Digikameralla kuvaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rallaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rallaa

Vieras
Minulla ei ole digikameraa, mutta harkitsen sen ostamista. Se vain mietityttää, että onko vaikea oppia kuvaamaan sillä? Pitääkö monia nappuloita säätää ennen kuvan ottamista, ja tuleeko sen käyttö kalliiksi? Minkälainen kamera olisi mahdollisimman helppokäyttöinen ja hyvä?

Halpakäyttöinen se on, kun on tietokone. Kannattaa ostaa kamera jossa viive on mahdollisimman lyhyt, eikä niinkuin meitin kamerassa kun painaa nappia niin kuva tulee 10sek. päästä :headwall:

Mulla on ihan perusdigikamera ja kuvaaminen on sillä ihan yhtä helppoa kuin tavallisellakin peruskameralla eli virta päälle ja paina nappia :D En ole mikään valokuvauksen harrastaja ja kuvani ovat aina olleet vaan sellaisia räpsäytyksiä.

Yhtä helppoa kuin tavallisella kameralla kuvaaminenkin. Käyttö halpaa, teetät vain onnistuneet otokset ja voi kuvata niin paljon kuin sielu sietää. Käypä liikkeessä testaamassa ja pyydä myyjältä opastusta. :)

Mitähän tähän sanois. Halvoissa kameroissa ei ole mitään säätömahdollisuuksia. Halvat ovat ok, mutta niillä et todennäköisesti saa hyviä kuvia läheltä, sisällä tai liikkeessä. Minä investoisin yli 300e jotta saisin vähän paremman optiikan.

Yleensä riittää, että painaa ensin virtanappulasta kameran päälle ja sitten painaa laukaisinta =)
Zoomaus on ihan hyvä ominaisuus. Viive kannattaa olla mahdollisimman lyhyt, että ehtii ottamaan kuvan silloin kun sen haluaa eikä sitten, kun itse tilanne on jo mennyt ohi. Pariin merkkiä olen käyttänyt ja eri merkkien logiikka toimii hieman eri lailla. Jostain kameroista löytyy helposti erialaisia valmis säätöjä erilaisia tilanteita varten, kuten vaikka dokumenttien kuvaamista varten (haalistuvista takuukuiteista saa hyvin talletattavan version kuvaamalla), ilotulitusta tai vaikka veden alla kuvaamista varten. Kannattaa selvittää myös akkujen tai pattereiden käyttö. Meillä toisessa kamerassa on kaksi akkua, jotka ladataan erillisessä laturissa, vanhemman kameran saa piuhan päähän. Kuvia saattaa kadota, jos virta loppuu kesken kuvien siirron, ainakin kameravalmistajat varoittelevat siitä.