Clomeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rööttynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rööttynä

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
1 165
0
36
Mulle määrättiin clomit, nyt syön niitä ensimmäistä kiertoa, viime kierto oli 80 vrk. Lääkäri ei kuitenkaan määrännyt mulle mitään seurantaultraa, ja sanoi ettei clomeilla ole mitään tekemistä monisikiöraskauksien kanssa. Täältä olen kuitenkin lukenut että AINA pitäisi seurata ultralla jos syö clomeja. Mulle siis määrättiin kp 5.-9. yksi 50mg tabletti.
Mitä clomihoidossa edes käytännössä tapahtuu, mulle lääkäri ei muuta sanonut kuin että auttaa ehkä irroittamaan munasolun. Mitä siis tarkoittaa nuo folliikkelit? Auttakaa tyhmää, alan olla jo epätoivoinen...
Vauvaikävä on jo NIIN kova...

Tavoitteena on saada 1-3 munarakkulaa kehittymään. Jos rakkuloita muodostuu enemmän, kondomi ehkäisyä tulisi käyttää monisikiöisen raskauden välttämiseksi. Joskus hoito voidaan muuntaa näissä tilanteissa koeputkihedelmöityshoidoksi (IVF) ja siirtää vain yksi alkio ja pakastaa ylijäävät alkiot myöhempää käyttöä varten.

Hoitoa seurataan ultraäänitutkimuksen avulla .Kierron 10.-12. päivänä nähdään kehittyvien munarakkuloiden määrää, koko sekä kohdun limakalvon rakenne. Toisinaan ultraäänitutkimus toistetaan muutaman päivän kuluttua.

me itse käytiin pari vuotta sitten hoidoissa ja aloiteltiin clomeilla ja lääkäri painotti aina ultran tärkeyttä ja puhui tuosta monisikiöisestä raskaudesta...ellen ihan väärin muista niin välillä oli parikin kertaa viikossa ultra

Mä söin viime keväänä 4 kiertoo clomeja. Reseptin sain yksityiseltä gyneltä. Hän puhui kyllä monisikiöraskauden riskistä. Mutta ultrasta ei mitään. No nyt sitten menin kesällä julkisen puolen lapsettomuus hoitoon ekalle käynnille, niin lääkäri oli suoraan sanottuna lähes kauhuissaan kun ei oltu ultralla seurattu niiden toimimista ja tehoa. Että näin kävi meillä.

Ehdottomasti pitäisi käydä ultrassa!!

On se kyllä ihmeellistä, miten erilaisia näkemyksiä lääkäreillä on. Tuntuu välillä siltä, että etiikka ja moraalikin olisivat lekureilta hakusessa. On vaikea tietää, mihin uskoa! Mulla esim. työterveyslääkäri totesi kirjoittaessaan minulle mielialalääkereseptiä vuosi sitten, että "hoidetaan ensin tämä masennus pois, sitten vasta kannattaa ruveta miettimään lapsentekoa". Olen kohta 36 ja kuitenkin jo 1,5 v lapsettomuutta takana, en kyllä itse lääkärinä tokaisisi tuolla lailla. Osasyynä masennukseeni on tämä lapsettomuus. Eilen tokaisin gynelle tästä työterveyslääkärin lausahduksesta ja hän järkyttyi perusteellisesti.

Kiitos vastauksista!
Mulla on nyt siis kp 11 menossa, eikä ultraa ollenkaan. Kuinka monta niitä siis voi siellä vaikka olla, ja hedelmöittyä?? Jokos se hedelmöitys kierron tässä vaiheessa on tapahtunut jos on ollut tapahtuakseen? Ja sitten vielä, että miten clomit vaikuttaa, milloin se munasolu sit irtoaa, hetikö kun on syöny niitä lääkkeitä 5 päivää?

Mä en osaa vastata tohon montako voi hedelmöittyä. Mutta ei kai se ihan vielä hedelmöittynyt ole, jos vasta kp 11? Vai mitä sanoo muut? Ite söin clomeja sen 5-9 kp. Sit teroja 15-24. Tällä yhdistelmällä mulla menkat tuli kp33-35. Mutta mä en siis ilmeisimmin ovuloinut lainkaan kierroista. Joten mä en enempää osaa auttaa. :/

Mie olen tän kertonut täällä ennenkin, uskokoon sitten ken tahtoo. Mutta kerron edelleen.

Itse kävin hoidoissa yksityisellä klinikalla, jossa erittäin aikaansa seuraava ja suosittu, pätevä gyne (www.appelmedi.fi). Hän kertoi minulle clomeista seuraavaa, ja itse uskoin aivan kyseenalaistamatta:

1-2 clomia päivässä ei sisällä hyperstimulaation riskiä (=sitä että munasarjat "innostuvat" liikaa). Siksi sillä annoksella ei tarvita ultraseurantaa, riittää että tikuttaa ovulaation seuratakseen toimiiko clomit vai ei. Jos käyttää 3-4 tablettia päivässä, on riski että munasoluja kehittyy liikaa ja siksi pitää käydä vähintään 1-2 kertaa seurantaultrassa.

Minä söin ensin tuloksetta 2 per pv, 2 kiertoa. Seuraavaksi söin 4tbl päivässä, ilman että nekään auttoivat, mitään ei kypsynyt. Mutta sitten jäikin jo vuotokin pois, mutta jostain syystä munasarjat käynnistivät yllättäen munasolutuotannon ja nyt olen sitten raskaana. Jopa lääkärini ihmetteli, miten se on mahdollista vaikka vuotoa ei edes välissä tullut. Mutta clomikuurin jälkeen on kuulemma aika yleistä, että oma tuotanto saattaa palautua yllättäen.

Mulla tää julkisen puolen hoitava lääkäri sanoi että mulla taisi clomit myös käynnistää oman tuotannon hetkeksi. Koska 2 kuukautta clomien jälkeen ovuloin ihan normaalista. Mutta siihen se sitten loppuikin. Mutta josko sitten joskus taas ovuloisin. :)

Olen saanut myös lääkäreiltä tiedon, että ultra on tärkeää. Yleensä silloin, kun clomit aloitetaan tai annostusta nostetaan on ultra 10.-12.päivinä. Itsellä kokemusta sekä yksityiseltä että julkisesta ja aina on painotettu seurantaultraa.

Ultrat on tärkeät AINA kun clomit aloitetaan sillä ultra on ainut tapa millä näkee onko annostus oikea. Itse aloitin yhdellä tbl päivässä, ultrassa sekis ettei tehonnu, follikkelit eli munarakkulat ei ollu kasvanu. Annnostusta nostettiin 2tbl päivässä ja sit ultrassa selvis että annostus on juuri sopiva, 2 munarakkulaa kehittyi tarpeeksi suuriksi. Kun annostus on kohdallaan, ultraa ei enää tarvita. Kun annostus on oikea, ei ole monisikiöraskauden vaaraa, sillä silloin kehittyy vaan sopiva määrä rakkuloita. Lääkärini sanoi että monisikiöraskaus clomeilla on yhtä todennäköistä kuin luomustikkin, poikkeuksena tapaukset, joissa clomeilla aiheutetaan multiovulaatio vjolla saadaan kypsymään monta monta munista, jotka sitten esim pakastetaan.

Olikohan vähän sekavasti kerrottu, toivottavast ei :)

Mun mielestä kannattaa kysyä näistä asioista OMALTA LÄÄKÄRILTÄ ja toimia sitten sen mukaan. Jos ei ole tyytyväinen lääkäriin, voi vaihtaa lääkäriä! Näillä keskustelupalstoilla ihmiset kertoo omia kokemuksiaan, ja se on hyvä, mutta älytöntä luulla että esim. joku annostus tiettyä lääkettä toimisi jokaisella ihmisellä samalla tavoin, tai ottaa ohjeena jonkun muun kertoma kokemus.

Kiitos taas vastauksista!
Mua jännittää tuo monisikiöraskaus siksikin, että mulla sekä isän että äidin puolen suvussa on paljon kaksosia, ja hoitaja sanoi että riski on vielä suurempi meidän tilanteessa, jossa yhdistyy clomit ja perintötekijät.
Ja sit toinen juttu, ehkä lääkärimme ei sit ultraa määränny, koska antoi vähän ymmärtää että olemme niin nuoria, ettei asialla ole NIIN kiire. Sanoi, että kokeillaan nyt ensin kaksi kiertoa yhdellä tabletilla, sitten yksi kierto kahdella. Sen jälkeen vasta uusi lääkärikäynti, eli jos kierrot jatkuu entisenlaisina, voi mennä siihen seuraavaan lääkärikäyntiinkin reilusti yli puoli vuotta! Voi olla ettei hänen mielestään meillä ole kiire, mutta kyllä molemmat haluaisimme jo vauvan, vaikkemme vielä kolmevitosia olekaan! Olemme siis hoidossa julkisella puolella.

Vauvahaave: Aika jännä et se lääkäri anto sulle tollaset ohjeet. Mitä jos se yhden tabun annos onkin sulle just sopiva, kypsyis sopiva määrä muniksii muttei vaan jostain syystä tärppäis. Sit alat syömään kahta tabua ja kypsyykin tosi monta munista jne jne...sit vois lisääntyä monisikiöraskauden mahis ainaki jos maalaisjärjellä aattelee :) noh, kai ne lääkärit sitte tietää..joskus vaan tuntuu ettei niitä edes kiinnosta.

Vauvaunelma
Niin, aika jännä minustakin ne sen ohjeet. Lääkärimme oli sellainen (varmaan) yli kuusikymppinen mies, ja vaikutti todella että hänen työnsä on pelkkää rutiinia, ainakin meidän hoitokäynti. Ei todellakaan tuntunut oikeis siltä, että olisi paneutunut juuri meidän asiaan, vaan hoiteli hommat niin kuin yleisellä tasolla. Sellainen kuva minulle ainakin jäi siitä käynnistä.
Ja sitten jälkeenpäin, kun kerroin äidilleni käynnistä, hän sanoi että on käynyt myös ko. lääkärillä eikä oikein ollut tyytyväinen tuohon lääkäriin äitinikään... Minä tietysti olin innoissani kun edes johonkin päästiin, ja asia edes vähän lähtisi etenemään. Nyt mietin että pitäiskö sitten mennä yksityiselle, mutta sehän tulee maksamaan sitten enemmän, vaikka ei se sinänsä haittaa jos se vauvan tuloon auttaisi.
Lisäksi vielä sellainen asia, meille sanottiin että clomit kuuluu KELA-korvattaviin lääkkeisiin, ja että siitä mitä ne maksaa 50-60 euroa, saa korvauksen. Hölmönä sitten apteekissa kaivelin KELA-kortin esille ja farmaseutti vaan ihmettelee että mitäs meinasit sillä tehdä, emme me sitä tarvitse, koska ei näistä lääkkeistä mitään korvata!
Voinko mä potilaana vaatia julkiselta puolelta sitä seurantaultraa, vai onko se vain lääkärin harkinnan varassa?

no mun mielestä voisit kyllä vaatia sitä..sanot, että haluat alusta asti tietää onko annostus sopiva ettet joudu esim turhaan syömään clomeja, kun ei niitä muutenkaan saa syödä kun korkeintaan sen puoli vuotta. Ja sanot että sua pelottaa monisikiöraskauden mahdollisuus mikä saattas korostua vielä jos syöt vaik liian isoa annosta. Tuollaset vanhat lääkärit pitäs kyllä eläkkeelle siirtää, mullakin vaan huonoja kokemuksia. Ei vissiin oo ihan ajan hermolla :laugh: Toivottavats saisit sen ultran ettei tarttis yksityiselle maksaa. Ja minulle kävi samoin että kelakorttia yritin tyrkyttää apteekkarille, mut sanoi ettei sitä tällä kertaa tarvita..noh, aina ei voi kaikkee tietää :)

vauvaunelma Hmmm...luin sun oman kuvauksen, onnea kovasti paljon tulevasta vauvasta, toivon sydämestäni että teillä menee kaikki hyvin :hug:
Sä siis plussasit clomeilla? Saanko kysyä että monennenko clomi-kierron jälkeen ja mikä teillä oli syynä että clomit määrättiin? Mulla PCO, niin kuin taisin tuonne alkuun jo kirjoitellakin... =) Melkein samanikäisiäkin ollaan, minä ja mies molemmat 21 wee.

Kiitos :heart: onhan tää jännää aikaa mut samalla pelottavaa kun on niin alussa vielä eikä mikään ole varmaa.

Mutta juu, lapsettomuutta oli takana siis yli vuoden kun pääsin tutkimuksiin ja selvis etten ovuloi ollenkaan, eli ei jaksanu munikset kasvaa. Teroluteilla eka saatiin kierto kohilleen, sit yhellä clomilla päivässä aloitettiin mut ultrassa huomattiin ettei ollut tulosta.Annosta nostettiin kahteen tabuun päivässä ja ultrassa näkyi kaksi hienosti kasvanutta munista..siitä kierrosta sitten ovuloin ja tässä sitä nyt sitten ollaan :) eli toinen clomikierto, mut tavallaan eka sellain missä annostus oli oikea. Söin nyt tässä kierrossa raskauden aluks lugesteroneja vielä...On tää ollu rankkaa toisaalta kun ei keho toimi niinkun pitäis, mut on nuo hoidot ja sörkinnät ollu tän lopputuloksen arvoista..nyt tosiaan se rv5+4 :)

Oikein paljon tsemppiä teille kaikkeen tähän vauvarumbaan.. :hug:

Yhteistyössä