D-vitamiinia lisää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terveysintoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terveysintoilija

Vieras
Olen omien terveyshuolieni vuoksi lukenut tosi paljon matskua D-vitamiinitutkimuksista, ja nythän Suomessakin vihdoin aletaan herätä siihen että meillä on oikeastaan aina vajaus siitä. D:n puutos liitetään jo diabetekseen, MS-tautiin ja jopa keskushermoston toimintaan, ei vain luustoon.

En kehota ketään antamaan lapsille enempää kuin on suositeltu, mutta D-vitamiinin laadun suosittelen tarkistamaan! Suomen neuvoloissa luullaan, että D2 toimii yhtä hyvin kuin D3. Ei toimi!

Siis antakaa lapsille D3:a, ainakin Deetipat on sitä.

Ja nauttikaa itsekin D:tä, etenkin talviaikaan, imettäessä yms...

Ja eihän niitä tippoja tarvitse antaa lapselle kuin muutaman kuukauden, sitten voi jo vaihtaa tabletteihin! Ne ovat yleensä D3:a.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä aloitettiin tabletit jo puolivuotiaana:
Ja eihän niitä tippoja tarvitse antaa lapselle kuin muutaman kuukauden, sitten voi jo vaihtaa tabletteihin! Ne ovat yleensä D3:a.

Uskon että lapsi hyötyisi heti saamastaan D3:sta. D2:lla on huonompi hyötysuhde. Itsekin syötin noille just sitä kakkosta, kun en tiennyt silloin...

50 vuotta sitten lasten D-vitamiinsuositus oli 100-kertainen nykyiseen verrattuna. Ei tainnut silloin olla näin paljon häiriöitä immuunipuolustuksessa (vrt. allergiat ja 1-tyypin diabetes)

mulla on jo lääkärin määräyksestä D-vitskuja vaikka ei ole osteoporoosia. vuoden verran olen nyt syönyt, lääkäri sanoi, että p*skapuhetta on se että me suomalaiset saisimme yliannostusta vaikka söisimme D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Eli kesälläkin pitää ottaa :)