Diabeteksesta kysymys: kolmipistoshoidosta tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Oletteko jättäneet insuliinipistoksia pistämättä?

Meillä siis tilanne, jossa tyttö 3,5-v, joka on diabeetikko alkoi oksentamaan melkein viikko sitten. Olen tasaiseen tahtiin ensin vähentänyt insuliinin annoskokoa ja nyt olen pistänyt enään aamuisin puolet pitkävaikutteista. Syö tasaisesti melkein ruoka-aikoina 5-10 hh ja silti verensokeri pysyy hyvin 4-6 arvoissa.

Kun terveenä meillä menee ihan haitarilla verensokerit 4-20 mmol/l. Tosin syökin kyllä 10-30 hh haitarilla, että tosi vaikeata arvioida syömiset etukäteen.

Mutta miten siis voi olla, että on "terveen lukemat" ilman insuliinia?

Voiko niitä nyt jättää pistämättä?

Nyt ei ole vuorokauteen oksentanut ja meinasin aamulla, että pitäiskö tänään jo pistää normaalisti, mutta jätin pistämättä niin tosi hyviä lukemia.

En ole nyt lastenpolilla soitellut pyhinä kun pärjättiin se vatsatauti tässä itsekseenkin, mutta ihmetyttää asia. Huomenna varmaan d-polilla olisi hoitajat paikalla niin voisi rimpauttaa.

Pitkä aikutteista ei ikinä lopeteta. Ateriainskan voi jättää pois.

Olen iltaisin jättänyt nyt kolmena iltana pistämättä pitkävaikutteisen, kun ennen iltapalaa ollut verensokeri 4 mmol/l ja syönyt niin vähän iltapalaa. Aamulukema on ollut 4-5. Olenko nyt tehnyt väärin? Tänään jos menee hyvin iltapalaa niin pistän iltapitkävaikutteisenkin.

No ei. Mutta pidä tarkkaa lukua verensokerista. Ilman pitkävaikutteista sokerit nousee tosi nopeesti korkeelle. Hyvin oot hoitanu, kuulostaa sille :)

Juu, kiitos :) Meillä on diabetes havaittu viime elokuussa ja ei ole kunnon hoitotasapainoa vielä löydetty. Eli ei tässä yhtään verensokerin mittausta vielä muutenkaan jätetä väliin, kun syömisestä 1,5 h niin voi romahtaa verensokeri kolmoseen ihan muutenkin. Tosi tarkkaan mitattava.

Osaisitko vastata vielä siihen, että normaalisti kun aamulla pistetään pitkävaikutteinen ja lyhytvaikutteinen niin on pakko syödä klo 9.30 välipala, joka on yhtä tuskaa ja pakkosyöttämistä. Ja silti meinaa laskea kolmoseen ennen lounasta ja ennen välipalaa. Onko mitään "kikkakolmosta" vähentää/lisätä jompaakumpaa, että pääsisi tosta välipalasta eroon. D-lääkärin mukaan ei ole, mutta jos jollain olisi joku kokemus asiasta?

Mahataudin aikana insuliinintarve voi vaihdella melkoisesti eli saattaa pärjätä reilustikin vähemmällä mutta kokonaan ei saa jättää ikinä pois koska diabeetikollahan sokeri ei ilman pistettävää insuliinia siirry lainkaan soluihin hyödynnettäväksi.

Lue tämä:

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522202053&gclid=CNGty6WyuLQCFfJ2cAod8i0AeQ

Omaksumalla tämän kirjan antamat ohjeet virallisia ruokavaliosuosituksia ennen noudattaneen diabeetikon tila kohenee varmasti. Monet voivat vähentää lääkitystään, ja jopa lääkityksen lopettaminen on mahdollista.

Aamulla siis pitkä ja lyhyt? Onko mitkä inskat? Siis kolmipistoshoito on oikeestaan Vanhanaikanen hoitomuoto...tosin en tiedä noin pienten lastwn hoidosta. Ite pistäisin vaan pitkää ja lyhyttä ateritoitten mukaan. Mut se on sit monipistoshoito ja pikkulapilla kai pyritään mahd vähään pistämiseen.

Ja tuo aamupäivän välipalatarve kyllä olennaisesti liittyy lasten kolmipistoshoitoon eli jos siitä haluaa eroon niin pitäisi siirtyä monipistoshoitoon (joka kyllä on mielestäni muutenkin yksinkertaisempi ja parempaan hoitotasapainoon johtava, toki pistoksien lukumäärä sitten kasvaa).

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
[QUOTE="vieras";27761060]Lue tämä:

Diabetes - ei kiitos - Lars-Erik Litsfeldt - Kirja (9789522202055) | Adlibris kirjakauppa - Pohjolan suurin kirjakauppa

Omaksumalla tämän kirjan antamat ohjeet virallisia ruokavaliosuosituksia ennen noudattaneen diabeetikon tila kohenee varmasti. Monet voivat vähentää lääkitystään, ja jopa lääkityksen lopettaminen on mahdollista.[/QUOTE]

En ole tätä lukenut, mutta en aio karpata 3,5-vuotiaalle 1-tyypin diabeetikolle. Hän ei pääse insuliinista ikinä eroon vaikka ruokavaliolle tekisi mitä.

• Tykkää
Aika vähän lapsillakaan enää käytetään kolmipistoshoitoa, lähinnä jos on ihan kamala pistosfobia joko lapsella tai vanhemmalla... Monipistoshoito tai pumppu on jo melkein pikkulapsillakin se suositeltavin.

• Tykkää
Aamulla siis pitkä ja lyhyt? Onko mitkä inskat? Siis kolmipistoshoito on oikeestaan Vanhanaikanen hoitomuoto...tosin en tiedä noin pienten lastwn hoidosta. Ite pistäisin vaan pitkää ja lyhyttä ateritoitten mukaan. Mut se on sit monipistoshoito ja pikkulapilla kai pyritään mahd vähään pistämiseen.

Aamulla lyhytvaikutteinen on actrapid ja pitkävaikutteinen protaphan. Juu, monipistoshoidon edut ymmärrän, mutta sitten täytys päiväkodissakin pistää. Koitetaan vielä saada tästä kolmipistoshoidosta toimiva. Mahdollisimman vähän pistokset on kyllä plussaa. Tosin pistäminen on helpottanut, mutta silti vielä vaikeaa tytölle. Pumppuakaan ei vielä haluttaisi.

Meidän piti joulukuun käynnillä siirtyä johonkin "sekahoitomuotoon", jonka nimeä en muista. Mutta ideana pistää päivällisenllä ja iltapalalla pikainsuliini syötyjen hiilarien mukaan. Marraskuun käynnillä oli puhe, mutta ei silloin siirrytty kun mies joutu sairaalaan ja oli ylimääräistä stressiä liikaa. Joulukuussa kun otin puheeksi, niin sen lääkärin mukaan ei voitu muuttaa sellaiseksi.

[QUOTE="Kifa";27761075]Ja tuo aamupäivän välipalatarve kyllä olennaisesti liittyy lasten kolmipistoshoitoon eli jos siitä haluaa eroon niin pitäisi siirtyä monipistoshoitoon (joka kyllä on mielestäni muutenkin yksinkertaisempi ja parempaan hoitotasapainoon johtava, toki pistoksien lukumäärä sitten kasvaa).[/QUOTE]

Joo, kyllä tätä olen miettinyt. Mutta aikaisempaan viestiin kirjoitin, että sitten täytys päikyssäkin pistää insuliini. Ja huonona puolena on just toi pistosten määrä.

[QUOTE="Kifa";27761085]Aika vähän lapsillakaan enää käytetään kolmipistoshoitoa, lähinnä jos on ihan kamala pistosfobia joko lapsella tai vanhemmalla... Monipistoshoito tai pumppu on jo melkein pikkulapsillakin se suositeltavin.[/QUOTE]

Kyllä elokuussa sairaalajaksolla sanottiin nimenomaan että aloitetaan ensin kolmipistoshoidolla. Siitä sitten siirrytään mihin siirrytään, mutta aloitetaan tällä.

Joo toi actrapid aiheuttaa se välipalan. Sekamuoto on kai että vaihetaa actrapid lempeempään esim novorapidiin. Tsemppiä taiteiluun :hug:

Mä en tosiaan muista mihin piti vaihtaa kun sanoin lääkärille suoraan, että en voi nyt vaihtaa kun en pysty sisäistään uutta nyt. Että otetaan joulukuulle ylimääräinen aika ja vaihdetaan, mutta sepä ei sitten vaihtanutkaan :/

Kiitos, aikamoista taistelua ja taitelua tämä on. Pumpusta olen kuullut kyllä hyvää, mutta mua rassaa se jatkuva mukanapitäminen ja noin pienellä vielä, että haittaako leikkejä yms. Ja sen päikyn pitäs sitten sen pumpun kanssa pelata. Jos vielä hetki pärjättäis näillä. Parhaat lukemat meillä on tosiaan ollut nyt vatsataudin aikaan :)

Täälläpäin aika paljon kyllä aloitetaan pienillekin monipistoshoito, päiväkodista sitten vaan käy porukka pistosopetuksessa siellä lastenosastolla. Ihan hyvin toimii kun oikeastaan kaikissa isommissa päiväkodeissa niitä diabeetikkoja on jo ennenkin ollut eli ei ole hoitajille edes uusi juttu.

Meil ainakin dhoitajat kouluttaa lapsen hoitotädit/opettajat. Ei hoito saa kärsiä osaamattomista henkilöistä.

Ja mua VITUTTAA että tullaan tuputtaan jotain heikkilää tai lars-erikiä kun ei ruokavalio paranna tyypin 1 diabetestä!!!

Sori :D

Meille tulee kyllä taysin d-hoitaja päiväkotiin opettamaan pistokset tarvittaessa. Meidän päikyssä ei ole muita diabeetikkoja eikä tän ryhmän hoitajille ollut tuttua ennestään kellekään. Eli d-hoitaja kävi sillon alussakin kertomassa hiilarit yms.

Tiedän toki, että hoito ei saa kärsiä päiväkodin takia. Eli jos meillä on ainut mahdollisuus saada hoitotasapaino monipistoshoidolla/pumpulla niin sittenhän me siihen siirrytään. Mutta mulla ei ole luotto päiväkotiin diabeteksen hoidossa, koska alussa sössivät niin paljon hiilareiden yms. kanssa. Toki on ymmärrettävää, että vaikeaa se on alussa, mutta kun samat virheet toistui ja toistui...

Mä en tosiaan muista mihin piti vaihtaa kun sanoin lääkärille suoraan, että en voi nyt vaihtaa kun en pysty sisäistään uutta nyt. Että otetaan joulukuulle ylimääräinen aika ja vaihdetaan, mutta sepä ei sitten vaihtanutkaan :/

Kiitos, aikamoista taistelua ja taitelua tämä on. Pumpusta olen kuullut kyllä hyvää, mutta mua rassaa se jatkuva mukanapitäminen ja noin pienellä vielä, että haittaako leikkejä yms. Ja sen päikyn pitäs sitten sen pumpun kanssa pelata. Jos vielä hetki pärjättäis näillä. Parhaat lukemat meillä on tosiaan ollut nyt vatsataudin aikaan :)

Oisko osittainen monipistoshoito? Eli aamulla pistäsitte protaphanen ja actarapidin, iltapäivällä novo rapidia ja iltapalalla protaphane ja novorapid? Meillä oli tollanen pojalle 3-pistoshoidon ja monipistoshoidon välissä, nykyään onneksi pumppu.

Olen pph ja minulla on hoidossa ykköstyypin diabeteslapsi. En kesällä, kun hän tuli hoitooni, tiennyt diabeteksesta paljoakaan. Diabeteshoitaja kävi meillä kotona ohjeistamassa kerran ja lapsen äidin avustuksella sitten jatkettiin opastustani. Kyllä hoitopaikoissa pitää osata hoitaa diabeteslasta.

Yhteistyössä