Hae Anna.fi-sivustolta

Diabetes ruokavalio

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Tietoisku, please, 27.08.2012.

1. erimieltä Vierailija

Kyllä se vaan noin että aikuinen ihminen itse hankkii itselleen kakkostyypin diabeteksen. Jos noudattaisi järkevää ruokavaliota, ei se aina suinkaan puhkeasi (se kakkonen vaikka perimä onkin).

2. abcd Vierailija

Olet vuosikaudet kiljunut siitä että jokaisen ruokaa laittavan on osattava tehdä ruskea kastike. Oletko nuo saarnat unohtanut?
    Minä en tiedä milloin ja missä tarvitsisin mainittua soossia. Peruna silloin tällöin on ihan ok kaikille, mutta ne pullat ja muut kahvileivät eivät ole tarpeellisia. Nakit? Lihapullat?
    Meillä ei kyllä pulliin lihaa laiteta, kuulosta oudolta nuo pullat. Pullaa en leivo edes joka vuosi eli en tiedä jos nykymuodin mukaan pullat sisältävt lihaa...

3. Toisaalta Vierailija

Aasiassa riisi kuuluu ruokavalioon olennaisena osana, samoin nuudelit. Useimmat aaalaiset ovat hoikkia, paitsi muutettuaan länsimaihin, moni alkaa lihoa. Lihomisen syy lienee silloin joku muu kuin riisi.

4. paremminkin näin Vierailija

Aasiassa ei ole varaa ylensyömiseen eli jos syö vaan nuudelia ja kohtuudella, ei liho. Länsimaissa niitä ruokkii ns. uuninpankkopojat ja ruokaa riittää ainakin, silloin varmaan pulskistuvat.
    Meidän paino-ongelmiamme ei ratkota sillä että verrataan meitä taikkuihin. On eri perimä ja muut asiaan vaikuttavat tekijät, onneksi.Mutta kun taikkumimmi lihoo, siitähän tulee pallo! Ovat niin pieniä tatteja kaikki.

5. Kristiina-tädille Vierailija

Täti menee nyt ottamaan ne lääkkeet ja jatkaa sitten niitä lihapullien - eikun -pyöryköiden, pyöryköiden pyörittelemistä.

6. Toisaalta Vierailija

Miksi puhut taikkumimmeistä? Onko joku sellainen vienyt miehesi? :)

Minulle tuli ensimmäisenä mieleen USA:ssa asuvat aasilaismehet, yliopisto-opiskelijat. Sitäpaitsi monessa Aasian maissa/kaupungeissa on todellakin varaa syödä ihan miten vain, otetaan nyt esimerkiksi vaikka Singapore, Kuala Lumpur...eivätkä ihmiset ole lihavia vaikka syövät päivästä toiseen riisiä. Eli pointti on se, että ei riisi ole kamala peikko, vaan ne lisukkeet, mitä länsimaissa syödään risin kera plus roskaruoka.

7. samaa mieltä Vierailija

perunan ja pastan hiilihydraatit eivät ole diabeteksen syy, vaan ylenmääräinen leivän ja välipalojen mutustaminen. Siihen lisätään vielä liikkumattomuus ja mahdollsiesti olut/siideri, niin soppa on valmis.

Lämpimän ruuan lisukkeet eivät ole ongelma kenellekään... tuskin lämmintä ateriaa edes syödään kovin usein, mutta syntipukki on jostakin löydettävä.

8. kielellinen Vierailija

Otsikko pitäisi olla "Diabetespotilaan ruokavalio" tai "Diabeetikon ruokavalio".
    Ei kai nyt kukaan halua diabetesta ruokavaliolla hankkia.

9. mutta Vierailija

Ei tarvi laittaa voita leivän päälle, kun ei syö leipää.

10. Aukaisen sanaisen Vierailija

Ja kyllä se on niin että ei se 2-dia ole aivan itse hankittua???
    Minulla se on ja taatusti olen liikkunut, syönyt tavallisesti, ei ole ylipainoakaan. En polta, en juo, en mässää.. lääkäri tosin sanoi että voisi olla tarpeen ottaa pari grogia per vko. Mutta kun ei löydy sellaista viinaa joka maistuisi. Kalat tulee järvestä, verkot on siellä kesät ja talvet, marjat omasta pakastimesta, ruuat laitan itse.
    Mutta olkoon miten tahansa, 5 km. edestakaisin jalan työhön, kesäisin pyörällä. Kuntosalilla vähintään 3krt. vko, yleensä tulee käytyä 15 krt/kk koska kuntosali on tässä alakerrassa, siis koko ikäni olen harrastanut liikuntaa pennusta tänne 63 vuoteen saakka.
    2-dia todettiin ollessani 55- ja sitähän tutkittiin kun kerran ei ollut mitään tuntemuksiakaan, ei janottanut ei pissattanut. Mutta suvusta löytyi se juttu, eli 2-dia vanhemmalla iällä.
    Mm. ukiltani, ja hänellä ei totisesti ollut yhtään ylipainoa vielä 75 vuotiaana. Ja muutenkin mummeli laitteli sellaiset sapuskat että ne kävisi tänä päivänä mitä parhaimmiten näille potilaille.
    Karppausta en kyllä ota elämääni, työpaikkani on sairaala ja siellä kyllä näkee yhtä ja toista.
    Että ei tarvitse syytellä 2-diasta ihmistä itseään, se voi tulla ihan kutsumattakin kelle tahansa kuka geeniä kantaa.

11. avaja pois Vierailija

Niin se vaan on, että ei auta liikunta eikä terveet elämäntavat, jos elimistö ei hyväksy hiilihydraatteja kuin minimimäärän. Silloin ei auta kuin elää niillä pienillä hiilareilla ja aidoilla rasvoilla.

Tietenkin vaihtoehtona on aina ne lääkkeet. Pitää vaan ittekseen miettiä, mitä niistä seuraa.

Jättämällä jauhotuotteet, perunat, pastat, riisit yms. pois, voi päästä lääkkeistä eroon.

12. hp Vierailija

"...2-dia todettiin ollessani 55- ja sitähän tutkittiin kun kerran ei ollut mitään tuntemuksiakaan, ei janottanut ei pissattanut. Mutta suvusta löytyi se juttu, eli 2-dia vanhemmalla iällä."

Täysin sama juttu mulla. Kovasti lääkäri tivasi näitä mainitsemiasi oireita, ei niitä ollut. Koko homma tuli puun takaa. Isälläni 2db todettiin yli 60-vuotiaana, mulla vähän yli 40-vuotiaana.

13. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Durum-vehnästä tehty pasta on low gi ruokaa, joten käy hyvin 2-tyypin diabeetikolle maukkaan ja kevyen kastikkeen kanssa tai muun ruuan lisäkkeenä. Peruna ja riisi ovat med gi. Keitetty tai höyrytetty peruna on oikein hyvä lisäke niin monelle ruualle. Samoin riisi.

Itse haluaisin lisätä juuri näitä ruokavaliooni. Pastaa syön ihan liian harvoin, ja ainoa pastaruoka mitä teen on angel hair pasta tomaatti-kasviskastikkeen kanssa. Joskus harvoin teen makaronilaatikkoa. "Riisiruokaa" tulee syötyä ravintoloissa, joten sitäkin tulee kotona laitettua ihan liian harvoin.

Kaikki tietävät varmasti mitkä ovat kaikista haitallisimpia elintarvikkeita ja ruokia 2-tyypin diabeetikoille. Eli kaikki teolliset ja pitkälle jalostetut ruuat, ja ruuat jotka sisältävät runsaasti rasvaa ja/tai sokeria. Murot, keksit, välipalapatukat, energiapatukat, sokeriset juomat, rasvainen pikaruoka, keksit, kahvileivät, teollisesti tuotettu vaalea leipä lisäaineineen, rasvaiset lihat ja leikkeleet, ylimakeat jugurtit ja muut maitotuotteet, transrasvat.

Hapatetut, vähärasvaiset ja makeuttamattomat maitotuotteet edistävät vatsan hyvinvointia, samoin kuin muutkin hapatetut tuotteet, kuten hapankaali, hapatettu ruisleipä.

Kasviksia, hedelmiä, marjoja tuskin kukaan voi syödä liikaa.

Yksinkertaisimmillaan ruokien valinta itselle sopiviksi ei ole ollenkaan vaikeaa, jos siihen yleensä haluaa panostaa, tai tuntee kiinnostusta yleisesti tai terveydensä puolesta. Teollisista elintarvikkeista kannattaa lukea tuoteluettelot huolellisesti, ja helpointa on kun valitsee ne tuoteet missä on vain yksi ainesosa tai jotka ovat hyvin vähän prosessoituja tai joissa ei ole turhia lisä- ym. aineita. Kuten esim. kukkakaali :), siinä ei ole muuta kuin kukkakaalia (mitä nyt vähän kasvinsuojelumyrkkyjä :)), tai vesi, tai omena, tai luonnollinen jugurtti, tai...

14. hyvä Vierailija

Hyvä kannanotto. Minä kiinnitän myös huomiota low gi, tosin olen käsittänyt vastaavan termin olevan matala gl, samasta asiata on kyse; eli hiilihydraattien hajoamisnopeudesta sokereiksi. Eli mitä nopeampaa hiilihydraattia, niin sen ongelmallisempaa. Heittelee veren sokereita liian nopeasti.

15. KIEZe Vierailija

Diabetekseen liittyen löysin tämän sivun, en ole vastaavaan törmänny. Oletteko muut? Diabetes Hoito

16. Vp Vierailija

Diabetekseen liittyen löysin tämän sivun, en ole vastaavaan törmänny. Oletteko muut? Diabetes Hoito

Voin luvata yhden asian. Diabetes ei parane vaikka laitttaisitkin rahasi kyseisen menetelmän ostoon.

LCHF ruokavaliolla saat oireet pois mutta diabeetikko olet loppuikäsi.

Terveenä ja kylläisenä

17. Plaza-tiimi Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Keskustelua siistitty. Pysytäänhän aiheessa, eikä aleta riitelemään.

18. minä Vierailija

Joo ja tee sä vain itseksesi sitä ihmiskoetta, missä pitäisi läträtä rasvalla. Jos muut haluaa syödä monipuolisesti ja kohtuudella, niin anna syödä.

19. hehheh Vierailija

Hernekeitto ja kukkakaali eivät ole lihottavia ruokia. Jos kyseessä on pieremisongelma, apteekista saa Cuplaton-tippoja pieremisongelmaan. Yleensä piereminen johtuu siitä, että hotkitaan ruoka liian nopeasti eikä pureskella kunnolla.

20. Vp Vierailija

Seuraan erittäin mielelläni nykyisen tieteen kertomaa. En halua leikkiä luulolilla kuten sinä.
    Tietenkin syön monipuolisesti LCHF ruokavaliolla, milloinkaan ei ole todettu mitään puutteita.
    Meitä LCHF (vHH) ruokavaliolla olevia on varman vuosikausia ollut niin paljon että siksi lisäravinteita, vitamiineja jne. myyviä kauppoja on joka puolella??

21. noae311 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Last edited: 23.12.2016
  22. iNdo bo$$

Saadut tykkäykset:
    4
    Ei tota samaa viestiä tartte jokaiseen diabetesta sivuavaan ketjuun spämmätä.

23. tervettä Vierailija

Ihmetyttää myös tuo, että tarjotaan noita vehnäleipiä jokalähtöön. Sehän on tunnettu tosiasia, että vehnä nostaa todella paljon verensokeria. Eikö pitäisi mieluummin käyttää sellaista ruokavaliota, jolla verensokeri pysyisi tasaisena. Sellaiseen ruokavalioon ei käy sokeri eikä vehnä.

Ei se, että tulee diabeetikolle paha mieli, kun ei saakkaan syödä entiseen malliin voi olla peruste sille, että kokoajan kehotetaan syömään juuri sitä, mikä sairastuttaa. :(

24. samaa mieltä Vierailija

olen samaa mieltä vehnästä ja yleensäkin valkoisesta viljasta.
    Mitä järkeä on syödä turhia höttökaloreita jotka nostaa pikana verensokerin ylös ja sitten pikana laskee takaisin alas?

Jos kerran on joku perustauti, ihan sama mikä, niin eikö sitä siinä vaiheessa kannattaisi satsata terveelliseen ruokavalioon mieluummin kuin pahentaa sairautta?
    Siinä vaiheessa kun varpaita tai jalkaa aletaan amutoida, on myöhäistä katua, että voi voi ei olisi pitänyt syödä..

25. minä myös Vierailija

Niin, eikös alkoholistillekin suositella alkoholittomuutta eikä käsketä "juoda kohtuudella"?

Nyt on vaan paha juttu siinä mielessä, että ei saisi ketään kieltää syömästä tai juomasta mitään, vaikka eritoten diabeetikot kärvsivät siitä sokerista. Virallinen taho vaan suosittaa hurjia hiilihydraattimääriä heillekin ruokavalioon, kun on se insuliini niin kätevää ja sitä voi aina pistää tarpeen tullen.

Sitten itketään, kun aletaan karsia etuuksista eli leikataan myös diabeetikoiden lääkekorvauksista osa pois. Ei kukaan muista, että aikuisiän diabetes on suurelta osin elintavoilla hoidettavissa oleva sairaus.

Vaikka 1-tyypin diabeetikot eivät pärjää ilman insuliiniä, ei heillekään sokeri ole hyväksi.

Muistan, kun olin lapsi ja naapurin lapselle puhkesi diabetes, oli kyllä todella tarkkaa mitä hän sai syödä. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi pullaa tai mitään ns. herkkua saanut. Samoin oli 70-luvulla naapurin mies, jolle tuli aikuisiän diabetes, kovinkin tarkalla ruokavaliolla. Ei siinä mässätty herkuilla ja liikkua piti päivittäin. Ja niin muuten tuo mies edelleenkin kulkee omilla jaloillaan. Eikä kuulemma niitä perinteisiä herkkuja edelleenkään syö, vaikka niitä saisi syödä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri