Hae Anna.fi-sivustolta

Diapam - miten vaikuttaa?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä apila., 10.12.2008.

1. apila. Vierailija

Millainen olo tulee diapamista ja kuinka nopeasti se alkaa vaikuttaa ja kauanko vaikutus kestää? Tarkoituksena ottaa se esilääkityksenä ennen toimenpidettä (puudutuksella tehtävä operaatio).

2. ,,, Vierailija

Riippuu minkä vahvusia sulla on.
    Ite oon kokeillut 5mg, eikä se tunnu kauheesti missään. Vaikutus alko yllättävän nopeesti pillerin otosta, mut kesti tosi vähän aikaa (oisko ollu joku 30 min tms). Sitä tuli sellanen rento, vähän sekava olo. Ihan jees.

3. apila. Vierailija

En tiedä millainen annos annetaan, saan sen siis puoli tuntia ennen toimenpidettä. Onko tuo 5 mg vahvin vai millainen annostus yleensä annetaan?

4. tinkijä Vierailija

Diapamia annetaan hyvin yleisesti kirurgisen toimipiteen edeltävä lääkityksenä. Siis ennenkuin puudutetaan tai nukutetaan. Se on lähinnä sitä varten, että potilas relaa eikä jännitä rystyset valkoisina tulevaa toimenpidettä.
    Annos ei ole "tainnuttava" vaan se mitoitetaan tarpeen mukaisesti. Jos Diapam otetaan vasta sairaalassa tai terveysasemalla ennen muuta käsittelyä, se voi olla vahvempi mutta jos valmiste otetaan jo kotona - se on varmasti osapuilleen tuo 5 mg ja sekin piisaa relaamaan tilannetta.
    Ja kyllä ne hoitavat henkilöt annostuksen tietävät - miksi sitä nyt epäröidä ?
    Diapam on varmasti maailman yleisin käytetty rauhoittava lääke eikä yksi pilleri aiheuta riippuvuutta.

5. lääkitty Vierailija

Itse sain 10 mg ennen suolistotähystystä. 5 mg taitaa olla pienimmästä päästä vahvuus. Mulle hoitsu sanoi että 5 mg on aika lailla vähän (ilmoitin että olen kova jännittäjä) ja 15 mg taas saattaa jo aiheuttaa sen ettei pysy pystyssä, varsinkin kun jouduin ottamaan ihan tyhjään vatsaan. Olis se sen 15 mg:kin antanut mutta otin 10. Kyllä tuo 10 mg:kin minusta oli sellainen että vaikutuksen alettua oli vaikeuksia kävellä suoraan. Ihan riittävä se oli ja paras vaikutus eli rento ja keveä, vähän päihtynyt olo haihtui aika nopeasti, noin tunnissa. Eli ei jää pöhnäiseksi.

6. ,,, Vierailija

Jos et pelkää ihan älyttömästi sitä toimenpidettä se 5mg riittää varmaan, ja se puol tuntia ennen toimenpidettä on varmast hyvä.
    Ite meinaa pelkään vähä kaikennäköstä, ja oon niihin tilanteisiin kokeillut diapamia.
    Hammaslääkärissä saan Dormicumia, joka taas on ihan eri kaliiperia...

En ihmettele kysymystäsi ollenkaan, kyllä itsekin haluan tietää millainen lääkkeen vaikutus on ennen kuin otan sen.

7. apila. Vierailija

Enhän minä sitä epäröikään, enkä mitään riippuvuuksia epäile!!!!!!
    Ihan sillä vaan kyselin, kun sen verran jännitän ja pelkään että haluan olla sopivassa tokkurassa koko toimenpiteen ajan. Kun en ole ennen rauhoittavia käyttänyt, niin olen kiinnostunut että millaiseen olotilaan sitä tulee, että poistaako se koko jännityksen jne.

8. ,,, Vierailija

Kyllä se oikeesti poistaa jännityksen aika hyvin. Pyydät vaan lisää jos tuntuu silt ettei auta ennen ku meet toimenpiteeseen.
    Tärkeintä ehkä omalla kohdalla, oli se että siitä tuli oikeesti hyvä fiilis. Kaverikin ihmetteli et kuis mä lentokoneessa naureskelin (pelkään lentämistä ihan hulluna).
    Ja sun tilanteessa se että se ei vaikuta kovin kauaa on varmaankin hyvä juttu. Ettei ole ihan koko päivää sitten ihan pihalla.

9. apila. Vierailija

Pääasia että olen ennen ja toimeenpiteen aikana tarpeeksi tokkurassa, etten pelkää. Pelkään meinaan aivan hulluna. Onneksi on ihana kirurgi, mutta itse pelkoon se ei paljon auta=(

10. tinkijä Vierailija

aivan "hulluna" tai "sikana" niin eikö siitä voisi sanoa tukevasti etukäteen hoitsuille ja lääkäreille - he kun ovat tottuneet monensorttisiin potilaisiin eivätkä ihmettele jos heiltä kysytään lääkevahvuuksien vaikutusta. Täältä palstan kautta saa hyvin subjektiivisia neuvoja.
    Ja oleellistahan on se, mitä Diapam lääkityksen päälle tulee ts. miten itse kipua lievitetään ?
    Sehän on ihan eri juttu kuin jännitysmomentin alentaminen eikö vain ?

11. apila. Vierailija

Näin on. Mutta pelkään toimenpidettä siksi, koska olen ollut aina huono puutumaan ja siksi jännittää tehoaako puudutusaine tarpeeksi ettei kipua tunnu. Tämä on jo kirurgilla tiedossa. Kun en ole ennen rauhoittavia ottanut, niin en tiedä miten ne vaikuttavat ja millaiseksi tekevät olon. Mutta hyvä jos tarpeeksi rentouttavat olon, että tulee vähän niinkuin hällä väliä olo=)

12. koukussa Vierailija

kun syö 600mg tramalia ja 50mg pameja 10 vuotta niin alkaa pikku hiljaa ymmärtää mitä on olla koukussa aineisiin...bentso koukku on kaamee verrattuna tramaliin tai brenkkuun...

13. lilliputti Vierailija

5 ja 10mg diapamia on aika lällyä ainetta, suosittelen pyytämään ensin vaikka 10mg ja jos ei vieläkä helpota niin pyydä lisää. Jos kovasti pelottaa niin 5mg ei auta mitään. Jokainen reagoi lääkkeisiin yksilöllisesti, mulla ei 30mg oxaminia vienyt pahoja pelkotiloja mihinkään kun taas tuttu nukahti ja rauhoittui samalla annoksella.

14. Pekka Vierailija

Olen joutunut käyttämään Diabamia ja Opamox 30mg monta vuotta ja haluaisin päästä niistä eroon,mutta löytyykö vastaavia teholtaan olevia lääkkeitä jotka eivät olisi Bentsoja. Tiedosta kiitollinen.

15. teere Vierailija

Mihin vaivaan tarkalleen olet käyttänyt näitä kahta?

16. Lekuriin Vierailija

Lääkärin ohjeiden mukaan. Voi tulla vieroitusoireita, mutta oleppa yhteydessä lääkäriin niin saat hyvät ja tarkat ohjeet.

17. Pekka Vierailija

Paniikkikohtauksiin ja ahdistukseen sekä iltaisin unensaantiin.

18. x1 Vierailija

Samoihin myös...mutta 5mg x 1 oxamiinia lähinnä piristi :D , tosin samalla katosi tietty määrä jännitystäkin joka mahdollisti toimintakyvyn ylläpitämisen eli tuohon tarkoitukseen tuo määrä itselläni oli passeli, tilapäiseen lyhyeen käyttöön.
    Jos taas pitäisi saada itsensä totaalisen rennoksi vaikkapa johonkin tomenpiteeseen, tarvitsisin todennäköisesti 10mgx1, vähintäänkin.
    On kyllä monipuolinen lääke, mutta tosiaan, vain tilapäiskäyttöön.

19. oppofrod Vierailija

itse kärsin ylävatsan/vatsan kivuista johon syön somac40mg lääkettä, lievittää vähän kipua ja närästystä, mutta olen huomannut kun otan diapamia niin kipu loppuu . . onko mahdollista että diapamia voi myös käyttää vatsa kipuihin?

20. Sariah Vierailija

Käsittääkseni kaikki bentsot lievittävät jonkin verran kipua, siis ei niitä kipulääkkeinä voi pitää, mutta jos jostain syystä syö pitkäaikaisesti (siis vuosia) rauhoittavia, niin pitää mm. käydä säännöllisesti hammaslääkärissä, sillä lääkkeet saattavat estää normaalisti ongelmista kertovan hammassäryn ilmaantumisen.

Jos vatsavaivasi liittyvät yhtään jännittyneisyyteen, niin silloin tuo Diapam auttaa erinomaisesti siihen, joten en ihmettele että se helpottaa, mutta en lähtisi missään nimessä varsinaisena kipulääkkeenä käyttämään (riippuvuus ja toleranssi kehittyvät nopeasti).

21. petsku79 Vierailija

Oletpa oikea asiantuntia... x) Tiedoksesi että 10mg diatsepamia vastaa 30mg:aa oxamiinia. Eli älä suosittele kenellekään ensikertalaiselle 30mg Diapamia!!! Onneksi sairaalassa on ne ammattilaiset eivätkö ne annakaan tuollaisia annoksia. Syöpäs lilliputti ensin sitä oxamiiniasi 90mg niin tiedät mitä tarkoittaa diatsepaam 30mg =) Itse olen kyllä ottanut vuorokaudessa useinkin 40mg Diapamia ja aikoinaan Opamoxia n. 100mg. Mutta tiedän että ns. tottumattomalle nuo voi aiheuttaa jopa vakavia ongelmia

22. pami Vierailija

Kyllä se 10mg pitää vähintään olla.Se on turvallista olitpa oiekeestaan minkä painoinen tai eka kertalainen tms.Varmasti helpottaa jännitystä.ja tosiaan tuo Opamox 30mg ei ole sama lääke kuin diapam 10mg.Opamox vesiliukoinen ja pami rasvaliukoinen.Itelläni meni vuosia sitte 100-150mg Opamoxia 2-3 päivässä ni jos pamia nappailisin jotain 10kpl päivässä ni vois olla melko rento olo :)

23. HooTL Vierailija

Pienin Diapam-tabletti on 2 mg ja toisille yksi sellainen riittää mainiosti!

Ei kaikki ole heavy-usereita!

24. One of You T.L.K

Saadut tykkäykset:
    0

http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf
    Itsekin harkinneena. Tosin mulla pienet annostukset kaikenkaikkiaan.

Mutta benzo, kun benzo, koukuttaa ja pahasti, joten en suosittele kenellekään käytettäväksi...

25. Moikka!!

Sairastan paniikkihäiriötä...muuten kaikki on ihan OK, mutta kammoan ostoskeskuksia ja lentämistä. Auttaako Diapam siihen ja miten? Nukuttaako se vai piristää?

Kiitos vastauksistanne :) ?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari