Cipralexin käyttö mietityttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja krlna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

krlna

Uusi jäsen
13.01.2015
3
0
1
Olen toipunut vuosi sitten puhjenneesta uupumuksesta johon söin myös pientä annosta (5mg) Cipralexia. Välissä lopetin lääkkeen käytön muutamaksi kuukaudeksi kun olo oli normalisoitunut. Kaamosaikaan elämäntilanteeni oli niin stressaava että osa uupumusoireista palasi ja näin parhaaksi jatkaa lääkettä pienellä annoksella. Nyt olen syönyt cipralexia (5mg) muutaman kuukauden ja stressin synnyttämät masennusoireet ovat edelleen todellisia eivätkä tunnu helpottuvan.
Omalääkäri suositteli lääkkeen nostamista 10mg:n toimintakyvyn elvyttämiseksi/ylläpitämiseksi mutta itse pelkään lääkkeen vaikutusta ja sitä viekö se minut vielä huonompaan jamaan kaikkine sivuoireineen..

Millaisia kokemuksia teillä on cipralexista 10 mg annostuksella masennuksen/uupumusoireiden hoidossa?

Oletko miettinyt, mistä se masennus ja uupumus johtuu?
Jotain elämänmuutosta/ajattelutapojen muutostahan tuossa tarvitsisi.
Lääke on kuitenkin vain kuin päihde,joka turruttaa ja poistaa/lieventää kipua mutta ei sen syytä.
Pidemmän päälle ei siis kestävä tai hyvä vaihtoehto.

ollut ja siinä väsähdystä ja vaikeutta sopeutua muutoksiin. Valmistumisen molemmin puolin, työttömyyttä ja työnhakua. Keskusteluapua on ollut ja myös tulossa ja uskoisin että tilanne tasaantuu kun elämäntilanne rauhoittuu. Välillä vaan törmää keskustelupalstoilla huonoihin kokemuksiin ko lääkkeestä ja se laittaa tosissaan miettimään..

Uskoisin että tuossa tilanteessa kun ei ole vakavasta masennuksesta kyse, voisi tosiaan se keskusteluapu ja elämäntapojen muuttaminen mahdollisuuksien mukaan auttaa enemmän.
Masennuslääkkeiden syöminen isolla annostuksella sivuoireineen voi vain sekoittaa pakkaa ja päätä lisää.
Jos jostain löytäisi elämään uudenlaista sisältöä,joka saisi jaksamaan?
Liikunta,uusi harrastus,ruokavalio,riittävä uni,ajattelutapojen muutos?
Tietyllä tapaa myös varmasti auttaa tilanteen hyväksyminen ja sen tajuaminen että kyse on väliaikaisesta elämäntilanteesta,myös ne huonot ja kuormittavat elämäntilanteet kun kuuluvat elämään.
Tarkoitukseni ei ole mitenkään nyt loukata tai vähätellä masentuneisuuttasi, anteeksi jos se kuulostaa siltä.

Mieliala lääkkeissä on se ongelma että niiden ei kuulukaan "tuntua" miltään. Niistä ei kuulu saada mitään ahaa- elämystä vaan tarkoitus on tasoittaa sinun mielialaasi. Älä koskaan lopeta lääkitystä ilman lääkärin lupaa vain siksi että sinulle on tullut hyvä olo. Lääkkeen tarkoitus on pitää se olo sinulla. Annostus on oikea, kunet enää koe ahdistusta ja masennusta, olon ei kuulu nousta liikaa ylös, manian kaltaiseen olotilaan

Ei sun sanat loukkaa tai kuulosta vähättelevältä. Omalla kohdallani vaan on pitkään jatkunut vuoristorata jaksamisen suhteen niin että välillä menee paremmin ja sitten taas montun pohjalle niin siinä vaan sitten miettii että jonkun asian on muututtava. Cipralexin turruttava vaikutus vaan hämmentää ja sitten kaikki ne sivuvaikutukset.. Toisaalta vahvempi lääkehoito saattaisi tuoda voimia käsitellä asioita ja auttaisi näkemään asiat oikeissa mittasuhteissa.

Lääkehoitoa suositellaan vain vaikeasti/psykoottisesti masentuneiden (pääasialliseksi) hoidoksi. Tutkimusten mukaan masennuslääkkeiden syönti aiheuttaa masennuskierteen. Yleensä tämä tiedossa oleva masennuskierre kuitataan sanomalla "voit syödä näitä lääkkeitä lopun elämääsi (varmasti monelle sanottu)" ilman sitä tietoa, että lääkkeillä voi olla enemmän haittavaikutuksia kuin mikä niiden primääritarkoitus on. Cochrane-instituutin puolueettomat tutkimukset/katselmukset antavat parhaat suuntaviivat ja niitä kannattaa lukea tästäkin aiheesta.

Fiksu ihminen kuuntelee itseään ja ymmärtää, että masennus menee ohitse ajan kanssa sopivan tukiverkoston avulla. Tukiverkosto ei tarvitse olla psykoterapeutteja, vaan hyviä ystäviä tai vastaavaa. Pyrkikää rantaruotsalaiseen elämäntyyliin, jossa eletään perinteitä kunnoittaen, rauhassa, ydinperheet kasassa, niin huomaatte, että rantaruotsalaisten sairastuvuus on huomattavasti pienempää kuin kantasuomalaisten.

HUOMIO!!

Cipralexista kannattaa AINA ottaa rinnakkaislääkevalmiste.
Cipralex 10 mg 100 kpl tablettia maksaa 82.39 €
Rinnakkaislääke Escitalopram Accord 10 mg 98 kpl tablettia maksaa 6.78 €

Järkyttävä hintaero. Itse tilaan lääkkeet aina netistä apteekista ja vaihdan lääkkeen rinnakkaisvaihtoehtoon sillä summassa voit säästää yli 70 euroa ja tätä eivät monet apteekissa ajattele vaan määräävät kalliimpia lääkkeitä vaikka rinnakkaislääke on täysin sama.

Alla olevasta linkistä voit itse tarkastaa lääkkeiden hinnat ja suosittelen todellakin perehtymään hintoihin ennen ostoa. Itse ostin monta vuotta kallista n. 100 euron lääkettä kunnes aloin tilaamaan reseptilääkkeet netistä ja selvisin n. 90 prosenttia halvemmalla!!!

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/geneerinen.substituutio?p_ryhma=0011250100

Mä en tiedä mistään turruttavista enkä muistakaan sivuoireista.

Mulle sanoi lääkäri, että 10mg on pienin vaikuttava annos. Jotkut syövät vielä tuplasti tuon, joten 5mg on tosi pieni (lume?)annos kai vielä. Mulla 5 mg:lla ei ollut pitkäaikaista vaikutusta, mutta 10 paransi ja sain toimintakykyni takaisin. Mulla oli stressin tuomaa uupumusta, masennusta ja paniikkioireilua.

Mä en tiedä mistään turruttavista enkä muistakaan sivuoireista.

Mulle sanoi lääkäri, että 10mg on pienin vaikuttava annos. Jotkut syövät vielä tuplasti tuon, joten 5mg on tosi pieni (lume?)annos kai vielä. Mulla 5 mg:lla ei ollut pitkäaikaista vaikutusta, mutta 10 paransi ja sain toimintakykyni takaisin. Mulla oli stressin tuomaa uupumusta, masennusta ja paniikkioireilua.

Ei se lääke sua ole parantanut.
Se auttaa(jos auttaa) niin kauan kun syöt sitä, mutta jos lopetat ongelmat jatkuvat.
Stressi,paniikkioireet ja uupumus kertovat aina jostakin ja se syy tulisi selvittää ja hoitaa.
Ongelmaa ei ratkaista sillä, että turrutetaan epämiellyttävät tunteet.
Jos lopetat lääkkeet ja stressisi kasvaa isoksi, paniikkioireet ja uupumus palaavat taas.

Yhteistyössä