jääminen. Eihän koira emokaan heti päästä pentujensa luo muita laumansa jäseniä, vaan vasta parin päivän päästä, kun pentuihin on jo tarttunut oman lauman hajuja. Me siis emme totuttaneet koiraa vauvan hajuun, vaan vähän kuin odotimme, että vauva alkaisi tuoksua meidän laumalta :D

Koska koiralle opetettiin/ vaadittiin alusta asti rauhallisuutta pojan lähellä, ei myöhemmin pojan oleskellessa lattialla ollut ongelmia. Toki molempien perään aina silti katsottiin ja jos poistuin hetkeksi huoneesta saatoin varmuuden vuoksi komentaa koiran mukaani. Jottei vahingossa selkäni takana tapahtuisi mitään. Luotan kyllä tuohon koiraan täysin, mutta vahinkojahan voi käydä ja aina ei tiedä mitä tuo poika keksii...

Koiralle on hyvä opettaa komento "kauemmas" tms. Joka siis tarkoittaa, että koiran on otettava muutama askel taaksepäin. Tepsii hyvin riehaantuvan koiran saamiseen turvallisemmalle etäisyydelle ja myöhemmin kun koira meinaa lapsen kädestä viedä herkkuja, on jälleen hyvä komento.

Edelleen meillä on tuo portti makkarin ovessa (poika on 1v8kk) alunperin se hankittiin, jotta koira ei häiritsisi vauvan unia. Nykyään se on sitä varten, ettei poika häiritsisi koiran unia :laugh: Vilkas pikkumies, kun haluaisi jatkuvasti leikkiä koiran kanssa, eikä meinaa antaa leporauhaa koiralle. Sen olen huomannut, että vaikka tuo koira kestää repimiset, tökkimiset yms niin siitä se hermostuu, jos ei saa rauhassa nukkua. Eli jos poika koko ajan seuraa perässä, kun toinen yrittää asettua.

Mutta sinä tunnet koirasi parhaiten ja kannattaa miettiä mikä teille on sopivin tapa. Meillä tuo toimi ja koira osaa edelleen olla rauhallinen pojan lähellä. Osaa jopa leikkiä vetoleikkejä pojan kanssa, minun kanssani tuo koira ei koskaan leiki yhtä rauhallisesti tai varovasti :whistle:

Kiitos Hipkukka! Oli kyllä oikein hyvä idea tuo porttiajatus ja nimenomaan tuo, että aina kun koira riehaantui, palasit portin toiselle puolelle. Täytyypä itse varmaan hankkia tuollainen portti esim. juuri makkarin ovelle. Itsellä tosiaan kun on yli 30 kiloinen hurtta talossa, ei voi ottaa sellaista riskiä, että se vahingossa pääsisi hyppäämään tai astumaan vauvan päälle. Täytyy toivoa, että aikuinen koira oppii vielä jotain uutta =)

Hipkukka: kiitos tuosta kertomuksesta.. Itsekin luin sen mielenkiinnolla, vaikkei meillä ole isoa koiraa, mutta lasta yritetään ja meillä on kanssa aika energiapakkaus, joten kiva lukea muitakin toimintatapoja kuin tuo yleisin.. Hipkukka miten opetit koiran kulkemaan vaunujen kanssa? Jos sulla on siihen joku hyvä konsti..

KP

Meillä oli portti olohuoneeseen vievässä tilassa ja silloin kun poika alkoi viihtymään lattialla ja harjoitteli liikkumista niin portti pistettiin kiinni ja koira ei päässyt olohuoneeseen silloin. Aika hyvin alusta saakka koira on kuitenkin aina varonut esikoista joten sinänsä ei ollut ongelmaa. Poikammekaan ei oikein koskaan ole osoittanut kauheasti kiinnostusta koiraamme vaikka vieraat hauvat herättävät aina mielenkiintoa ja osoittelua. Eli tosi hienosti kummatkin antavat toisensa olla ihan omissa oloissaan :) Poika ei esim oo osoittanut kiinnostusta nykiä koiraa korvista tai hännästä tai muutenkaan.

Mekään ei viety mitään rättejä koiralle kun en kokenut tarpeelliseksi. Silloin kun tultiin synnäriltä kotiin niin vauva laitettiin pinnasänkyyn ja koira sai siitä välistä nuuhkia vauvaa (siitä kun ei kuono mahtunut läpi) niin paljon kuin halusi. Sen jälkeen alkoi nukkumaan vauvan sängyn vieressä mutta muuten ei tosiaan oo paljon välittänyt.

Niin ja koira siis "normaalisti" täysi hessu hopo, erittäin energinen ja vilkas kaikkien kaveri. Siksi pelkäsin sitä touhottamista mutta onneksi mitään ongelmaa ei tullut. Koira nyt pian 3-vuotias ja poika on nyt 1v4kk =)

Alkuperäinen kirjoittaja kiharapää:
Hipkukka: kiitos tuosta kertomuksesta.. Itsekin luin sen mielenkiinnolla, vaikkei meillä ole isoa koiraa, mutta lasta yritetään ja meillä on kanssa aika energiapakkaus, joten kiva lukea muitakin toimintatapoja kuin tuo yleisin.. Hipkukka miten opetit koiran kulkemaan vaunujen kanssa? Jos sulla on siihen joku hyvä konsti..

KP

Me opetettiin koira kulkemaan aina vaan vasemmalla puolella lenkillä vaunuttelua ajatellen. Sitten kun vaunut hankittiin niin käytiin koiran kanssa vaunulenkeillä ilman vauvaa ja silloin koulutettiin vaunukäytös (ei saa vetää,kierrellä puolelta toiselle jne) ja se toimi hyvin vauvan synnyttyäkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja kiharapää:
Hipkukka miten opetit koiran kulkemaan vaunujen kanssa? Jos sulla on siihen joku hyvä konsti..

KP

Me opetettiin koira kulkemaan aina vaan vasemmalla puolella lenkillä vaunuttelua ajatellen. Sitten kun vaunut hankittiin niin käytiin koiran kanssa vaunulenkeillä ilman vauvaa ja silloin koulutettiin vaunukäytös (ei saa vetää,kierrellä puolelta toiselle jne) ja se toimi hyvin vauvan synnyttyäkin :)
Samoja asioita meilläkin koiralle opetettiin vaunujen kanssa. Ja meillä tehtiin alusta asti niin, että vaunut ei väistä vaan koira väistää vaunuja. Näin koira oppi aika pian, ettei vaunujen eteen kannata rynniä. Koiralta vaaditaan muutenkin, että tulee kulkea vaunujen vieressä ojan puolella.
Toisin kuin Mamacita meillä koira ei kulje vain yhtä puolta. Mutta puolta saa vaihtaa vain käskystä ja puolta vaihtaessa koiran tulee mennä minun ja vaunujen välistä. Näin en ole hihnan kanssa solmussa. Ja kun koira tietää, että toiselle puollelle saa mennä vain siitä, pystyn luvattomat yritykset estämään jalalla. Tämä puolenvaihto on osoittautunut hyväksi käskyksi silloin kun vastaan tulee kulkijoita jotka sinnikkäästi haluaa kukea samaa puolta. Haluan ohittaa vastaantulijat siten, että vaunut jäävät koiran ja vastaantulijan väliin.
Meillä on koira aika sählä lenkillä kun vastaan tulee muita koiria. Se ylimääräinen sähläys saatiin pois yksinkertaisesti siten, että silloin kun ollaan lenkillä, varsinkin vaunujen kanssa, ei muita koiria tavata. Eli vaunujen kanssa ei pysähdellä tervehtimään ja kun koira tämän oppi, alkoi ohituksetkin sujua. Kun koira tiesi, ettei toista pääse tapaamaan ei edes viitsinyt yrittää. Ja nätistä ohituksesta sai aina ekstra herkun. Hankalinta tämän opettamisessa on saada ne muut koiranomistajat tajuamaan, että en halua päästää koiraa nuuhkimaan heitin koiraa :whistle:

Jos koira on kova vetämään, niin kannattaa kokeilla ns. reaktio-valjaita (Halti harrnes) http://www.rockwells.net/netstore/product_info.php?cPath=21_144&products_id=901 . Ne eivät perustu kipuun, kuten muut vedonestovaljaat. Toiminta idea on vähän sama kuin kuonopannassa. Meillä ei kuonopanta toiminut, mutta noiden valjaiden avulla saatiin veto kuriin. Nuo valjaat eivät yksinään poista vetämistä, koira pysytyy vetämään ne päällään, vaan ne ovat koulutuksen apuväline. Eli vaativat taluttajalta aktiivisuutta jotta vetäminen loppuisi.

Hei Hipkukka, osaisitko selittää vähän tarkemmin noiden reaktiovaljaiden käytön? Oon vähän taukki ehkä, mutten ihan ymmärtänyt tuosta linkistä. Siis kaksi remiä, molemmissa käsissä yksi ja sitten ohjaillaan vai miten? :o Meillä on kaksi koiraa ja molemmat periaatteessa osaa olla vetämättä, mutta se vaan välillä unohtuu ja olisi kiva vähän perusteellisemmin vielä kouluttaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Hei Hipkukka, osaisitko selittää vähän tarkemmin noiden reaktiovaljaiden käytön? Oon vähän taukki ehkä, mutten ihan ymmärtänyt tuosta linkistä. Siis kaksi remiä, molemmissa käsissä yksi ja sitten ohjaillaan vai miten? :o Meillä on kaksi koiraa ja molemmat periaatteessa osaa olla vetämättä, mutta se vaan välillä unohtuu ja olisi kiva vähän perusteellisemmin vielä kouluttaa :)
http://taavin.vuodatus.net/blog/1837775/kauniisti-hihnassa/ Ja googlella löytyy jonkin verran, varsinkin englannin kielisiä juttuja. Meillä nuo valjaat on edelleen käytössä satunnaisesti, varsinkin silloin kun koira on oikein energisellä tuulella tai liikutaan vilkkaammalla paikalla.

Mietin niitä portteja, että jos sellaisen hankkisi esim. olohuoneen oviaukkoon, joka on tavallista leveämpi. Onkohan sellaisia tav. ovea leveämpiä portteja ylipäätään myytävänä vai pitäisiköhän sellainen väsätä itse.. ? Tai onko muuten ehdotuksia, millainen portti olisi kätevä ja helppo käyttää, ja mistä hankitte sen?

Noita portteja löytyy kaikenlaisia. Meillä on tuollainen puinen, josta tarvi hiukan sahata pois, jotta mahtui meidän oveen. Tuo on sen verran matala portti, että tarvittaessa hyppään siitä vaikka yli. Joskus laiskana en jaksa avata tai kun kädet on muuten täynnä, tulee samalla voimisteltua :laugh:
Lastentarvikeliikkeistä löytyy portteja ja sitten on olemassa koiraportteja (nettikaupoista näkee hiukan valikoimaa). Molemmissa olen törmännyt malleihin, joihin saa jatkopaloja, jotta sopivat leveämpiinkin paikkoihin.

Noista valjaista miun tarvii lisätä sen verran, että jos joku ne hankkii eikä meinaa aluksi saada toimimaan. Niin ainakin minun tarvitsi ommella se rintaremmin lukko paikoilleen. Ei oikein muuten pysynyt edessä keskellä. Valjaiden mukana tulleisa ohjeissa luki (englanniksi), että näin voi joutua tekemään. Mutta kyllä meinasi hermo mennä ja kiukku iskeä ennenkuin huomasin tuon.

mustin ja mirrin valikoimasta löytyy kattavasti erikokoisia ja erikorkuisia porteja, kissaluukulla ja ilman :)

meillä tein portin itse siinä vaiheessa kun taloon tuli toinen koira. se johtui siitä, että eivät voi syödä yhtäaikaa samassa tilassa ja portin kanssa saatiin ne helposti vahdittua kun meillä ei tuvan ja keittiön välissä ole lainkaan ovea, leveä aukko vaan. nyt kun vauva on tulossa kuukauden sisällä, niin teen vielä toisen portin tuvan ja kodinhoitopuolen välille, koska kun syyssateet alkavat, niin kiva saada koirat sisälle laattalattian puolelle,ilman että sotkevat märkinä jokapaikkaa ja vauvanmestoja :p
löytyhän multa koneelta kuvakin
http://i204.photobucket.com/albums/bb198/sissihullu/IMG_0006.jpg

kiitos hyvistä ideoista tuon rattaiden kanssa kävelyn opettelemiseen. en ollut vielä tajunnut ajatellakaan koko asiaa :whistle: en sitten tiedä, kuinka paljon tulee käveltyä koirien kanssa, mutta hyvä treenihän se on!

Yhteistyössä