Hae Anna.fi-sivustolta

Cooperin testi

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Pohtija, 02.06.2005.

1. Pohtija Vierailija

Oletteko juosseet vähään aikaan cooperin testiä? Mikä oli tulos? Millainen urheilutausta ja ikä?

Työkaverin kanssa kiistellään juoksumatkoista. Työkaverini (32 v.) harrasti nuorempana kilpailutasolla yleisurheilua. Sen jälkeenkin urheillut aktiivisesti (käy salilla ja lenkillä säännöllisesti). Hän sanoo olevansa erittäin tyytyväinen jos juoksee 2000-2200 metriä.

Juoksin itse cooperin viimeksi lukiossa. Olin silloin polttanut jo monet vuodet tupakkaa enkä urheillut mitenkään. Nuorena olin toki liikunnallinen, mutta se jäi yläasteelle siirryttäessä. Voisin laittaa pääni pantiksi että juoksin reippaasti enenmmän kuin 2200 metriä. Jostain olen saanut päähäni 2600 metriä...

Tietysti tuo tulos on aina hyvin yksilöllinen mutta silti jäi hämäämään ;) Olen luvannut juosta kesän aikana cooperissa 2200 metriä, toivottavasti ei tullut luvattua liikaa. Työkaveri lähinnä nauroi tuolle matkalle, sanoi etten ikinä juokse niin pitkälle ;) Olen nykyään 26 v. , tupakoinnin lopetin puoli vuotta sitten, liikun enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Eli pääpointtina se että voinko muistaa näin väärin?

2. Painajainen Vierailija

Viimekesänä juoksin jotain 2500 sitä edellisenä 2650. Tuon huonomman tuloksen juoksin ylhäisessä yksinäisyydessä, paremmassa yhdessä joukkuekaverin kanssa. Molemmilla kerroilla hellesää melkein 30.

Urheilutaustaa vuosia, lätkää, salia ja sählyä. Kunto mielestäni ihan hyvä, ennemmin kestävä kuin nopea kuitenkin. Varsinaisesti juoksemassa käyn max kerran kuussa (hyvä jos sitäkään), tosin kesätreeneissä juostua tulee jonninverran. Tuloksia pidän keskitasona koska en todellakaan mikään nopea juoksija. Siltikin nuo tulokset olivat joukkueen parhaimmat, pahasimmat pääsivät vain jotain 2000... Jos yli 2800 pääsisin tänä kesänä, olisin tyytyväinen.

Niin ja ikää alle 30, nainen ;)

3. laura Vierailija

Juoksin toissakesänä 2400 m. Urheilen sekalaisesti kaikenlaista aika paljon, mutten mitään tosissani. Juoksukuntoni on aika huono, juoksu ei oo koskaan huvittanu eikä suju luonnostaan. Uskoisin että yllät kyllä hyvinkin tuohon 2200 metriin, vanha tuloksesi 2600 voi ihan hyvin pitää paikkansa. Mä olen 29 v.

4. nita Vierailija

Ikä 20v., ei ikinä tupakkaa, koko ikäni olen aktiivisesti urheillut ja lenkkeillyt. Vuosi sitten cooper tulos 2600m.

5. m Vierailija

Ikää 44 v. Juoksin 2100a joitain kymmeniä metrejä päälle.

6. K Vierailija

Pari vuotta sitten Cooperissa 3000 rikki, ikää silloin 47 vuotta. Kesäisin juoksin lenkkiä, talvella punttista. En ole mitenkään urheilullinen ja poltan kuin korsteeni.

Kakkupala.

Helpottaa paljon jos joku huutaa sulle aikoja kentän laidalta.

7. Hphm Vierailija

K taitaa olla mies?! Se on aika relevantti tieto tässä ketjussa!!

8. K Vierailija

Akkuraat!

Ainaskin kun viimeksi tarkistin.

9. Rovio! Vierailija

No tää voi sanoa ihan hyvällä omalla tunnolla olevansa hyvässä kunnossa. 3200 menee vähintään cooperissa koska vaan. Kuka tahansa saa tulla todistamaan ja menee.

Olen siis 16-vuotias jalkapalloilija että se saattaa kanssa vähän selittää tuota minun juoksu kuntoani. Että en oikein tiedä paljon tuollaiset vähän vanhemmat ihmiset voivat juosta varsinkaan jos ovat polttaneet tupakkaa noin kauan mutta kyllä silti uskoisin että jos jaksaa yhtään nähdä vaivaa sen tulokseen eteen niin tuo tulos on aika helpostikkin saavutettavissa teikäläiselle. Ja onnea yritykselle vaan :)

10. N171/55 Vierailija

Cooperin testistä on karvaat muistot kouluajoilta... veren maku suussa mentiin ja odotettiin, että eikö se helvetin opettaja jo puhalla siihen pilliinsä.... En päässyt ikinä edes 2000 metriä.

Juokseminen ei ole ikinä ollut parhaita lajejani. Kävelen tai pyöräilen mielummin ja saan hien päälle niissäkin.

11. Juoksija Vierailija

EIköhän tuo 2200 onnistu, jos sinulla on edes jonkinasteinen peruskunto. Tosin suosittelisin kyllä hieman treenaamaan tapahtumaa varten, ettei touhun rankkuus sitten tule h-hetkellä yllätyksenä ja ettei vauhdinjako mene pieleen - joko liian kovaa aluksi, niin ettei jaksa loppuun asti tai sitten liian varovasti, eikä enää pysty menetettyä aikaa/matkaa lopussa kirimään umpeen.

Normaali rauhallinen hölkkätahti on noin 10 km/h, joten tuollaista tasaista tahtia edeten juoksisit sen 2000 m 12 minuutissa. 2200 pitäisi mennä, jos lähdet tasaisen rauhallisesti liikkeelle, sitten noin 8 min kohdalla tiivistät tahtia ja tulet vielä vaikkapa viimeisen minuutin niin kovaa kuin vielä pystyt. Ja tosiaan tuossa on apuna, jos joku huutelee niitä aikoja kentän reunalta tai jos itse seuraat kellosta, missä mennään.

Ennen tuota suoritusta kannattaa käydä lenkillä ja kokeilla, miltä juokseminen tuntuu. Tasavauhtisen juoksun lisäksi kannattaa välillä juosta tietty aika (esim. 5 min) aina kovempaa ja katsoa mitä vauhtia millaisenkin ajan jaksaa. 12 min on loppujen lopuksi aika lyhyt juoksuaika, joten sen pystyy painelemaan kyllä kovempaa kuin normaalin lenkin.

12. mies32 Vierailija

No eipä ole kummaisia juoksijoita! Eihän noita tuloksia edes juoksemiseksi voi sanoa!

Kävelkää nyt ihmeessä mieluummin, jos olette noin heikkoja juoksemaan.

Itse juoksin jo 14-vuotiaana kevyesti yli 3000 m Cooperin testissä. 15-vuotiaana 3000 m maastossa (raskas maasto, SM-tasoinen) 10 min 3 sek.

Repikää siitä! Ai mikä nykyinen kunto on? No, parempi kuin joskus nuoruusvuosina.

Mutta ihan oikeasti, jos juoksu on noin hidasta, niin sehän on rasite jo kehollekin!

13. ap Vierailija

Niin ehkä kuitenkin vähän eroa siinä että olet mies ja me naisia...

14. nainen Vierailija

Siis eihän se nyt mies eikä mikään ole, jos cooperissa ei mene kolmetonnia rikki. Varsinkin jos treenaa, pitää tuon kyllä ylittyä jo reippaasti...

15. mies32 Vierailija

No, voi teitä... kävin tuossa kertausharjoituksissa ja silmäilin nykyvarusmiesten Cooperin tuloksia seinällä olevalta paperilta.

Valehtelematta yli 100 varusmiestä oli listassa, eikä kukaan ollut lähelläkään 3000 metriä! Paras tulos taisi olla 2600 m!
    Kyse Vekarajärvestä.

Tutkimuksetkin osoittavat, että suomalaisten nuorehkojen miesten kunto on yleisesti laskenut, paino taasen noussut. Vai ettekö ole huomanneet, että noita ylipainoisia nuoria miehiä on koko ajan enemmän? Vetävät naama punaisena...

Tutkimukset myös osoittavat, että n. 10 prossaa nuorehkoista ihmisistä (sanotaan nyt alle 40 vee) liikkuu enemmän kuin ikäisensä 10 vuotta sitten, mutta enemmistö liikkuu huomattavasti vähemmän.

En muuten ollut ainoa miespuolinen kommentoija, tiedoksi vain 1 puusilmälle. Lisäksi toteaisin, että kyllä naisenkin, jos yhtään on lahjoja, pitää Cooperissa 3000 m juosta. Oma ennätykseni 3950 m. Repikää siitä.

Mutta lopuksi: jos ihan oikeasti sinun tuloksesi on alle 2500 m, niin mitä järkeä on kuluttaa jäseniään noin hitaalla juoksutemmolla. On säälittävää nähdä ihmisen YRITTÄVÄN juosta, mutta todellisuudessa juoksusta (oikeasta sellaisesta) ei ole tietoakaan!

16. just just Vierailija

Kylläpä on mies32 natsimaiset mielipiteet siittä kuka ""saa"" juosta ja kuinka paljon pitäisi juosta. Eiköhän jokainen saa juosta, tai hölkätä, just sitä tahtia kun oman kunnon mukaan pystyy. Tai vaikka pystyisi vetämään lujempaakin, niin miksi pitäisi jos ei halua.

17. ?? Vierailija

Esmes täällä on taulukko tulosten luokittelusta: http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_ilmanalasivuja.asp?path=1;641;2523;4304;5979;6074

Iällä näyttää olevan iso vaikutus tuloksiin, sanoo mies32 mitä tahansa ;-)

18. mies32 Vierailija

19. mies32 Vierailija

Oletkin asian ytimessä... minähän juuri pakotan sinut juoksemaan tietyn km-määrän.

Vedä herne pois nenästäsi! Kai nyt moni muukin on nähnyt säälittäviä itsensäkiduttajia, joilla ei ole juoksusta hajuakaan?! Vai onko täällä vain puusilmiä? Vastaajalle:minulle on aivan sama, vaikka teet 1 henkilön kiikun itsellesi. Ota siitä!

20. hyllypylly Vierailija

Onpa kerrassaan hauskaa lukea tätä viestiketjua! ""Ei se ole mies eikä mikään..."" - Kerrassaan hulvatonta! Mutta onko kukaan ajatellut että mikäs mies se sellainen on joka kirjoittelee selvästi naisille tarkoitetulla amatöörilaihdutuspalstalla!! Tosi mies varmaan onkin kun yrittää itsetuntuoaan tulla tänne parantamaan muita haukkumalla. Oikeesti en usko että tuo äijä voi olla tosissaan. Pakko olla joku vitsi. Älkää ottako sitä tosissaan arvon ladyt. Varmaan joku 12 vee kakara....Iloisia juoksuhetkiä kaikille, jätetään kellot vaan suosiolloa kotiin ja nautitaan hyvälstä olosta!
    =)

21. Charles Vierailija

Yritätkö väittää, ettei miehet saa kirjoitella aivan kuten naiset? Sukupuolirasisti!

22. Samaa mieltä Vierailija

Lapsellinen uhoaja maustettuna todellakin natsiasentella. Eikö mitään muuta ylpeydenaihetta löydy miehellä kuin oma juoksukunto (ja lisäksi aiempijuoksukunto).

Väärä palsta - eikä mitään hyötyä alkuperäiselle kysyjälle. Ei kyllä tästäkään, mutta provosoiduin (ja se oli ehkä tarkoituskin, ehkä pelkkä provo).

Jos sitten tosissaan juoksee, niin vielä on tulos kaukana viidestä kilometristä (ne parhaat vitosen juoksijathan menee se 12 minuutissa). Eli kannattaako tulla uhoamaan?

23. mies32 Vierailija

Aha, uusi ME on siis tehty 5000 metrillä. Kukaan ei ole kyllä sitä juossut tällä planeetalla 12 minuuttiin. Mistäs sinä olet? Marsista? Aika on alle 13 min, mutta yli 12 min. Taidat olla 1 noista hyllypyllyistä, jotka pilaavat kehonsa turhalla rehkimisellä.

Jos on mahaa riittämiin, kannattaa pysytellä kävelylinjalla.

24. Sanna Vierailija

Ylipainoisilla naisilla varsinkin on hirveä kammo, jos joku ehdottaa juoksun sijasta jotain muuta liikuntamuotoa. Eikö neuvosta voisi ottaa vaarin, eikä heti teilata selvästi liikunnallista mies32:sta?

25. Niinpä Vierailija

WR on siis tarkalleen: 12:37.35

Kaivapa tunneli ulos sieltä lillukanvarsistasi.

3950 metristä 5000 metriin on joka tapauksessa melko pitkä matka kolmessakymmenessäseitsemässä sekunnissa.

Täällä ei ole hyllypyllyä eikä ylimääräistä mahassakaan, mutta vaikka olisikin niin sen en pitäisi olla keskustellessa oleellista.

Ihan vaan suosittelen, että koittaisit kokea muitakin huippuhetkiä elämässä kuin tuon muinaisen 3950 Cooperin testienkan :)

Joo, olet varmasti nopeampi kuin me naiset tällä palstalla. Jos kehtaat olla siitä ylpeä ja onnellinen, niin ole.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri