Clomifen kuuri, edesvastuuton lääkäri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiiruna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kiiruna

Jäsen
15.11.2011
76
0
6
Yritämme lasta ja takana on 6kk yritystä. Kierrot venyivät 60 päivään ja tähän lääkäri (ihan tavallinen gyne) määräsi Clomifen kuurin syötäväksi kierron 3.-7. päivinä. Mitään tutkimuksia ei ole tehty eikä kuurin ajaksi ole varattu mitään seurantaa. Ainoat ohjeet oli tehdä raskaustesti jos kuukautisia ei kuulu.

Onko tämä nyt sitten vaarallista toimintaa vai hakuammuntaa vai mitä?

Ööö, kenen ne lääkkeet olis pitäny määrätä jos ei 'tavallisen gynen'? :O Sitä paitsi lapsettomuustutkimuksiin tulee olla se vuosi yritystä joten olisit onnellinen että asialle tehtiin nyt jo jotain?

Viimeksi muokattu:
Olen tyytyväinen! Mutta sittenluin näiden lääkkeiden aiheuttavan joillain useamman munasolun yhtäaikaisen kypsymisen ja että näiden lääkkeiden kanssa pitäisi käydä ultrassa tutkimassa tilannetta.

Mulla oli ekassa raskaudessa juuri noin eli otin tabut ja seurantaa ei ollut, tulin heti raskaaksi, toisella kertaa tulin taas ekasta clomifen kierrosta raskaaksi ja oli seuranta, mutta tuplaraskaus alkoi, vauvoja syntyi kumminkin vain yksi

Meillä yritystä takana pian 2 vuotta ja toukokuussa lääkärillä käydessä lääkäri määräsi pitkiin kiertoihin terolutit ja sano että clomifeni sitten puolen vuoden päästä jos ei raskaus ole alkanut. Ei ollut alkanut mutta toinen lääkäri marraskuussa sanoi että katsotaan vielä puoli vuotta. Eli meillä päästään tuohon vaiheeseen vasta nyt keväällä :(
Olen jopa harkinnut että kävisin yksityisellä hakemassa ne clomifenit mutta hirvittää miten kalliiksi tulee seurantaultrineen? Minulla pco.

Meillä yritystä takana pian 2 vuotta ja toukokuussa lääkärillä käydessä lääkäri määräsi pitkiin kiertoihin terolutit ja sano että clomifeni sitten puolen vuoden päästä jos ei raskaus ole alkanut. Ei ollut alkanut mutta toinen lääkäri marraskuussa sanoi että katsotaan vielä puoli vuotta. Eli meillä päästään tuohon vaiheeseen vasta nyt keväällä :(
Olen jopa harkinnut että kävisin yksityisellä hakemassa ne clomifenit mutta hirvittää miten kalliiksi tulee seurantaultrineen? Minulla pco.

Mulla myös pco ja tosiaan heti tulin raskaaksi kun sain nuo terolutit/clomifenit eli jos suinkin varaa yksityislekuriin niin suosittelen se voi olla pienestä kiinni! Tsemppiä!

Ekan kuurin sain perhesuunnittelupolin kautta, eikä silloin kyllä seurattu mitenkään vaan annettiin uusi aika 6 kk:den jälkeen, jos en olisi raskautunut ennen sitä.Toisen kuurin sain ykstyisen gynen kautta, eikä silloinkaan seurattu mitenkään.Ultrasi kyllä ennen reseptin kirjoitusta, en tullut kuitenkaan tuon kuurin aikana raskaaksi enkä sen jälkeen mennyt uusimaan reseptiä.

Moi.
Meillä ei raskautta kuulunut, syytä ei löytynyt. Mulla ei ole PCO:ta. Sain clomifenit ja lääkäri sanoi seurantaultran olevan välttämätön silloin kun ei vielä tiedetä mikä on kyseisen hlön vaste näihin lääkkeisiin. Lääkäri mainitsi että on edesvastuutonta jos ultraa ei tehdä. Mulla kävikin sitten huonosti, eli munasolouja kypsyi niin paljon että tuli seksikielto. Lääkärin mielestä tilanne olis ollut vaarallinen jos hedelmöittyminen olisi tapahtunut. Mulla oli pieni annostus clomifeneissa, joten olin tästä tosi yllättynyt.

Mä en enää muista omia clomifen annostuksiani mut seuranta ultrissa kyllä kävin niiden kanssa, oltiin yksityisellä hoidossa. Munasoluja voi kypsyä enemmänkin clomifenin kanssa, jos on valmis ottamaan riskin tupla-tripla raskauteen niin ehkä sitten ei ultria tarvita...

Mä en enää muista omia clomifen annostuksiani mut seuranta ultrissa kyllä kävin niiden kanssa, oltiin yksityisellä hoidossa. Munasoluja voi kypsyä enemmänkin clomifenin kanssa, jos on valmis ottamaan riskin tupla-tripla raskauteen niin ehkä sitten ei ultria tarvita...

Meille kaksoset ei olis mikään ikävä yllätys vaikka riskiraskaus olisikin. Ei toivota kaksosia mutta ei ole mikään kauhistus. Tripla olisikin sitte jo asia erikseen.
Paljonkohan pitäisi olla "jemmarahaa" tätä clomifenia varten jos ajattelisi että yksityiseltä ne hakisi ja seurantaultrissa kävisi? Jos vaikka menisi esim. 3-4 kiertoa ennen kuin tärppää? Olisiko sinulla antaa jotain arviota? :)

Kaksi ongelmaa voi seurata eli
-tupla, triplaraskaus jne, joka on aina riskiraskaus
-syöt turhaan lääkkeitä, kun syy on jossain muualla. Ja siksi raskautuminen viivästyy. Kannattais aina tutkia kunnolla ensin, myös mies.

Yhteistyössä