Hae Anna.fi-sivustolta

Diabetes ruokavalio

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Tietoisku, please, 27.08.2012.

  1. Tietoisku, please Vierailija

    Voisko joku ystävälliesti antaa pienen käytännöllisen tietoiskun diabetes ruokavaliosta? Saan vieraan, joka sanoo pärjäävänsä tavallisella ruokavaliolla, mutta haluan kuitenkin välttää pahimpia ruoka-aineita. Kai kuitenkin kaikki vihannekset ovat sallittuja? Suurkiitos etukäteen.
     
  2. Esim näin Vierailija

    Diabeetikon ruokavalio on yleensä normaali terveellinen perusruoka. Vaaleat leivät, pastat jne korvataan pitkäkestoisilla hiilihydraattipitoisilla tuotteilla täysjyvä, ruis.. Rasvat ovat pehmeitä rasvoja esim rypsiöljy, kevytlevitteet... Maidot, jogurtit ja juustot on vähärasvaisia. Varsinaiset sokerit eivät tänä päivänä enää ole pahin vaan juuri nuo rasvat. Sokeri on meillä hedelmäsokeria tai sitten makeutusainetta. Kasvikset, marjat ja hedelmät on ok. Kasviksista pavut, maissi ja herneet ovat hieman enemmän hiilihydraattipitoisia mutta diabeetikko itse annostelee sopivat annokset.

    Tämä ruoka on tyypin I diabeetikon miehen yhden päivän ruoat.
    Aamiainen:
    lasi tuoremehua ei sokeroitua
    kuppi kahvia
    rasvaton jogurtti ja mysliä
    täysjyväleipä rasvaton juusto
    Lounas:
    riisiä
    broileria
    perussalaatti, tomaattia, kurkkua ja paprikaa
    vähärasvaista salaattijuustoa (fetaa)
    tuoremarjakiisseli
    Välipala:
    banaani
    kahvia
    pikkuleipä
    Päivällinen:
    lohikeitto
    ruisleipä
    rasvaton juusto
    nektariini
    Iltapala:
    kokojyväruisleipä
    kalkkunaleike
    rasvaton juusto
    paprika viipaleet
    rasvaton viili ja mansikat

    Tämä ruoka on tyypin I diabeetikon miehen yhden päivän ruoat.
     
  3. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    30.03.2008
    Viestejä:
    1 272
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minusta tuo esimerkki yhden päivän aterioista oli aika aneeminen, jos näin rehellisesti uskallan sanoa. Missä kasvikset? Missä ravinnepitoisuus? Ruokavalio voi olla kevyt, mutta ravinteikkuudesta ei tarvitse tinkiä.

    Oma ehdotukseni olisi jotenkin tällainen.

    Aamiainen on päivän tärkein ateria, ja toiset tykkää syödä runsaan aamiaisen, toiset kevyeämmän.

    Yksi esimerkki aamiaisesta:

    -aamiaissalaatti: johon tulee jääsalaattia, pilkottuja kypsiä tomaatteja, basilikaa, punasipulia, neitsytoliiviöljyä, balsamiviinietikkaa, ripaus suolaa ja pippuria, päälle purkillinen raejuustoa
    -salaatin kanssa pala tai kaksi ruisleipää, jonka päällä avokadoa
    -juomana kahvia tai teetä haluamallaan makeutuksella tai ilman, lasi vettä tai makeuttamatonta itse tehtyä marjamehua
    -tarvittaessa tähän kokonaisuuteen voi lisätä keitetyn kananmunan, joka kokonaan tai vain valkuaisen

    Välipala, jos aamiaisen ja lounaan väli on pitkä. Esim. omena ja pala juustoa.

    Lounas:

    Jotakin proteiininlähdettä, esim. grillattua kanaa, kalaa tai jotakin muuta vähärasvaista lihaa. Runsaasti erilaisia kasviksia höyrytettynä, ja/tai monipuolinen vihersalaatti. Esim. erilaisia vihreitä salaatteja erilaisilla lisillä (voi olla kurkku, tomaatti, sienet, hedelmiä..., kevyt vinaigrette kastike)

    Välipala: kasvistankoja (porkkanaa, varsiselleriä...) hummusdipin kanssa tai kevyen kermaviilidipin kanssa tai omena/muu hedelmä ja muutama pähkinä

    Päivällinen:

    Voi olla mika tahansa kasvisateria, koska lounaalla syötiin lihaa. Esim. kasviskeitto, lisäksi kokojyväleipää, jonka päällä juustoa. Tai pasta-annos kasviskastikkeella. Jos harrastaa kovaa liikuntaa, niin tähänkin voi lisätä jotakin "tukevampaa", jos kasvisateria ei yksin riitä. Esim. vähärasvaista lihahyytelöä tai vastaavaa.

    Iltapala:

    Pieni hiilihydraattipitoinen iltapala antaa hyvät yöunet. Esim. makeuttamatonta mysliä marjojen, marjakeiton tai maidon kanssa.
    Tai rasvatonta kreikkalaista jugurttia tuoreluumukompotin kanssa.
     
    Last edited: 28.08.2012
  4. Ruokavalio Vierailija

    Miehellläni on diabetes, ja nykysuositusten mukaan hänelle käy ihan tavallinen terveellinen ruokavalio. Hän syö säännöllisin väliajoin pieniä annoksia. Pahinta on rasvainen ruoka, mutta eipä se terveellistä ole kenellekään muullekaan.

    Jos vieras ei pitkään ole kylässä, ei edes rasvainen ruoka haittaa, hän ottaa sen sitten vain huomioon insuliinia annostellessa. Koska haluat välttää pahimpia karikoita, vältä rasvaista ja varaa välipaloja.

    Eilen esim. aamiaiseksi söimme ruisleipää, jonka päällä oli paistettua kananmunaa ja tomaattia, maitokahvia ja mustikoita. Lounaastaan en tiedä, sillä emme ole samassa paikassa töissä. Illalla söimme kaalilaatikkoa puolukkahillon ja porkkanaraasteen kera. Välipalaksi hän syö hedelmiä, vihanneksia, marjoja, leipää, jogurttia (maustamatonta) jne. Jos verensokeri laskee liian alhaalle, banaani on siihen oiva apu.
     
  5. kasvispainotteinen Vierailija

    Yleisesti ottaen diabetesliitto, -lääkärit ja -hoitajat suosittelevat diabeetikoille normaalia kasvispainotteista ruokavalioa. Mitään varsinaisesti kiellettyjä aineita ei enää ole, mutta nopeita hiilihydraatteja suositellaan vältettävän (tarkoittaa sokerin lisäksi perunaa, valkoista riisiä, valkoista viljaa jne). Rasva todella on jo pari vuosikymmentä ollut suurempi "myrkky" diabeetikon ruokavaliossa kuin sokeri, vaikka monilla näyttää olevan vanhakantainen suhtautuminen sokeriin.
     
  6. Lukuina Vierailija

    Diabeetikon päivittäisen kokonaisenergian saannista tulisi hiilihydraatteja olla 45-60%, kuituja 40g/pvä tai 20g/1000 kcal, sokereita alle 10% ja proteiineja 10-20%. Rasvan tulisi pysyä alle 35% ja jos ylipainoa niin alle 30% ja suolaa alle 5g/pvä.
    Noin 10g hiilihydraattia = 1 keskikokoinen hedelmä tai 1 viipale leipää tai 10g fruktoosia, 1-2 rkl mysliä, 1-1,5 dl puuroa, 2 dl keittoa, 1 dl laatikkoruokaa, 1 peruna keskikoinen, 1 dl riisiä, 1 lasi maitoa/piimää ja 2-3 dl marjoja.
    Paistamisen ja grillaamisen sijaan keittäminen, hauduttaminen tai paistaminen uunissa jolloinka ei tarvita rasvoja.
    Aamupalan ei pidä olla liian raskas koska diabeetikon verensokeri on korkealla yleensä aamulla koska maksa tuottaa yön aikana glukoosia.
    Jos diabeetikolla on ongelmia munuaisten toiminnan suhteen vähennetään ravinnosta proteiineja.
     
  7. Olen eri mieltä. Vierailija

    Paistaminen ja grillaaminen käyvät aivan hyvin, kunhan ei käytä rasvaa paistamisessa vaan käytössä on teflon pannu. Grilaltakin voi aivan hyvin ilman rasvaa.
     
  8. Jx:lle Vierailija

    No se nyt on ihan sama paistaako pannulla ilman rasvaa tai uunissa.
     
  9. Kasvisanna Vierailija

    Kasvispainotteisuus ei onnistu kaikilta.
     
  10. Karsinogeenit Vierailija

    Paistamisessa ja grillaamisessa syntyy karsinogeeneja jotka ovat terveellekin ihmiselle haitallisia puhumattakaan sitten diabeetikosta.
     
  11. Vesi vanhin voit Vierailija


    Paras ruoanvalmistusmenetelmä on höyryttäminen.
     
  12. Ap. Vierailija

    Kiitokset kaikille vastauksista. Nämä neuvot ovat helpot muistaa, eikä minun näköjään tarvitse ottaa turhia murheita.
     
  13. Sarianna Vierailija

    Suomihan on kasviksia pullollaan! Jos sinulla on joku allergia, löytyy varmasti jotain muuta tilalle, kun ottaa asioista selvää.
     
  14. Ymmällään Vierailija

    Jos tosiaan kärsii kasvisallergiasta, niin millä ne kasvikset voisi korvata???
     
  15. Paprika Vierailija

    Onko olemassakaan sellaista kuin "kasvisallergia"? Tiedän, että jotkut ovat allergisia sellerille tai kurkulle, eikä oma vatsani tahdo sulattaa paprikaa. Silti allergisetkin tietääkseni voivat syödä muita kasviksia huoletta.

    Perheessä on kihtipotilas, ja minulle oli yllätys, että pienten kalojen, äyriäisten ja sisäelinten lisäksi pitää välttää myös joitakin kasviksia (herneitä, papuja, linssejä ja sieniä). Onneksi hän pystyy käyttämään maitotuotteita ja munia, joista saa proteiinia.
     
  16. terveysfasisti Vierailija


    Diabeters ei ole rasva- vaan sokeriaineenvaihdunnan ongelma.
    Kaikki nuo rasvattomat jugurtit todennäköisesti sisältävät sokeria.

    Jos miehesi noudattaisi karppiruokavaliota, olisi diabetes todenn. poissa.

    Ei siis sokeria, ei valkoisia jauhoja, vaaleaa leipää jne.

    Vihanneksia ja rasvaa, lihaa, kalaa, kanaa ja oikeastaan mitä vaan kunhan ei sokereita eikä valkoisia/vaaleita viljoja.
     
  17. Paprika Vierailija

    MAUSTAMATTOMISSA rasvattomissa jugurteissa ei ole sokeria eikä makeutusaineita.

    Rasvaa saa lihasta, kalasta ja ruokaöljystä riittävästi ilman, että sitä tarvitsee ottaa maitotuotteista.
     
  18. Kasvikset Vierailija


    Toivottavasti Sarianna selittää, millainen tuo hänen mainitsemansa "kasvisallergia" on.
     
  19. By the way Vierailija

    Kyseessä on tyypin I diabeetikko eli ei parane vaikka söisi pieniä kiviä! Diabetes on muuten yleisin hormonisairaus.
     
  20. Vai terveys Vierailija


    Suomalaisten kolesteroliarvot ovat nousseet reilusti viiden viime vuoden aikana. Asia selviää kansallisesta Finriski 2012 -tutkimuksesta. Sydänkohtausten määrän ennustetaan lisääntyvän muutoksen vuoksi lähivuosina sadoilla.

    Tutkijoiden mukaan kasvu johtuu kovien rasvojen käytön lisääntymisestä ja hiilihydraattien vähentämisestä eli karppauksesta.

    – Karppauksesta tulee sydämen kannalta hengenvaarallista, jos hiilihydraatit korvataan kovilla eläinrasvoilla, varoitetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedotteessa.

    Erityisen vahingollisena pidetään sitä, että voita sisältävien levitteiden käyttö yleistyy.

    Kolesteroliarvot ovat nousseet naisilla 3,1 prosenttia ja miehillä 1,7 prosenttia viiden vuoden aikana. Nyt ne ovat naisilla keskimäärin 5,31 ja miehillä 5,34 millimoolia litraa kohden. Suositusten mukaan luvun pitäisi olla alle 5.

    Ennusteen mukaan naisten sydänkohtaukset lisääntyvät lähivuosina 100–170:lla ja miesten 200–300 tapauksella vuosittain.

    Tutkimus on tehty viiden vuoden välein vuodesta 1972 lähtien. Korkeimmillaan kolesterolipitoisuus oli 1970-luvun alussa. Väestöä tutkitaan satunnaisotoksella eri puolilla Suomea.

    Tutkimukseen osallistui tänä vuonna reilut 5 800 suomalaista. Tutkimus toteutettiin Suomessa viidellä eri alueella, ja siihen kutsuttiin postitse 10 000 satunnaisotannalla valittua 25–74-vuotiasta henkilöä.
     
  21. tyhmä kysymys Vierailija

    "Karppauksesta tulee sydämen kannalta hengenvaarallista, jos hiilihydraatit korvataan kovilla eläinrasvoilla, varoitetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedotteessa.

    Erityisen vahingollisena pidetään sitä, että voita sisältävien levitteiden käyttö yleistyy."


    Kysyn vain, että mihin näitä voita sisältäviä vaarallisia levitteitä käytetään, jos hiilihydraatit ja leivät on jätetty pois?
     
  22. justniin Vierailija


    Joo, taitaa taas olla Itä-Suomen yliopisto ollut asialla.

    Ei ole tuon tutkimuksen tiimoilta kukaan selittänyt, kuinka näkyy mittauksissa ne kohonneet "hyvän" kolesterolin osuudet. Ei myöskään ole kerrottu, kuinka käy karpatessa triglyille. Eikä sitä, miten laskeneet triglyarvot vaikuttavat sydän- ja verisuonitauteihin.

    Onhan se paha, että lääketeollisuus jää nuolemaan näppejään kun ihmiset eivät halua niin kovin enää syödä niitä statiineja vaan aloittavat karppaamisen.

    On myös tutkittu, että iäkkäämmille on vaan korkeammat kolearvot eduksi, välttyy muisti y.- aivosairauksilta.

    Toisaalta tuo tutkimus ei kerro, miten nuo ihmiset oikeasti syövät. Pahimpia sairauksien aiheuttajia taitavat olla kaikki pikaruoat ja nopeat hiilihydraatit. Mutta toisaalta eihän niitä pitäisi edes valmistaa eikä tarjota ihmisille.

    Diabeteshän on sokeritauti. Ennen sitä sanottiinkin sokeritaudiksi ja hoitona oli sokerin ja sokeristuvien elintravikkeiden välttäminen. Nyt kansalle syötetään terveyden nimessä hiilihydraatteja ja pumpataan lisää insuliiniä kroppaan.

    1-tyypin diabeetikoille ei käsittääkseni niinkään suositella hiilihydraatteja kuin tälle nykyihmisten elintasosairus 2-tyypin diabeetikoille. Minulla oli lapsuudessa ysätäv, jolla oli sokeritauti. Kovin oli tarkka ruokavalio. Ei siihen juuri leipää kuulunut, muusta mussutettavasta puhumattakaan.

    1-tyyppiläiset hoitakoot itseään lääkärin ohjeilla, mutta 2-tyyppiläisten kannattaisi kyllä miettiä, tmiten ovat nykyiseen tilanteeseena päätyneet.
     
  23. RMHL Vierailija

    Olen jättänyt pois lähes kaiken vaalean leivän ja margariinin. Voita kuluu paistamiseen ja ruisleivän päällä. Kokonaiskolesteroli oli viime mittauksessa 4.6 ja hdl ja ldl sekä triglyt täysin viitealueella. Mutta yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen!
     
  24. ykkös Vierailija

    1-tyypin diabeteksen hoitoon ei ole muita keinoja kuin pumpata insuliinia. Ei auta sokereiden välttäminen. Jos jättää lääkehoidon ottamatta, niin sairaus etenee ja tuhoaa elimistöä, sokeutuu, munuaiset lakkaavat toimimasta. parempi on ottaa insuliini kiltisti.

    Jos lapsi alkaa välttämään hiilihydraatteja, niin aika vaikea hänen on käyttää varastorasvoja, jos niitä ei ole. Ja toisaalta kuulostaa vähän oudolta, jos lapsi alkaisi syödä kovia rasvoja paljon. Minusta lapsen tulee saada energiaa ja nopeaa energiaa hän saa hiilihydraateista. Joten ihan ongelmatonta ei ole karppauskaan, mutta aikuiselle karppausruokavalio on ihan ok.
     
  25. niinniin Vierailija

    Eikös kuitenkin ole niin, että kun jättää ne turhat hiilarit syömättä, ei tarvi sitä ylimääräistä insuliiniäkään. Eiköhän ole parempi opettaa diabeetikkolapselle alun alkaen oikea ruokailutavat eikä opettaa ollenkaan siihen makeaan tai elimistössä sokeristuviin elintarvikkeisiin. Mihin ei ole oppinut, sitä ei kaipaakkaan.

    Käsittääkseni myös 1-tyypin diabeetikko käyttää insuliiniä sen mukaan, miten korkea on verensokeri.

    1-tyypin diabetes tulee jos on tullakseen, sille ei voi mitään eikä se parane koskaan.

    Sitä vastoin 2-tyypin diabetes on vain ja ainoastaan itse hankittu elintasosairaus. Sen saa syömällä liikaa ja vääränlaisia hiilihydraatteja.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti