Concerta ja sen vahvuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mömmö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mömmö

Vieras
Meillä vasta aloitettu 6,5v pojalle tarkkaavaisuuten tuo lääke miedoimpana eli 18mg. Voiko olla meille liian mieto, koska ei näy mitään tuloksia. Ei hyviä tai huonoja. Tuntuu että kun ikää on vasta noin vähän niin ei kai kovempaa tilalle? Minkälaisia annostuksia muilla, ja entä tuloksia?

Meillä aloitettiin conserta 10v. pojalle tuolla 18mg annoksella. Se nostettiin sitten vuoden päästä 38mg. Nyt poika 15v ja tuntuisi välillä että annostusta olisi syytä nostaa, mutta eivät vielä sairaalasta suostuneet.... <selvä ero on ollut kun lääkkeen ottanut. Muuten ei koulussa saa tehtyä tehtäviä ja sählää kaikkea ja huutelee tuhmia.

concertan vaikutushan alkaa ja näkyy heti, koko lääkevaikutus poistuu siinä 12 tunnissa. Ensimmäisen päivän perusteella en silti vielä tekisi mitään johtopäätöksiä - kyse ei ole mistään rauhoittavasta ihmelääkkeestä, vaan ADHD-lapsen käytöksessä on aina myös opittuja elementtejä mukana. 18 mg voi olla myös liian pieni annos, mutta sen nostamista kannattaa harkita vasta sitten kun on jonkun aikaa menty tuolla annoksella. Hyvin yksilöllistä on se, mikä annos on kenellekin sopiva.

Jos auttaa, auttaa kolmessa vartissa. Kaikilla ei MF toimi. Eli joko väärä lääke tai väärä diagnoosi.

Itse otan 2 x 36 mg/vrk ja tarvittaessa Ritalinia lisäksi... painan ehkä 55 kg. Teho ei todellakaan kestä 12 h, max. 6-7 h minun kohdallani.

Alkuperäinen kirjoittaja mömmö:
Meillä vasta aloitettu 6,5v pojalle tarkkaavaisuuten tuo lääke miedoimpana eli 18mg. Voiko olla meille liian mieto, koska ei näy mitään tuloksia. Ei hyviä tai huonoja. Tuntuu että kun ikää on vasta noin vähän niin ei kai kovempaa tilalle? Minkälaisia annostuksia muilla, ja entä tuloksia?

Meillä on 36mg 1 kertaa päivässä ja lääkäri sanoi että ei oikeen voi määrätä isompaa annosta epäili pojan koosta johtuen että tuo annostus voisi olla liikaakin. Ikää on 17v.

Tuo 18mg kait on minimi ja sitä ekaksi määrätään ja sitten lisää jos ei auta?

Equasym tms. eri vahvuinen... Eli siitä saattaa löytyä sopiva vaihtoehto, helminkäinen. Ja eri vaikuttavilla aineilla voi koittaa.

Tuskin 17 vuotias sälli minua paljon pienempi on... En usko. Mutta saattaa vaatia pientä vääntämistä, että sopiva määrä ja annostustapa löytyy.

Meidän pojalla aloitettiin lääke kun oli 5-v, lääkkeenä siis Concerta, vahvuus oli silloin tuo 18mg, annostusta nostettiin eskarivuoden aikana, on nyt sitten 36mg ja poika on 7 vuotias ekaluokkalainen.

Ritaliniin on myös olemassa resepti mutta sitä emme ole aloittaneet. Meillä kyllä huomasi heti eron kun lääkitys aloitettiin, kerran teimme testin eskarivuoden aikana. Jätimme lääkkeen antamatta aamulla ja kyllä oli päiväkodissa asia huomattu. Ja tämä testi siis tehtiin kun lääkäri sitä ehdotti, epäilimme lääkkeestä saatavaa hyötyä, alussa kun olimme kovasti lääkettä vastaan....

Poika sai diagnoosit ollessaan 4 ½-v.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Equasym tms. eri vahvuinen... Eli siitä saattaa löytyä sopiva vaihtoehto, helminkäinen. Ja eri vaikuttavilla aineilla voi koittaa.

Tuskin 17 vuotias sälli minua paljon pienempi on... En usko. Mutta saattaa vaatia pientä vääntämistä, että sopiva määrä ja annostustapa löytyy.

Tuolloin 166cm pitkä ja alle 50kg noin. Musta tuntuu että vaikeuttaa unta. Aina muutenkin huono menemään illalla nukkumaan ja aamusti heräämään. Johtusko tuo iästä?

Aika isoja annostuksia on mun poikaakin pienemmillä. Onko meillä ihan päin p nämä ja päin peetä myös lääkäri:( Nyt ollaan taas sen armoilla tässä josta jouduttiin vaihtaan ylipäätään että tuo diaknoosi tuli:( On lisäksi toinen joka on synnynnäinen ja todettiin sekin myöhään.

Alkuperäinen kirjoittaja helminkäinen:

Tuolloin 166cm pitkä ja alle 50kg noin. Musta tuntuu että vaikeuttaa unta. Aina muutenkin huono menemään illalla nukkumaan ja aamusti heräämään. Johtusko tuo iästä?

Osittain iästä, osittain ehkä lääkkeestä... Jos lääkkeestä johtuu, väärä lääke mielestäni. Tai adhd:lle tyypillisestä vinksahtaneesta vuorokausirytmistä.

Itse nukun lääkkeellä paremmin, kuin ilman. Aamulla kello soimaan, nappi nassuun ja unta pollaan vielä tunti, niin jaksaa herätä kunnolla. ;)

Aika isoja annostuksia on mun poikaakin pienemmillä. Onko meillä ihan päin p nämä ja päin peetä myös lääkäri:( Nyt ollaan taas sen armoilla tässä josta jouduttiin vaihtaan ylipäätään että tuo diaknoosi tuli:( On lisäksi toinen joka on synnynnäinen ja todettiin sekin myöhään.

Adhd on aina synnynnäinen.

Menkää oikealle, kunnon neurologille, niin saatte asiat kuntoon. Turun seudulta osaan suositella...

Menkää oikealle, kunnon neurologille, niin saatte asiat kuntoon. Turun seudulta osaan suositella...

Meillä on nyt ari W sulin ent. antinkartanon lääkäri. Jos olet kuullut?

No juu mutta meillä siis on täl tietämin sitten 2 diaknoosia.

Yhteistyössä