Diagnoosi: raskausajan diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dynamiitti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dynamiitti

Aktiivinen jäsen
04.03.2009
3 304
2
38
Jyväskylä
Eilen oli sokerirasitustesti ja tänään sit neuvolasta soitettiin vastauksista ja todettiin raskausajan diabetes. Muutaman kerran kun silmissä sumentunut kesken kauppareissun ym. niin nyt sit löytyi selitys niillekin. Tuntunut ettei jaksa kovin pitkään olla syömättä kun iskee heikko olo. :/ Toivottavasti ei jouvu piikittämään itseä kun olen hirveän piikkikammoinen. :ashamed:

Ensi viikolla pitää sit mennä neuvottelemaan ruokavalioasioista neuvolaan ja sokruarvoja aletaan syynäämään tiheämmin. Ylimääräistä ramppaamista neuvolassa siis luvassa, huoh. Eipä voi mittää.

Voiko diabetes jämähtää päälle raskauden jälkeen? :| Suvussa kun tosiaan aika paljon diabetesta niin vähän huolettaa...

Joo, tämä oli sulle nyt viimeinen varoitus ja toi ilmi suurentuneen riskisi sairastua aikuisiän diabetekseen myös normaalitilassa.

Pidä huoli siitä, että sokeriarvojasi seurataan raskauden jälkeenkin vaikka vauvan neuvolakäyntien yhteydessä ja myöhemmin sitten työterveydessä.

Sä saat varmaan kotiin mittarin, jolla niitä on helppo seurata.

Arvoista näkee heti mitä ja minkä verran voi syödä, ettei sokerit nouse liian korkealle. Toisaalta mä osaan nyt tunnistaa, koska ne on liian alhaalla, ennen olen vain ihmetellyt sitä outoa oloa. Nyt sillekin on syy selvinnyt. Mä olen onneksi pärjännyt pelkällä ruokavaliohoidolla ja liikunnalla. Millaset arvot sulle tuli?

Yleensä raskausdiabetes menee ohi, mutta ei aina. Mulla laski esnsin sokerit hyvälle tasolle synnytyksen jälkeen, mutta parin kk:n päästä ne alkoi nousta. Nyt on taas ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Arvoista näkee heti mitä ja minkä verran voi syödä, ettei sokerit nouse liian korkealle. Toisaalta mä osaan nyt tunnistaa, koska ne on liian alhaalla, ennen olen vain ihmetellyt sitä outoa oloa. Nyt sillekin on syy selvinnyt. Mä olen onneksi pärjännyt pelkällä ruokavaliohoidolla ja liikunnalla. Millaset arvot sulle tuli?

En tiedä vielä arvoista sen tarkemmin. Ensi viikolla niistä jutellaan enemmän kun sain silloin seuraavan ajan. Vähän pelottaa kun ei mitään hajua mistään arvojen seuraamisesta ja siitä miten paljon pitää milloinkin syödä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En tiedä vielä arvoista sen tarkemmin. Ensi viikolla niistä jutellaan enemmän kun sain silloin seuraavan ajan. Vähän pelottaa kun ei mitään hajua mistään arvojen seuraamisesta ja siitä miten paljon pitää milloinkin syödä. :/

Kyllä niihin äkkiä oppii. Ja kokeilemalla selviää.

Mitkä niistä arvoista oli sulla koholla? Mulla oli esikoisen aikaan ensimmäinen arvo eli paastoarvo koholla ja mulla riitti ruokavaliohoito. Eli ei sokeria, yks hedelmä päivässä mua ainakin silloin neuvottiin.

Mulla ei jäänyt diabetesta päälle ja olin vasta sokerirasituksessa nyt tokaa odottaessa. Viikkoja yli 30, selvisin rasituksesta ilman diagnoosia.

Niin ja lisään vielä, ettei mulle ainakaan edes laadittu mitään tarkkaa listaa kuinka paljon pitäis syödä, ainut neuvo oli oikeastaan tuo sokerittomuus.

sun pitää pikkusen alkaa laskemaan hiilihydraattien määrää. sitää löytyy uskomattoman paljon jogurteista, vaaleesta leivästä. nyt ensin kaikki näkyvä sokeri pois, eli karkit, pullat ym. herkut. tuoteselostuksesta näkee paljonko mikäkin leipä sisältää minkäkin verran hiilareita. mä syön itse useita kertoja päivässä, ettei tulis nälkä. esim. näin: aamupuuro+oma tekemä omenahillo. sit töissä näkkileipä+päälliset, kunnon ruoka, josta suurin osa salaattii ja kasviksia, välil päiväkahvin kans näkkäri tai turkkilainen jogurtti+pari ruokalusikallist myslii, töistä ku tuun niin leipä-kaksi+pääliset tai ruoka, sitten iltapala=leipä tai puuro.

eli paljon voi syödä, mut pieninä annoksina. ja yks mikä on, niin oon huomattavast vähentäny riisin, makaronin ja perunan määrää annoksissa. kun sit taas oon lisänny kasvisten määrää (höyrytetty kukka-parsakaali, porkkanat, bataatti...)

ekaks tuntu ihan älyttömän vaikeelta, mut paris viikos tottu. ja hirveessä hiilarikoukussa oon ollu. mut kyl se siitä.

täält saat lisätietoa http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=5289

Alkuperäinen kirjoittaja myös sokereista kärähtänyt...:
sun pitää pikkusen alkaa laskemaan hiilihydraattien määrää. sitää löytyy uskomattoman paljon jogurteista, vaaleesta leivästä. nyt ensin kaikki näkyvä sokeri pois, eli karkit, pullat ym. herkut. tuoteselostuksesta näkee paljonko mikäkin leipä sisältää minkäkin verran hiilareita. mä syön itse useita kertoja päivässä, ettei tulis nälkä. esim. näin: aamupuuro+oma tekemä omenahillo. sit töissä näkkileipä+päälliset, kunnon ruoka, josta suurin osa salaattii ja kasviksia, välil päiväkahvin kans näkkäri tai turkkilainen jogurtti+pari ruokalusikallist myslii, töistä ku tuun niin leipä-kaksi+pääliset tai ruoka, sitten iltapala=leipä tai puuro.

eli paljon voi syödä, mut pieninä annoksina. ja yks mikä on, niin oon huomattavast vähentäny riisin, makaronin ja perunan määrää annoksissa. kun sit taas oon lisänny kasvisten määrää (höyrytetty kukka-parsakaali, porkkanat, bataatti...)

ekaks tuntu ihan älyttömän vaikeelta, mut paris viikos tottu. ja hirveessä hiilarikoukussa oon ollu. mut kyl se siitä.

täält saat lisätietoa http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=5289

ja mulla oli siis 1h:n arvo yli rajojen... ei juurikaan neuvottu, mut ku on hoitoalal töissä ni halusin selvittää....

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mitkä niistä arvoista oli sulla koholla? Mulla oli esikoisen aikaan ensimmäinen arvo eli paastoarvo koholla ja mulla riitti ruokavaliohoito. Eli ei sokeria, yks hedelmä päivässä mua ainakin silloin neuvottiin.

Mulla ei jäänyt diabetesta päälle ja olin vasta sokerirasituksessa nyt tokaa odottaessa. Viikkoja yli 30, selvisin rasituksesta ilman diagnoosia.

Niin ja lisään vielä, ettei mulle ainakaan edes laadittu mitään tarkkaa listaa kuinka paljon pitäis syödä, ainut neuvo oli oikeastaan tuo sokerittomuus.

Joo, paastoarvo oli miullakin koholla kuulemma. Sen tarkemmin en vielä tiijä. Pitää jättää nyt kyl kaikki sokrut kertaheitolla pois ja siirtyä hedelmäsokeriin. Syön kyl paljon vihanneksia ja hedelmiä luonnostani entisenä kasvissyöjänä. Aloin keväällä syömään monen vuoden jälkeen lihaakin.

Kai ne on nuo herkut jotka nyt raskauden aikana vähäsen enemmän maistuneet.. Avioerollakin on kai ollut myös syytä kasvaneeseen ruokahaluun. :snotty: Sen jälkeen syötättänyt jostain syystä normaalia enemmän.

En ole koskaan nuoruus- ja aikuisiällä erityisen lihava ollut, mutta nyt on painoa tullut yhtäkkiä enemmän. Ei nyt vielä mitenkään huolestuttavan paljon mutta enemmän mitä edellisten raskauksien aikana on tullut.. Nyt siis vielä hyvä vaihe kiinnittää huomiota syömisiin.

mulla on kahdesti ollut raskausajan diabetes, molemmissa oli paastoarvo koholla. esikoisen aikaan riitti ruokavaliohoito, kuopuksesta jouduin pistelemään insuliinia rv 24 lähtien.

kotiin saat selkeät ohjeet ja sen mittarin. ja raskauden jälkeen on kontrolli yleensä vuoden päästä synnytyksestä.

sulla on 70%:n mahku saada kakkostyypin diabetes. Itse olin raskausajan sekä pitkä-että lyhytkestoista insuliiniä käyttävä mamma ja vuosi synnytyksestä kävin seurannassa ja arvot olivat koholla. Siittä kun mentiin taas vuosi niin arvot olivat jo niin koholla että diabeteksen raja on ylitetty. Eli muista nyt heti alkaa hoitaan itseäsi jotta välttyisit tältä rulianssilta!! Tsemppiä!

Yhteistyössä