Hae Anna.fi-sivustolta

Curry-kanaa

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä liisa-maija, 01.04.2008.

1. liisa-maija Vierailija

Tekisi mieli curry-kanaa. Löytyisikö elleiltä reseptiä? Olen joskus syönyt sellaista, johon tuli ananasta ja ehkä ranskankermaa ja jotain curryjauhetta. Se oli hyvää. Itse tosin tykkään enemmän käyttää curry-tahnoja kuin tuota jauhetta. Kiitos jo etukäteen!

2. Vaikka näin Vierailija

Pane pannulle tilkka öljyä ja sekaan currya, pari sipulia pienenä hakkeluksena ja pari kynttä valkosipulia. Kun sipulit ovat hieman aikaa olleet pannulla, lisää kananpalat ja kypsennä. Kun kanat ovat kypsiä, lisää vehnäjauhoilla suurustettua ranskankermaa/ruokajogurttia ja ananaspaloja ja mausta makusi mukaan.

3. Maaliskuun Idus Vierailija

Edellinen on hyvä perusohje. Itse lisään kastikkeen määrästä riippuen myös puolikkaan tai kokonaisen banaanin. Currya tosin ammennan kauhalla. Eräs suosikkimausteistani.

4. liisa-maija Vierailija

5. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ulkopuolisena kiitän tuosta banaanivinkistä, minulle ei ole tullut moinen mieleenikään :) Kiitos vinkistä!

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Curry kanaa voitehdä monella tavalla ja yksi niitä on maustaa kokonainen broileri tai broilerin palat suolalla, pipurilla ja cyrryllä ja sitruunalla. Tämän jälkeen kypsennys uunissa ja paistoliemestä kastike, jonka maustaa myös curryllä, suolalla ja sitruunan mehulla. Lisäkkeet syöjän maun mukaan.

7. Ruustinna Vierailija

Tuo on uunibroileria curry-kastikkeen kera. Kyse oli curry-broilerista. On tietysti terveellistä valmistaa kastike, jottei elimistö kuivu.

Curry-kana tehdään ensin paistamalla mm. sipulia ja inkivääriä/galangalia, lisäämällä mausteet/valmis curry-tahna ja sitten neste (kookosmaito). Broilerinsiivut kypsennetään tässä liemessä. Makua viilataan kalakastikkeen avulla. Intialaisissa curry-ruoissa broilerinpalat usein ruskistetaan ensin, nostetaan odottamaan ja sitten ruskistetaan sipulit, lisätään valkosipuli ja inkivääri ja kuumennetaan mausteet. Nesteeksi tulee kookosmaitoa tai pohjoisintialaisittain jogurttia.

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Se oli broileria ja currykastiketta.

9. kato kato Vierailija

Sinähän opit tässä välissä senkin miten currykastike kirjoitetaan. Hienoa!

10. kato kato Vierailija

Sorry, jäi viestistä yksi pilkku pois. Se on tässä ,

11. liisa-maija Vierailija

Selvennyksenä, että tosiaankin kysyin curry-tyyppisestä ruoasta, en kokonaisesta broilerista. Kiitos Ruustinnalle, ohjeesi menee kokeiluun!

12. Ruustinna Vierailija

Enhän minä mitään tarkkoja reseptejä antanut. Tuollaisiin curry-ruokiin tulee yleensä broilerin lisäksi kasviksia, kuten proosallista perunaa, munakoisoa, porkkanaa, pinaattia jne. Intiassa myös linssejä ja kikherneitä saatetaan lisätä kana-broileriin tai viimeistään tarjota niitä kana-curryn lisukkeina.

Minua muuten hämmästyttää täällä vallitseva palkokasvifobia. Ainoastaan herne näyttää olevan tuttu Elleille - ja sekin on vedetty nenään tai pantu rokkaan.

13. liisa-maija Vierailija

Toki ymmärsin tuon Ruustinna. Minä osaan käyttää muitakin kasviksia kuin herneitä! :)))))

14. Oletko koskaan tyytyväinen mihinkään? Sinua kiitettiin kauniisti vinkistäsi, kuitenkin hyökkäsit hänen kimppuunsa???

15. Marien Vierailija

Johan nyt.. Eikös tuo ole juuri sitä paljon parjattua kastiketta

16. Marien Vierailija

Anteeksi, unohdin kysymysmerkin lopusta, eli "..paljon parjattua kastiketta?"

17. Taitaa olla ylipääsemätön kysymys, mikä on kastiketta. Sinänsä en ymmärrä, miksi sitä kastiketta yleisesti pidetään täällä parjattuna, vaikka vain muutama on aidosti parjannut sitä. Jos joku ei paljon tee kastikkeita, onko se parjaamista? Tai jos ei tee perunoiden kanssa kastiketta nimenomaan? Tässä on taidettu vetää tosiaan herne nenään, kun kaikki eivät toimi samalla tavoin.

18. Pääsiäispapu Vierailija

Linssejä ja papuja pelätään, koska niitä ei osata käyttää. Ne ovat melkein kaikille ihan outoja. Se on hassua sillä ennen perunan yleistymistä härkäpavut olivat nauriiden ohella tavallista suomalaisruokaa. Elintason noustua alettiin syödä perunoita ja lihaa. Niiden viereen lätkäistiin kastike.

19. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Tuota Ruustinnan ohjeen kookosmaitoa täytyy kokeilla! Minä olen kypsyttänyt broileria yleensä paistoliemen ja ruokakerman kanssa. Ensin ruskistan maustamani palat. Laitan mausteeksi reippaasti currya, chiliä jauheena ja tuoreena, cayennepippuria, paprikamaustetta, sipulia ja paljon valkosipulia. Haudutan palat kastikkeen seassa isossa paistokasarissa.

20. Ruustinna Vierailija

Kookosmaito saattaa juoksettua keitettäessä. Sen vuoksi kannattaa höyryttää pitkän kypsennysajan vaativat kasvikset erikseen ja lisätä ne liemeen lähes kypsinä. Toinen kikka on kypsentää kasvikset ja kanansiivut vedessä ja lisätä kookosmaitojauhetta aivan viime hetkellä. Hyvvee tulloo, kuten murteella sanotaan.

21. jore Vierailija

en kyllä saa keneltäkään oikeata kastikkeen reseptiä , joten jos joku tietää kertokaa se . alusta loppuun mitä tullee mitä tehdään. HUOM! ei mitään omia versioita.

22. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei ole olemassa mitään oikeaa reseptiä. Kaikki ovat ihan oikeita kulloisekin kirjoittajan mielestä. Ruoka on makuasiaa. Curry kanaa saat, kun maustat broilerinpalat currymausteella ja paistat palat uunissa ja sitten teet kastikkeen paistoliemestä ja liemen saostat vehnäjauhoilla + lisäät currymaustetta sekä sitruunanmehua ja vettä. Annat kastikkeen hautua kypsäksi. Tarjoat kastikkeen broilerinpalojen ja riisin kanssa. Muista lisukkeeksi mustaviinimarjahilloa.

23. perus currykastike Vierailija

Tärkeintä on, että aloitat currykastikkeen teon keittämällä curryjauhetta pannulla rasvassa keskilämmöllä ettei se vahingossakaan pala. Rasvassa keittäminen irroittaa maut. Lisää pannuun hieman vehnäjauhoja, mutta älä anna niidenkään ruskistua. Murenna joukkoon kana- tai kasvisliemikuutio ja 2 - 3 dl kermaa. Mausta suolalla, muutamalla tipalla sitruunamehua ja pippurilla tai chilillä, jos halat voimakkaanmakuista kastiketta. Myös inkivääri sopii, mutta maustaminen kehittyy oman makusi mukaan. Anna kastikkeen muhia miedolla lämmöllä hetkisen, jotta se kypsyy ja maut pyöristyvät.

Currykastikkeen teossa on vaikea epäonnistua, kunhan muista alottaa keittämällä curryjauhetta rasvassa. Jauhetta on kolmea eri voimakkuusastetta, joista vähitellen opit valitsemaan mielilajisi.

24. papupata Vierailija

Tiedän, että keskustelu on melko vanha, mutta jollekin tämä voi vielä olla relevantti. Itse teen tällä ohjeella, ja onnistuu aina: http://papupata.com/chicken-red-curry/

25. mercato Vierailija

Tiedän toki, että ihmisten maku on kehittynyt lähivuosina yhä makeammaksi. Sokeria pitää olla sekä alkusalaatin kastikkeessa ja leivässä, pääruoan kastikkeessa tai glazessa, mutta 2 rkl sokeria currykastikkeessa tuo mieleeni jo jälkiruoan.

Sitten ihmetellään kuorossa, mistä ne jenkkakahvat lanteille ja myöhemmin diabetes-2 ilmestyvät.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri