Digikamera-asiantuntijoita paikalla? Mitä tarkoittaa IS ja KIT kameran nimessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Kattelen minkä kameran laitan joulupukille toivelistaan...mutta kun en ihan hirmuisesti ymmärrä kameroista, niin olen vähän ulalla.

Tällaista Canonin kameraa olen vähän kattellut:
CANON EOS 550D + 18-55 IS KIT

Niin mitä häh? Mikä kit ja mikä is?

Toisaalla myydään kameraa ilman mitään kittejä ja issejä...siis onko se joku lisäominaisuus vai mitä häh? :)

Mitä ihmettä teet järkkärillä jos tiedot on tuota luokkaa?

Etkö huomaa, mä opettelen. Siksi mä kysyn kun en tiedä ja haluan oppia :)

Mulla on erään valokuvaajaystäväni kanssa diili. Mä autan häntä "oman alani" tiimoilta ja hän opettaa mut kuvaamaan. Mutta kun se kamera puuttuu...

Sain mä jo ohjeita ja neuvoja minkämoisen kameran tarvitsen (Canon tai Nikon, 2 erilaista putkea kiinteällä polttovälillä, rungossa pitää olla riittävän valovoimainen kenno jne. jne.) mutta kun ne on mulle ihan siansaksaa. Kun nyt senvertaa pääsis alkuun, että saan sen kameran...loput hoituu kyllä :)

Joulupukille kannattaisi kirjoittaa että tuo rungon ja jonkun kelvollisen linssin sillä nuo 18-55 kittilinssit ovat aika kuraa. Kyllähän niillä lasten legorakennelmia ja kuraisia sappaita kuvaa mutta suht kelvollisesta kamerasta menee tehot harakoille noilla paskalinsseillä.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25057077:
Joulupukille kannattaisi kirjoittaa että tuo rungon ja jonkun kelvollisen linssin sillä nuo 18-55 kittilinssit ovat aika kuraa. Kyllähän niillä lasten legorakennelmia ja kuraisia sappaita kuvaa mutta suht kelvollisesta kamerasta menee tehot harakoille noilla paskalinsseillä.
Tyypillinen kamerahifistin kommentti, kaikki paitsi kallis on kuraa ja käyttökelvotonta.

Ap sanoi ettei ymmärrä kameroista. Taitaisi mennä kalliit linssitkin harakoille jos ei ole koko vehkeestä tai sen käytöstä mitään käsitystä vaan kuvaillaan vaan automaattiasetuksilla pokkarityyliin.

Tyypillinen kamerahifistin kommentti, kaikki paitsi kallis on kuraa ja käyttökelvotonta.

Ap sanoi ettei ymmärrä kameroista. Taitaisi mennä kalliit linssitkin harakoille jos ei ole koko vehkeestä tai sen käytöstä mitään käsitystä vaan kuvaillaan vaan automaattiasetuksilla pokkarityyliin.
En ole kamerahifisti. Oma kamerani on Nikon D3100 18-105 kittiputkella. On se hieman parempi kuin tuo 18-55 mutta kyllä sitä ihan tällainen tavan harrastelijakin kaipaisi valovoimaisempaa linssiä.

Mutta se on totta että jos kuvaa kaiken automaattiasetuksilla niin silloin kannattaisi ostaa mielummin joku halpa pokkari.

No kyllä sillä kittilinssillä ihan naamakuviakin ottaa mutta erillissalama on oikeastaan aivan pakollinen jos haluaa saada parempaa jälkeä kuin pokkarilla. Suoraan naamaan ammuttu kova salama ei ole järin kaunista katseltavaa kuvissa.

Nikon muuten tarjoaa kameran ostajalle ilmaisen seminaarityyppisen peruskurssin jonka ehdottomasti suosittelen käyttämään jos vaan Nikoniin päätyy.

No älkääs nyt lannistako pientä ihmistä.

Kuten jo kerroin, saan kyllä perehdytyksen. Mulla on jo pokkari, joten en tee toisella samanmoisella mitään. Nyt haluan järkkärin ja opetella siis sen kanssa kuvaamaan.

Ilmeisesti tuolla kameran mukana tulevalla putkella ei tosiaan tee juuri muuta kun kuvailee hyvässä valaistuksessa kotiooissa, mutta sillä toisella putkella (en kyllä muista että mimmoset numerot siinä oli) sitten kuvais vähän paremmin.

Tarkoituksena on kuvata liikekuvia koirista ja lapsista ja tähän ei tuo mun pokkarini pysty. Sumeeksi menee, vaikka päällään seisoo, kun kuvaa. Paitsi jos on supervalo...muttei sitä ole meillä täällä kotona.

Joten jos on kokemusta, niin mieluusti otan vastaan vinkkejä siitä, miten kuvaan koiraa agilityradalla sisätiloissa, eli kirkasta aurinkoa ei ole luvassa ja apuna siinä että valot riittää. Minkämoisen putken mä siis tartten?

Hetkinen...oisko se toinen putki, minkä tartten, ollu 75-300?!

Viimeksi muokattu:
Minä kannustan sinua ap opettelemaan kyllä kuvaamista, minulla on ollut oma järjestelmäkamera nyt keväästä asti ja olen oppinut paljon. Etenkin tietämään sen, etten osaa paljon mitään vielä. Meillä on paljon erilaisia objektiiveja ja salamalaitteita yms. ja olen saanut vinkkejä ja opastusta, mutta joku peruskurssi olisi kyllä paikallaan. Nyt kun luonnonvaloa ei ole paljonkaan saatavilla, blogikuvien aikaansaaminen on välillä tuskaa. Canonista en osaa sanoa mitään, olen "Nikonin naisia" :p

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25057077:

bale-reps.gif

Minä kannustan sinua ap opettelemaan kyllä kuvaamista, minulla on ollut oma järjestelmäkamera nyt keväästä asti ja olen oppinut paljon. Etenkin tietämään sen, etten osaa paljon mitään vielä. Meillä on paljon erilaisia objektiiveja ja salamalaitteita yms. ja olen saanut vinkkejä ja opastusta, mutta joku peruskurssi olisi kyllä paikallaan. Nyt kun luonnonvaloa ei ole paljonkaan saatavilla, blogikuvien aikaansaaminen on välillä tuskaa. Canonista en osaa sanoa mitään, olen "Nikonin naisia" :p

No hyvä, että edes joku kannustaa :D

Sepä se, kun valoa ei ole. Nyt näkee sitten, että miten paska tuo munkin kamerani on. Ihan varmasti vikaa on myös kuvaajassa, mutta sillä uudella kameralla mä sitten opettelen iahn kunnolla :)

Itse pärjäilin aika pitkään perus Nikkorin kittilinssillä, mutta joku aika sitten ostin siihen 35mm f/1.8n ja onhan se valovoima ja piirto kuin eri maailmasta. Hyvin sillä mukana tulevalla torvellakin alkuun pääsee ja oppii tunnistamaan mitä itse haluaa kuvata ja millaisia ominaisuuksia tarvitsee.

Minkämoisen putken mä siis tartten?
Jos ei tarvitse katsoa hintalappua niin silloin pitää katsoa putken f-arvoa eli valovoimaa. Mitä pienempi luku, sitä parempi (ja kalliimpi).
Kuraputkia saa parilla satasella ja laatulinssejä parilla tonnilla.

Linssin polttoväli ei kerro mitään linssin laadusta vaan siitä miten "pitkälle" voit kuvata. Lyhyet polttovälit eli laajakulmalinssit soveltuvat muotokuviin kun taas luontokuvaaja tarvitsee pitkää polttoväliä, teleputkea.
Kuvaustarpeesi siis määrittelee polttovälin ja lompakko valovoiman.

Oli miten oli niin leiki ja kokeile kameralla kaikkea mahdollista. Kun olet saanut pienen perehdytyksen että termit ja käsitteet tulevat tutuiksi niin leikkiminen on helpompaa edes tietää mitä yrittää tehdä. Säätämällä kameraa ei saa rikki.

[QUOTE="vieras";25057588]Itse pärjäilin aika pitkään perus Nikkorin kittilinssillä, mutta joku aika sitten ostin siihen 35mm f/1.8n ja onhan se valovoima ja piirto kuin eri maailmasta. Hyvin sillä mukana tulevalla torvellakin alkuun pääsee ja oppii tunnistamaan mitä itse haluaa kuvata ja millaisia ominaisuuksia tarvitsee.[/QUOTE]
Eikö tuo kiinteäpolttovälinen 1.8 ole vielä ihan suht halpakin noinkin valovoimaiseksi linssiksi?
Ainoa ongelmahan tuossa on että zoomi puuttuu mutta kotioloissa zoomina toimii jalat ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25057671:
Eikö tuo kiinteäpolttovälinen 1.8 ole vielä ihan suht halpakin noinkin valovoimaiseksi linssiksi?
Ainoa ongelmahan tuossa on että zoomi puuttuu mutta kotioloissa zoomina toimii jalat ihan hyvin.
Tämän minäkin olen oppinut, ota askel tai kaksi eteen tai taakse :D

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25057686:
Voinet ystävällisesti korjata virheeni jos tekstissäni sellainen oli.

No, liittyen näihin putkien hintoihin. Turhaan pelotellaan mielettömillä hinnoilla, kun aivan kelvollisia linssejä saa kohtuuhinnoin. Esim. tuo yllämainittu Nikkorin prime maksoi 200€ enkä sitä kuraputkeksi nimittäisi, sinulle se ehkä toisaalta on sellainen.

[QUOTE="vieras";25057714]No, liittyen näihin putkien hintoihin. Turhaan pelotellaan mielettömillä hinnoilla, kun aivan kelvollisia linssejä saa kohtuuhinnoin. Esim. tuo yllämainittu Nikkorin prime maksoi 200€ enkä sitä kuraputkeksi nimittäisi, sinulle se ehkä toisaalta on sellainen.[/QUOTE]
Tarkoittanet sitä f1.8 kiinteäpolttovälistä linssiä vai? Juu, maksaa itseasiassa alle 200€ ja on hyvä linssi. Kiinteän polttovälin vuoksi on vaan aika rajoittunut mutta kotiin erinomainen valinta.

Laatu on jokaisen subjektiivinen kokemus mutta selkeä tosiseikka on että kahdensadan ja kahden tonnin linsseillä on valtava laatuero. Ja jos lähdetään ammatikseen kuvaamaan niin se kaksi tonnia on sekin jo aika edullinen.
Toiselle se parin sadan laatu riittää oikein mainiosti. Oma harrastukseni on sen verran vähäistä että tyydyn halvempiin mutta tietysti tunnistan laadun ja toki mielelläni hankkisin viimeisen päälle hifistelyvehkeet jos perse kestäisi ja se olisi edes jossain päärin perusteltu tarve.

Yhteistyössä