Hae Anna.fi-sivustolta

Diabeetikon ruokavalio

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä sairasko?, 28.11.2007.

1. Vp Vierailija

Olisit korjannut loputkin samalla

Valihe iha oman mielen mukaa:

Terveenä ja kylläisenä

2. tsot Vierailija

Tässä samassa ketjussa Veijo Puustinen kirjoitti 9.1.14 klo 18.43:
    "Vastaan nyt vielä kerran tässä kejussa.
    Ymmärrän täysin inttäjien vastustuksen. Aivopesu on aina ollut tehokasta hyvin monen kohdalla. THL ja sitä tietä myös Diabetesliitontoiminta on minunkin mielestäni vuosikymmenien suurin terveysskandaali.
    vastaanpaneminen on tässäkin ketjussa tiukkaa mutta ottakaa huomioon että väitteet on väitteitä ja ilman perusteluja voidaan tietenkin edelleen väittää kiven kovaan että maapallo on litteä. Minulla ei valitettavasti ole aikaa eikä haluja vastailla enempää näille henkilöille. "

Kysymys kuuluu: mitä ihmettä Veijo täällä vielä pyörii?

3. noo Vierailija

sitähän minäkin ihmettelen.

4. dada Vierailija

Huippu-urheilijat syövät mm. pastaa ja vihanneksia paljon, tietysti lihapuolta sun muuta. Ei ne hyvänen aika rasvan kanssa läträä. Eihän ne jaksaisi harjoitella kohta laisinkaan. Jotain liikuntaa jaksaa harrastaa tietty, mutta kyllä se rajoittuu pelkkään harrastelija urheiluun, jos jotakin tällä ruokavaliolla jaksaa tehdä.
    Mutta jos linkkiä olisi jostakin karppaavasta huippu-urheilijasta lähettää niin mielenkiinnolla lukisin.

5. Vp Vierailija

Terveenä ja kylläisenä
    lue erikoisesti mitä Volek kertoo liikunnasta VHH:lla.

Riittääkö kielitaito:

Träning-arkiv | Kostdoktorn (ruotsiksi)

https://www.dietdoctor.com/category/exercise (englanniksi)

6. tsot Vierailija

Tässä samassa ketjussa Veijo Puustinen kirjoitti 9.1.14 klo 18.43:
    "Vastaan nyt vielä kerran tässä kejussa.
    Ymmärrän täysin inttäjien vastustuksen. Aivopesu on aina ollut tehokasta hyvin monen kohdalla. THL ja sitä tietä myös Diabetesliitontoiminta on minunkin mielestäni vuosikymmenien suurin terveysskandaali.
    vastaanpaneminen on tässäkin ketjussa tiukkaa mutta ottakaa huomioon että väitteet on väitteitä ja ilman perusteluja voidaan tietenkin edelleen väittää kiven kovaan että maapallo on litteä. Minulla ei valitettavasti ole aikaa eikä haluja vastailla enempää näille henkilöille. "

Kysymys kuuluu: mitä ihmettä Veijo täällä vielä pyörii?

7. Vp Vierailija

Tässä hieman diabeetiko todellisuutta:

Ajattelin valaista hieman monesti kuvaamani seurausta liialliseta hiilihydraatista ravinnossa. Monet ovat kirjoittaneet sivulla vaikeudesta saada aamusokeri pysymää kurissa. Sama ongelma oli minullakin aloittaessani LCHF ruokavalion. Tein kaiken juuri niinkuin kyseisessä ruokavaliossa täytyy tehdä mutta se aamusokeri. Kaikki muut arvot asettuivat muutamassa päivässäkohdalleen mutta aamusokeri tahtoi olla hieman korkealla. Se mitä nyt aion kuvata poikkeaa ehkä tietyllä tavalla siitä kuinka aamusokeri käyttäytyy aloitettaessa LCHF ruokavalio verrattuna siine kuinka elimistö käyttäytyy 5 vuoden jälkeen kyseisellä ruokavaliolla. Asia on kuitenkin täysin selvä, diabeetikon polku hiilihydraattien kohdalla on todella kapea. Elimistösi on sen verran katala että se säästää osan sokerista heräämisen helpottamiseksi ja sen voit lukea verensokerimittaristasi. Kumpiko on parempi vaihtoehto, lääkitä se pois vai syödä niin että aamusokerikin on OK?

Aamusokerini ovat olleet täysin normaalit vuosikausia.

Se mitä tässä alla nyt kuvaan perustuu omaan testiin siitä mitä tapahtuu kun yhtenä päivänä syön hieman enemmän hiilihydraatteja niistä tavallisista lähteistä mihin usein törmään keskusteluissa:

・ Minulla on kova suklaan himo.

・ En voi olla ilman leipää.

・ Aloitan päiväni puurolla.

・ Ei kai se haittaa jos vähän

….............

Kun tämän päälle laitetaan se mitä saat lukea Diabetesliiton sivulta (syö niinkuin muutkin) niin diabeetikon kohdalla homma on täysin selvä. Lisätään tähän se mitä Diabetesliiton olisi syytä väitteensä kohdalla sivullaan painottaa mutta sitä et sieltä löydä. RIITTÄVÄLLÄ LÄÄKITYKSELLÄ sivuvaikutuksineen.

lue:

Terveenä ja kylläisenä

8. Ruotsalaistutkimus Vierailija

Lainattu teksti :
    Tuoreessa Upsalan yliopiston tekemässä tutkimuksessa analysoitiin 39 naisen ja miehen painon hallintaohjelmaa. Heidät jaettiin kahteen ryhmään ja seitsämän viikko kestävä dieetti koostettiin kalomääriltään samanlaiseksi.

Tutkijat havaitsivat, että niillä, joiden ruokavaliossa oli tyydyttynyttä rasvaa, rasva kerääntyi enemmän keskivartaloon kuin monityydyttymätöntä rasvaa suosivilla. Myös sisäelinten ympärille kerääntynyttä rasvaa tyydyttynyttä rasvaa käyttävillä oli tässä ryhmässä enemmän. Lisäksi lihasamassa kasvoi tyydyttynyttä rasvaa käyttävillä kolme kertaa vähemmän kun verrokkiryhmässä.

Tutkijat toteavat lehdessä, että sisäelinten, ennenkaikkea maksan ympärille kerääntynyt rasva häiritsee aineenvaihduntaa.

9. Vp Vierailija

En viitsi toiseen kertaan alkaa selittämään sitä mitä eroa on korkealuokkaisella ja ei-korkealuokkaisella tieteellisellä tutkimuksella.

Terveenä ja kylläisenä

Jokainen voi itse vapaasti valita mihin tutkimuksinn luottaa.
    Viittaan vielä kerran SBU:n raportiin (yli 16000 tutkimusraporttia läpikäyty) ja jo 2008 tehtyyn LCHF ruokavalion tarkastukseen (Sosiaalihallitus, prof. Berne, tarkastuksen kesto 2 vuotta) jossa ei mitään terveyshaittoja pystytty osoittamaan.
    Näyttää vahvasti siltä että Suomessa on suurempi häly mainitsemastasi tutkimuksesta jota täällä Ruotsissa ei pahemmin noteerattu.

10. medhälsning Vierailija

Joko meidän pitää valmistautua ensi joulukuun Nobel-juhlaan, jossa Veijo varmaan saa palkintonsa. Hänhän tietää täsmälleen, ettei missään maassa tehdä korkealuokkkaisia tutkimuksia ilman hänen hyväksymistään.

Mitä varojen haaskausta länsimaissa harjoitetaankaan, kun koulutetaan lääkäreitä ja tutkijoita lähes kymmenen vuotta, ja sitten he raukat tekevät tutkimuksia, jotka Veijo huitaisee
    kädellään pöydän alle.
    Ja ajatelkaa, jokaisessa maassa tällaista tuhlausta.

Kuvitelkaa, tällainen ihmemies on kotoisin Suomen Varkaudesta. Olen kerran käynyt Varkaudessa, muistaakseni siellä on suomenhevospatsas, juoksijaruuuna. Rinnalle nyt hankkimaaan Veijolle näköispatsasta.

11. VP? Vierailija

Jokainen voi itse vapaasti valita mihin tutkimuksinn luottaa.

12. Vp Vierailija

Email lääkärille (kostdoktorn):

"Kiitos siitä että autat ihmisiä ruokavalion valinnassa.
    Isäni on diabeetikko (80v) ja hänen insuliinimäärää on nostettu koko ajan. Nyt hän on siirtynyt LCHF ruokavaliolle ja kolmessa (3) päivässä katosi insuulinin tarve. Sairaanhoito on epäonnistunut 10 vuoden ajan auttamaan häntä. Tämä on uskomatonta."

"Detta är otroligt" | Kostdoktorn

Ei siis uskomatonta, päinvastoin enemmänkin tavallista.

Kuinka?

Terveenä ja kylläisenä

13. Ingifrid Vierailija

...että joku vielä uskoo tuohon kova rasva soopaan! Voi, oliiviöljy ja kookosrasva ovat puhdasta rasvaa ja kaikki muu p...aa.

14. Uhmamieli potilas Vierailija

...runsaasta ja asiallisesta tiedosta, mitä hän on täällä meille jaellut. Vastustus vain näyttää olevan kova, ehkä ihmiset eivät vielä tajua omasta parastaan.

Kerronpa nyt omia kokemuksiani diabeetikkona. Kolmisen vuotta sitten terveystarkastuksessa huomattiin, että verensokerini on koholla. Minut passitettiin diabeteshoitajan luo, jossa kauhukseni alettiin heti puhua lääkityksestä. Samalla minulle annettiin esitteitä nipullinen ja verensokerimittari. Ruokavaliostakin puhuttiin ja se oli mielestäni järkyttävä; leipää ja puuroa, siis viljatuotteita pitäisi syödä ainakin kolminkertainen määrä, mitä söin. Totesin, että jos söisin tuolla tavoin painaisin 30 kg enemmän. Niinpä menin kotiin ja heitin esitteet roskiin ja mittarin työnsin vessan kaappiin. Säikäyksissäni aloin noudattaa VHH-ruokavaliota ja puolessa vuodessa painoni putosi 15 kg. Verensokeriarvoni asettuivat myös kohdalleen ja niin pääsin kuin koira veräjästä, luulin...

Kului kolme vuotta, jona aikana koin paljon elämänmuutoksia, mm. avioeron, omasta kodista luopumisen ja paikkakunnan vaihdoksen eläkkeelle jäämisineen. Myllerrysten keskellä en jaksanut huolehtia itsestäni vaan söin mitä sattui ja painokin alkoi hiipiä takaisin. Kuluneena keväänä minut pysäytettiin taas: verensokeri koholla. Ja ennenkuin huomasinkaan, lääkäri oli kirjoittanut jo minulle lääkereseptin. Söin lääkkeitä melkein 2 kk ja tulin niistä niin huonoon kuntoon, etten jaksanut nousta kunnolla sängystä. Huolimatta lääkkeistä verensokeriarvot vain kohosivat ja painokin nousi. Olin niin turvoksissa varsinkin jaloista, etten pystynyt juuri kävelemään. Ja liikkua olisi pitänyt! Siinä kunnossa menin sitten terveyskeskukseen. Lääkäri moitti minua painonnoususta ja siitä ettei verensokeri ollut laskenut yhtään. Syötkö sinä liian isoja ruoka-annoksia vai käytät liikaa rasvaa, hän kysyi. Sitten minulle määrättiin edellisen lääkkeen lisäksi toista"sokerilääkettä" ja nesteenpoistolääkettä. Siis minun pitäisi syödä myös edelleen sitä ensimmäistä, joka teki elämästäni helvettiä! Hoiperrellen läksin kotiin, toki lähtiessä sain taas kassillisen ruokavalio-esitteitä mukaani.

En ostanut nyt määrättyjä lääkkeitä ja entisen lääkkeenkin lopetin siihen päivään. Jo kahdessa päivässä oloni alkoi kohenemaan ja elämä tuntui taas voittavan. Turvotus alkoi laskea ja kivut jaloissa loppuivat. Ja mikä ihmeellisintä: verensokeriarvot laskivat silleen, että ainoastaan aamuarvot ovat nyt koholla! Aloitin VHH-ruokavalion, jota olen noudattanut nyt kaksi viikkoa. Olo tuntuu paranevan koko ajan ja innostus omasta hyvinvoinnista kannustaa jatkamaan. Ainoastaan se varjostaa hieman, mitä sanon seuraavalla terveyskeskuskäynnilläni näille hoitoni suunnittelijoille ja lääkkeeni määrääjille...

15. just Vierailija

Ihminen tietää , mikä itselle on hyväksi.
    Narsisti tietää , mikä toiselle on parasta.

Älkää nyt taas aloittako samaa alusta.

16. Juurikin näin Vierailija

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Se mikä sopii yhdelle ei sovi välttämättä toiselle.

17. Juurikin näin Vierailija

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Se mikä sopii yhdelle ei sovi välttämättä toiselle.

18. Vp Vierailija

Jokainen sammuttaa janonsa millä haluaa mutta on kai tyhmää väittää että jano ei sammu vedellä.
    Yhtä tyhmää on väittää että lääkityksen tarve ei vähene sokerin syöntiä vähentämällä.

19. Vp Vierailija

Älä turhaan huolehdi. Tulokset kertoo.
    Aamuarvot ovat yleensä viimeinen joka asettuu kohdalleen-mutta asettuu. Myöhemmin voit käyttää sitä varoitussysteeminä-kun aamuarvot nousee niin on tullut syötyä liikaa hiiihydraatteja.

-Rasva, edes tyydytetty rasva ei oe haitalista terveydele.
    - Kuituja voi hyvin helposti tullaa liikaa ja monet kärsivät turhista vatsavaivoista niiden takia.
    -Kuituja löytyy pähkinöistä ja myös vihanneksista. Syö lähinnä maanpinnan yläpuolella kasvania vihanneksia.
    - hedelmät eivät ole diabeetikon ruokaa muten kuin joskus hieman jälkiruokana
    -Jos söisit pelkästään kananmunia ja pekonia niin saat kaikki vitamiinit ja mineraalit mitä tarvitset. C-vitamiini on ainoa joka jää heikommalle mutta sekin on helppo lisätä ruokavalioosi. Paljon parempia ratkaisuja löytyy kuin appelsiinit (katso esim. fineli.fi)

Hyvää jatkoa sinulle

terv Veijo

20. just Vierailija

Veijolle ei mene sitten kaaliin, että 1-tyyppiläinen tarvitsee aina insuliininsa, vähän tai paljon, mutta tarvitsee kuitenkin. Edes veijon ohjeilla insuliinia ei voi kokonaan jättä pois, toki vähentää pitääkin, mutta ilman ei voi olla 1-tyyppiläinen.

21. Uhmamieli potilas Vierailija

Kiitos toivotuksesta.

Hedelmiä en ole syönyt ainakaan kahteen vuoteen banaania lukuunottamatta. Ovat varsinkin talvella niin myrkytettyjä, etteivät moiset edes maistu hyvältä. Nyt kyllä ajattelin istuttaa omenapuita, joten tulevaisuudessa on hedelmiä omasta takaa. Marjoja kyllä syön monipuolisesti, mutta saattaahan niistäkin kertyä hiilihydraattia liikaa. Paistamiseen käytän voita ja joskus oliiviöljyä, mutta myös kookosrasvaa.

Kaikenkaikkiaan vaikeinta on minulle ollut leivän poisjättäminen. Varsinkaan aamulla en yksinkertaisesti saa alas muuta kuin korkeintaan pari leipäpalaa kahvin kanssa. No, ehkä sekin vielä onnistuu, kun harjoituksia jatketaan!

22. Vp Vierailija

En ala saarnaamaan enempää. Jos todella haluat saada lääkityksesi ja sairautesi parhaaseen mahdolliseen kuntoon niin:

Terveenä ja kylläisenä

Terveenä ja kylläisenä

Jos on kysyttävää niin kysy: Yhteysosoitteen löydät blogistani.

23. VPu Vierailija

Mikä toimii parhaiten käytännössä, ravintoneuvojan diabetesruokavalio (todennäköisesti vähärasvainen) vai LCHF.

Alla JÄLLEEN kertomus kostdoktorn:in emailistä. Diabeetikon oma kokemus, JÄLLEEN KERRAN. Mia on testannut. Mitä luulet että tapahtui?

Email

Maaliskuussa minulla todettiin diabetes2 ja korkea verenpaine. Lääkkeet, liikuntaa, voimaharjoituksia, ravintoneuvoja jne. Painonpudotuksen kerrottiin olevan tärkeintä. Painoin 107kg helmikuussa, pituus 162,5cm. Kolmen kuukauden riehumisen jälkeen, kolme kertaa viikossa salilla 1 tunti kerrallaan + kuutena päivänä viikossa kävelyä vähintään puoli tuntia kerrallaan sekä diabetes-ruokavalio painoni oli pudonnut 3kg.Mielestäni ei ollenkaan hauskaa.

25/6 siirryin mieheni kanssa LCHF-ruokavaliolle. Kaksi vuorokautta myöhemmin alkoi painomme pudota 800gr/päivä. Fantastista! Olemme jatkaneet myös salilla käyntiä ja kävelyä mutta ehkä rauhallisemmassa tahdissa kuin aikaisemmin.
    Nyt 3 kuukautta myöhemmin on minun painonoi pudonnut 20kg ja mieheni 23kg.

Terveysarvoni ovat erittäin hyvät ja puolet verenpainelääkityksestä on poissa. Asiakkaamme ovat alkaneet ihmetellä mikä on salaisuutemme ja alkaa tuntua siltä että olemme itse ravintoneuvojia.Kun vielä9kg häviää molemmilta niin olemme kadottaneet yhden työntekijämme painon vaikka ketään ei olekkaan erotettu.

http://terveydeksesi.fix4you.se/#post513

24. hurjaa Vierailija

Jos tuo keho ei ole ketoosissa, ts. käytä omia rasvakudoksia ravinnoksi, niin ihme on. Vauhti on aika hurja. Suositteleeko vp lähes kilon painonpudotusta vuorokaudessa?

25. VPu Vierailija

Minä en suosittele mitään vaan jokainen voi tietenkin itse "säätää" painonputoamisen nopeutta hiilihydraattien määrällä. Minä kerron siitä että LCHF toimii -aivan kuin lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia sen vauhdin kanssa millä painoni putosi. Painonputoaminen myös loppui kuin itsestään ja on nyt pysynyt samalla tasolla yli kuusi vuotta- ilman kaloreiden laskemista ja ilman nälkää.

Painonpudotuksen yhteydessä ehkä hyvä esimerkki on norjalaistyttö joka pudotti LCHF-ruokavaliolla 170kg 2 vuodessa lääkärin valvonnassa. Kun paino putosi liikaa lääkärin mielestä niin ruokaan lisättiin hieman lisää hiilihydraatti aja painonputoaminen asettui lääkärin haluamalle tasolle.

http://www.kostdoktorn.se/minus-168-kilo-med-lagkolhydratkost

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari