Hae Anna.fi-sivustolta

Clomien jälkeiset lapsettomuushoidot

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Tuulikki 1, 10.11.2007.

1. Tuulikki 1 Vierailija

Itselläni on tilanne tämä: olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta jo yli vuoden, lapsettomuuskokeet olivat reilu 2kk sitten ja tulokset saatiin viime viikolla. Mies on kaikinpuolin terve, mulla ongelmia ovuloinnissa ja joku progesteroni arvo on koholla. Mulla on myös 1 tyypin diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta ja kuukautiskiertoni on ollut aina epäsäännöllistä, ei koskaan minkäänlaista tasaústa siinä.

Clomifeneja rupesin "ominpäin" käyttämään viime keväänä, sain reseptin yksityiseltä gyneltä, kun en Naistenklinikalta saanut tilanteseeni mitään apua. He kun halusivat vain katsella.

Clomifeneja söin 2 kiertoa, kunnes sitten lopetin ne. Nyt Naistenklinikikan lääkäri haluaa tehdä mulle munanjohtimien aukiolotutkimuksen ja sanoi samalla, että minä tarvitsisin VAHVAA hormonihoitoa ovuloimattomuuteeni, kun ne Clomifenit mulla eivät ole auttaneet keväällä yhtään.

Nyt on siis ensin tietty tuo aukiolotutkimus, mutta osaako joku sanoa, mikä hoito tulee kyseeseen Clomifen hoidon jälkeen?

2. Joanna* Vierailija

Itse söin clomeja hurjat yhdeksän kuukautta, ilman tulosta... Myös kaksi inssiä (=inseminaatiota) tehtiin clomien avustuksella. Seuraavat kaksi inssiä tehiin sitten pistosten avustamana, lääkkeenä Gonal-F. Uskoisin siis, että lääkärisi tarkoitti inseminaatiota sekä pistoslääkitystä siihen tueksi. Paljon onnea matkaan lapsettomuusthoitojen taipaleella!

t. Joanna (4 vuotta lapsettomuutta takana...)

3. Tuulikki 1 Vierailija

Kiitoksia vastauksestasi, Joanna. Itsekin epäilin, että tuo pistoshoito saattaisi tulla nyt kyseeseen myös minulla. Olen saanut sen käsityksen, että Naistenklinikan lekurit olisivat valmiita aloittamaan mulla jotain rankempaa hoitomuotoa, kuin clomit, sillä eräs lääkäri on 2 otteeseen sanonut suoraan että mulle ei clomit tehoa.

Inssi-hoidosta mulla ei pahemmin ole mitään käsitystä, millainen se on, olen siitä näiltä sivuilta jotakin lukenut, mutta tarkkaa käsitystä siitä, mitä ko. hoitomuodossa tehdään, minulla ei ole.

4. Tuulikille Vierailija

Lue www.lapsettomuus.com sivuja. Siellä on selitetty paljon eri hoitomuodoista.
    Ihmettelin tuota progesteronia joka olisi koholla. Tarkoitatko prolaktiinia?

5. Tuulikki 1 Vierailija

Siis... joo... varmaankin se oli juuri tuo prolaktiini... olin niin "sekaisin" tuossa, kun se lääkäri silloin soitti ja kertoi noista vastauksista ja tuloksista, etten muistanut kunnolla, mutta kaiketi siis jokin hormoni arvo mulla on koholla...

Kiitoksia sivustosta, käynkin heti sitä vilkaisemassa.

6. Joanna* Vierailija

Eli inseminaatio on varsin yksinkertainen hoitomuoto ja oikeastaan sen suomenkielinen nimi kertoo hieman enemmän eli keinohedelmöitys. Eli ensin pistelet muutamia päiviä hormonia vatsanahkaan ja käyt väh. kerran ultrassa, jolloin tarkkaillaan limakalvoa sekä muniksen/-sten kehittymistä. Sitten sinulle määrätään inssipäivä ja 36 ennen inssiä pistät irrotuspiikin, joka irrottaa kehittymässä olevan munasolun. Varsinaisessa inssissä miehen pesty sperma ruiskutetaan kohtuun katetrilla ja sillä siisti.

7. Joanna* Vierailija

Unohtui tosta 36 perästä tuntia...

8. Tuulikki 1 Vierailija

Kiitoksia tuosta tarkemmasta inssin tapahtumasta, että mitä siinä oikeastaan tehdään. Tuo selvitti erittäin paljon. =) Jotain tuon tyylistä olin kuvitellutkin, mutta oli kuitenkin mukavaa saada varmuus ja ihan selvällä suomenkielellä, ilman mitään hienoja toimenpidenimiä. =)

9. Tuulikille Vierailija

Saitko tuon prolaktiini-arvon tietoosi? Mikähän se mahtoi olla? Koska jos on kovasti koholla tarvitset ennen muita hormonihoitoja siihen lääkityksen, jotta prolaktiini saadaan laskemaan. Näin ollen vaste muillekin lääkkeille olisi parempi.

10. Tuulikki 1 Vierailija

En saanut sitä arvoa tietooni. Muistaakaseni lääkäri sanoi jotenkin, että prolaktiini arvo on hiukan koholla...

En sitten tiiä, vaikuttaisiko tuohon koholla olemiseen se, kun edellisellä kerralla, kyseinen näyte minulta otettiin n. klo 9.15, vaikka se pitäisi ottaa klo 10-14 välillä. No, eilen kävin uudestaan otattamassa tuon prolaktiini näytteen ja se otettiin nyt vähän jälkeen klo 10 joten tän kertaiseen prolaktiini arvoon ei ainakaan tuo näytteen ottoaika voi olla mitenkään "syyllinen".

11. Tuulikki 1 Vierailija

Hei taas! No, eilen se lääkäri Naistenklinikalla sitten sanoikin, että Clomeja on mulla turha jatkaa tämän kauempaa, 2 kiertoa nyt takana Clomeja, jolloin olen ollut myös seurannassa.

Nyt siis sitten alkaa mulla noi piikityshoidot ensi kierrosta (ellei ensi kierto osu sitten juuri pääsiäiselle). Seuraavan kierron heti alussa pitää varat aika lääkärille + sairaanhoitajalle, jotka sitten neuvovat nämä pistokset yms.

Kiinnostaisi tässä (tapani mukaan) taas se, että kuinka monta pistoshoitoa olette saaneet ennen kuin on siirrytty seuraavaan hoitomuotoon? Meinaan tuollakin lähinnä sitä, että saatetaanko pistoshoidossa pitää ihmistä ihan tolkuttomankin kauan, vaikkei mitään tuloksia tulisikaan. Ja toinen sitten taas se, että mitä sivuvaikutuksia pistoshoidot ovat teillä aiheuttaneet?

12. Tuulikki1 Vierailija

Eli nostaakseni tämän vanhan ketjun taas pinnalle...

Lopetin tuon edellisen viestin jälkeen lapsettomuushoidot, mutta nyt viime kuukausina ne ovat tulleet taas useammin ja vahvemmin mieleeni... nimittäin niiden uudelleen aloitus...

Kiinnostaisikin tietää nyt, eritoten, paljonko teille, lapsettomuushoidoissa käyneille Elleille, on tullut painoa lisää noiden hoitojen seurauksena?

Itselläni on takana 2 anoreksia kautta, toinen hiukan pidempi, toinen lyhyempi. Monet kun sanovat, ettei kiloilla ja niiden tulemisella, ole merkitystä, mutta kyllä niillä vain itselle on merkitystä. Pääasiassa kilojen kertymisen takia juurikin lopetin noi edelliset lapsettomuus hoidot.

13. hoikka tyttö. Vierailija

Ei minulle vaan mitään ylimääräisä kiloja ole hoitojen myötä tullut, tai siis hyvä vaan jos tulisi. Olen aina ollut hoikka, ja olen yrittänyt itseäni kasvattaa, jotta sekin auttaisi lapsen saantiin. En käsitä kommenttiasi.

14. Tuulikki1 Vierailija

Ei pahalla, mutta jos itse olisit kärsinyt anoreksian ja jollain tapaa anoreksia hallitsisi sinua yhä, käsittäisit kyllä kommenttini ja pelkoni ja kauhuni lisäkiloista, etenkin, kun tietää, ettei välttämättä tule toivottua tulosta kuitenkaan. Jos olisi jo raskaana, lisäkilot raskauden takia tuskin tuntuisivat samoilta, kuin lisäkilot hormonihoitojen takia, mistä ei ole mitään takuita raskaaksi tulemiseen. Joillakin keskustelupalstoilla vain olen lukenut, että joillekin naisille on saattanut tulla 10 kiloa lisää kertaheitolla, kun ovat aloittaneet rankempia hoitoja.

15. Ei niin hoikka Vierailija

Olen aina ollut normaalipainoinen tai hieman siitä ylöspäin. Hyvinvoiva ja terve nainen. BMI on kuitenkin normaali eikä lapsettomuudelleni ole löytynyt siitä syytä.

Eipä ole tullut vastaan ihmistä, jolla ivf/icsi -hoito olisi tuonut tuon mainitsemasi +10 kg. Varmaan jotain pientä turvotusta hoidon loppuvaiheessa, mutta eipä juuri muuta.

Ehkä sinulla on vielä tuo anoreksia liian hallitsevassa roolissa, jos tärkein asia mitä hoidoissa mietit, on tuo paino. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti jossain vaiheessa tervehdyt sen verran, että löydät terveen kehonkuvan ja suhteen ruokaan.

16. meppu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin vai oisko nyt ollu kyse siitä ku paljonhan puhutaan nimenomaan e-pillereiden painonnostamisesta? Et mahdoitkohan nyt sekoittaa asiat keskenään? Siis en oo koskaan kyllä kuullu et kukaan olis valittanut, et nää hormonihoidot nostaa painoa, toki tiettyä turvotusta juuri silloin kun on muniksia paljon kypsymässä on kyllä mainittu ja myös siitä et just siihen aikaan ku on punktiopäivä ja vähän sen jälkeen joutuu monesti käyttää isompia vaatteita just tuon vatsan turpoomisen takia mut tää ongelmahan kyllä häviää sitte punktion jläkeen. Mut mitään oikeeta painonnousua en kyl oo kenenkään kuullu valittavan.

No, mulla kyl noi terolut ja clomifen alussa nostaa kilon painoo, mut sekin on siinä jännä et sit ku oot käyttänyt clomeja sen 5 päivää ni se paino palautuu normaaliin..eli lienee vaan kyse hormoneiden aiheuttamasta turvotuksesta munkin kohdalla ja ainakaan se nyt ei mua haittaa jos paino nyt parina päivänä nousee himpun verran ku kummiskin sitte laskee takas.

Ja meillä tosiaan jo yli vuos yritystä takana ja eka clomikerto mikä ei mun kohdalla tuottanu mitään tulosta, ei saatu clomeilla ovuloimaan. Nyt nostettiin sit annos 2 tbl/pv et kattoo nyt sit et joko nyt toimis. :) ja sit heti ku ovis saadaan aikaan ni on sit inseminaatio. :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri