Canesten ja hiivan hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaipaa apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaipaa apuja

Vieras
Miten usein canesten-voidetta voi käyttää, siis esim. vuoden mittaan, ettei se "menetä tehoaan"? Vai pitäiskö välillä kokeilla jotain muuta merkkiä?
Tuntuu vain, että nyt viime aikoina on koko ajan ollut jotain ongelmaa... Kipua, kutinaa ja jopa kipeitä pieniä haavautumia. Myös miehellä on ollut vastaavaa.
Lääkettä kun käyttää, niin auttaa hetkeksi, mut sitten jonkin ajan kuluttua ollaan taas samassa jamassa.
Alapäähän olen käyttänyt nyt vaan lactasyd-pesuainetta ja hygieniasta huolehdin. Enpä tiedä mitä pitäisi tehdä?!
Asiallisia kommentteja ja vinkkejä, Kiitos!!! :)

1. Heitä housut pois aina kun mahdollista: ilmakylpyjä (yöt ainakin ilman housuja, mieluiten kotonakin hame päällä ilman alkkareita).
2. Käytä vain puuvillaisia alkkareita, vältä tiukkoja housuja sekä sukkiksia.
3. Huomaa, että kaikki kutina ei välttämättä johdu hiivasta. ...pistä tuonne maustamatonta jogurttia. Väärä bakteeritasapaino aiheuttaa myös kutinaa. Jätä tuo pesuaine hetkeksi pois ja kokeile pelkkää vesipesua (itse tykkään Dermoshopin intiimipesuaineesta enemmän kuin tuosta apteekin, mutta sitäkään en käytä kuin menkkojen aikaan)
4. HOIDATA MIES. Jos miehellä on hiiva, saat sen aina uudestaan häneltä.
5. Käy lääkäristä pyytämässä suunkautta otettava lääkekuuri. Semmoinen pitkäkestoinen, joka tuhoaa hiivan suolistosta ...todennäköisesti sulla on hiivaa jo suolistossakin ja siksi paikallishoito ei enää tehoa.
6. Vaihda hiivalääkkeen merkkiä. Itse en käytä mitään noita apteekin itsehoitolääkkeitä, koska mulla ne vaan lisää kutinaa... Haen hiivaan reseptillä saatavan Flukonazol-tabletin, se toimii paremmin.

7. Haavaumia ja kipeitä limakalvoja voit hoitaa myös bepanthene+teatree-öljy-seoksella. Eli pari tippaa tuota öljyä bepantheneen ja sormella levität sitä limakalvoille. Bepanthene parantaa ja tea tree auttaa kutinaan (ja siinä on luonnon omaa antibakteriaalista vaikutusta). :)

Kun oireet on noin jatkuvat, niin kannattaa käydä lääkärissä joka tutkii ja ottaa näytteet, että saa just oikeanlaisen lääkityksen noihin vaivoihin. Tuo voi olla muutakin kuin hiivaa, tai sitten tuo käytetty lääke ei enää auta, vaan tarvii esim. suun kautta otettavan lääkekuurin. Rohkeasti lääkäriin asian kanssa, ja kerro että miehellä sama vaiva. Voi myös olla jokin sukupuolitauti:(.

Kiitos vastauksista! Voi tosiaan olla, ettei tuo Canesten enää hyödytä mitään...
Olen lukenut joskus jostain hiivasyndroomasta, että se vaatisi tarkan ruokavalion parantuakseen ym. Tuntuu vaan kovin vaikealta noudattaa sellaista niin tarkalleen. Huokaus... Mutta jos ei muu auta, niin on kai siihenkin sitten sopeuduttava.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaipaa apuja:
Kiitos vastauksista! Voi tosiaan olla, ettei tuo Canesten enää hyödytä mitään...
Olen lukenut joskus jostain hiivasyndroomasta, että se vaatisi tarkan ruokavalion parantuakseen ym. Tuntuu vaan kovin vaikealta noudattaa sellaista niin tarkalleen. Huokaus... Mutta jos ei muu auta, niin on kai siihenkin sitten sopeuduttava.

Todella vaatiikin. :wave: Mutta sekin on mahdollista saada kuriin. ...itse kärsinyt siitä jo kymmenen vuotta, mutta viimeiset kaksi olleet aika lieviä. Noita ylläolevia olen soveltanut kaikkia tarpeen mukaan. Kaikki toimii, joskus vaaditaan useampi kikka käyttöön kerralla, joskus menee ohi yhdellä tai kahdella. Tärkeintä on ennaltaehkäisy eli muista antaa tuolle riittävästi ilmakylpyjä ja huolehtia siitä, että vaikka pesetkin, et pese liikaa. ;) ...ja toki, jos hiivasta kärsit, tiedät jo etukäteen, että roskaruoka- tai karkkipäivät johtaa hiivaan. Samoin antibioottikuurit. ...mutta silloin niihin voi varautukin jo etukäteen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hein vinkit:
5. Käy lääkäristä pyytämässä suunkautta otettava lääkekuuri. Semmoinen pitkäkestoinen, joka tuhoaa hiivan suolistosta ...todennäköisesti sulla on hiivaa jo suolistossakin ja siksi paikallishoito ei enää tehoa.

Tämä auttoi minulla moneksi vuodeksi!

Eli siis saan nyt vain sopeutua siihen, että kärsin näistä vaivoista lopun ikääni enemmän tai vähemmän. :(
Mikähän sen on sitten mahtanut laukaista, kun kuitenkin mulla on aikuista elämää/seksielämää takana jo yli 10 vuotta, ja nyt vasta sanotaanko vuoden sisällä on nämä tosi ikävät oireet ilmaantunut. Ehkä joskus ennenkin on ollut jotain pientä, mikä on apteekin itsehoidoilla mennyt ohi.
Sukupuolitauti tuntuu epätodennäköiseltä, mutta voihan sekin periaatteellisella tasolla olla mahdollista, varsinkin kun jotkin taudit saattaa olla elimistössä pitkään piilevinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaipaa apuja:
Eli siis saan nyt vain sopeutua siihen, että kärsin näistä vaivoista lopun ikääni enemmän tai vähemmän. :(
Mikähän sen on sitten mahtanut laukaista, kun kuitenkin mulla on aikuista elämää/seksielämää takana jo yli 10 vuotta, ja nyt vasta sanotaanko vuoden sisällä on nämä tosi ikävät oireet ilmaantunut. Ehkä joskus ennenkin on ollut jotain pientä, mikä on apteekin itsehoidoilla mennyt ohi.
Sukupuolitauti tuntuu epätodennäköiseltä, mutta voihan sekin periaatteellisella tasolla olla mahdollista, varsinkin kun jotkin taudit saattaa olla elimistössä pitkään piilevinä.

Mä itse väittäisin, että tämä nykypäivän elämä on se, mikä on tehnyt hiivasta niin yleisen. :) Ruokavalio sisältää aivan liikaa hiilareita ja vaatteet on entistä enemmän kireitä ja tekokuiduista tehtyjä. Peseydytään turhan usein (kun käydään salilla ja totta kai iltapesu ja aamupesu kanssa ja..). Lisäksi kaikki lisäaineet sun muut...

Niin on käynyt yleiseksi tämä hiivasta kärsiminen että... Mut tosiaan, siihen voi itse vaikuttaa ja kun vaan opit ne, mitkä sulle toimii, niin kyllä se siitä. :) Monella tulee hormonivaihteluistakin hiivaa, joten jos huomaat, et sulla esim. alkaa tulla hiivaa aina ennen menkkoja, voit jo etukäteen varata lääkettä mukaan, jotta ei pääse liian pahaksi. ...toisaalta sit menkat on myös puhdistava juttu eli usein menkat huuhtelee sen hiivan pois.. eli jos vaan pystyy olemaan, välttämättä lääkekuuri ei ole tarpeellinen.

Kokeile tota jogurttia, se tulee halvemmaksi kuin ne apteekin maitohappojutut ja minulle oli tehokkaampaakin. ..toisaalta jos koet sen hankalaksi, koita muita keinoja ottaa maitohappobakteereja. Pääpointti on, että saat niitä. (mieluiten paikallishoitona)

Niin ja muista, että hiiva tarttuu (sanokoon kuka mitä tahansa, tämä on elävässä elämässä todistettu). Huolehdi siitä, ettei sun pyyhe, pefletti tms. semmoinen ole muiden perheenjäseniesi (tai muidenkaan) käytössä. :wave:

Oletko ap vaihtanut pillerimerkkiä/aloittanut pillerit samoihin aikoihin kun oireet ovat alkaneet? Tai syönyt useita antinbioottikuureja. Ne muuttavat emättimen bakteeritasapainoa ja Phta emäksisemmäksi. silloin esim. yhdynnän jälkeen saattaa hiiva iskeä, vaikkei normaalisti niin käykään. Itsellä juuri, kiitos em. seikkojen takia on parhaillaan menossa hiivakierre:( Söin juuri suun kautta sen hiivatabletin ja pistä maitohappobakteerikapseleita paikan päälle. Oireet on helpottanut, mutta kierteestä kokonaan eroon pääseminen vie aikaa.