Hae Anna.fi-sivustolta

Diktaattorivaltio Belarus ja lisäksi Unkari ja Puola ja sananvapaus

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä amanda, 13.08.2020.

1. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Belarus on Euroopan viimeinen diktaattosivaltio.
    Toki Unkari, puola ja naapurimaat ovat ajautuneet saamaan suuntaan tavallaan, mutta eivät ole yhtä pitkällä ajatuksineen. Unkarissa ja Puolassa ei ole enää vapaata mediaa, hallitsijat päättää mitä uutisia saa julkaista ja jos kansa ei tottele, "syyllisiä" rangaistaan". Hallitsijat päättää kaikesta, kansalla ei ole sanomista vastaan.

Beklaruksen diktaattori on pitänyt valtaa jo monien vuosikymmenien ajan.
    Poliisi ja armeija tottelee diktaattorin määräyksiä.
    Nyt viime vaaleissa, rösträknare oli he jotka diktaattori valitsi.
    Pahasti epäillään vaalifuskia.
    Diktaattorin vastustaja on suosittu nainen Belakuksessa ja nyt nun sanotaan että diktaattori voitti vaalit ylivoimaisesti, on kansa alkanut protestoida ja poliisivalta on käynyt heidän kimppuun, vanginnut tuhansittain ihmisiä, pahoinpidellyt ihmisiä ja niin edelleen.
    Ja kaikki tapahtuu diktaattorin pyynnöstä.
    EU aikoo laittaa pakollyeita Belarusta kohtaan, mitä sitten lieneekin.

Belaruksen nuorempi generation ei pelkää, he haluaa maahan muutosta ja sen takia protestoivat vaikka tietävät että voi olla kuolema edessä, tai vankila ja jopa kidutus.
    Nuoret haluaa olla vapaita, vanhemmista monet ei uskalla vastustaa diktaattoria.

Ruotsissa esim. Ruotsindemokraatit jos vallan saisivat, tekisivät samoin kuin Unkari ja puola ja päättäisivät mitä uutisia saa julkaista, he on itse sen sanonut ja sverigedemokraatit ihailee Unkaria ja Orbania etenkin.
    Kysymyksessä ei ole vain maahanmuuttoasia, kysymyksessä on enemmänkin sananvapauden kiristäminen, eivät halua ruotsalaistten puhuvan ja kirjoittavan vapaasti.
    On jotenkin naurettavaa kun nuoret sd:n kannattajat, etenkin nuoret pojat ja nuoret miehet ylistää Unkaria ja Puolaa, he eivät näytä ymmärtävän että myös heiltä menisi sananvapaus jos SD olisi vallassa. Sananvapauden kiristys ei myöskään tarkoittaisi vain sitä että ei saisi kritidoida sdtä, paljon kapenisi myös sd kannattajien sananvapaus, tai kuvitteleeko nuo nuoret miehet että he saisi edelleenkin jauhaa rumaa jarjongiaan netissä maahanmuuttajista ja myös meistä suvaitsevaisimmista. He ajattelee että sananvapauden rajoitus ei koskisi heitä millään tavaööa, mutta ei sd ole niin tyhmä että laittaisivat asiat niin että kansa kansaa vastaan, sellainenhan aiheuttaisi pahaa Ruotsille

Myös Suomen foorumeilla on usein kovaa jupinaa sananvapaudesta ja syyttävät Suomen hallitusta sananvapauden rajoittamisesta silloin kun rasismi ja tai muut älytön ilmaisu on aiheuttanut esim. kirjoitusten poiston.

Avaukseni käsittelee Belarusta ja sananvapautta, ei siis lähi-itää.
    Jos joku haluaa tehdä aloituksen lähi-idän diktaattoreista, on asiallista tehdä oma avaus silloin missä votte keskusrtella lähi-idästä.
    -

2. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Venäjällä eräs nainen puolusti Belarusta ja sanoi että vieraat valtiot haluaa saada aikaan sekasortoa Belaruksessa.
    Kysymyshän on siitä että Euroopan valtiot haluaisi että Belaruksesta tulisi demokraattinen valtio ja pois poliisiväkivalta ja pois diktaattori, ei se ole kaaoksen luomista.
    -

3. vierailija Vierailija

Eihän länsivaltioissakaan ole enää sananvapautta. Jos sanot yleisen liberaalimielipiteen "vastaista" omalla nimelläsi, niin urasi tuhotaan, kotiosoitteesi jaetaan netissä ja lapsistasi ja koirastasi tehdään ilmoituksia viranomaisille,

4. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Mitä luulette että sananvapaus tarkoittaa esim. Suomessa?
    Mitä sananvapaus tarkoittaa Ruotsissa?

Miten niin länsimaissa ei ole sananavapautta?
    Tarkoitatko sananvapaudella sitä että olisi saatava sylkeä suutaan mitä tahansa ja saada haukkua muita ihmisiä niin rumasti kuin haluaa? Onko se sinulle sananavapautta olevinaan?

Mitä sanoo Suomen laki sananvapaudesta?

Oletko koskaan ajatellut millainen kaaos maailmassa olisi jos kaikki saisi sylkeä ilkeyksiä ja pahuuksia suustaan täysin vapaasti, rajattomasti? Maailmassahan silloin vaikuttaisi täysi anaarkia ja kaaos, riidat ja ihan mitä tahansa, helposti syttyisi sotiakin kaikkien maitten välille, rähinää ja meteliä.

Jos joku saa vastustusta rumille haukkuville puheilleen, sehän on silloin oma vika kun ei ole osannut puhua tai kirjoittaa sivistyneesti.
    Ja toden totta, kaikki ei siihen pysty, etenkin maahanamuuttaja vastaiset ja rasistit ei osaa puhua sivistyneesti vielä ja he huutaa sananvapautta itselleen kun heitä moititaan heidän suonoista sanan valinnoista.
    -
    -

5. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Esim. Belatus, siellä diktaattori laatii lait ja määräykset ja kovat sellaiset ja rankaisee kansaa jos he uskaltaa sanoa jotain kritisoivaan diktaattorin menetelmistä.
    Unkarissa lehdistö ei enää ole vapaa, Orban päättää mitä lehdissä saa kirjoittaa.
    Onko tuollainen olevinaan sananvapautta sinunkin mielipiteesi mukaan?
    -

6. vierailija Vierailija

EU on diktaattoriliitto joka yrittää häivyttää kansallisvaltiot ja viedä niiden itsemääräämisoikeuden.

7. vierailija Vierailija

Saanko minä kirjoittaa täällä suomessa mielipiteeni lehteen ja se myös julkaistaan??
    En saa, jo pelkästään kommenttiosuuksia sensuroidaan jos ei nuoleskele monikulttuurisuutta ja vihervasemmisto hallitusta.

Täällä vihervasemmisto hallitus säätää lakeja ja ne rankaisee ihmisä jotka ovat hallituksen kanssa erimieltä.
    En tiedä onko suomessa lehdistö vapaa mutta ainakin se on politisoitunut, eli vapaudella ei ole mitää merkitystä kun artikkelit ovat lähinnä aivopesua lehdistön agendaa tukemaan.

8. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Millainen on kansallisvaltio?
    Mitkä maat Euroopassa on kansallisvaltioita?
    Päättääkö diktaattori kansallisvaltioissa, tai onko päätösvalata kansalla?
    Onko kansallisvaltiossa hallituksen johtaja joka päättää mitä media saa kirjoittaa ja sanoa? Kuten esim. Unkarissa?
    Kuka on EUn diktaattori? :)
    -

9. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Jokaisessa länsimaassa on lakeja jotka rajoittaa sananvapautta.
    Onko sitä noin vaikeaa ymmärtää miksi valtiot ei halua esim. että homoja vihataan sanallisesti ja fyysisesti?
    Sitäkin taitaa olla vaikea ymmärtää että kaikki ihmiset on samanarvoisia kaikkialla maailmassa, lait yrittää saada ihmisistä inhimillisiä ja ja ihmisystävällisiä.
    Siksi ei katsota hyväksi että jotkut sanallisesti herjaa ja haukkuu esim. homoja, muslimeja ja mustia ja tummia ihmisiä ja romaneja ja niin edelleen.
    Ihmisvihaajat pidetään kurissa, muutenhan maailmaan tulisi täysi kaaos ja anarkia
    -

10. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    On opeteltava puhumaan ja kirjoittamaan niin että sananvapaus on jäljellä lakien mukaisesti.
    Se että esim. mode tällä palstalla rajoittaa esim. minun kirjoituksia joskus, se on diktaattorimaista touhua, mutta hyväksyn sen sillä ymmärrän mistä kenkä puristaa hänellä.
    Lehtiin ei monikaan tavallinen ihminen voi mennä kirjoittelemaan, se on lehden omistaja joka päättää kuka saa kirjoittaa. Kirjoitusten täytyy olla sellaisia että lehti hyväksyy ne, lehtien omistajilla on moraali ja ymmärrys että kaikkea suusta syljettyä ei voi julkaista lehdistössä.
    Tavallinen maantien tallaja ei ole journalisti joka työskentelee lehdessä ja saa alkan työstään.
    -

11. vierailija Vierailija

Tämä Harry Potterin kirjalija sanoi mielipiteensä transuista ja sai vihat päällensä. Joku transkativisti jopa väitti että hän yllytti väkivaltaan. Siis sillä, että sanoi että naiseuteen kuuluu kokemus kuukautisista.

12. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Puhumalla pahaa transviteista ja homoista, on moraalisesti väärin länsimaissa.
    Enemmistö länsimaalaisista hyväksyy transvitit ja homot ja laki on myös transvitien ja homojen puolella.
    Yhteiskunta lakineen antaa saman arvon transviteille ja homoille kuin heteroillekkin ja sen takia yleensä he jotka ilmaisee julkisesti ilkeitä ja trans-homo-vastaisia mielipiteitään, saavat vasrtustusta.
    Sehän jo itsestään on iljettävän inhottava asia esim. tuo trans-homo-fobia sinänsä..
    -
    Valitettavasti kaikki ei ole vielä siinä pisteessä elämässään että olisivat ihmisystävällisiä, toisin sanoen he ei vielä ole sillä tasolla että kykenisivät antamaan saman arvon kaikille ihmisille, ihmisryhmille.
    -

13. vierailija Vierailija

En ole tuntenut tarvetta kirjoittaa lehtiin. Lehtiä ja kommenttipalstoja lukemalla olen todennut, että Suomessa saa nykyään kirjoittaa melko vapaasti. Käykääpä vaikka lukemassa ip-lehtien keskustelupalstoja.
    Pitää olla paksunahkainen, jos viihtyy julkisuudessa ihmisten riepoteltavana.
    Tämän palstan Tarja-keskustelussa muistelin kurssipaikkani hissiä.
    Joku tosikkolukija käsitti tekstini tavallaan.
    Kirkko teki päätöksensä samansukupuolisten vihkimisestä.
    Luin jutun srk-lehdestä. Luutuneita ajatuksia avioliitosta on vaikea muuttaa.
    Tällä palstalla on turha vatvoa vaikeita asioita. Kirjoitinpa asian miten päin tahansa aina joku änkyrä vääntää asian mieleisekseen.

14. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Tuo pitää paikkansa että suomalaisten lehti-artikkeleitten kommentit on melkein täysin sanavaita sanomaan mitä sylki tuo suusta ulos.
    Kyllä sellainen aikanaan loppuu Suomestakin kun lehdet kyllästyy 'lyttömiin kommentoihin :)
    Onhan jo lopettaneet keskustelun esim. Iltalehdessä jo aikoja sitten.
    Silti jotkut suomalaiset valittaa että Suomessa mukamas ei ole sananvapautta.
    Mitä he meinaa sananvapaudella? sitä en tiedä, mutta kai he haluaa sanoa mitä ilkeää ja pahaa toisista ihmisistä ja pitävät sinä sananvapautena mukamas.
    Usein köäy että sanoja vääristellään ja väitetään muitten anovan niin tai näin, he tekee sen tahallaan tai sitten eivät todellakaan ymmärrä, siinä on nuo kaksi vaihtoehtoa.
    Esiinnyn omalla nimelläni Ruotsin puolella, harvemmin on minua siellä riepoteltu, ei voi verrata tähän foorumiin ollenkaan. Oli hyvä päätös minulya että en esiinny Suomen puolella omalla nimelläni, vaiukka tällä palstalla joku väittää tietävänsä kuka olen, väitökset on usein täysin vä'ääriä.
    Kauan sitten se MV, Mitä-v-ttua lehteä teki artikkelin minun sen aikaisesta nikistä mikä minulla oli kauan sitten Suomen puolella. Ne luuli minua yhdeksi suomalaiseksi Suomessa asuvaksi bloggaajaksi joka bloggasi omalla nimellään. Kyllä minua nauratti, mutta samalla hirvitti kun ajattelin jos se bloggaja olisi saanut tietää MV lehden jutusta, niin mitä olisi tuumannut?
    Muistelen että noin 20 vuotta sitten taisi olla tällaista Ruotsinkin monissa foorumeissa.
    Nyt on aivan toisin, onneksi on :)
    Täällä ollessa tulee aina mieleen se entinen aika Ruotsissa ja hymyillen muistelen sen aikaisia foorumeja.
    Luin jostain että Suomessa ajattelevat foorumien pitäjät ja monet muutkin että jos antaa kansan reuhata foorumeissa, niin se reuhaaminen jää siihen, että yhteiskunnassda ei silloin reuhaavat kun saavat tehdä sitä foorumeilla.
    Muukalaisvihamielisyyskin sallitaan suomalaisilla foorumeilla juuri tuon takia, niin ovat sanoneet.
    -
    Onko Suomessa kuumat ilmat nyt? Täällä on.
    -

15. vierailija Vierailija

Olipa outo lausahdus. On naisia joilla ei ole kokemusta kuukautisista. Siis naisia jotka ovat syntyneet naisiksi eivätkä ole vaihtaneet sukupuolta.

16. vierailija Vierailija

Eräässä naistenlehdessä eräs iäkäs näyttelijä sanoi haastattelussa, ettei ymmärrä nykyistä muunsukupuolisuutta ja sanoi että hän on ainakin nainen ja ylpeä siitä.

Aikoinaan eräs vanha mies totesi bussipysäkillä että hän sai lapsena syystäkin välillä piiskaa ja se oli hänelle hyväksi koska se pysäytti hänet ajattelemaan kolttostensa tarpeellisuutta. Hän sai vihamielisen suun sulkevan ryöpyn yhdeltä pysäkillä olevalta äidiltä ja luennon pahoinpitelystä ja laista.

Minulla ei ole mitään kenenkään sukupuolikokemuksia vastaan eikä minua häiritse muiden pukeutumistavat. Minua ei myöskään häiritse jos joku kertoo kokemuksiaan ja ajatuksiaan omasta elämästään tai vaikka siitä, ymmärtääkö hän nykysuuntauksia.

Mutta minua häiritsee kovasti kun vääristellään toisen sanomisia ja huudetaan diktatoorisesti toinen hiljaiseksi. Joidenkin halu hallita ja vaientaa muiden ajatukset ja sanomisen oikeus menee yli inhimillisten rajojen. On turha sanoa, että suurin osa kansasta hyväksyy jos asioita ajetaan läpi kuin käärmettä pulloon (=ajetaan asia salakavalasti hivuttamalla läpi) ja sitten kielletään enää puhumastakin asiasta. Siinä ollaan pian matkalla Pohjois-Koreaan.

17. vierailija Vierailija

Säätiedotuksiin ei aina ole luottamista. Käsitin, että tänään jo viilenee. Illan uutisissa kerrottiin, että helle jatkuu ensi viikolle. Mikäs siinä. Kyllä minä kestän. Sumutan vettä vesipullosta ja laitan kylmäkallet viilentämään oloani.
    Luin srk-lehden menopalstaa ja odottelin, että kahvi hieman jäähtyy pressopannussa. En tarvitse sitten laittaa kauramaitoa kahvikuppiin.
    Paistoin eilen raakapakastekorvapuusteja, joiden väri jäi uunissa vaaleaksi alatasolla. Paistoin ohjeen mukaan.
    Olen harrastanut kirjoittamista yhtä kauan kuin Amanda enkä vähästä ota nokkiini.
    Lukemassani lehdessä on ihana juttu Lehtisaaren nuorisokodista. Tytön äiti oli kärsinyt mt-ongelmista ja onneksi ala-ikäinen lapsi ohjattiin hyvään kasvuympäristöön.
    Illalla luin netistä surullisen jutun ikä-ihmisten liiasta alkoholin käytöstä korona-aikaan. Läheiset väsyvät, kun kaikki harrastukset ovat katkolla koronan takia. Kai minäkin aikoinaan jaksoin, kun oli mukavia harrastuksia. Raamattukerhossa raappaaminen ärsytti sen aikaista puolisoani.
    Viihdyn nykyään parhaiten kotona. Enpä tarvitse olla huolissani turvaväleistä.
    Katselen kauppareissuilla kassan edessä olevien aikakausilehrien kansia. Luulen arvaavani kenestä naisnäyttelijästä on kyse.
    Vietin lapsuuteni suurperheessä. Viisi tyttöä ja neljä poikaa. Leikin paljon poikien kanssa. Opin kai pitämään hyvin puoleni elämässä.
    Kommunikoimaan oppii harjoittelemalla. Nimettömällä keskustelupalstalla saa harjoitella vapaasti kohteliaisuussäännöt muistaen.
    Blogia en ole halunnut perustaa.
    Katson paljon YouTube-videoita ja elokuvia. Eilen katsoin Glenn Miller elokuvan vuodelta 1942. Vanhoissa elokuvissa viehättää moni asia. Ihmiset ovat luonnollisia. Asut tyylikkäitä. Musiikki superihanaa.
    Yle Areenalla on ohjelma Viimeinen sana, jossa pohditaan uutisväsymystä. Journalisti sanoo olleensa keväällä kauhuissaan koronauutisista. Niin minäkin olin ja olen edelleen.
    Moni miettii miksi luonto löi takaisin. Eläköitynyt piispa sanoi koronan johtuvan ihmisten ahneudesta.
    Olen samaa mieltä. Tasapainoa ei pidä järkyttää.
    Olen seurannut Valko-Venäjän ja Libanonin tilanteita. Toivon, että molemmissa maissa tilanteet vakiintuvat ja ihmiset saavat elää hyvää elämää. Eniten minua puhutteli iäkäs nainen, joka huusi suoraa huutoa tuskaansa. Vaikka elämässä kaikki sortuu ympärillä, toivo kuitenkin elää. Niin olen jaksanut elämässäni.

18. vierailija Vierailija

Niin, jos minä vaihtaisin tästä sukupuoleni mieheksi, olen siis nainen, niin olisinko silloin todellakin mies? Tekeekö testosteroni ja tavaran leikkaaminen minut mieheksi. Ymmärränkö pelkällä sukupuolen teknisellä vaihtamisella mitä miehen oleminen todellisuudessa on. Sitä tämä Harry potter kirjailija ajoi takaa.

19. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Eiköhön sukupuolen vaihtajille ensin tehdä monenlaisia testejä ja sen sellaista, jotta on selvä asia että hän on "sielultaan toista sukupuolta.
    Siinähän on kysymys miten tuntee itsensä.
    Sitähän sanotaan että ne on syntyneet väärään ruumiiseen, väärään sukupuoleen ja voivat sen takia psyykkisesti huonostiOlen tuntenut monet vuosikymmenet erään naisen. Nuorena se oli mies ja sai jopa lapsen erään naisen kanssa. Mutta hän tunsi koko ajan että hän on nainen. Lopulta hän meni lääkäriin ja asia eteni hitaasti mutta varmasti. Hänestä tuli lopulta nainen. Tietääkseni hän ei ole koskaan katunut tekoaa. On tyytyväinen naisena.
    Niinhän se kävi Kardashian miehellekkin, aika vanhana muutti sukupuolta miehestä naiseksi.
    Jos esim. ihan tavallinen nainen vaihtaisi sukupuolta, niin ei varmasti tuntisi olevansa miesm jos ei ole ennen jo tuntenut olevansa mies.
    -

20. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Belarus on sitä Venäjän tyyliä, Putinin tyyliä. Nythän se diktaattori on pyytänyt apua Putinilta, saa nähdä miten käy, Putin ehkä autaa militäärisesti ja Belaruksen nuori väestö pakotetaan alistumaan väkivallan avulla.
    -
    Juu, kuumuus jatkuu koko viikon mutta tietääkseni täällä hieman alemmilla asteilla kuin esim. oli lauantaina. Hyvin tässä menee kun on monta tuuletinta ja ikkunat auki.
    -
    Valvoin koko yön, Nukuin aamupäivän ja vähän iltapäivästäkin. Selkä vaivaa taas, nikamat parista kohtaa hieman väärään asentoon taas menneet ja se aiheuttaa että vasen käsivarteni särkee aika pahasti. Hermot puristuksessa selkärangassa taas. Kä'y usein näin, saattaa mennä jopa kolme viikkoa ennen kuin pamahataa selässä ja nikamat menee paikalleen ja siihen loppuu särky. Käytän nyt aamuin illoin Voltaren salvaa ja nukkumaan mennessä särkytabletti jotta saa nukkua. Vanhuus ei tule yksin, kyllä se pitää paikkansa :)
    -

21. vierailija Vierailija

Tiedät varmaankin ettei Voltarenin kanssa saa ottaa ibuprofeenia kuten Burana. Parasetamooli on turvallisempi vaihtoehto mutta varmaan tiesitkin.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri