Clomifen-raskaus

DutchessBella

Uusi jäsen
20.02.2011
4
0
1
Hei,

toivottavasti ei oo nyt ihan kauheesti samoja aiheita täällä. Itse siis olisin kiinnostunut tietämään onko monilla ollut onnistunutta raskautta clomifenin kanssa ja onko clomin kanssa yleisempää saada kaksoset kuin normaalisti? Itse olen nyt vasta ihan raskauden alussa, kuudes viikko juuri lähtenyt käyntiin. Clomien kanssa raskauduttu, onnistui heti ekalla kierroksella. Edellinen raskaus, myös clomien kanssa ja ensikokeilemalla, päättyi ikävästi keskenmenoon 6-7 viikon paikkeilla. Toivon kovasti että tämä raskaus nyt sujuisi oikein hyvin. Oireita on ollut jonkin verran, huonoa oloa, rintojen aristusta sekä mahassa "jännä tunne" sekä maha kasvanut turvotuksen takia. Tuota kaksos-asiaa vain jäin miettimään kun kovasti haluaisin kaksoset ja muistelisin että suurempi "riski" clomin avulla... :)

Hei! itsekin olen pian aloittamssa clomit ja lääkärin kans niistä vasta juttelin. Sanoi että kaksoisraskauteen on isompi mahdollisuus kuin normaalisti koska monasoluja kasvatetaan hormoonilla. eikö sinua ole ultrattu noissa clomi kierroissa? ainakin minua meinasivat seurata kun ne aloitan. Jos on seurattu niin siellähän näkyisi on kaksi johtavaa follia :)

Meillä alkoi tämä raskaus clomifen-kuurin päätteeksi. Nyt mennään rv 17+0, joten alun keskenmenoista ollaan selvitty.
Tuo kohonnut riski kaksosiin johtuu siitä, että clomifen auttaa munarakkuloita kypsymään, ja jos oma keho sattuu juuri siinä kierrossa kypsyttämään oman rakkulansa, on mahdollisuus, että niitä kehittyykin sitten enemmän. Sitten on vielä oma asiansa, että hedelmöittyykö molemmat.
Meillä ei normi clomiannostus kasvattanut kuin yhden rakkulan, senkin hitaasti, vaikka mulla ilm. ainakin sillon tällön oma keho kypsyttää noita rakkuloita.

luin tätä keskusteluja ja vaikka sanonta meneekin että ahneella on paskainen loppu niin mahtaako lääkäri määrätä näitä jos on kaksostoive. meille meni geminiraskaus esikoisista kesken. myönnän että tuntuu että oltaisiin viety enemmän pois kuin jos olisi menettänyt yhden lapsen. luultavasti meillä on kuitenkin lapseen vielä mahdollisuus mutta kaksosiin tuskin tulee mahdollisuutta enään..ainakaan luomusti.

Kaksosraskauksissa on yleensä suuremmat riskit, joten ei lääkärit halua niitä tieten tahtoen alulle laittaa. Parempi yksi kerrallaan sekä äidille että lapsille.

Hei vaan!

Clomifen hoidossa on tärkeää seurata ultraäänellä munarakkuloiden kasvua, koska toisinaan helpostikin saattaa lähteä kasvuun useampikin rakkula. Harmittavan usein näitä kiertoja ei kuitenkaan seurata tarkemmin, joten siinä mielessä kaksosraskausksia saattaa esiintyä enemmän. Tämä ei kuitenkaan saisi koskaan olla tavoiteltava asia, koska kaksosraskauteen liittyy niin paljon enemmän riskejä niin äidille kuin sikiöillekin.
Onnea odotukselle!

hei! kiitos vastauksista. Itse en siis "tavoittele" kaksosia, vaan muuten vaan tuli mieleen että kaksoset olisi kivat :) Tavoitteena ihan kuitenkin on että saataisi se yksi lapsi... Ensimmäinen ultra oli perjantaina (viikot piti olla 6 +6 silloin) mutta ilmeisesti ovis ollut myöhässä kun lääkäri sanoi että näyttää vastaavan vasta 6.viikkoa. Sydänääntä ei vielä pystynyt varmaksi näkemään, mutta pienen pieni alkio sieltä löytyi jo. Nyt pitää vaan toivoa että kaikki on hyvin ja lähtee normaali kasvu...Onko muilla kokemusta siitä että ei olekaan niin pitkällä kun "pitäisi" olla? Vähän jäi tuo huolestuttamaan vaikka lääkäri sanoikin että kaikki vaikuttaa olevan ok. Lääkäri piti myös hyvänä merkkinä huonoa oloa, joka on jatkunut 24h 2 viikon ajan tai ylikin. Hyvä siis jos tästä kamalasta olosta jotain hyvääkin löytyy...

Mulla oli keskeytynyt keskenmeno 02/13 ja koska olen kärsinyt hormonihäiriöistä koko ikäni, niin sain sitten 05/13 clomifenit, raskauduin ekasta kierrosta ja nyt poika on 4kk vanha :)
Seurantaultraa ei ollut, ilmeisesti täällä ei ole tapana clomien aikana seurata mitenkään noiden munarakkuloiden tilannetta, mutta varhaisultra oli sitten neuvolan puolesta...

Yhteistyössä