Cerazetten lopetus

  • Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelijä
Hei!

Viime sunnuntaina, eli 6päivää sitten söin viimeisen cerazette-pillerin (syönyt useampia vuosia), menkat aina olleet epäsäännölliset, mutta viimeisen 3vuoden aikana alkaneet tulla useammin (välillä taukoa reilu viikko, välillä 1kk). Alkuun siis oli menkat 1-2x vuodessa, tänä vuonna jo useammat.
Menkat ovat myös vaihdelleet; välillä ne huomaa vain vessassa käydessä, eli ei tarvitse edes suojaa ja välillä tiputtelee viikonkin, toisinaan kaikki mahdolliset oireet ja välillä ei mitään.
Maanantaina ja tiistaina sitten ehkä saattoi olla menkat, semmoista paksuhkoa vaaleanpunaista vuotoa jonka taas huomasin vessakäynnillä, toisena päivänä ihan hitusen verisempää ja kirkkaampaa, mutta taas niin niukat että nippanappa edes huomasin. Edelliset menkat taisi olla joskus 18.3. jos oikein muistan, ja nyt sitten 16.4.
Milloin siis raskaaksi? Tänään harrastettu seksiä, mutta onko teoriassa siis mahdollista että näin pian menkkojen jälkeen tärppäisi? Varsinkin kun on niin epäsäännöllisesti tulleet.
Ikää on 29v ja normaalipainoinen olen.
 
MeeJoo
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä;11194802:
Hei!

Viime sunnuntaina, eli 6päivää sitten söin viimeisen cerazette-pillerin (syönyt useampia vuosia), menkat aina olleet epäsäännölliset, mutta viimeisen 3vuoden aikana alkaneet tulla useammin (välillä taukoa reilu viikko, välillä 1kk). Alkuun siis oli menkat 1-2x vuodessa, tänä vuonna jo useammat.
Menkat ovat myös vaihdelleet; välillä ne huomaa vain vessassa käydessä, eli ei tarvitse edes suojaa ja välillä tiputtelee viikonkin, toisinaan kaikki mahdolliset oireet ja välillä ei mitään.
Maanantaina ja tiistaina sitten ehkä saattoi olla menkat, semmoista paksuhkoa vaaleanpunaista vuotoa jonka taas huomasin vessakäynnillä, toisena päivänä ihan hitusen verisempää ja kirkkaampaa, mutta taas niin niukat että nippanappa edes huomasin. Edelliset menkat taisi olla joskus 18.3. jos oikein muistan, ja nyt sitten 16.4.
Milloin siis raskaaksi? Tänään harrastettu seksiä, mutta onko teoriassa siis mahdollista että näin pian menkkojen jälkeen tärppäisi? Varsinkin kun on niin epäsäännöllisesti tulleet.
Ikää on 29v ja normaalipainoinen olen.
Ite tekisin ensimmäisen raskaustestin tuossa toukokuun puolivälissä, ellei sitä ennen ole sitten kunnon menkat alkaneet. Silloin ainakin voisi saada jokseenkin järjellisen testituloksen. Joka tapauksessa tästä reilu viikko eteenpäin voisi olla ihan otollista aikaakin, joten ei muutakun lisää yritystä vaan :)
 
Tiputtelija
Itse söi Cerazetteja useamman vuoden, eikä menkkoja ollut sinä aikana käytännössä ollenkaan. Pillereiden lopettamisen jälkeen kärsin tiputteluvuodosta n. 3 päivää ennen jokaisia kuukautisia. Kävin sen takia gynelläkin, joka sanoi, että tiputtelu on tyypillistä Cerazetteja käyttäneillä.

Periaatteessa kierto ei kerinnyt tasaantua ollenkaan, mutta n. 4 kuukauden päästä pillereiden lopettamisesta tulin raskaaksi.

Ja vastauksena kysymykseesi (milloin raskaaksi?) voi sanoa, että sitähän et sinä eikä kukaan muukaan voi tietää. Tärppää kun tärppää.
 
Ihmettelijä
Kiitos vastauksista!
Nyt reilu viikko ilman pillereitä ja tod näk menkat olis tuloillaan.Ainakin alavatsassa tuntuu siltä. Ihme jos näin pian normalisoituu kun vuodet on mennyt niin epäsäännöllisillä kierroilla. Lähinnä siis ajattelen sitä, kun olen lukenut monien odotelleen cerazettojen jälkeen kuukausiakin menkkoja.
Minkälaisia oireita tulee kun lopettaa pillerit vuosien syömisen jälkeen? Siis juurikin nämä kyseiset pillerit.
Painonnousua, epäsäännöllisiä menkkoja, kipuja jne?
Kestääkö miten pitkään että hormonitoiminta tasaantuu omaksi?
Tuosta tiputteluvuodosta: Loppuiko missään vaiheessa tai tarvittiinko jotain lääkkeitä?
 
Tiputtelija
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä;11197957:
Kiitos vastauksista!
Nyt reilu viikko ilman pillereitä ja tod näk menkat olis tuloillaan.Ainakin alavatsassa tuntuu siltä. Ihme jos näin pian normalisoituu kun vuodet on mennyt niin epäsäännöllisillä kierroilla. Lähinnä siis ajattelen sitä, kun olen lukenut monien odotelleen cerazettojen jälkeen kuukausiakin menkkoja.
Minkälaisia oireita tulee kun lopettaa pillerit vuosien syömisen jälkeen? Siis juurikin nämä kyseiset pillerit.
Painonnousua, epäsäännöllisiä menkkoja, kipuja jne?
Kestääkö miten pitkään että hormonitoiminta tasaantuu omaksi?
Tuosta tiputteluvuodosta: Loppuiko missään vaiheessa tai tarvittiinko jotain lääkkeitä?

Mulla ei ollut muita oireita kuin se tiputteluvuoto, ja se loppui siihen, kun tulin raskaaksi =D Ekat kuukautiset oli muistaakseni n. 3 viikkoa pillereiden lopettamisen jälkeen.

En huomannut mitään ihmeellistä hormonitoiminnassa tai muussakaan. Kuukautiset oli aika runsaat ja alavatsaa juili aika paljon varsinkin ekoina päivinä, mutta toisaalta vaikea sanoa, mikä on mulle normaalia, kun ei ollut luomukuukautisia vuosiin ollut muutenkaan.
 
Ihmettelijä
Nyt on ollut pari päivää alamaha kipeä. Niin kuin menkat olis tulossa, mutta edellisistä on vasta se 9pv. Hemmetti jos nyt elimistö meni sekaisin kuitenkin. Vielä flunssaa pukkaa päälle..
Eli kun en noissa menkoissa ole sillä tavalla ollut mukana pillerien takia, ja nekin jotka on olleet, niin menkkakipuilut on olleet aika harvinaisia. Eli onko mulla nyt ovulaatio menossa vai onko menkat alkamassa hetkenä minä hyvänsä? Vai onko kipuilu vain pillerien poisjäännin aiheuttamaa. Tuntuu tyhmältä kysellä tämmöisiä, mutta ilman pillereitä en ole ollut noin 11 vuoteen niin ei oikein tiedä mikä on normaalia ja mikä ei:D Siis missä vaiheessa menkkoja se kipu tulee? Nyt on sen pari päivää sattunut ja pillerit jäi pois 10pv sitten, pienet tiputtelumenkat oli silloin 9pv sitten.
 
Ei enää!
Minä söin 2 vuotta Yasminia, mutta siskollani tuli heti synnytyksen jälkee veritulppa jalkaan ja lääkärit epäilivät geenivirhettä ja puhuttiin että jos meillä muillakin on ja ettei ehkäsypillerit sovi, jotenka vaihdoin mineihin ja juuri cerazetteen.
Vaikka parin vuoden aikana mitä niitäkin söin ei tullut kertaakaan edes pientäkään vuotoa niin epäilin itsenäisyyspäivänä olevani raskaana, mutta en ollutkaan. silloin päätimme avopuolisoni kanssa että yritetään lasta. Lopetin kuitenkin vasta tammikuussa pillerit. söin vielä yhen liuskan. Olisiko ollut 12.1 kun otin vikan tabletin ja 17.2 tuli ekat menkat. Ne olivat aika runsaat, mutta vain 3 päivää.
Yleensä minulla oli 6-8 päivän menkat ja viimeiset ennen e- pillereitä kesti melkein vuoden! joka päivä vuotoa, jonka seurauksena paha anemia. sain eka jotkut tasottaja lääkkeet ja joku joka hillitsee veren päärää, mutta paskat. Ei auttanu mitään! Olen siis ymmälläni miksi nyt on vain näin lyhyet menkat.
Seuraavat menkat tulivat musitaakseni 19.3 ja ne olivat 6 päivää ja tosi niukat. ja viimeiset menkat piti alkaa 20.4, mutta eipä alkanut! Olen siis raskaana :) yllätyin kuinka nopeasti tulin raskaaksi pillereiden lopettamisesta ja kun minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joka yllätys yllätys vaikuttaa noihin hormooneihin, varsinki naisilla.
Ja vielä kun minulla on ollut sairaus 16 vuotta, ja olen nuori! sain sairauden perintönä äidin suvulta ja minulle todettiin se 4-5 vuotiaana. Ikinä ei ole ollut päivää jolloin arvot olisi ollut kohdallaan, mikään ei auta ja kaikki mahdolliset testit on tehty, mutta ei ole mitään. taitaa olla vaan liikaa omia vasta-aineita jotka tappaa thyroksiinia..
 
Ihmettelijä
Nythän sen sitten vasta älysin että kivut joita mulla on ollut, ovat johtuneet ovulaatiosta! Kauheat kivut, jotka kestivät maanantaista perjantaihin. Tänään ok olo jo melkein. Mistä sitä sitten tietää mikä ajankohta tuossa on se otollisin? Limoista ja lämmöistä en osaa sanoa yhtään mitään. Torstaiana harrastettu viimeksi seksiä.
 
elmeri
Pakko ny jakaa omatkin kokemukset. :)) Jätin Cerazettet pois maaliskuun alkupuolella. Meni tasan 28päivää ja kuukautiset alkoivat. Söin noita pillereitä suunnilleen 5 vuotta (sitä ennen noin 3 vuotta normaaleja ehkäisypillereitä) ja koko aikana ei ollut kuukautisia. Juuri äskettäin loppuivat kolmannet kuukautiset lopettamisen jälkeen....Kierto on ollut kellontarkka ja vuotoa vain se 3-4 päivää mikä minulla oli ennen hormoniehkäisyn aloittamista.
Oireita riittikin sitten vaikka muille jakaa!!! Ensimmäinen viikko meni pahoivoiden. Toisella viikolla finnit ja jatkuva itkeminen. Kolmannella viikolla rintojen arkuus, alavatsakivut ja jatkuva päänsärky. Nyt alkaa normalisoitumaan!! Mutta oon sairastellut maaliskuusta asti ihan jatkuvasti. Kuumetta, nuhaa jne. Oonki ajatellut että taitaa johtua tuosta pillerien lopettamisesta. Elimistö yrittää kovasti normaaliin tilaan. :D Eiköhän se tästä.....
Vauva on haaveissa ja hieman kärsimättömänä odotan, että tapahtuisi se mitä niin kovasti toivomme.....<3 Mutta ajan kanssa.
 
yök
Hei! Itse söin vuoden verran kyseisiä pillereitä. Tuntui että eivät sopineet, nyt 3 vk. siitä kun lopetin. Menkkoja ei kuulu mutta menkkamaisia kipuja ollut. Näitä lukiessa moni asia samoin kuin monilla muillakin. Mutta nyt pari päivää ollut huonovointinen, oksettava olo. Onko muilla tällaista ilmennyt vielä 3vk. jälkeen?
 
Ihmettelijä82
Auttakaa, olen syönyt yli kymmenen vuotta pillereitä ja niistä viimeiset kolme vuotta minipillereitä (cerazette ja desogestrel) eli menkkoja/vuotoja ei ole ollut ollenkaan. Lopetin pillereiden syönnin hieman ennen liuskan loppumista reilu kolme viikkoa sitten 9.10. Nyt parin viikon ajan rinnat ovat olleen todella kosketusarat (en pysty nukkumaan vatsallani ja hipaiseminenkin sattuu), on ollut närästystä ja ällötystä ja jatkuva vessahätä. Tein pari raskaustestiäkin maanantaina kun oli niin outo olo. Molemmat näyttivät kuitenkin negaa mikä nyt oli mielestäni aika odotettavissa. Oireet kuitenkin jatkuvat.. Pillereiden lopettamisen jälkeen tuli kerran rusehtavaa vuotoa noin päivän ajan ja sen jälkeen ei enää mitään. Onko kenelläkään vastaavaa sattunut? Voinko olla raskaana vaikka testi näyttikin vielä plussaa vai heittääkö hormonit nyt vain häränpyllyä kun elimistö alkaa olemaan luonnollisessa tilassa?
 
Kysymyksiä
Itse lopetin cerazetet vajaat 6 viikkoa sitten melkein 9 vuoden käytön jälkeen (syönyt niitä pojan syntymän jälkeen) ja oireet ovat olleet ihan kamalat. (Olen kohta 42v.) Ensin rinnat olivat kosketusarat. Nyt on ollut jo pitkään etova olo, oksettaa, närästää, heikottaa jne. Vatsassa on elohiiri ja vessassa saa juosta jatkuvasti. Nyt on viikon verran ollut suussa paha, metallin maku ja janottaa. Onko muilla samanlaisia oireita? Onkohan tämä normaalia?
 
Epätietoinen
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä82;11333463:
Auttakaa, olen syönyt yli kymmenen vuotta pillereitä ja niistä viimeiset kolme vuotta minipillereitä (cerazette ja desogestrel) eli menkkoja/vuotoja ei ole ollut ollenkaan. Lopetin pillereiden syönnin hieman ennen liuskan loppumista reilu kolme viikkoa sitten 9.10. Nyt parin viikon ajan rinnat ovat olleen todella kosketusarat (en pysty nukkumaan vatsallani ja hipaiseminenkin sattuu), on ollut närästystä ja ällötystä ja jatkuva vessahätä. Tein pari raskaustestiäkin maanantaina kun oli niin outo olo. Molemmat näyttivät kuitenkin negaa mikä nyt oli mielestäni aika odotettavissa. Oireet kuitenkin jatkuvat.. Pillereiden lopettamisen jälkeen tuli kerran rusehtavaa vuotoa noin päivän ajan ja sen jälkeen ei enää mitään. Onko kenelläkään vastaavaa sattunut? Voinko olla raskaana vaikka testi näyttikin vielä plussaa vai heittääkö hormonit nyt vain häränpyllyä kun elimistö alkaa olemaan luonnollisessa tilassa?

Kauanko sinulla kesti nämä oireet? Eli kauanko meni siihen että elimistö tasaantui? Itselläni noin 40 päivää pillereiden lopetuksesta (söin niitä yli 8 vuotta), eikä kuukautisia vielä ja oireita vaikka muille jakaa...
 
angelnumber001
olen 19 vuotias ja söin noi 3 vuotta e pillereitä ja sen aikana eikä sen jälkeen menkkoja ei ole näkynyt raskaus testin tehnyt monta kertaa näyttänyt negatiivista mikä neuvoksi ?
 
yksi vain..
olen 19 vuotias ja söin noi 3 vuotta e pillereitä ja sen aikana eikä sen jälkeen menkkoja ei ole näkynyt raskaus testin tehnyt monta kertaa näyttänyt negatiivista mikä neuvoksi ?
Minä kun söin 10 vuotta pillereitä putkeen ja viimeisimpänä cerazetet jotka lopetin 02/12, ei menkkoja näkynyt eikä kuulunut. Eikä niitä tullut cerazettejen aikanakaan kertaakaan. No, yksityisellä gynellä sitten löytyikin pco-tyyppiset munasarjat, jotka vaikutti siihen, että en tullut raskaaksi eikä kuukautiset tulleet.

Siitäpä alkoi sitten parin vuoden "lapsettomuushoidot". Söin teroluteja joilla kuukautiset käynnistyi, mutta niiden kanssa en ovuloinut. Lopetin terolutit ja tulin raskaaksi, mutta se päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon. Keskenmenon jälkeenkään menkat ei tulleet, ja sitten menin lapsettomuuslääkärille, joka määräsi clomifenit. Käynnistin kuukautiset ylijääneillä teroluteilla ja sitten söin clomifenit ohjeiden mukaan, ja clomeilla sain aikaan kunnollisen ovulaation, josta raskauduin. Poika syntyi helmikuussa-14.

Jos siis raskaaksi haluaa mutta menkkoja ei näy eikä kuulu, niin suosittelen lääkärille menoa että ei vain olisi mitään vikaa kuten mulla oli.

Ja raskaaksihan voi tulla vain ovulaation aikana. Paras tapa ovulaation selville saamiseen on käyttää ovulaatiotestejä. Mullahan niitä meni iso kasa, ennen kuin viimeinkin tärppäsi. Mutta ilman ovistestejä olisi raskaaksi tuleminenkin ollut paljon hankalampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Raskaus vai pillerit?
Hei! En tiiä käykö täällä enää kukaan katsomassa ja vastailemassa mut otan riskin ku en pääse mietteistäni eroon.
Aloin käyttää desogestrel sandoz pillereitä 7 pv joulukuuta heti kierukan poiston jälkeen. Sitten menkat (edelliset) alkoi sitten 23 pv joulukuuta, vuodot taisi kestää 4 päivää kunnes loppuivat kuin seinään :eek: ja mulla on normaalit menkat aina runsaat ja kestävät max 6 pv. Olin vaan okei fiiliksellä. Vasta myöhemmin aloin miettii mite ne sillee loppu. Aloin myös väkisin miettii mahdollista raskautta ku poikaystävän kans ollaan kuitenkin harrastettu seksiä säännöllisesti ja hän päästi joka kerta sisään. Ja lisäksi mulla vaihteli pillerin ajankohta ku neuvolan terkkari sano ettei oo niin minuutilleen sen ottaminen, kunha ottaa suurinpiirtein samaan aikaan. Kerran tai pari kävi sillee et ajankohta heitti ainakin vartilla ku meinas unohtua. Niin voiko tuo jo lisätä riskiä raskauteen? Tein kyl raskaustestin vähä myöhemmin vuoden vaihduttua. Näytti negaa. Aattelin sen sitten olevan sillä selvä ja jatkoin pillereiden syöntiä. Sitten yks päivä ilmeni inhottavaa mielialan vaihtelua, lievää migreeniä, turvotusta, rintojen pientä arkuutta, väsymystä, nälkä iski tavallista herkemmin vaikka on melkein vasta syönyt ja oudon kovaa mielihalua (varsinkin roskaruokaa oli pakko saaha muutaman päivän putkeen)
Niin mietin et voiko nämä pillerit lyhentää vuotopäiviä sillee et loppuu ku seinään ja voiko aiheuttaa niitä outoja mielihaluja. Käytin niitä yhden liuskan + 7 päälle. Päätin lopettaa 10 pv tätä kuuta (tammikuuta) ku ahdisti jo niin perhanasti. Nyt siitä on muutama pv ku viimeksi otin pillerin, ja nyt mietin miten nopeasti hormonit palautuu lopettamisen jälkeen? Ku mulla on edelleen mm. rintojen arkuutta, ehkä vatsan turvotusta, väsymystä ja mielialakin heitteli sillee et märisin tänään kunnolla yhden jutun takia joka ihmetyttää. Jos teksti jäi epäselväksi, tässä kysymykseni tiivistettynä:
Voiko riski raskaudesta kasvaa jos oton ajankohta heittelee?
Voiko pillerit lyhentää vuotopäiviä?
Voiko ne aiheuttaa outoja mielihaluja?
Miten nopeasti hormonit palautuu normaaliksi lopettamisen jälkeen?

Kiitos etukäteen vastauksista! :)
 

Yhteistyössä