DAALIA KESÄKUKKANA, kuka tietää hoidosta yms? AUTTAKAA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mona

Vieras
Elikkäs hankin yhden Daalian enkä kysynyt hoito ohjetta myyjältä. On siis kesäkukka kyseessä eikä perenna (Daaliaa kun ilmeisesti on perennana myös)

Millaisessa paikassa Daalia viihtyy? mulla on kaksi paikkaa. Toiseen paistaa ainakin koko aamupäivän ja puolen päivän jälkeenkin mutta ei enää ihan suoraan.

Toinen paikka on varjossa, mutta iltapäivällä ja illalla paistaa sinne.

Entä tarviiko Daalialla olla syvä multa vai voinko istuttaa parvekelaatikkoon?

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
http://www.finfood.fi/finfood/kasvikset.nsf/wTuotetietous/D94AFC16CDD87A06C2256E0B00355177?opendocument&View=1&Start=1&Count=100&Expand=1.3.4
Oiskos tuosta apua? :)

http://www.finfood.fi/finfood/kasvikset.nsf/0/wTuotetietous/D94AFC16CDD87A06C2256E0B00355177?opendocument&View=1&Start=1&Count=100&Expand=1.3.4

http://www.finfood.fi/finfood/kasvikset.nsf/wTuotetietous/D94AFC16CDD87A06C2256E0B00355177?opendocument&View=1&Start=1&Count=100&Expand=1.3.4

Mut tuolla puhuttiin ainakin juuri niistä mukula Daalioista. Mä ostin tämän ihan astiassa kukkamyyjältä kuten kaikki muut yksivuotiset kesäkukat. Niin päteekä sitten tuo sama näihinkin?

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

Mut tuolla puhuttiin ainakin juuri niistä mukula Daalioista. Mä ostin tämän ihan astiassa kukkamyyjältä kuten kaikki muut yksivuotiset kesäkukat. Niin päteekä sitten tuo sama näihinkin?

ei kun taisi tuolla olla jotain siemen lisätyistäkin :) En aluksi huomannut.

Ehkä semmoiset mahtuvat parvekelaatikkoonkin....hhmm mietin vain onko laatikossa riittävä syvyys kuitenkaan

Ehkä semmoiset mahtuvat parvekelaatikkoonkin....hhmm mietin vain onko laatikossa riittävä syvyys kuitenkaan

Jos sun laatikko on yhtä syvä, kuin se purkki, jossa kukan ostit, niin eiköhän se syvyys riitä.

Daaliat ovat periaatteessa ihan samoja, ovatpa ne pienempiä kukkivina ostettavia "kesädaalioita" tai juurakoina (ja nykyisin kyllä kukkivinakin) ostettavia isompia lajikkeita. Daaliat viihtyvät aurinkoisessa paikassa, kaipaavat tasaista kosteutta ja lannoitusta. Syksyllä mukulat (myös niistä pienistä halutessaan) otetaan talvehtimaan viileään paikkaan. Keväällä mukulat laitetaan multaan ja aloitetaan kastelu, jolloin alkavat kasvaa jälleen.

Minäkin ostin sellaisen purkkidaalian ja myyjä taimitarhalla sanoi mulle, että pitää puolivarjosta. Minä istutin sen portaiden pieleen pylvään päähän, jossa aika matala multatila. Aamuaurinko paistaa, mutta lopun päivää on varjossa. Viikonpäivät tosin vasta ollut , mutta vielä näyttää hengissä olevan!

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harm.:
Minäkin ostin sellaisen purkkidaalian ja myyjä taimitarhalla sanoi mulle, että pitää puolivarjosta. Minä istutin sen portaiden pieleen pylvään päähän, jossa aika matala multatila. Aamuaurinko paistaa, mutta lopun päivää on varjossa. Viikonpäivät tosin vasta ollut , mutta vielä näyttää hengissä olevan!

aika jänskää että aika erilaisia ohjeita on.... toisaalta mikä sitten luokitellaan puoli varjoksi....

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harm.:

aika jänskää että aika erilaisia ohjeita on.... toisaalta mikä sitten luokitellaan puoli varjoksi....

Tää nyt ei liity daalioihin vaan näihin miten kukat viihtyy eri paikoissa. Mulla oli monta vuotta peikonlehti leivunuunin päällä. Oli siis välillä ihan kuumakin varmaan sillä ja aika huonosti valoa ku ikkunat oli kauempana. No se vaan teki lehtiä lisää. Voi siis hyvin. Myöhemmin kuulin että se on viileän paikan kasvi... =) Ei oo tosin enää mulla se kukka eikä uuni.

Yhteistyössä