Buddhalaisuudesta tietävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Buddhalainen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Buddhalainen?

Vieras
Olen eronnut kirkosta ja luettuani buddhalaisuudesta koin sisäisen ahaa-elämyksen, että nämähän ovat asioita joita olen itse miettinyt jo aiemmin ja näitten oppien mukaan haluan kulkea.

Nyt olisin kiinnostunut löytämään tieni buddhalaiseksi. En oikein löytänyt tietoa, että miten buddhalaiseksi "ryhdytään", siis pitääkö liittyä johonkin rekisteriin tms. vai onko tämä vain sisäinen päätös, että minä olen buddhalainen..?

Ihmettelin myös sitä, kun luin että buddhalaisuuteen ei kuuluisi erityisesti lihansyönti. Kuitenkin esim. Thaimaalaisessa ruokakulttuurissa on sekä nautaa, että kanaa. Onko tuo kasvissyönti sitten kovin oleellinen asia buddhalaisuudessa? Itselleni ei sinänsä ongelma, sillä syön muutenkin pääosin vain kalaa. Mietin vain.

Hienoa, jos joku osaisi vastata :)

Thaimaalainen buddhalaisuus on saanut paljon vaikutteita mm. animismista ja brahmaani-opeista. Se ei siis ole "puhdasta" buddhalaisuutta. Tiibetin buddhalaisuus eroaa myös suuresti muista suuntauksista. Kaikissa on kuitenkin samat perusajatukset.

Olen eronnut kirkosta ja luettuani buddhalaisuudesta koin sisäisen ahaa-elämyksen, että nämähän ovat asioita joita olen itse miettinyt jo aiemmin ja näitten oppien mukaan haluan kulkea.

Nyt olisin kiinnostunut löytämään tieni buddhalaiseksi. En oikein löytänyt tietoa, että miten buddhalaiseksi "ryhdytään", siis pitääkö liittyä johonkin rekisteriin tms. vai onko tämä vain sisäinen päätös, että minä olen buddhalainen..?

Ihmettelin myös sitä, kun luin että buddhalaisuuteen ei kuuluisi erityisesti lihansyönti. Kuitenkin esim. Thaimaalaisessa ruokakulttuurissa on sekä nautaa, että kanaa. Onko tuo kasvissyönti sitten kovin oleellinen asia buddhalaisuudessa? Itselleni ei sinänsä ongelma, sillä syön muutenkin pääosin vain kalaa. Mietin vain.

Hienoa, jos joku osaisi vastata :)

Ei tarvitse liittyä mihinkään, jos ei halua.

Kasvissyönti on omantunnon päätös, jonka teet tai et.

Olennaisinta ehkä on omanpolkunsa etsiminen, mietiskely tai muun polun kautta valaistumista kohti ponnistelu. Kannattaa lukea kirjallisuutta aiheesta, keskustella ja kyseenalaistaa.

Kiitos linkistä, löytyikin paljon vastauksia!

Se vielä jäi epäselväksi, että voiko itsensä luokitella nyt buddhalaiseksi tästä näin vaan ilman kenenkään "siunauksia" tms :D ?

Tällaista tää meno on virallisten kirkkoyhteyksien ulkopuolella. Villiä, eikö? :D

Tosi siistiä! Miten en olekaan aiemmin lukenut aiheesta! Luulin, että tämäkin olisi joku uskonto jossa pitää palvoa ja uskoa jotain, mutta ei, tässähän saa omana itsenään keskittyä oman sisäisen rauhansa löytämiseen jne. Huippua! Joo, siunasin itseni juuri buddhalaiseksi :D

Yhteistyössä