Hae Anna.fi-sivustolta

Clomifen + monirakkulaiset munasarjat

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Tinttuli, 19.08.2007.

1. tiinuli81 Vierailija

mulla ei clomit kypsyttäneet yhtään follia, ei edes maksimi annostuksella. Siksi kannattaa käydä seurantaultrassa, ei muuten voi tietää ovuloiko vai ei. mulla PCO ja ovistestit kyllä näyttää plussaa vaikka todellisuudessa ei oviksesta tietoakaan

2. sida Vierailija

Kuulun tähän samaan pco-kastiin... menkat tulee 1-2kertaa vuodessa. Ei siis mitään mahkuja tulla raskaaksi; ollaan oltu mieheni kanssa sillä linjalla että jos tärppää niin saa sitten tärpätä...noh, 5vuotta mennyt eikä mitään. Nyt oon käynyt todella pätevällä "lapsettomuus"lääkärillä ja sain terot+clomit sekä selvät selostukset kaikesta aiheeseen liittyvästä sekä lähetteen keskussairaalaan lisätutkimuksiin. Mulla nyt terot menossa ja toivon todella että tässä lähiviikkojen aikana ensimmäisistä clomeista tärppäis ja sais perua nuo lisätutkimukset:).... eli nyt vain toivotaan ja todetaan ja jännitetään!

3. Utelias pahalainen Vierailija

Mulla todettiin 4 päivää sitten lapsettomuuteen erikoistuneen gynen vast.otolla PCO (toinen munasarja normaali ja toisessa yli 30 rakkulaa) ja määräsi ensin terot menkkoja käynnistämään ja sitten Clomit kp 3-7 ajaksi. Lueskelin näitä viestejä ja suurimmalla osalla on seurantaultra määrätty kp 15 tinoille. Itselleni gyne määräsi seurannan kp 11 vaiheille. Nyt mietityttää että onkohan liian aikaista???

4. vippii Vierailija

Mulla on aina seuranta ollut kp 11-13 ja on ollut hyvä, koska on ehtinyt varautua mahdollisesti tulevaan ovikseen jo etukäteen.. jos ultra on liian myöhään, toivo on jo kaivossa mahdollisesti.. ja sitten ehditään kattoa ajoissa myös se päivä, jos pregnyliä vaikka pistetään..

5. pioni08 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Moikka vaan kaikille lapsettomuuden kanssa painiville...Täällä yksi pco-potilas ilmoittautuu karkeloihin mukaan! Olen henkisesti ihan jumissa..Toisaalta ihana lukea näitä täältä, että joitakin pco-potilaita on onni kohdannut ja raskaaksi tuleminen on onnistanut.

Lopetin pillerit kesäkuussa 2008 ja tulin heti ekasta kierrosta raskaaksi, se meni kesken viikolla 6. Mun lääkäriäkin harmitti, se kun kuulemma on tuhannen taalan paikka meillä pco potilailla tulla raskaaksi ekasta pillerittömästä kierrosta. Että jos tätä lukee joku pco potilas joka muuten vaan harkitsee pillereiden lopetusta, niin ei kannata, kun vasta sitten kun lapsi on oikeesti tervetullut!!!!No, siitä sitten verikokeisiin, missä kaikki muut arvot oli ok, mutta FSH:n ja LH:n suhde reilusti yli kolminkertainen (FSH 3.8 ja LH 24.2) joka siis kertoo pco:sta. Ja tietty ultra varmisti asian. Keskenmenovuoden jälkeen heinäkuussa minulla on ollut yhdet menkat...Että kierrot sellaista 80 päivää...Miehen simpat tossa juuri tutkittiin, onneksi ne kunnossa. Samoin aukiolotutkimus tehty, torvet on onneksi auki.

Muuten olo on aika hyvä, olen normipainoinen, BMI 20 ja karvat ei kasva sen kummosemmin. Huonohko iho minulla on, mutta ei vielä mikään murheen aiheuttaja.

Mites teillä muilla, ootteko saanut ovistikkuihin plussaa ihan luomusti, ilman clomeja sun muita lääkkeitä? Tai sitten onko niitä, keillä se näyttää plussaa koko ajan?

6. pioni08 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin ja siis Clomithan meilläkin edessä. Muuten, te keillä puuttuu menkat, niin oletteko sitten Teroluteilla aloittaneet vuodon, että ootte päässeet niitä Clomeja syömään?!

7. henksuliini Vierailija

Täällä myös yksi pco-lainen ja teroilla käynnistettiin kierto ja clomit popsittu ja tänään kp 12 oli ultra kaksi johtofoliikkelia löytyi, mutta kuitenkin vielä suht pieniä eli ovis ehkä toivottavasti muutaman päivän päästä, hyvältä kuitenkin lääkärin mielestä näytti, eli pian vaan petihommiin ja peukut pystyyn :)
    Terolutit alkaa kp 15 saa nähdä onko ovis ennen sitä...

8. klara Vierailija

Mä liityn myös joukkoon. Mulla pco todettu v. 2005 ja tän vuoden kesäkuuhun saakka olen syönyt Diane Novaa ehkäisynä. Olen 25-v ja normaalipainoinen (163/52). Aloitettiin lapsettomuushoidot vähän aikaa sitten yksityisellä klinikalla Helsingissä. Aivan ihanaa ja asiantuntevaa palvelua, homma lähti heti tehokkaasti liikkeelle. Ensin tutkittiin mieheni siemenneste (jossa ei mitään vikaa) ja sitten munanjohtimien aukiolotutkimus (auki on molemmat :)). Lääkäri kertoi hymyssä suin, että mahdollisuudet raskautumiseen todella suuret. Nyt syön metformiinia 3 krt päivässä, Terolutia kuukautisten saamista varten ja sit Clomhexalia ovulaatiota varten ja sit 11 kp ultraan tsekkaamaan, että mikä on munasolujen tilanne. Toiveikkaana ollaan. Kiire ei raskaaksi, eli jos Clomhexalin annostuksen kanssa joutuu muutaman kuukauden taistelemaan, niin se ei kaada maailmaani :) Kyllä uskon, että se vauva sieltä tulee, kun on oikea aika!

9. henksuliini Vierailija

Tänään sain ovistikkuun plussan ja nippailut mahassa kertoivat kyllä, että ovishan sieltä on tulossa :) Nyt vaan peukut pystyyn, että tärppäisi!!
    Hyvältä näyttää Klara sulla tilanne, toivottavasti teilläkin pian tärppää :)

10. klara Vierailija

Tsemppiä yritykseen henksuliini!

11. minttuliini08 Vierailija

Hei... voisikohan joku viisaampi vähän valaista? PCOlainen minäkin ja eka clomikierto nyt mennyt. Kävin kp26 s-prog-testissä josta vastaus tuli tänään kotiin: 32 nmol/l. Tarkoittaako tuo, että ovulaatio tapahtui??? Voi kun tarkoittaisi...! Gynelle soittoaika ties milloin joten toivon että joku viitsisi vastata sitä ennen... kiitos!!! :)

12. mminttu* Vierailija

Moi minttuliini08 :D aika sama nikki meillä :D
    Mä sain samaisen tuloksen s-prog-testistä ja googlasin että olisin ovuloinut!Ainoa on että tietääkseni on se että se on jotenkin yhteydessä siihe päivään kun menkat alkaa....mulla oli tasan viikko ennen menkkoja otettu näyte....

13. vauvaa haluava Vierailija

Minä ja mieheni olemme yrittäneet vauvaa jo yli 5 vuotta. Kuukautiset alkoivat 12 vuotiaana ja sen jälkeen hävisivät. 16-vuotiaana aloitettiin Diane Novien syönti ja menkat käynnistyivät sillä. Kuukautiset oli normaalit pillereiden aikaan. N. 5 vuotta sitten lopetin pillereiden syönnin ja emme käytä enää ehkäisyä. Piti aloittaa keltarauhashormonien syönti (terolut) ja olen syönyt niitä useamman vuoden ajan ja kuukautiset tulevat kun syön niitä ja jos en syö niitä ei tule ollenkaan. Hakeuduin tutkimuksiin viime syksynä ja mieheltä on testattu spermat ja siittiöitä on vähän. Kävin muutama kuukausi sitten sairaalassa lapsettomuusgynellä joka määräsi clomit söin1 kierrolla ja miinus tuli. Nyt oli tupla-annos ja kp 38 menossa. Menkat ei oo alkanu ja huomenna menen ostaa testin.

Onnea ja voimia kaikille samoista ongelmista kärsiville.

Mikäli keksit jotain jaettavaa tai neuvoa-antavaa kaikki apu otetaan vastaan.

14. henttuliini Vierailija

Mulla todettiin pco 17-vuotiaana, kun menkkoja ei tullut pariin vuoteen, vaikka 9-vuotiaana alkoi kestäen n. 14-vuotiaaksi. Terolutilla tulee 4 kertaa vuodessa. Olemme yrittäneet lasta nyt 2 vuotta, mutta ei ole tärpännyt. Sain viime keväänä Clomifenit, ensin otin 1 tbl, mutta se ei tuottanut tulosta munasolun irtoamisen suhteen, joten seuraavassa kierrossa sitte annos tuplattiin. Gynellä kävin ultrassa, mutta hän sanoi että tämä on vain rahan tuhlausta kun täällä käyt, ei mitään hyötyä clomeista. Ylipainoa on n. 30kg, joten se vaikuttaa täs asias aikas paljon. Masentuneena ajattelin, että no niin, se siitä sitten. Marraskuun alussa söin terolut-kuurin ja menkat alko 15.11 ja sit ajattelin syödä ne loput clomit annostuksella 2 tbl/pv, vaikkei niistä mitään hyötyä olisikaan. Nyt olen alkanut tuntemaan kummallista nipistelyä vasemmalla puolella alavatsassa ja rinnat on todella arat (arkuutta ei ole koskaan ennen ollut), väsyttää ja olen itkuherkempi kuin tavallisesti. Olisko mahdollista, että ovis olis tapahtunu ja voisin jopa olla raskaana?? Yhdynnässä olemme olleet säännöllisesti parin viikon aikana, keskimäärin joka toinen päivä. Menkkojen poisjäännistä en voi päätellä olevani raskaana, koska niitä ei muutenkaan tule, paitti teroilla. Gynelle on aika vasta ens maanantaina. Auttakaa mua, on niin epätietoinen olo!

15. Vilver Vierailija

Heippa vaan kaikille.

Pco todettu v.2002
    Meille ensimmäinen syntyi pelkillä Clomifenilla ja terolut-kuurilla vuoden yrittämisen jälkeen. Yrittämistä ennen lääkkeitä 8kk jonka jälkeen söin clomifeneja 5 kiertoa ja sitten aloitettiin pregnyl-piikki ja heti natsasi. Ovuloin kyllä kierroissa clomien kanssa mutta liian myöhään, jolloin pregnyl irroitti suht ajoissa rakkulat. Kierrot oli n.30pv. lääkkeiden kanssa ovuloinnit siis 20-22kp kohdalla. Lääkäri ei suositellut pistoa koska munarakkula ei ollut kehittynyt tarpeeksi, mutta pistin silti 5pv ultran jälkeen ja toinen poikamme sai alkunsa.

Nyt kolmatta haaveissa clomit ja terot taas aloitettu..pidetään sormet ristissä että onnistuu. Tähän asti kierrot ollu taas 60-90pv välillä. Joten saattaa aikaa suttaantua...

Tsemppiä kaikille

16. Terppuli Vierailija

Itte kävin gynellä, koska kuukautisia ei kuulunut moneen kuukauteen. Sain PCOS diagnoosin ja Terolutit ja lähetteen sairaalaan lapsettomuuspoliklinikalle (jonne pääsee vasta kun on vuoden yrittänyt lasta, meillä onneksi jo helmikuussa). Kuukautiset alko heti ensimmäisen ja toisen kuurin jälkeen, mutta nyt oon viikon jo ootellut. Pitäisi mennä kaikkiin verikokeisiin ja miehelle tehään spermatutkimus. Saas nähä määrätäänkö sairaalasta Clomit vai miten eteen päin.

17. annamari83 Vierailija

Onko sulla Klara tai muut, metformiini millä annostuksella? Kun jotkut sanovat että tuo 750x2 on liian vähän..Miten mahtaa olla, onko puolen vuoden metujen syömisellä mitään vaikutusta sit kun aloitan taas clomit..Kierto on sekaisin aina vaan.. Onko sulla 500 vai 750x3 /pvä? Mulla on 750x2/pvä ja clomit aloitan taas vuoden tauon jälkeen helmikuussa. Pregnyl otetaan mukaan ja sit jos ei taaskaan parissa kierrossa tärppää niin sitten pistoksiin ja mahd. inssi ja pregnyl.. Välillä niin alkaa masentaa tää kun kaveripiirissä vaam yhtäkkiä kaikki tuntuvat tulevan raskaaksi niin helposti ja nopeasti ja ostavan asuntoja ja kaikkea.. No jaa, turhaa valitusta, itse ollaan päätetty laittaa rahaa näihin hoitoihin ja käydä yksityisellä( Julkisella saatiin vähän mielenkiintoisia tuloksia meidän tilanteesta..) Simpat keskiverron alapuolella mutta mun putket on onneksi auki. Tänään alkoi menkat ja pillerit jätin pois 2006 elokuussa, varsinainen yritys on alkanut tammikuussa 2007, pco todettu syyskuussa 2007..

18. Entinen clomittaja Vierailija

Heippa kaikille, 1998 meillä oli mieheni kanssa vuosi kun olimme yrittäneet saada lasta. Hakeuduimme tutkimuksiin yksityisesti ja kaikki testit tehtiin eikä muka mitään vikaa löytynyt. 1998 aloitettiin clomit+terot, ei mitään ultria otettu. Ei kyllä mitään tapahtunutkaan. Sitten piikit aloitettiin 1999 alku vuodesta ja ekalla kierrolla tuli vasemmalle puolelle kaksi yhtä kypsää munarakkulaa. Irrottavapiikki ja sitten "luomuna" yritettiin...testi oli positiivinen. Raskaus meni hyvin ja terve poika syntyi 1999.
    Ajattelimme jos ei mitään tapahdu 2000 vuoden loppuun mennessä kun toista haikailimme, että sitten takaisin hakemaan hoitoa. Kuinka ollakkaan se yksi ilman ehkäisyä yhdyntä tärppäs, olin raskaana syyskuussa :) 2001 keväällä meillä oli toinen vauva. Sitten v.2003 halusin aloittaa munasolujen luovutuksen...kuinka kävikään ei tullut piikeillä kuin yksi iso rakkula vasemmalle puolelle. Silloin lääkäri vasta kertoi minun olevan pco-"potilas".
    Nyt kun lapset ovat jo koululaisia iltatähtönen ajatuksissa...kierukka poistettu 2/09 ja odotellaan menkkoja. Sain clomit jos niillä saatais kaikki menemään vähän nopeammin kun ikää kuitenkin alkaa olla jo lähempänä 40v. Ei vaatinut mitään ultrakäyntejä tm. Toivotti vaan hedelmällistä kevättä ja uskoi, että kaikki menee hyvin.
    Olemme kuitenkin nyt päättäneet ettei sen kummempiin hoitoihin lähdetä jos ei tärppää niin sitten se on meille tarkoitettu niin.
    Kaikille yrittäjille voimia ja onnea onnistumiseen. Ristikäämme kätemme ja toivokaamme kaikille paljon onnea ja ilon aiheita.

19. Surullinen Vierailija

Miten olette kokeneet tilanteen psyykkisellä tasolla? Millaista tukea olette kaivanneet? Sain eilen diagnoosin PCO 6 kk yrittämisen jälkeen. Olen todella surullinen tämän takia sillä olen toivonut lasta jo kauan. En ole kertonut asiasta kenellekkään paitsi miehelleni tietty, mutta tuntuu ettei hänkään ota ongelmaa vakavasti. Tuntuu, että olen aivan yksin ongelman kanssa. Sain terot käyttöön ja gynekologi kehotti yrittämään vielä puoli vuotta näiden avulla.

20. Noh.. Vierailija

Voi, onpa sulla ollut ammattitaidoton gyne. Ei tainnut olla lapsettomuuteen erikoistunut? Terot eivät auta pco:laisia, nehän vain tekevät tyhjennysvuodon ja siten kierto pysyy aisoissa mutta eivät auta ovuloimattomuudessa joka on pco:laisen ongelma.
    Ei muuta kuin toiselle gynelle ja hakemaan kunnon aineet (clomit, metut ja ehkä pistoshoidot?). Pco on ikävä vaiva mutta kunhan saadaan lääkkeillä ovulaatio aikaiseksi alkaa raskaus usein suhteellisen helpostikin verrattuna moniin muihin vaivoihin.
    Tsemppiä, ei kannata masentua!

21. annit Vierailija

Mulla on aivan sama juttu sain vain terot. Takana yritystä jo 8 kk. Pitäisi kuulemma vielä syksyyn asti jatkaa näin, ja jos raskautta ei kuulu, niin vasta sitten voidaan lähete tarkempiin tutkimuksiin laittaa.

22. Surullinen Vierailija

Tiedossa on etteivät terot suoranaisesti auta, mutta ennen ns. rankempia hoitoja kannattaisi yrittää "luomuna" vielä syksyyn asti, eli yhteensä vuoden verran. Olen sen verran nuori, että aikaa on odottaa. Terojen avulla toki helpompi tietää koska mahdollinen ovulaatio voisi olla, pco:han ei tarkoita 100% ettei ovulaatiota tapahtuisi.

23. meppu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin itellä kans ollu yritystä noin vuos ku hakeuduttiin miehen kans tutkimuksiin yksityiselle ja tutkimuksista selvis se et mul on pco ja miehellä simpoissa ei muuta ongelmaa ku se et ei yhtään normaalimuotoista ole mut sehän nyt ei lapsettomuutta selvitä. eli mussa siis "vika" ja koska ylipainoakin on roimasti aloitin heti laihdutuksen ja sain nyt myös lääkkeiksi terot + clomit. ensin oli clomit 1 tbl/pv mut ku ultrassa todettiin et mitään ei oo tapahtunut ni sitte nostettiin 2 tbl/pv täs kierros ja nyt sit perjantaina taas ultra et katotaan onko edelleenkään mitään tapahtunut. Ja jos ei edelleenkään ni sit lääkäri jo puhuikin et olis edessä metujen aloitus. Mut katotaan nyt sit kuin käy..

Meille oli heti ihan selvä asia et aloitetaan heti kaikki hoidot mitä vaan saadaan ja päädyttiin sit yhteistuumin lääkärin ja miehen kans siihen ratkaisuun et nuo lääkkeet päälle ja sit heti ku mut saadaan ovuloimaan ni samantien inssiin et sillä saadaan mahikset nousemaan ihan huimasti..mut nyt on vaan ongelma se et ku sitä ovista ei oo saatu tapahtumaan eli sitä nyt täs yritetään lääkkeillä sitte saada aikaan ja menkathan mulla ei toimi yhtään ilman noita teroja eli terot on sit sitä varten et jos ei mitään oo tapahtunu ni sit vaan käynnistetään menkat et päästään uuteen yritykseen mahd.nopeesti.

Ja täytyy sanoo et kyl mä oon ainakin saanu kavereilta, lääkäriltä, mieheltäkin hyvin tukea tän asian kans. Paljon oon puhunu miehelle näistä peloista et entäs jos ei saada sitä lasta ikinä, mut se vaan osaa aina lohduttaa et ei vielä saa luovuttaa et oikeestaan mitään ei oo vielä kokeiltu eli kaikki kortit ns.käyttämättä. Ja tottahan se on eihän noi clomit oo todellakaan ainoo lääke, jos ei niil saada ovista aikaan ni sit mennään piikitys hoitoihin. et toivoa on vaikka muille jakaa mut tää on vaan niin raastavaa tää jatkuva odottaminen ja pettyminen. :(

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri