Hae Anna.fi-sivustolta

Diformin

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä Laihdutuslääke?, 13.12.2005.

1. Laihdutuslääke? Vierailija

Tuttavani sai aikuisiän diabetekseen sydänoperaation jälkeen yhtenä lääkkeenä Diforminia. Tutkin lääkkeen ominaisuuksia netistä ja siellä sanotaan mm. että lääke alentaa veren kohonnutta sokeripitoisuutta pääasiassa estämällä maksassa sokerin muodostumista muista ravintoaineista ja parantamalla kudosten sokerinkulutusta.

Lääke sopii etenkin ylipainoisille potilaille siksi, että se auttaa laihduttamisessa.

Haittavaikutuksina mainitaan vatsaoireet, kuten pahoinvointi, vatsakivut ja ripuli. Ikääntyneillä potilailla pitää tarkkailla munuaisten toimintaa.

Onko kukaan saanut lääkettä laihdutustarkoitukseen? Itse en menisi sitä pyytämään, koska se kuitenkin on diabetekseen käytettävä lääke, jonka vaikuttava aine on metformiini.

2. Sari Vierailija

Yksi tuttava terveydenhoitaja kertoi että oli yrittänyt laihduttaa kaikin mahdollisin tavoin mutta ei saanut kiloja lähtemään mutta sitten kun sai jotai diadeteslääkkeita (ei maininnut nimeä) niin 20 kiloa tippui nopeasti.

3. Takakeno Vierailija

Miten voi saada tommosta lääkettä, jos ei oo diabetesta? Outoa.

4. diabeetikko Vierailija

Diformin on yksi kauppanimi metformiinia sisältäville lääkkeille. Se ei ole mikään varsinainen laihdutuspilleri vaan SAATTAA olla apuna painonpudotuksessa - ei siis aiheuta sitä. Varsinkin käytön (minulla lääkkeen nimi oli Metforem) alussa minulla oli etovaa oloa ja ripulia aina kun annosta lisättiin. Huonon olon kesto oli yleensä viikon verran. Tällöin jos malttaa syödä kevyesti niin paino kyllä putoaa ""helpommasti"". Minä kevenin ehkä kilon kaksi - BMI 24.

Uskoisin ystäväsi 20 kilon painonpudotuksen olevan enemmänkin syömisen - diabeetikonhan pitäsi joka tapauksessa saada paino ""normaalilukemiin"" - järkeistämisen tulosta joskin metformiinin sivuoire, huono olo, on voinut olla apuna laihduttamisessa.

En usko lääkärien kirjoittavan moista ""laihdutuslääkkeeksi"" ei-diabeetikolle. Varmasti tehokkaampia ovat varsinaiset laihdutuslääkkeet Reductil ja Xenical.

5. Arja Vierailija

Käytän nykyään 3+3 taplettia.olen kyllä laihtunut 15kg.mutta en tiedä mistä johtuu.jäin toteemisen jälkeen työttömyysputkeen ja oli aikaa keskittyä mitä suuhunsa ajaa.kokoajan sitä tarkkailua saa pitää,kun on taipuvainen lihomiseen.sokeri kyllä seilaa edestaas.Paremminkin olen ummetuksesta kärsivä,kuin ripulilla.Aina ollut huonotoiminen siltä osastolta.

6. Margaretha Vierailija

tällähetkellä eräs toinen lääke joka todella laihduttaa ja sitä käytetään Diabeteksen hoitoon ,toimii ja tehoaa erilailla kuinmetformiini. Tässä uudessa lääkkeessä on sivuvaikutuksena se, että aluksi varsinkin on jopa pahoinvointia ,"yökötystä" ja ruokahalu katoaa. Se ei ole viel äedes Diabetekseen erityiskorvattava, mutta aika näyttää löytyiskö siitä myös ihan laihdutuslääke.Kunnollista ja todella toimivaa lääkeainetta kun ei vielä ole onnistuutu lihavuuteen löytämään.

Itse en kylläkään lähtisi vielä kokeilemaan tuota uudempaakaan , kun ei ole ihan pakko.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Enpä ole huomannut mainitsemanne lääkkeen laiduttavia vaikutuksia vaikka se on ollut käytössä jonkin aikaa.

8. Katariina K Vierailija

Aineenvaihduntasairauksiin liittyy oleellisesti lievä painonkohoaminen. Tämä siis ihan yleisenä kommenttina ja koskee myös muita tuon alueen häiriöitä eli esim. laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa joita ei siis lääkitä varsinaisesti. Painonhallinta on kaiken a ja o myös paino-ongelmissa ilman sairauksia ja tietenkin jos joitain sairauksia on.

9. Katariina K Vierailija

Ihmettelen kuinka joku voi saada lääkkeitä vaikkei ole sairautta eli tosi arveluttavaa. Lääkkeet veivät ole painonpudotukseen tarkoitettuja.

• Tykkään Tykkään x 1
  10. Kotikissa Vierailija

Olen käyttänyt Diformin retard 1 g 2xpv jo usean vuoden ajan. Lisäksi oli Propaphane pitkäinsuliini. Painoin pahimmillani 84 kg (pituus 168). Aina oli nälätyksen tunne ja vähensin insuliinia loppujen lopuksi 8 yksikköön. Laihduin kuin huomaamatta 77 kg, mikä oli vieläkin liikaa. Sokerit pysyivät silti ok. Kolestrolit ja verenpaine olivat myös deabetes2 ajatellen liian korkeat.

Hermostuin tuohon insuliiniin ja lääkärin kanssa sovittiin, että jatkan Diforminia kuten ennen ja kokeillaan tuota uutta suolistohormonilääkettä Victoza 0,6 yks pistoksina. Victoza ei ole korvattava, joten kustannus on n. 3 €/pv. Kallista, koska 3 € sai jo 3 kk Propaphane-insuliinit.

Victozan myötä painoni tippui todella nopeasti 69 kg, joten olen nyt normaalipainoinen. Lisäksi kolestrolit ja verenpaine palasivat normaaliksi. Olisikohan painon putoamisen vuoksi - en ole varma.

Tällä lääkityksellä kuitenkin aamusokerit ovat alle 7 ja painoni on 69 kg pituus 168 cm. Syön aina kun on nälkä, mutta nyt ei nälätä koko ajan. Normaalit ruoka-ajat ja määrät riittävät.

Minulla tuntuu ainakin tämä lääkekokoonpano toimivan. Hirvittää vain tuo Victozan hinta, koska olen nyt työtön ja suhteessa tuloihini rahaa menee lääkkeisiin paljon. Mielestäni rikkaat diabetespotilaat ovat paremmassa asemassa tässäkin.

11. margaretha Vierailija

[
    Victozan myötä painoni tippui todella nopeasti 69 kg, joten olen nyt normaalipainoinen. Lisäksi kolestrolit ja verenpaine palasivat normaaliksi. Olisikohan painon putoamisen vuoksi - en ole varma.

Tällä lääkityksellä kuitenkin aamusokerit ovat alle 7 ja painoni on 69 kg pituus 168 cm. Syön aina kun on nälkä, mutta nyt ei nälätä koko ajan. Normaalit ruoka-ajat ja määrät riittävät.

Minulla tuntuu ainakin tämä lääkekokoonpano toimivan. Hirvittää vain tuo Victozan hinta, koska olen nyt työtön ja suhteessa tuloihini rahaa menee lääkkeisiin paljon. Mielestäni rikkaat diabetespotilaat ovat paremmassa asemassa tässäkin.[/QUOTE]

Siis se tämänhetken "laihduttavin" lääke. Voihan olla että jatkossa sitä myös laihdutuslääkkeenä yritetään saada myyntiin " ei diabeetikoille".

Toivotaan että kela pian sen ottaa korvattavaksi.Oletko muuten kysynyt sossusta maksusitoumusta, joskus voivat maksaa kun kerran on tarpeen ja kallie.

Insuliinihan "lihottaa" mielumminkin, sehän laittaa kaiken ylimääräsen ( jos sitä on tarjolla) varastoon.

Tsemppiä sulle ja älä ota kiloja takasin!

12. täti x Vierailija

Miehelläni on diabetes johon hän syö diforminia. Vaikka täällä monikin hehkuttaa lääkkeen laihduttavista vaikutuksista. meillä ei se ainakaan ole pitänyt paikkaansa. Sokeritasapaino kyllä pysyy alhaalla, mutta painoa on tullut lääkityksen alkamisesta, ei 1-2 kiloa vaan puhutaan yli kymmenestä kilosta. Mieheni kaverin kävi samoilla lääkkeillä juuri samoin.

Älkää hyvät ihmiset leikitelkö diabetes-lääkkeillä, jos teillä ei ole diagnosoitua sairautta. Ettekö ole koskaan kuulleet laihduttamisessa liikunnan ja ruuan yhteydestä. Pitää kuluttaa enemmän kuin syö, ei siihen poppakonsteja ole. Osa teistäkin, jotka hehkutatte diforminin laihdutustehoa, oletteko huomioineet, että lääkityksen alussa, olette muuttaneet ruokailutottumuksianne terveelliseempään suuntaan huomaamattanne?

Muitakin laihdutuslääkkeitä on olemassa, lääkärin määräämiä ja sitten tätä Allia.

Kokemuksesta tiedän, että lihavuus johtuu siitä mitä syö ja miten liikkuu. Ei siihen poppakonsteja ole. -24 kg, on aika uskomaton tulos pelkällä liikunnan ja ruokavalion korjaamisella.

13. helen Vierailija

Diformin (ja toisella kauppanimellä samaa lääkeaine metformiiniä sisältävä lääke)voi olla hengenvarallinen.
    Äitini kuoli ko lääkkeet vaaralliseen haittavaikutukseen.

Diformin retard -hoidon yhteydessä voi hyvin harvinaisena haittavaikutuksena esiintyä vakava tila nimeltään maitohappoasidoosi. Tila johtuu maitohapon liiallisesta kertymisestä vereen. Maitohappoasidoosin riskiä suurentaa erityisesti munuaisten vajaatoiminta. Maitohappoasidoosiin viittaavia oireita saattavat olla pahoinvointi, oksentelu, vatsakivut, voimakas väsymys ja hengitysvaikeudet. Jos edellä mainittuja oireita esiintyy Diformin retard -hoidon aikana, ota välittömästi yhteys sairaalaan tai terveyskeskukseen.

Maitohappoasidoosin riski kasvaa myös pitkäaikaisella laihdutuskuurilla, johon kuuluu vähäenerginen ruokavalio.
    Äitini sai ko. lääkettä usean vuoden ajan. (Olen pystynyt häneltä löytyneistä papereista jäljittämään kuusi vuotta, mutta uskon että hän sai ko. lääkettä jo aiemminkin). Hän valitti ko. oireista. Kukaan lääkäri ei huomannut yhdistää äidin vaivoja ko. lääkeaineeseen. Äiti joutui melko usein kaatuilun takia ensiapuun. Oireisiin liittyi myös oksentelua ja äiti toi esiin (lääkärien lausuntojen mukaan), että häntä huimasi usein. Sitten äiti kuoli kotona (ilmeisesti huimauskohtaukseen) ja oikeuslääkärin tutkimuksessa löytyi 30-kertainen annos kertynyttä metformiinia. Äiti oli juuri pari päivää aiemmin viety ensiapuun kaatumisen ja oksentelun takia, mutta lähetetty samana päivänä kotiin.
    En ymmärä, että lääkettä suositaan laihduttamiseen, koska tuo riski maitohappoasidoosiin on vielä ilmeisempi vähäenergisellä ruokavaliolla. Olen myös ymmärtänyt että lääke vie ruokahalua.
    Nyt olen kuullut myös kahdesta muusta samanlaisesta tapauksesta: toinen heistä kuoli ja toinen ehdittiin juuri ja juuri pelastamaan lääkärin valppauden takia. Kuulin myös, että ko. haitta ei tule lääkäreiden mieleen, koska oireet ovat tuollaisia huonovoitisuusoireita. Myöskään tarkkailu maitohappoasidoosin toteamiseksi unohtuu.

14. helen Vierailija

Se toinen kauppanimi jäi tuosta pois: Metforem

15. VHH toimii Vierailija

Victoza lääke on hyvin vaarallinen. Se aiheuttaa sydänkohtauksia. Näitä uusia lääkkeitä ei ole tarpeeksi testattu, vaan suuri yleisö toimii koekaniineina ja on oikeastaan surullista, että julkisuuden rakastama henkilö (Vesa-Matti Loiri) mainostaa moista moskaa.

16. mmm Vierailija

"Lääketeollisuus on jo oivaltanut, että suoliston kautta voidaan vaikuttaa lihavuuteen. Uudesta diabeteslääkkeestä (Victoza) ollaan kehittelemässä uutta laihdutuslääkettä. Sivuvaikutuksista ollaan tietysti hiljaa. Victoza aiheuttaa haimatulehduksia, munuaisten vajaatoimintaa ja lisää kilpirauhassyöpäriskiä, väittää Kuluttajansuojajärjestö Public Citizen ja vaatii poistamaan lääkkeen markkinoilta."
    Kukkiva suolisto ja muuta kaunista | Varpu Tavi | Blogit | Iltalehti.fi

17. vierailija Vierailija

Hei,minulle annettiin tätä lääkettä että saisin minun korkeat sokeri arvot alas. Ja 4viikkoa olen syönyt ja sokeri arvot kohta normaalit ja painoa ,-7kg .
    Vähäsen paha olo ja ei karkki himoa ollenkaan☺

18. Kati Vierailija

Diformin retard 1g 2 tabl päivässä oli annostukseni.
    Ja käytin lääkettä 2006 vuodesta lähtien, valitin lääkärille koko ajan että minulla on ihan kamala olo, siis vatsa turposi ja olo oli ihan kuin järjettömällä, kaasua milloin vatsa täynnä, milloin yökötti, tukkaa lähti valtavasti. Suolat tippui ja jouduin yllättäen teholle kun kaaduin kotona, mies oli älynnyt heti soittaa ambulanssin kun pyörryin vessaan, oli kuulunut kolaus.
    No ensimmäisellä kerralla suolat korjattiin ja varoiteltiin viinasta ja he ei uskoneet että en käytä koko viinaa, olin niin huonossa kunnossa etten jaksanut edes puolustautua, olin 3 pv teholla ja 5 pv osastolla. Sokeri oli ollut koholla ja suola 106, joka on todella jo hengen päälle menevä. Sanoin etten käytä viinaa yhtään, enkä kaljaa enkä mitään. Päinvastoin olen kuntoilija ja ajan kuntopyörällä talvella melkein päivittäin n. vajaan tunnin ja loput nostelen puntteja, siitä ei ollut hyötyä yhtään, viina epäiltynä läksin kotiin kun alkoholistilta tippuu kuulemma suolat.

Toinen kerta lääkitys jatkui ja jatkui ja minä valitin kun kokeet otettiin 2 krt vuodessa kuten 2 diassa pitikin. No nyt sitten taas viime vuonna joulukuun alussa olin kaatunut kotona aamulla kun menin kahvinkeittoon, taas ambulanssi ja teholle ja nyt oli lähellä kuolema, maitohappoasidoosi oli niin pitkällä että kaulasuonista olivat menneet sisään ja laittaneet jotain, sain sen kuvan että dialyysiakin oli tehty, olin teholla jonkin aikaa, en muista mutta sairaalassa kuukauden melkein pääsin kotiin aatonaattona ja taas luultiin että olen juoppo, suolat melkein kaput ja veri oli ollut niin hapannutta että eivät olleet ennen nähneet, siksi sitä oli puhdistettu. Kun tulin järkiini sain sellaisen ryöpyn viinasta että ei usko kukaan, koko ajan tiukattiin miksi juon niin paljon, onko kotona viinaa ja paljonko käytän viikossa?
    Kun pääsin kotiin, olin kotona 2 tuntia niin ovikello soi ja sisään tuli sosiaalihoitaja jonka sairaala oli lähettänyt katsomaan, olenko jo vissiin humalassa.
    Minä ja mieheni oltiin ihan ällikällä lyötyjä, samoin taisi olla sos.tätikin.
    Meillä on ihan ok huusholli ja on oltu naimisissa 47 vuotta ja sitäkään eivät uskoneet sairaalassa kun jostain kumman syystä vanhin poikani oli laitettu lähiomaiseksi,???
    Tämäkin yllätti minut täydellisesti, minulle sanottiin että olin kuolla käsiin ja ihmeteltiin mikä minut pelasti, sanoin että hyvä kunto, sillä olen todella kunnosta pitänyt huolta, ja en ole niin hullu että sitä viinalla alkaisin pilata, en polta enkä juo, mutta nuori naislääkäri sanoi lähtiessäni,että älä nyt juo kun menet kotiin ja onko siellä viinaa?????
    Siihen sitten loppui diforminit kun kertakaikkiaan kuolema oli sängyn vieressä ja sain insuliinin joka on ainoa lääke, lisänä on verenpainelääke joka oli ennestäänkin.
    Voitte uskoa että olen loukkaantunut tästä kohtelusta ja asiakirjoja ei muutettu kun kerta tämä näppärä nuori ylemmyydentuntoinen lääkäri oli sitä mieltä että juoppo saa metformiinista tämä myrkytyksen.
    Nyt olen kuin toinen ihminen, aamut on ihania kun ei ole pahoinvointia yön jälkeen eikä okseta pitkin päivää, eikä ole ummetusta, eikä huimaa, ei koske mahaan ja järki pelaa.
    Minula varoitettiin sen sata kertaa, viinasta, viinasta ja viinasta. Miten hävitöntä tämä olikaan, teen ilmoituksen kun ennätän, nimittäin olin jalkaoperaatiossa ja nyt en ole joutanut vielä valittamaan, polvi oli niin kipeä monta vuotta että siinä meni melkein päivät nilkuttaessa, mutta kuntopyörää se kesti. Nyt on uusi jalka ja uudet lääkeet sokeriin. Kehoitan että älkää ottako mitään mitä ette tarvii, diforminilla ei laihdu yhtään jos ei lihokkaan,
    sos hoitaja lähti niine hyvineen eikä kuulemma tarvii meillä käydä, meillä joilla on siisti huusholli ja kunnon huonekalut ja laitteet. Jotta terveisiä vaan Kuopion sairaalaan. Suolat pysyy ja järki pelaa ei koske, mutta se koskee kun teette juopon raittiista ihmisestä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri