Hae Anna.fi-sivustolta

Clomifen + monirakkulaiset munasarjat

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Tinttuli, 19.08.2007.

1. Tinttuli Vierailija

Hei!

Olemme yrittäneet lasta 8kk, eli 1/07 aloitettiin. 4/07 kävin gynekologilla, koska menkat oli hukassa. Mulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto. Gyneltä sain 3kk terolut kuurin ja tiedon, että mulla on ns. ylimääräisiä rakkuloita munasarjoissa. Tieto järkytti minut niin, että en tajunnut kysyä asiasta sen enempää. Netistä sitten hieman luekelin ja aloin pelätä pco:ta. Kun terolutit loppuivat, loppuivat myös kuukautiset. Tässä kuussa kävin jälleen gynellä, koska ne menkat oli siis taas kateissa. Kerroin, että minua jäi vaivaamaan viime kerralla ne rakkulat ja hän ultrasi minut. Kysyin, että onko kyse pco:sta. Hän siihen, että ei nämä tyypillisiltä pco:laisen muniksilta näytä. Näin itsekkin munasarjani ja ne olivat kuin reikäjuustot. Jotain häikkää niissä kumminkin oli. Gyne määräsi minulla jälleen terolutia ja antoi lähetteen verikokeisiin, jossa katsotaan tapahtuuko mulla ovulaatiota. Mieheni hän määräsi sperma analyysiin.

Kysyinpä sitten gyneltä vielä CLOMIFENEISTA ja gyne sanoi, ettei suosittele niitä minulle, koska niissä on niin suuri kolmosraskauden riski. Sen sijaan hän puhui koeputkihedelmöityksestä. Olen kuullut, että monille on noita clomeja ensin myönnetty ennenkuin on siirrytty rankempiin hoitoihin. Ja joillakin ne ovat tehonneetkin. Kysymys onkin, että MIKSI MINULLE EI NIITÄ MYÖNNETTY?? Haluaakohan gyne ensin varmistaa, että ovuloinko normaalisti? ONKO MUITA MONIRAKKULAISUUDESTA KÄRSIVIÄ, JOILLE EI OLISI MÄÄRÄTTY CLOMEJA ENSIHOIDOKSI? Itse kyllä niin mieluusti ensin kokeilisin niitä. Ja eikö ne yleensä aloiteta pienellä annoksella ja seurantaultralla? Ja jos ovista ei tapahdu niin annosta nostetaan?

Toivottavasti joku jaksoi lukea viestini vaikka se noin sekava olikin. :) Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata.

2. Hymis :) Vierailija

Kannattaa käydä lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä, jollet sellaisella jo ollut. Ns. tavallisilla gyneillä on asioista usein niin eri näkemys.
    Clomit tulee antaa vasta kun kaikki on tutkittu eli naisen puolelta verikokeet (mm. prolaktiini, kilpirauhanen, fsh, progesteroni jne), papa, ultra, aukiolotutkimus. Miehen puolelta pitää tutkia ehdottomasti simpat. Jos kaikki näyttää olevan ovulointia lukuunottomatta kunnossa, voi ihan hyvin aloittaa clomeilla ja sitten ottaa ehkä mukaan clomit + inssi tai pistokset + inssi. Koeputkihedelmöityksestä ei kannata edes puhua ennen kuin tutkimukset on tehty ja tulokset nähty. Koeputki hoidot aloitetaan, jos simpat ovat heikot ja/tai esim. munatorvet ovat tukossa. Muutoin voidaan ihan hyvin koittaa muilla keinoilla.
    Suosittelen siis käymään asiantuntevalla gynellä ensin.

3. Tinttuli Vierailija

Kiitos, Hymis. :)

Ehkä mun tosiaan pitää vaihtaa tuota gyneä sitten.

4. ex-clomisti Vierailija

Joo, monirakkulaiset munasarjat tai pco ei ole todellakaan este clomifen-hoidolle. Seuranta vaan pitää olla tiukempi juuri tuon riskin takia, että useampi rakkuloista innostuu kehittymään yhtäaikaa. Itselläni on paha pco, n.15 rakkulaa per munasarja ja söin 6 kiertoa clomeja ja joka kierrossa saatiin vain yksi follikkeli ja viimeisestä kierrosta sitten vihdoin plussasin!

IVF on tosiaan vasta se viimeinen oljenkorsi, jos tulokset näyttää siltä ettei muulla ole mahdollisuuksia onnistua. Mutta clomifenit ja inseminaatiot voi tehdä täysin turvallisesti sinun tapauksessasi jos ei munajohtimet ole tukossa tai miehen simpoissa pahasti häikkää.

5. Tinttuli Vierailija

Kiitos, ex-clomisti! Ja onnea raskaudesta! :) Loit minuun toivoa melkoisesti. Ehkäpä tässä meilläkin vielä onnistaa ja toivottavasti juuri niillä clomeilla, että ei pidemmälle tarttis mennä.

6. Clomisti myös Vierailija

Itselleni gyne (ja on lapsettomuuteen erikoistunut! yksityisen puolen gyne) määräsi pelkän ultrauksen jälkeen clomit ja terot. Ei siis muita kokeita...eikä seurantaa. No, toista kertaa olen raskaana ja yksi vain masussa matkassa, mutta nyt toisen raskauden kohdalla kun ryhdyin enemmän lukemaan clomeista ym. tuntuu että miltei kaikki muut ovat myös seurantaultrissa käyneet. Ja pelotti mennä ensimmäiseen ultraan, kun ei tiennyt onko mahassa yksi vai kuusi alkua. Jos joskus vielä tohdin kolmatta yrittää, vaadin ehdottomasti seurantaultrat. Mutta se mikä on clomeissa ollut hyvää:vuosien turha yritys loppui ja clomien jälkeen raskaus on alkanut 3kk sisään molemmilla kerroilla :D

7. niinanoora Vierailija

Tosiaan, olen itse ihan pihalla vielä ihan kaikesta. Kävin ihan muun asian vuoksi gynellä (yksityinen, raskaus-ja synnytyksiin erikoistunut) Tuli puhetta mun epäsäännöllisistä kuukautisista, kivuista ym. Kerroin lapsihankkeesta, joka alkoi kesäkuussa. Teki ultran ja sieltä löytyi pco. Ilmeisesti rakkuloita? on ihan liikaa, yli 20 molemmissa. Määräsi mulle samantien clomit, ei muuta, kun tässä vaan menkat taas joskus viitsisivät alkaa, niin pääsisin aloittamaan niiden kanssa. Sitten on seurantaultra. Sitten lääkäri puhui, että aloitetaan sitten hyvin pian myös jokin sokerilääkitys..(olin niin pirun pihalla kaikesta, kun tuli yllätyksenä, etten osannut kysyä oikeen mistään mitään.) Nyt olen nettiä selannut, mutta kaikki ei ole vieläkään selvää..eli clomeissako on jokin vaara johonkin..? entä terot, mihin niitä sitten määrätään...

8. vastauksia Vierailija

terolut -kierron säännöllistämiseksi tai vuodon aikaansaamiseksi. Syödään yleensä 10 päivää. Jos tarkoitus on kierron säännöllistäminen niin silloin ajalla kp.15-24. Vuoto alkaa yleensa muutaman päivän kuluessa viimeisestä tabletista (elei ole tärpännyt!),

Clomifen -riski pcolaisilla on monisikiöraskaus. Rakkuloita voi kehittyä liikaa. On olemassa tarina englantilaisesta naisesta, joka sai annoksella 1 tabletti päivässä clomeja viitoset. Siksi seurantaultra tarpeen.

sokerilääke. Yleensä Metformin- kierron säännöllistämiseksi. Ei toimi kaikilla (kokemusta on). Lieventää pcon oireita.
    Annos yksilöllinen. Alkuun voi tulla sivuoireena huonovointisuus joka lievenee viikossa.

9. uusitäällä Vierailija

olen syönyt yhden clomi-kierron ja kävin ultrassa. kaikki näytti paljon paremmalta, mutta ymmärsin, ettei jatkossa tarvitsisi tulla seurantaultraan, vaikka nyt ei tärppäisikään.. Eli pitääkö joka kuukausi käydä seurantaultrassa jos syö clomeja?? ymmärsinkö lääkärin väärin, vai unohtiko se sanoa sen...

10. Tinttuli Vierailija

Selailin hieman näitä viestejä ja löysin viestin, jonka olen itse kirjoittanut yli 3kk sitten. Ajattelin vain tulla kertomaan, että sain kuin sainkin ne clomit. Meille oli kyllä jo lähete mennyt julkiselle lapsettomuuspuolelle, mutta kun siellä ne jonot on niin kamalat niin tajusin soittaa vielä gynelle. Minulta siis ennen clomien myöntämistä tutkittiin tapahtuuko ovulaatio --> Ei tapahtunut. Mieheltä simpat --> Normospermia, eli normaali. :) Eli clomeilla siis liikkeelle lähdetään ja eka kierto alkaa tämän kuun lopussa. Toivottavasti clomit auttaisivat.

11. Hoopo(ko) Vierailija

Lueskelin tässä näitä ja tulin siihen tulokseen että mua ei oo valastu millään lailla clomifenin suhteen.
    Kävin mehiläisen yksityisellä ja siellä katottiin ultralla munasarjat, lääkäri totes että pco on. Ei mitää muita tutkimuksia ja määräs suoraan terolud + clomifen.
    Kerto vaan miten otetaan ja toivotti onnea :eek:

12. Raskaaksi Vierailija

Tuo on ihan kuin itseni kirjoittama, minäkin kävin mehiläisessä ja Clomit ja Terot määrättiin. En ole vielä aloittanut saati ostanut niitä kun ensin pitää odottaa kilpirauhaskokeiden ja jonkun muunkin tulokset ja ne saan ensi viikolla. Jotenkin epäselvä se annostujuttu oli mutta eiköhän se jotain kautta selviä, luen sitten ohjeista. Kysyin vielä lähtiessä gyneltä että niin milloin nämä aloitetaan niin hän vastasi että kierron alussa, mutta kun ei ole mitään kiertoa kun ei ole yli vuoteen ollut menkkojakaan...

13. Kysymys? Vierailija

Jos ovulaatio tapahtuu normaalisti, mutta miehellä simppojen laatu huono, kannattaako minun sitten syödä clomeja? Sain terolutit säännöllistämään kierron, mutta lopetin ne kun maksa-arvot kohosivat taivaisiin ja jouduin päivystykseen. Kierrot sen jälkeen 30-32 päivää. Gyne sanoi keväällä että ellei kesän aikana tärppää, saan tulla takaisin, ja hän määrää sitten jotain hormoneja (olisikohan puhunut clomeista, muistaakseni hän kyllä mainitsi lugesteronit...). Vielä ei ole tärpännyt, ja nyt mietitään jatkotoimenpiteitä.

Mielipiteitä tai kokemuksia?

14. Lääke Vierailija

Olen kysellyt jo muualtakin , mutta tiedustelen vielä teiltä. Onko clomeja nyt jo saatavilla apteekista tai onko jollakin tieto milloin niitä pitäisi tulla taas? Eilen kirjoitettu resepti, eikä lääkäri tietänyt mitään korvaavasta.

15. ihmeissään* Vierailija

Onnistuukohan nyt saada viesti perille...

Minä kävin gynellä nelisen vuotta sitten ja se määräsi sisätutkimuksen tehtyään clomit. Mulla oli epäsäännöllinen kierto 33-54 päivää. Kai se siihen perusti lääkityksen. Se ei määrännyt seuranta ultraa eikä mitään. Otin itse selvää kyseisestä lääkkeestä enkä halunnut niitä popsia juuri sen takia, kun mua ei mitenkään muuten tutkittu. Erokin tuli silloisesta miehestä joten ok.

Nyt uuden miehen kanssa yritellään eikä kuulu haikaraa meille. Kävin gynellä, joka ultrasi mulla pcon. Olishan ollutkin mielenkiintosta ottaa niitä clomeja ilman mitään seurantaa. Sinne menen kohta uudestaan jos ei raskaus ala.

Onko teistä kukaan pcosta huolimatta saanut plussaa ovistikkuun? Toinen kysymys on, että millainen kierto teillä on? Kiinnostaa vain, kun mulla on välillä 33 päiväsiä kiertoja eikä niissäkään raskaus ala. Tuolloin vaikuttais että ovuloisin, mut eipä se silti välttämättä tapahdu.

16. Tärppäiskö? Vierailija

Clomifen on loppunut kokonan Suomesta... sain tilalle ClomHelax nimisen lääkkeen joka on täysin sama lääke kuin Clomifen, ClomHelax on kuulemma juuri tämän takia nyt tullut tilalle ja on muutaman euron kalliimpi lääke kuin Clomifen. Edelleenkin ihmettelen miten tuota ja terolutia otetaan kun ei ole sitä vuotuoa, voisiko joku ystävällisesti vastata? Alanko vain ottaa ihan niinkuin olisi vuotoa vai otanko ensin terolutia niinkauan kunnes vuoto tulee?

17. oilikki Vierailija

Ei niitä clomeja kannata ennen aloittaa ennen kuin on tutkittu miehen siemnneste ja naisen munanjohtimien aukiolo. PCO-naisilla kannattaa aina muistaa myös se painonhallinta. Oma kiertoni säännöllistyi 10 kg painonpudotuksella ja samalla toisesta munasarjasta häipyivät ne PCO-maiset piirteet (toisessa niitä vielä on, ei gynen mukaan vielä kuitenkaan varsinainen PCO, mutta jos painoa tulee lisää, tod. näk. silloin myös PCO). Raskauskin on riskialttiimpi lihavalle. Toki kaikki PCO-naiset eivät ole ylipainoisia.

18. Luellen Vierailija

Minä kävin viime viikolla yksityisellä gynekologilla (ilmeisesti perusgynekologi, ei erikoistunut lapsettomuuteen) kun olemme vuoden tuloksetta yritetty saada lasta. Gynekologi teki sisätutkimuksen ja otti papa-kokeen, sekä märääsi laboratoriokokeisiin. Hän määräsi myös Clomifen-kuurin. Mitään ultrausta ei tapahtunut eikä ollut puhetta seurantaultrasta. Nyt kun luen näitä viestejä (tämä keskustelu sekä yksi toinen) rupesinkin miettimään että uskallanko vielä aloittaa kuuria? Eikö minun kannata vaatia ensin tuota ultrausta ja puhua seurantaultrauksesta? Miten muut testit? Laboratoriolähetteessä lukee perusverenkuva ja trombo, tyreotropiini, prolaktiini, sekä klamydia. Mitä kaikkea muuta pitäisi tehdä ensin (miehen siemenneste, munajohtimien aukiolo jne...)? Kuukautiskierto minulla on noin kuukauden, mutta on ollut sen jälkeen kun jätin ehkäisyhormonit pois epäsäännöllistä, sekä ennen kuukautisten alkua on ollut punaista/verta vuodossa jopa yli viikon mikä on tehnyt alkuajankohdan määrittelemisen hankalaksi.
    Minäkin kävin jo apteekissa ostamassa Clomifeniä, mutta niitä ei ollut joten sain ClomHexal:ia tilalle. Farmaseutin piti vielä jälkikäteen soittaa lääkärille ja kysyä onko ok, eivät ole vielä ainakaan soittaneet minulle ettei olisi ok.

19. Kyselit tosta terojen alottamisesta kun ei oo kiertoa ollenkaan. Ite sain ohjeeksi vaan alottaa ne joku päivä (alotin heti samana päivänä ku kävin lääkärillä). Sitten niitä söin sen 10 päivää ja menkat tuli parin päivän päästä. Glomit kierron 5-9 päivä ja ovulaatio ilmeisesti on tapahtunu kaikkien oireiden perusteella. Niistä ovistikuista en oikee ottanu selvää. Tänään kävin viel verikokees et varmistetaan asia. Ja nyt vaan ootellaan että tulisko menkat vai plussa :)

20. Lara69 Vierailija

itselläni oli pco eikä minun pitänyt koskaan saada lasta lääkärin mukaan ja yritimme ensimmäistä lasta 2 vuotta, kunnes luomusti tärppäsi ja monen eri lääkärin mukaan pco:ni on parantunut eka raskauden myötä. Silti olemme nyt yrittäneet toista lasta jo 5 vuotta.Nyt iskenyt pakottava olo lähteä lääkäriin tarkempiin tutkimuksiin jos saimme sen toisen esim. clomin avulla tai mitä lääkäri parhaaksi katsoo_Omasta puolestani saisi tulla vaikka se 3 lasta kerralla niin kauan tässä toista yritetty ja aina haaveillut suurperheestä.

21. ...että plussahan sieltä tuli :)....ihan ensimmäisellä glomi-kierrolla.

22. Tärppäiskö? Vierailija

Tapahtuuko Ovulaatio silloin kun syön Clomeja vai sen jälkeen? Muuten olen kyllä syönyt oikein, mutta haluaisin tietää milloin minulla on ovulaatio.

23. Syöt varmaankin clomeja n. kp 4-8 tai 5-9? Ovulaatio tapahtuu useimmilla clomisteilla n. kp 13 -15. Niillähän pyritään saamaan elimistö toimimaan normaalisti,ja ideaalissa kierrossa ovulaatio olisi kp14. Kannattaa tehdä ovulaatiotestejä ja kai sinulla on kontrolliultra, jossa nähdään auttavatko clomit sinua? Clomithan eivät toimi kaikilla eli voi olla, että rakkula ei kasva eikä ovulaatiota tapahdu clomeista huolimatta.

24. Tärppäiskö? Vierailija

Syön Clomeja kp 3-7, ultraa suositteli kp 13-14 ja terot aloitettava kp 15. Onko haittaa jos olenkin raskaana ja aloitankin terot. Ultraan en ole mennyt vaikka lääkäri kyllä suositteli, mutta on tuo rahatilanne aika tiukilla... Tänään aloitin terolutit, eli nyt pitäisi olla kp 15 menossa. Rintani ovat todella arat. Jos olen raskaana niin näyttääkö raskaustesti plussaa vasta sitten kun kuukautiset ovat myöhässä, eli 10 päivän päästä? Kiitos todella paljon edellisitäkin vastauksista...

25. Ois kyllä kannattanut käydä ultrassa sillä nythän et voi tietää onko niistä ollut apuja. Jos clomit toimivat niin terot ovat ihan turhat, vuoto tulisi ilmankin (jos raskaus ei olisi alkanut). Ei niistä kyllä varsinaista haittaakaan ole. Jos raskaus on alkanut niin raskaustesti näyttää plussaa tietysti vasta sitten kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Jos ajatellaan, että sulla sulla olisi ollut ovis esim. kp 14, tulisi menkkojen alkaa kp29. Kannattaa testata vasta niillä main.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri