Hae Anna.fi-sivustolta

Circadin

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä Circadin, 03.10.2008.

1. Circadin Vierailija

Sain tänään circadin-reseptin lääkäriltäni huonounisuuteen. Onko kellään kokemuksia lääkkeestä ? En ole koskaan aikaisemmin syönyt unilääkkeitä (tai yleensäkään juuri mitään lääkkeitä), niin nyt pikkusen jännittää tämä kuuri aloittaa.

Olen 45-vuotias, joten ihmettelin kun lääkkeen pakkausselosteessa oli jotenkin mainittu, että unilääkkeeksi väh. 55-vuotiaille. Miksihän sitä sitten määrättiin "alaikäiselle".

2. perro & peana Vierailija

Käypä uudelleen apteekissa ja kysele kaikki mieltäsi askarrutavat asiat. Pyydä vaikka keskustelua luottamuksellisessa tilassa ( eli ei toisten kuullen).
    Pakkausselosteet ovat yleistä puhetta lääkkeestä, lääkäri aina kunkin potilaan kohdalla harkitsee mikä olis paras lääke. Sain minäkin kerran lapsille tarkoitettua lääkettä. Ja aika usein lääkettä käytetään muuhun kuin pakkausselosteessa mainituun vaivaan.( Esim. masennuslääkkeitä pieninä annoksina pitkäaikaisen kivun hallintaan)
    Ja kaikki puhe unilääkkeiden vaaroista on sinulle varmaan tuttua, niitä kannattaa käyttää hyvällä omallatunnolla lyhyen aikaa lääkärin määräyksestä. Mutta samalla heti kun voimat hiukan palautuu miettiä mistä huonounisuus johtuu ja voisko syille tehdä jotain.

3. omash Vierailija

Cicardin on melatoniinia, joka on elimistön oma hormoni - säätelee mm unirytmiä.
    Käsittääkseni turvallisimmasta päästä mitä lääkkeitä on,
    ei siihen synny riippuvuutta.
    Useampi työkaveri on käyttänyt ja kehuu nukkuvansa kuin pikkupenskat.

4. Sama tilanne Vierailija

Minäkin sain Circadin-reseptin huonounisuuteen, vaikken ole "suositusikäinen". Lääkäri sanoi, että ko. melatoniini on testattu yli 55-vuotiailla, mutta sitä määrätään alle 20-vuotiaillekin. Hän sanoi myös, että pimeän vuodenajan unihäiriö voi liittyä
    nimenomaan siihen, että melatoniiniaineenvaihdunta on häiriintynyt. Melatoniinihan on hormoni, jota alkaa erittyä pimeän tultua ja joka lisää nukkumisalttiutta. Kun on koko ajan hämärää, niin ei ehkä valon vaihtelu ole riittävää kunnon unille meillä kaikilla, vaan on sitten koko ajan väsy kun ei nuku kunnolla. Moni on kuulemma saanut hyvän avun. Minä olen nyt käyttänyt muutaman pillerin ja uni on jo rauhaisampaa, vaikka vielä heräilenkin. Melatoniini otetaan kuuriluontoisesti kolmen viikon ajan.

5. sensen Vierailija

toissa päivänä tuota lääkettä. Eilen aloitin ja viime yön nukuin hyvin. Olen kärsinyt unettomuudesta jo pitkään. Sain paria muutakin valmistetta. Tällä käskettiin aloittamaan. Nyt tuntuu ainakin hyvälle. Olisi mukava jos kävisitte myös kertomassa miten teillä on nämä 3 viikkoa kuluneet.

6. Circadin Vierailija

Hei ja kiitos kommenteistanne. Minä nukuin ensimmäiset kaksi yötä kuin tukki ja molempina öinä kellon ympäri - mitä ei ole tapahtunut vuosiin. Otin pillereitä yhdeksänä iltana eli sen aikaa että tunsin levänneeni kunnolla.

Nyt olen taas alkanut heräillä aamuyöstä ja olen parina iltana ottanut pillerin. Mutta jostain syystä en ole nukkunut juurikaan sen kummemmin kuin ilman niitä.

7. ne on Vierailija

alkavien vaihdevuosien oireita tuo pätkittäin herääminen. ei muuta kuin korvatulpat korviin, niin auttaa, ihme kyllä.

8. Circadin Vierailija

Korvatulpat vois varmaankin auttaa - mutta en voi sellaisia käyttää. Minulle tulee jostain syystä paniikki, kun en kuule ympäristöäni. Kontrollifriikki ?

9. myös Vierailija

minä sain lääkäriltä reseptin circadinille, vaikka olen vasta 19. melkein viikon olen syönyt eikä juurikaan mitään apua ole ollut.

10. minä vain## Vierailija

Totuttele vain yöllisiin heräilyihin, mitä se haittaa jos melko pian nukahdat uudelleen? Mutta jos heräät klo 3.00 etkä enää nuku, se haittaa elämää. 60-vuotiaana naisena tiedän että n.45-vuotias nainen alkaa ehkä jo kärsiä vaihdevuosista, estrogeeni auttaa.

Jos odottaa että tuonikäisenä nukkuu kellon ympäri, on vähän omituinen. Kyllä n. 7 tunnin unen pitäisi riittää! Vanhempana unta tarvii vähemmän.

Itse tuonikäisenä aloin heräillä usein yöllä, etenkin aamuyöstä ja olin tyytyväinen kuitenkin jos sain melko pian unenpäästä kiinni, mutta jos en enää osannut nukkua klo 3 jälkeen, silloin neljä tunnin unen jälkeen väsytti.

Melatoniini auttoi, saan nukuttua nykyään 6-7 tuntia yössä ja sehän riittää jo tässä iässä vaikka työni onkin vaativaa. Tietysti olisi ihanteellista että uni olisi sellaista ettei heräisi, mutta joudun käymään wc:ssä vähintään kerran ja herään pari kertaa muutenkin, mutta tyydyttävä on tuohonkin kun ei muuta voi.

11. Joku vaan Vierailija

Lihottaako circadin ?
    Aloitin lääkekuurin eilen, sitä ennen oli mirtazapin lääkitys ja lihoin 8 kg ja tietty lopetin ko. lääkkeen käytön.
    Kysyvä ei tieltä eksy ;D

12. 0000a Vierailija

Sitähän on meissä luonnostaan. Mä olen 34 ja auttaa tosi hyvin, nukun kuin lapsi. Ja olen muutenkin virkeämpi, en enää niin "masentuneen" oloinen kuin ennen. ja nyt olen viikon kokeillut circadinia. En tiedä, mutta luulen että sen liian vähäinen eritys on selitys monelle erilaiselle vaivalle, kuten lievälle masennukselle.

13. naapurin akka Vierailija

Kyllä se on ruoka mikä lihottaa. Eli jos syö enemmän kuin kuluttaa.

Jotkut lääkkeet lisäävät toki ruokahalua, mutta kannattaa lisätä liikuntaa jos vain mahdollista.
    Ulkoilu parantaa elämänlaatua, untakin.
    Kokemusta on.

14. uneton Vierailija

"Ikärajasta" - olen parikymppinen alle 1v lapsen äiti ja myös minulle on määrätty kyseistä lääkettä..

15. 50+ kyselee Vierailija

Miksi vaihdevuosissa olevan pitäisi laittaa korvatulpat korviin, sitä ihmettelen !?

16. Lääkettä olen minäkin kokeillut ja vein reseptin uusittavaksi, ihmeitä se ei tehnyt, mutta vielä haluan kokeilla. Mutta mitä ihmeellisiä "neuvoja" täältä saa lukea..... Olen 44-vuotias ja sen verran kyllä tiedän, että unentarve on aivan henkilökohtainen eikä kukaan voi toiselle sanoa, että 6-7 tuntia sinulle pitää riittää....? Ei muuten riitä minulle.
    Ja korvatulpat??? Yöllä on ainakin meidän talo ihan hiljainen, joten en käsitä, miten se auttaisi aamuöistä heräilyäni...

17. Se on tosiaan melatonia, luonnon omaa, unirytmiä säätelevää hormonia. Minä käytän sitä lääkärin suosituksesta yhdessä Imovane -nimisen nukahtamislääkkeen kanssa ja ne toimivat hyvin yhdessä. Nukun paremmin kuin vuosikymmeniin, enkä ole havainnut mitään haittavaikutuksia.

Matti Kassila, pian 88 vuotta

18. Simo Naapuri Vierailija

EI toimi!

otan yhdessä Imovanen kanssa en huomaamitään apua,lisäksi 7,5mg Remeronia,
    enkä nuku...10vuoden unettomuuden jälkeen mikään ei toimi ehkäåä edessä on wash out-jakso
    eli valvottava pari yötä josko sitten nukkuisi :)

19. Itse olen tilannut iHerbistä 5mg pitkävaikutteista melatoniinia täältä ->
    Natrol, Melatonin TR, Time Release, 5 mg, 100 Tablets - iHerb.com

Koskaan ei ole jäänyt tulliin.
    Hintakin naurettavat 5€ 100 tabletille. Circadinhän maksaa yli 20€/21kpl.

Olen tilannut myös samalla D3 vitamiinit vuodeksi
    Doctor's Best, Best Vitamin D3, 5000 IU, 360 Softgels - iHerb.com
    Tuo on kapselimuodossa ja liuenneena valmiiksi oliiviöljyyn, niin imeytyy paremmin kuin tabletista.

Koodilla BEP820 saa 10 dollarin alennuksen ensitilauksesta.
    Alennuskoodia saa jakaa.

20. ei vanhuksille Vierailija

Vanhusten lääke.

Pyydä lyhytvaikutteista, niin on 5 kertaa halvempaa.

Unettomuuden luonnonmukainen hoito!

Laita makuuhuoneeseen valoaläpäisemättömät (kangasta myydään kangaskaupassa, jossa verhot myös maksua vastaan ommellaan) verhot, jotta on pimeää.

Unettomuuden hoidon yksinkertainen ohje:
    Muutoksen Blogi

Pieni unikäsikirja
    Muutoksen Blogi: PIENI UNIKÄSIKIRJA

Unettomuutta voi myös kokeilla hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia (ei aiheuta aamuväsymystä tai uneliaisuutta eikä vaikuta unen rakenteeseen), ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse, mutta sopivuus varmistettava omalta lääkäriltä, jos käyttää muita lääkkeitä, on raskaana tai on sairauksia. Suomessa on yksi laboratorio, joka mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta.

Melatoniini auttaa vain, jos siitä on puutetta. Liiallisesta annostuksesta seuraa yleensä päänsärkyä ja aamuväsymystä.

Suomessa on myynnissä lyhytvaikutteista melatoniinia luontaistuotteena 1mg vahvuista, jota myydään apteekeissa, luontaistuotekaupoissa ja ruokauppojen luontaistuotehyllyissä.

Lääkärin reseptillä on saatavana lyhytvaikutteista 1mg, 3mg ja 5mg vahvuista tablettia 100 kappaleen purkissa (Yliopiston apteekissa on edullisin melatoniini).

Annostus on yleensä 1-6mg illalla tunti ennen nukkumaan menoa. Melatoniini otetaan aina samaan aikaan hyvän tehon saavuttamiseksi.

Melatoniini – yöhormoni
    Melatoniini ? yöhormoni - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

Melatoniini hoitaa unettomuutta!
    | Tietoa unettomuudesta

Luonnollisesti parempaan uneen melatoniinilla!
    Luonnollisesti parempaan uneen | Terveys | Iltalehti.fi

Kun unen päästä ei saa kiinni!
    Kun unen päästä ei saa kiinni | Christer Sundqvist | Blogit | Iltalehti.fi

Melatonin.com - Experts compared, sleep tips, jet lag, seasonal affective disorder.

21. Sutva Vierailija

Circadin on tarkoitettu käytettäväksi ainoana lääkkeenä primaarisen unettomuuden (jatkuvien nukahtamis- tai nukkumisvaikeuksien tai huonon unenlaadun) lyhytaikaiseen hoitoon vähintään 55-vuotiailla potilailla. ”Primaarinen” tarkoittaa sitä, ettei unettomuudelle ole todettu esimerkiksi mitään lääketieteellistä, psyykkistä tai ympäristöön liittyvää syytä.

22. jhgds Vierailija

EN suosittele,meni 30€ hukkaan!! Uni ei tullut 3tuntiin ja kun tuli oli ihan pätkittäistä unta ja aamulla todella väsynyt olin ja itseasiassa koko hiton päivän!! kyseessä juurikin tuo circadin!! lisäksi kauhea päänsärky.

23. Kslsösöd Vierailija

Circadin on siis pitkävaikutteinen melatoniini. Mullekki määrättiin tota ku olin 13. Melatoniinihan on siis kehon oma nukahtamis hormoni.

24. Friday Vierailija

Hahhaa! Olet hauska!

25. Minä Itte Vierailija

Hei,
    onko kellään käytössä Circadin 2mg? Tiedättekö, voiko sitä ottaa kaksi tablettia illalla, kun ei yksi auta?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri