e-pillereiden lopetus

  • Viestiketjun aloittaja YASMIN
  • Ensimmäinen viesti
YASMIN
kaunko teillä meni e-pillereiden lopettamisen jälkeen aikaa, ennen kuin kuukautiskierto tasaantui?

Olen syönyt pillereitä noin 7 vuotta ja lopetin ne syys-lokakuussa. Sen jälkeen yhdet kuukautiset tulivat noin 50 päivää pillereiden lopetuksen jälkeen ja nyt ei ole kuukautisia kuulunut. raskaana en ole, testi tehtynä.

muitakin havaintoja ja kommentteja pillereiden lopetuksesta?

kiittäen
 
mii
8 kk meni, jonka jälkeen söin vielä 3 kk lisää pillereitä, jotta menkat olisi saatu alkamaan. Ne kuitenkin loppuivat heti pillereiden popsimisen jälkeen ja syön nyt jotakin lääkettä, jonka pitäisi aloittaa kuukautiset. Eka kk nyt menossa, joten en tiedä toimiiko. Jos toimii niin voin joutua syömään noita loppuikäni. Siis yli vuosi mennyt eikä vieläkään ole paluuta luonnollisiin kuukautisiin. Että sellasia ne e-pillerit on...
 
möö
Kierto tasaantui heti (eli yksiäkään menkkoja ei jäänyt tulematta normaaliin aikaan), 5 vuotta söin pilsuja joista viimeiset vuodet yasmineja eli ei nyt voi yleistää että AINA vaikuttaisi kuukautiskiertoon. Eli myös tällaisia ne e-pillerit on..
 
Femoden
Söin pillereitä tauotta 20 vuotta, lopetin 40v. Kuukautiset alkoivat normaaliin tahtiin ja ovat siitä asti 2v tulleet aivan säännöllisesti, kierto 25-26 päivää. Että minun hormooneihini ei pitkä pillerikausi vaikuttanut mitenkään.


 
mää
Söin pillereitä 15 vuotta putkeen, heti lopetettuani pillerit sain vakavan kohtutulehduksen. Jokin sekainfektio kohdun bakteerikannan epätasapainoisuudesta johtuen, sanoi lääkäri. Hoidettuani sen "hevos"myrkkykuureilla, munasarjoihini tuli tennispallon kokoiset kystat. Olen lihonnut pillerit lopetettuani n.7 kg ja vatsani turpoaa joka ilta 5:llä kuulla raskaana olevan vatsan kokoiseksi. Normaalien kuukautis särkyjen palaamisen lisäksi olen saanut vatsakramppeja vähän väliä ja joskus krampit kestävät yli tunninkin putkeen. Raskaana en ole n. 8kk yrityksistä huolimatta. Mieliala on heitellyt lopettamisen jälkeen myös laidasta laitaan...raivosta... nauruun. Jokaisen kroppa voi reagoida erilailla pillereiden hormooneihin ja niiden lopettamiseen. Erot voivat olla yksilölisiä sekä monilla todella vakavia, pitkäaikaisia ja peruuttamattomia ongelmia. Joten EI PIDÄ MYÖSKÄÄN VÄHÄTELLÄ pillereistä toisille koituvaa haittaa!!!
 
impuls
Kaikenlaista sitä joutuukin nainen kokemaan. lopetin lokakuussa pillerit, ja nyt mietin milloinkohan olisi mahdollista tulla raskaaksi. söin 16v. parit ekat menkat tuli nätisti 28pv:n kierrolla. sitten, kun elämäni ekan kerran jännäsin että alkavatkohan ne nyt vai olenko raskaana, niin tottahan ne olikin myöhässä silloin! vaikeata ainakaan arvioida ovulaatiota kun niin epäsäännöllinen kierto. uskomatonta miten sitä viikonkin aikana ehti miettimään vaikka mitä, odotellessa menkkojen alkamista tai alkamattomuutta..ja jotkut vielä joutuvat kestämään sitä trilleriä piiitkään. huh!
 
turvonnut alamaha ärsyttää
Lopetin pillerit (Diane Nova) viime juhannuksen jälkeen ja ekat menkat saatiin aikaan joulun alla hormoneilla..tai voisiko niitä menkoiksi kutsua, kun vuoto kesti tasan yhden päivän ja senkin niukasti :(

Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään, lopetin hormoneiden syönnin toisen kuurin jälkeen, kun ei tullut menkkoja + kasvot alkoivat kukkia niin pahasti, että hermot meni! Lääkäri totesi, että saan lähetteen sairaalaan gynelle, mutta sinne pääsy kuulemma saatta kestää toveroisen.

9.1. kirjoittaja nimimerkillä "mää"; jos käyt vielä lukemassa tätä ketjua, niin kertoisitko, tiesikö se lääkäri sinun kohdallasi, miksi masusi turpoaa aina iltaisin?
Kun minulla tekee sitä samaa, monet housut eivät mene enää edes jalkaan sen vuoksi.

Lihonut olen ehkä muutaman kilon puolen vuoden aikana, mutta se turvotus on jotain aivan muuta kuin läskistymistä. Alamaha on kova ja pinkeä, ikävän tuntoinen. Mielialat ovat kyllä vaihdelleet laidasta laitaan tuosta turvotuksestakin johtuen, olen koko ajan odottanut, että milloinhan sukulaiset ym. alkavat kyseleen, että oletkos raskaana, kun masu noin pullottaa.. Vauva olisi tilauksessa kyllä, mutta tällä menolla sitä saanee odotella tovin jos toisenkin :(

En tiedä, pitäisikö tästä syyttää pillereitä, joita söin 7 vuotta vai onko tämä vain oman kropan kenkkuilua. Sitäkin olen miettinyt, voisiko tämä olla endometrioosia, mutta ei passais alkaa liikaa omaa mielikuvitusta ruokkimaan kaiken maailman taudeilla / sairauksilla / oireilla, sillä se saa mielen vielä entistä matalammaksi. Kipuja mahassa on toisinaan, mutta ne ovat (vielä ainakin) olleet vain hetkellisiä viiltäviä pistoksia.

Tympeä juttu, epätietoisuudessa on inhottava elää.

 
tiuhhhti
Tuli vaan mieleen, että minkä merkiset pillerit lopetit (ilmeisesti Yasmin?), ja minkälainen oli kierto niiden kanssa?
Kiertoon voi vaikuttaa ulkopuolisetkin tekijät, ei vain pillerit. Minulla tais olla niin, että lopettamisen jälkeen täytyi vielä turvautua toiseen merkkiin pillereitä, jotta saatiin kierto normaaliksi. Kroppa ei siis itse osannut korjata tilannetta.

Êdelliselle. Kannattaa käydä valistuneella erikoislääkärillä tarkistuttamassa. Epätietoisuus voi aiheuttaa myös oireita.
Kärsin myös itse epätietoisuudesta. Luulin sairastavani vaikka mitä. Menin yksityiselle, sinne ei tarvi odottaa kauaa. Sain monipuolista apua. Sain myös tietää olevani täysin terve mikä tärkeintä. Epätietoisuuteni terveyttäni kohtaan johtui kai siitä, että projisoin muun elämäni osa-aluetta, epävarmuutta, omaan kehooni.

 
bixina
Itse lopetin pillerit reilun 3v. syömisen jälkeen viime syyskuussa ja ensimmäiset menkat tuli normaalisti. Syyslokakuun jälkeen ei ole kuulunut ja kysymys kuuluukin milloin pitää mennä lääkärille?Vai odottelenko vaan?Söin yasmineja ja viimeisen reilu puoli vuotta merciloneja. Finnejä on ollut paljon, iho ja hiukset on rasvaisia, hiuksia lähtee..reagoinkohan vaan tavallista voimakkaammin lopetukseen jolloin menkkojakin saa odotella kuukausitolkulla?
 
Katjuusa_
Mä lopetin Yasminit joulukuussa, ekat menkat tuli normaalisti 28 kuluttua (tasan) ja seuraavat joskus 24 kuluttua, nyt tässä odottelen, että milloin nuo kolmannet mahtavat tulla 20 päivän kuluttua... ja tulevatko sitä seuraavat 16 päivän päästä. Ennen pillereitä kiertoni oli täsmällinen 28-30 päivää, ei yhtään vähempää ainakaan.
 
Turvonnut alamaha ärsyttää
Kirjoitin 15.1. ja kerroin, ettei ole menkkoja kuulunut viime juhannuksen jälkeen (kt. aiempi kirjoitus) ja otin nim. tiuhhhtin neuvosta vaarin + varasin ajan yksityiselle gynelle, kun ei kunnallisessa arvauskeskuksessa taaskaan saatu mitään aikaiseksi. Mulle tehtiin ultraäänitutkimus, joka osoitti, että munasarjat + kohtu ovat ok, ainoa vaan, että siellä olisi jotain, minkä pitäisi tulla ulos, mutta ei jostain syystä saa kroppa vuotoa aikaan! Lisäksi vatsaontelossa näkyi nestettä eli siitä johtuu tämä kova alamahan turvotus. Helpotti kuulla, että noi pitää saada hoidettua alta pois, MUTTA ne eivät ole terveydelle saati lastenteolle mitenkään vaarallisia asioista. Sain Teroluteja voimakkaampia hormoneja 10 päivän kuurin, ne pitäis nyt napsia ja jos sillä ei ala vuoto, niin joudun menemään nukutuksessa tehdään kohdun kaavintaan sairaalaan.

Eli Tiuhhhti, olit aivan oikeassa, nyt jo olo helpottaa, kun kuulin, että olen periaatteessa täysin terve :) Kannatti maksaa reilu 100 euroa siitä tiedosta. Nyt voin hyvillä mielin odottaa jatkoa; yksi sairaalagynereissu on ainakin edessä, koskapa nesteen kertyminen pitää tarkastaa vielä tarkemmilla laitteilla joka tapauksessa. Jos se ei lopu, tehdään joku vatsaontelon tähystys (?), joka kuulostaa tosi kipeältä toimenpiteeltä :(

Naama kukkii ja nyt kun aloitan uuden hormonikuurin, se kukkii vielä todennäköisemmin entistä enemmän, mutta kestän sen, jotta tilanne saadaan ratkeamaan.

BIXINA:lle; sun ei vielä tarvinne olla kovin huolissasi menkkojen viipymisestä, mulla ne ovat viipyneet yli puoli vuotta ja lääkäri vain meinasi, että se on joskus tämmöistä. Siinä vaiheessa, jos sulle tulee kovia kipuja (jatkuvaa vihlontaa, mahaa turvottaa) niin hakeudu lääkärille. Papa-näytteessä olet varmaan käynytkin, siinähän olisi suositeltavaa käydä, kun lopettaa pillerit? Toi finnien tulo on ainakin minulla ollut reaktio hormonitason heittelyistä, mulla myös ovat hiukset inhottavan rasvaisen oloiset koko ajan - eivät ole ennen olleet sellaiset :( Oireet kuulostavat ihan normaaleilta pillereiden lopetuksen jälkimainingeilta ..

 
Jipulis
Minäkin lopetin pillerit syksyllä eikä vielä oo kuulunut seuraavia ensimmäisten jälkeen. En kyllä ole käynyt papa-kokeessa kun en ole kuullutkaan että pitäisi mennä heti lopettamisen jälkeen. Ajattelin, että jos ei kohta tule niin menen terkkarille ja varmaan automaattisesti sitten ottaa sen kokeen. Varmaan kyllä laittaa vielä odottamaan joksikin aikaa?jostain oon lukenut että kuusi kuukautta on se maksimi aika ja sit jos ei kuulu niin alotetaan hoidot.
 
Hinni81
Uskallanko lopettaa e-pillerit(Meliane) joita olen syönyt putkeen kohta 10vuotta? En todellakaan halua mitään aknea, jouduin jo teini-iässä jonkun verran siitä kärsimään. E-pillerit eivät suoranaisesti parantaneet ihoani, en osaa sanoa, kun olen niin kauan syönyt, mutta en huomannut ainakaan ensimmäiseen pariin vuoteen suurempaa muutosta. Minulla ei siis ollut aknea, vaan murrosikään kuuluva "kukinta" jota osaltani pahensin itse kuivattamalla liikaa ihoani ja muutenki olin aivan liian kriittinen ja fanaattinen naamani suhteen. Nykyään en ole enää vuosiin saanut mitään isoja finnejä, pieniä näppyjä tulee ja menee, ja ihoni on aina ollut tällainen sekaiho. Siis ihan hyvä iho, enkä tiedä johtuuko tämä iästäni(26) vai siitä että popsin pillereitä. Olen kuullut kamalia kauhutarinoita naaman muuttumisesta kun pillerit lopettaa, joillakin se on ollut ohimenevää ja jotkut ovat saaneet siitä vuosien aknen riesakseen. Haluaisin kuitenkin nähdä/tuntea millainen olen minä itse ihoineni ja kuukautiskiertoineni,jotka olivat ainakin vielä 17-vuotiaana epäsäännölliset(jos nyt edes pidin mitään kirjaa niistä??) Kaverillani ei tullut ihoon mitään muutosta, hän söi n.6vuotta myös Melianea ja omistaa silloin tällöin näppyläisen sekaihon. On ollut siis syömättä jo yli vuoden pillereitä, ja sanoo ettei iho ole muuttunut miksikään....Mutta mitä v*ittua minä nyt uskallan sitten tehdä????
 
piu29
.. ennen joulua. Kuukautisia ei ole kuulunut vieläkään. näitä sivuja kun lukee niin tulee olo, että pitäisikö jo huolestua? tähän saakka olen vain ollut tyytyväinen. että " on saanut olla rauhassa" . iho on pysynyt hyvänä, enkä usko, että hiuksiakaan on lähtenyt en enempää kuin normaalistikaan keväällä. painoa on kyllä pari kiloa tippunut :)

miten muilla teillä melianen lopettaneilla on keskimäärin ensimmäiset kuukautiset tulleet?
 
meliane
Pidin pari vuotta sitten taukoa Melianesta (ihan muuten vaan). Parit-kolmet kuukautiset tulivat lopettamisen jälkeen ihan säännöllisesti, mutta sitten ne alkoivat tulla muutaman kuukauden välein. Sanoinkin, että muilla on kuukautiset, mutta minulla on "vuodenaikaiset". Meni noin vuosi, että kierto palautui entiselleen.

 
iip
Käytin melianeja pari vuotta, lopetin viime syksynä. Menkat tulivat joulukuuhun asti "normaalisti" (minulla aina olleet epäsäännölliset) mutta nyt sen jälkeen niitä ei siis ole kuulunut.. Hädässä oon ollut, tehnyt 2 raskaustestiä, viimeisimmän parin kuukauden sisällä ja molemmat näyttäneet negatiivista. Mitään muitakaa oireita ei oo.
Eipä voi muuta sanoa ku että voi svidu mitä kaikkea paskaa pillerit toi elämään.. Muutuin ihmisenä niin kovasti niitä käyttäessäni. Pieniki vastoinkäyminen tuntui voittamattomalta.. Itkuja tuli pienistäki asioista.
Nyt paaaljon parempi olo! Ihan uskomatonta miten ne oikeasti vaikuttavat.. Sillonen poikaystävänikin väitti että ei ne vaikuta tunteisiin tai mihinkään.. Nyt tiiän miten väärässä se oli.
Minäki tähän saakka ollut tyytyväinen siihen ettei ole tarvinnut olla menkkojen vaivattavana mutta kyllä tää vähän pelottaa ja painaa mieltä.. /:
Lääkärille meen heti ku saan ajan, meen käymään terkkarilla ylihuomenna.
 
Minulet
Lopetin Minuletien käytön noin vuosi sitten 13 vuoden jälkeen. Kuukautiset ovat tulleet ajallaan, aluksi oli 1-2 päivän heittoa kierrosta, nyt alkavat kuin kellonlyömällä.
Plussia:
-paino laskenut 15 kg (paino nousi e-pillereiden käytön aloittamisen jälkeen tämän 13 vuoden aikana yht n. 25 kg, en kylläkään väitä että kokonaan johtui pillereistä, mutta ilmeisesti ainakin osittain), olen kyllä dieetannut muutenkin, mutta kilot tuntuvat lähtevän helpommin kuin aiemmin
-seksihalut kasvaneet ihan älytömästi, varsinkin ovulaation aikaan ihan ihme tuntemuksia miespuolisia työkavereitakin kohtaan, joita en aiemmin ole ajatellut "sillä silmällä" ollenkaan.
Miinuksia:
-pillerit aloitettuani finnejä tuli vähemmän kuin ennen, nyt pillerit lopetettuani finnit ilmestyivät takaisin, muttei mitään aknea kuitenkaan. Leuassa silloin tällöin, useammin kuitenkin kuin aiemmin
-rinnat roikkuu! Pillerit aloitettuani rinnat kasvoivat hieman, nyt lopetettuani ja painon laskettua maan vetovoima tekee tehtävänsä. Onneksi sentään hyvät rintsikat auttavat paljon, mutta alastonna ei auta mitkään konstit...

Muita huomioita:
-Vuodon määrässä tai pituudessa ei oikeastaan ihmeempää muutosta, nyt ehkä pari viimeistä kertaa ovat olleet pikaversioita normaalista vuodosta: vuoto kestää vain n. 3 päivää, mutta tulee sitten 5 pv satsit melkein puolta lyhyemmässä ajassa
-Mielestäni päänsäryt ovat vähentyneet, voi tosin johtua ihan muustakin
 
Maria22
Itse lopetin pillerit (yasmin) 10kk sitten, kuukautiskierrossa ei mitään hankaluuksia, mutta ihon kunto on todellakin huonontunut. Kaksi kertaa on käyty yksityisellä ihotautilääkärillä, aina pitkän (1,5kk) antibioottikuurin olen saanut, sekä kaikenmaailman muita rasvoja. No, kun antibiootit loppuu, ongelma tulee takaisin. Tosin selän ja rinnan alueelta ongelma on hävinnyt, mutta kasvoilla edelleen pieniä näppylöitä, joita ei siis aikaisemmin ole ollut. Että olen kateellinen hyväihoisille!! Mutta se on varma, että pillereitä en aloita uudestaan, joskushan se on joka tapauksessa nämä vieroitusoireet kärsittävä, ja nyt tosiaan jo 10kk tätä taistelua takana. Kunpa en olisi koskaan niitä aloittanutkaan.
 
masentunut leijona
kyllä tässä alkaa jo usko mennä.. itse lopetin pillerit viime syksynä lokakuussa, ja kärsimme suoraan sanoen puolison kanssa todella vaikean bakteeritulehduksen molammat, eikä lääkäri osannut edes kertoa mistä se olisit tullut, se kuulemma on vaan sellaista joskus pariskunnilla. lähetteen gynelle sain myös mutta eipä ole aikaa tullut. raskautta yritämme mutta viimein kun tulehdus saatiin kuriin, ei menkat ole yhtään oikeanlaiset, ensin ne tuli yhdet normaalit, seuraavat vuoto jatku yli kaksi viikkoa kuulemma ei ovulaatiota tapahtunut. sain keltahormonia, sitten taas yhdet normaalit tyhjennysvuoto,ja nyt taas vaan ruskeaa tiputtelua ei menkkoja kuitenkaan. todella rasittavaa. alkaa mennä usko lääkäreihin ja myös siihen että itsessä ei olisi vikaa!!!!!!!! eli nyt on yhteensä mennyt aikaa jo 10 kk, ja turhautumisen tunne on valtava. ei kuulu raskautta, mutta ei menkkojakaan.
 
itse lopetin diane nova-pillerit kuukausi sitten noin vuoden käytön jälkeen. Eipä ole mikään muuttunut, iho hyvä ja paino tippunut pari kiloa. Menkkoja ei vain ole tullut, enkä ole raskaanakaan. Menkat ovat aina olleet epäsäännölliset. koska pitäisi mennä lääkäriin, jos menkat ei ala?
 
jaiksis
Mullekin suositeltiin että kannattais lopettaa pillereitten käyttö (jotta seksihalut palais) mutta näitä lukiessa en kyllä taida uskaltaa. Mulla oli tosi huono iho ennen pillereitä ja sen takia ne alunperin sainkin. No iho kyllä parani ihan kivasti ja suht nopeastikin, mutta mitäs sitten kun joskus joutuu ne pillerit lopettamaan?! Alkaa nyt jo ahdistaa... Menkatkin oli todella epäsäännölliset ja vatsa aina hirveen kipee, että tuleekohan sitten kaikki pahat jutut takasin, kun ne pillerit lopettaa. Hassua, ettei ikinä kukaan gyne tai terkkari oo kertonu että mitä sitten kun ne pitäis lopetta....
 
Viirailija
Lopetin Melianet 3,5 vuoden käytön jälkeen syyskuussa, ja ekat kuukautiset tuli päivälleen samoin kuin pillereiden kanssakin. Sen jälkeen kuukautiskierto palasi takaisin säännölliseen epäsäännöllisyyteen n. 32-42 päivään. Viime kuussa, ja tässä kuussa menkat kuitenkin jättivät tulematta (raskaana en ole), liekkö vielä e-pillereiden jonkinlaisia jälkimainikeja, vaikka lopettamisesta aikaa jo onkin...? Aikaisemmin sentään tulleet joka kuukausi ennemmin tai myöhemmin.

Minullakin finnejä on tullut ehkä hieman herkemmin kuin aikaisemmin (mutta ei mainittavasti), paino kuitenkin pysynyt samana eikä hiuksia ole lähtenyt sen enempää kuin ennenkään. Monille lopettajille yleisiä mielialan muutoksia en ole havainnut ollenkaan. Oikeastaan syy lopettamiseen oli siinä, että luulin monen haluttomuuden, itkuisuuden, ns. "sumussa elämisen" ja tunteenpurkausten johtuvan erityisesti pillereistä. Näin ei ilmeisestikään kuitenkaan ollut, tai ainakaan asiat eivät ole miksikään muuttuneet :D Ennen pillereitä itkin tuskin koskaan, nykyisin se on edelleen joka kuukautista puuhaa...

Vaikka pillereissä on hyvät puolensa, ja lopettaessani en uskonut ilman niitä tulevani toimeen ja aloittavani niiden syömisen pian uudestaan, en enää niihin koskisi. Asiaan vaikuttaa tietysti myös se, ettei ajatus lapsen saamisesta tunnu enää niin mahdottomalta jonka vuoksi pillerit alunperin hankin. Varsinaisesti lapsia ei kuitenkaan olla hankkimassa/yrittämässä. Lopettamisen plussina voisin mainita joka päiväisen "muistinkohan ottaa pillerin" ajatuksen unohtamisen, ja "luomuna" olemisen - jokaisen kehoonkun hormonit vaikuttaa eri tavalla eikä lopullisia vaikutuksia itseen voi kukaan tietää. Miinuksena epäsäännöllisyyden palaamisen takaisin kuukautisiin ja tietynlaisen spontaanin seksin puuttumisen.
 

Yhteistyössä