diane nova&vasemman käden puutuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisuli

Vieras
Heippa,

olen syönyt Diane novaa (tai vastaavaa halvempaa) jo kohta kymmenen vuotta, tosin välillä on ollut yli puolenkin vuoden taukoja. Pari viikkoa sitten huomasin että vasen käteni (ranteen ja kyynärpään välissä) oli oudon tuntuinen. Lihasta "särki" vaikken ole kättä käyttänyt. Käsi tuntui jotenkn puutuneelta. Ajattelin aluksi että johtunee varmaan hiiren käytöstä tai jotain, mutta tajusin että pidän hiirtä oikeassa kädessä! :)

No, luin sitten netistä mitä kaikkia riskejä Diane Nova lisää, veritulppa ja tromboosi ja vaikka mitä. Lopetin pillerit samantien, vaikka en ollut ehtinyt ottaa pilleriläpyskästä kuin kaksi viikkoa, eli lopetin ajoissa. En tiedä tuliko stressistä (kun rupesi pelottamaan tuo outo käsi ja ajatukset laukkasi) vai siitä että lopetin "liian" aikasin, niin sain nyt hiivatulehduksen.

Ajattelin käydä vielä lääkärissä tällä viikolla kertomassa tarinani, koska lähden lentämään ensi viikolla useamman kerran kun menen lomalle....

Onko kellään muilla ollut vastaavia kokemuksia pillereiden käytöstä?

Kyllä. Söin Diane novia yhteensä 5 vuotta, lopetin vuosi sitten kun kerroin lääkärille pahenevista migreenikohtauksistani. Ennen pillereitä ei mitään, viimeisin kohtaus: ensin näköhäiriöitä, vasen käsi puutui, puutuminen eteni nieluun ja suuhun. Sitten alkoi päänsärky, lopuksi kuvotus. Kohtaus kesti useaman tunnin. Lääkärin mukaan maailmalla liikaa tyttöjä joilla migreeniä ja syövät pillereitä. Lääkäri totesi minulle heti että et saa syödä niitä, missään nimessä. Vasta 2000-luvun alussa tullut ohjeena EU:ssa, että migreeni+(yhdistelmä)pillerit vaarallinen yhdistelmä, mutta lääkärit ei vielä täysin omaksuneet.

Käytin ennen merciloneja. Olin kärsinyt jo ennen e-pillereitä samanlaisista migreeni kohtauksista ja myös pillereiden aikana. Lisänä olivat oudot jalkasäryt joita en osannu yhdistää pillereihin. Käytin niitä noin 4 vuotta, kunnes päätin pitää tauon. Migreeniä ei ole nykyään juuri koskaan ja reidessä tuntuvaa särkyä ei ole ilmaantunut! Muuten olin tyytyväinen pillereihin.

Nyt sitten aloitin diane novat akneen. Yhtenä päivänä huomasin jalkasäryn palanneen, mutta se meni samanpäivän aikana ohi. Muutaman päivän päästä vasen pohkeeni puutui ja muutenkin jaloissa tuntui "kihelmöintiä" Puutuminen levisi, vasen käsi puutui, puutuminen eteni nieluun ja suuhun. Käteni olivat ihan kylmän hikiset, kun pelkäsin jotain laskimotukosta ja vaikka mitä! Seuraavan päivän aikana pohkeet tuntuivat edelleen hieman aroilta, kipeiltä ja jäykiltä.
Otin heti yhteyttä lääkäriin, mutta sanoi tukoksen olevan hyvin epätodennäköistä. Sanoi vaan että joillakin tulee näitä sivuvaikutuksia alussa O_O Vaihtoi pillerit yasmineihin.. Olen aina kertonut lääkäreille migreenistäni, mutta eivät ole olleet huolissaan.. :/

Yhteistyössä