Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Diabeetikon jouluruuat

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä Sokerisaara, 19.11.2006.

1. ..... Vierailija

Jx piikittelee ja ottaa kantaa asiaan josta ei tiedä mitään. Se on edesvastuutonta. Aikuisiän diabeetikko ei voi syödä mitä vaan, en tiedä voiko joku, mutta ohjeet on erilaiset niille jotka tunnen. Ap ei enää tarvi neuvoja joten lopeta sinäkin "seurannut".

2. ap Vierailija

bittitaivaaseen taisi vastaukseni mennä joten otetaan uusiksi kun taas koneen ääreen pääsin; voi minkä riitaisan keskustelun sainkaan kysymykselläni aikaan; diabetessivut netissä on tietenkin meillä käyty läpi, mutta koska siellä ei ollut mitään jouluohjeita, siksi nyt niitä täällä kyselin. Rasvat on meillä jo minimoitu, 5%:n aamupalajuusto on löytynyt uhan mukavana vaihtoehtona leivän päälle, rypsiöljy o´n tullut käyttöön. Kalastakin saa keittämälla ja häyrystämällä oikein hyvää. Kiitos teille kaikille asiallisista vastauksista ja oikein mukavaa Joulun odotusta kaikille!

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Alkuperäiselle: Tee juoluruuat kuten olet ennen tehnyt, mutta käytä vähemmän rasvaa.

4. Gilmoren tyttö Vierailija

Joku kyseli, että onko minulla diabetes - ei ole, mutta miehelläni, äidilläni ja isälläni on, joten sen vuoksi olen aika hyvin perehtynyt aiheeseen... Ja minähän totesin, että omalta lääkäriltä saa parhaat, juuri itseään koskevat ohjeet, en tietääkseni leikkinyt lääkäriä... Ja kyllä minäkin osaan sokeriarvon mittaavaan verikokeen ottaa ja insuliiniakin pistää, pakko tällaisiakin taitoja on olla, ihan kaiken varalta.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
  6. sorry vaan... Vierailija

7. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Enpä ole minäkään sukuselvitystä kirjoittanut - joku vain kyseli, että onko minulla diabetes, ja vastasin, että itselläni ei ole, mutta koska äidilläni, isälläni ja miehelläni on, olen aiheeseen hyvin perehtynyt. Luultavasti aika monella meistä on isä, äiti ja puoliso, joten eipä heidän mainitsemista sukuselvitykseksi voi sanoa... Yleensäkään en anna mitään ohjeita mutu-tuntumalla, vaan kerron ainoastaan asioista, joista oikeasti jotakin tiedän.

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Mutu tuntumalla ei nämä minunkaan antamani diabetes ohjeet ole annettu.

9. ? Vierailija

10. Diabetes Vierailija

Diabetesohjeet... eli kirjoitetaan yhteen...

11. Maan äärestä Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lääkärit eivät tiedä ruokaohjeista mitään. Ei ainakaan minulle ole neuvottu ja olen jo 10 vuotta toiminut medisiinarina.
    Aivan turhaa mennä meikäläisiltä kyselemään, mutta diabeteshoitaja tietää ja ehkä muutkin hoitajat, ainakin terveydenhoitajat ovat erikoistuneita tähän asiaan.

12. omaine Vierailija

Omaishoitajat,ts perheenjäsenet joilla on diabetesta sairastava läheinen, ovat myös niitä asiantuntijoita. He ovat ottaneet selvää ko taudista ja tietävät usein enemmän kuin itse potilas.

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Olet oikeassa näin se asia yleensäkin on.

14. Satunnainen1 Vierailija

Omaishoitaja on kyllä henkilö joka huolehtii suhteellisen huonokuntoisesta omaisesta ja saa siitä pienen rahallisen korvauksen useimmiten. Diabetesta "hoitava" läheinen ei kyllä ole mikään omaishoitaja (siinä tapauksesas kyllä jos potilas on esim. liikuntakyvytön tai on muita huomattavia rajoitteita). Ottakaa asioista selvää ennenkuin mölyätte...

15. Satunnainen1 Vierailija

Jaha... mutta asintuntijoita ovat ravintotieteilijät joita on esim. sairaalan palveluksessa. Hoitajat sitten seuraavat tavalla tai toisella potilaan tapoja.

16. edelliselle Vierailija

Et ole eääkäri, kaukana siitä... eikä mikään koulutettu terveydenhollon ammattilainen.

17. äimän käki Vierailija

Siis mitkä ihmeen "diabetesohjeet"....????

18. satunnaiselle Vierailija

Turha takertua sanaan "omaishoitaja" Joka tapauksessa omaista hoitava on asiantuntija juuri siitä henkilöstä jota hoitaa.

19. Jahas eli lääkärit ovat täysin tarpeettomia... omainen voi tehdä diagnoosin mutta jos on perimysoikeus, saattaa nopsaan periä edesmenneen velat!!! Eikä diabeetikko ole sama kuin holhouksenalainen. Potilas on aina ensisijainen tiedonsaaja, ollessaan lääkärin vastaanotolla. Omaisille kerrotaan asioisar ainoastaan jos potilas niin haluaa.

20. jankkaajalle Vierailija

Voi tavatonta mitä jankkausta, kuka tässä vertaa itseään lääkäriin.
    Ei diagnoosien teosta kukaan ole puhunut.
    Tuota asiantuntemustakin on monen sorttista, täällä on keskusteltu ravitsemuksesta eikä mistään lääkinnästä.
    Väitän edelleen että siinä asiassa omainen on asiantuntija jollei ole kyse
    erikoisdieetistä.

21. Iltaa Turusta.Luin saamasi "neuvot".Jotkut olivat OK,mutta paljon oli huu-haata.Olen itse ollut diabeetikko II noin 20 v. En halua neuvoa mutta toivoisin, että lukisit Terveys-Hymyn 1/07-numerosta haastatteluni,jonka olen itse kirjoittanut.Saavutin 5 v. sitten hyvän itsehoitotason,enkä ole sen jälkeen käynyt diabeetesasiantuntijoiden vastaanotoilla.Terveisin Juhani Kuusela.

22. Kuuselan Jussille Vierailija

Onnea sille, että olet saanut vaivasi hyvään kuntoon! Mutta kertoisitko, mitkä täällä annetuista neuvoista ovat olleet "huuhaata", sillä eivätköhän ne perustu ainakin juuri tietyn ihmisen tai tiettyjen ihmisten saamiin neuvoihin, tuskin täällä kukaan alkaa keksiä ohjeita ihan vain huvin vuoksi tai kiusallaan.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri