e-pillereiden lopetus

  • Viestiketjun aloittaja YASMIN
  • Ensimmäinen viesti
maru
Hei!
Söin pillereitä (yasmin ja mercilon) 8vuotta. Nyt olen 22v. Elokuussa lopetin pillerit. Kierto täysin normaali heti 29-30kp.
Menkat on vaan niiiiin järisyttävät, kuin ne olivatkin ennen pillereiden syöntiä. Tosi runsaat, hirmu kivuliaat ja pitkäkestoiset. Pillereiden aikana niukat, lyhytkestoiset ja ei kivuliaat.
Mieliala vaihtelee voimakkaasti. Ehkä nyt alkanut vähän "tasaantua". Taidan olla luonteeltani jo vähän tulinen ;)
Onko teillä tullut lopettamisen yhteydessä gyne ongelmia? Itse ajattelin, et kannataskohan käydä papassa ihan varmuuden vuoksi?
 
turvonnut
Alkuperäinen kirjoittaja mää;8775136:
Söin pillereitä 15 vuotta putkeen, heti lopetettuani pillerit sain vakavan kohtutulehduksen. Jokin sekainfektio kohdun bakteerikannan epätasapainoisuudesta johtuen, sanoi lääkäri. Hoidettuani sen "hevos"myrkkykuureilla, munasarjoihini tuli tennispallon kokoiset kystat. Olen lihonnut pillerit lopetettuani n.7 kg ja vatsani turpoaa joka ilta 5:llä kuulla raskaana olevan vatsan kokoiseksi. Normaalien kuukautis särkyjen palaamisen lisäksi olen saanut vatsakramppeja vähän väliä ja joskus krampit kestävät yli tunninkin putkeen. Raskaana en ole n. 8kk yrityksistä huolimatta. Mieliala on heitellyt lopettamisen jälkeen myös laidasta laitaan...raivosta... nauruun. Jokaisen kroppa voi reagoida erilailla pillereiden hormooneihin ja niiden lopettamiseen. Erot voivat olla yksilölisiä sekä monilla todella vakavia, pitkäaikaisia ja peruuttamattomia ongelmia. Joten EI PIDÄ MYÖSKÄÄN VÄHÄTELLÄ pillereistä toisille koituvaa haittaa!!!

Söin diane novaa vajaa 10 vuotta. Mullakin on tullu iltaa kohden kasvavaa ihan älytöntä turvotusta, oon ihan pötkö ja näytän kans siltä et olisin 5:llä kuulla raskaana.. Kovia vatsakipukohtauksia ja sit äkkinäisissä liikkeissä ku vaihtaa sängyllä kylkee tai nousee ylös tuolilta ni vihlasee ihan sairaasti alavatsasta ja munasarjojen kohdalta. Ekoja menkkoja odottelen. ei oo onneks mitään tulehdusta tullu ku tulehdusarotki on nollassa. en ole vielä käyny gynellä mut pitää varmaan mennä näiden kipujen ja turvotuksen takia. en kestä tätä mahaa ku en edes mahdu mihinkää housuihin enää. syömisestä se ei voi johtua koska oon mielestäni syöny vähämmän ku silloin ku söin pillereitä. tein raskaustestinki paniikissa ku ihmettelin näit oireita ja se oli negatiivinen.
 
hmm
Lopetin pillereitten syönnin toukokuussa -11 ja söin kaiken kaikkiaan 5 vuotta, alotin diane novilla ja söin niitä 2v sitten oon kokeillut yasminii, mercilonei (finnei alkoi tulla selkään) joten vaihoin takasin diane noviin. Diane novat sopi minusta hyvin: finnit, näpyt hävis, tissit kasvoi ja mielialat muistaakseni oli kans aika normaalit. Lopetin pillerit kun ollaan mieheni kanssa suunnitellut ensimmäistä lasta. Olen myös yrittänyt siitä lähtien tulla raskaaksi mutta ei vaan natsaa! :( pillereitten lopettamisen jälkeen kahen ensimmäisen kierto on ollut 26-30. Viimiset kunnolliset menkat tuli elokuussa, lokakuussa tuli rusehtavaa vuotoa yli viikon ajan. Syyskuusta lokakuuhun kp 47. Kävin lääkärissä kun huomasin että multa tulee tisseistä maitoa ja raskaustesti oli kuitenkii nega, samalla lääkäri teki tutkimuksen ja sano että verestävää vuotoahan siel on (lienee sit niin niukkaa vuotoa ettei näytä vereltä) ja muuten kaikki on okei.. mulle on tullu pieni pömppis joka näyttää ihan raskausmahalta parin kuukauden sisällä ja huolestuin edellisistä viesteistä että onkohan munasarjoissa tai kohdussa jotain ongelmaa.. nyt on kp 43 eikä menkkoja kuulu vieläkään ja raskaanakaan en ole kun testin tein aamulla. Pillereitä söin ainakii 2v sillee et kaks laattaa ja tauko kaks laattaa ja tauko..jne.. mietin vaa kun raskautta ei kuulu et johtuuko tää siintä että munasarjat olis kans lepotilassa kun ovulaatiostakaan en tiiä koska se on.. haluisin jotaa selvennystä missä vika.. pitääköhän mun alottaa hormoonikuuri et saan menkat normaaleiksi ennenkö ees haaveilen last :/
reilu viikko sitten sattu alamahaa jonkii verran kun yöllä siihen heräsin ja tuntu samalta kun kuukautiskivut mut ei kuitenkaa alkanut.
 
hmm
muistin juuri että söinhän miä niitä pillereitä aina kaks laattaa ja tauko, paitsi luultavasti ensimmäinen vuosi meni yks laatta kerrallaan. Lieneeköhän pitkä kierto kahen laatan syömisestä :eek:
 
vuotava-
Lopetin e-pillerien syömisen 03/11, koska olin lukenut hormoonien huonoista vaikutuksista jne, ja halusin vartaloni luonnollisempaan olotilaan, en siis sinäänsä halua tulla raskaaksi mutta ei olisi katastroofi jos olisin. Sen jälkeen menkat tulivat aika epäsäännölisesti, eli ensin meni aina 2 viikkoa - kuukauden ja silloin tuli aina yhden päivän menkat ja luomumenkat tulivat 10 viikkoa lopettamisen jälkeen. Sitten kun tulivat niin sen jälkeen menkat ovat muuttuneet yhä enemmän epäsäännölliseksi.

Normaalisti lasken että minulla olisi noin 30 päivää menkkojen välistä (näin oli aina ennen pillereitä, toki silloinkin hieman epäsäännölliset mutta ei koskaan yli 35 pv) mutta nyt siinä on ollut 35~45 päivää. Kaksi viimeistä kertaa minulla on ollut niin että ensin on tullut muutama päivä ihan vähän vuotoa ja sitten vasta alkanut "kunnolla", ennen pillereitä minulla oli toisin päin eli ensimmäiset päivät paljon ja lopussa vähän.

Tällä hetkellä minulla on taas tällainen outo vuoto mutta paljon pahempi. Tämä kerta niin menkat olivat myöhässä (38pv minivuodot/ 42pv mediumvuodot), eli ensin tuli 5 päivää ihan vain muutama tippa, siis ihan vähän. Ja sitten sen 5 päivän jälkeen alkoi tulla vähän enemmän vuotoa (medium) mutta sitä on nyt jatkunut yli viikon, eli vuotoja yhteensä yli kaksi viikkoa! Eikä loppua näy... Ennen siis minulla on vuodot (ennen pillereitä) 6-7 päivää ja 2 ensimmäistä päivää tuli aina aika paljon vertaa ja sitten lopussa vähemmän. Nyt taas veren määrä on niin kuin jakautunut moneen päivään eli joka päivä vähän vain eikä sitä tule koko päivä aikana vaan esim. kerran vähän aamulla ja kerran vähän illalla, tai esim aamulla, päivällä mutta ei illalla. Yöllä ei yleensä tule mitään, niin kuin ennen myös.

Eli nyt olen jo vähän huolestunut että kuinka kauan tätä vuotoa tulee. Onko kenelläkään samoja kokemuksia e-pillerien lopetuksen jälkeen? Onko normaalia ja että vartalo vain yrittää hakea säännöllisen ja luonnollisen rytminsä takaisin? Olen kyllä huomannut että hormoonit ovat sekaisin koska olen ollut välillä kiukkuinen ja myös finnejä on kukkinut naamassa todella runsaasti (enemmän kuin teini-iässä, ihan pahaa aknea siis). En haluaisi heti mennä lääkärille... Mutta jos muilla on kokemuksia että tämä voisi viitata johonkin vaaralliseen niin tottakai menen lääkäriin.
Mutta kertokaa ihmeessä että onko samanlaisia kokemuksia ja kertokaa miten olette selvinneet asiasta?!

Ai niin olen 165cm/49-50kg eli ihan vähän alipainoinen, mutta olen koko aikuisikäni ollut joten katson tämän omaksi normaalipainokseni.

Muuten pillerien lopetus on ollut mahtava. Olen taas oma itseni, iloinen ja seksihalut palasivat. Ei enää kuiva alapää jne. Huonot puolet nyt on tosi paha akne (naama, selkä, rinnat) ja ihan sekaisin oleva kroppa.
Hei taas. Ajattelin lisätä vähän päivitystä viimeisestä kerrasta jos siitä olisi jotain apua muille jolla on sama ongelma. Ketjun perusteella minun kaltaista ongelmaa ei ole niin yleistä, siis kauan jatkunut vuoto, vaan enemmänkin se että menkkoja ei näy ollenkaan.

Mutta asiaan. Eli vuoto/tiputtelu tosiaan jatkui todella kauan, vähän yli kuukauden. Ja se oli välillä enemmän, välillä vähemmän, välillä ruskertavaa jolloin ajattelin että loppuukohan nyt vihdoinkin, ja sitten taas kirkkaan punaista ja vuoto jatkui. Alkoi myös väsyttämään paljon kun menetin vertaa koko ajan. Mieliala oli myös vähän down.

Tämän viikon maanantaina sitten ajattelin että nyt riittää ja varasin ajan gynelle (joka sain perjantai aamuksi) koska olin todella huolestunut. Netistä olin lukenut kaikenlaisia kauhutarinoita ja pelkäsin että nyt on jotain todella pielessä. Mutta kappas vain, juuri kun sain ajan gynelle niin vuoto/tiputtelu loppui, iroonista.

Mutta sen sijaan alkoivat oudot kivut samana päivänä. Kivut sijoittuivat alamahaan/kohdun/munajohtimien (vasemmalle) alueelle ja välillä kipuja oli vähemmän ja välillä enemmän. Sitä jatkui noin kolme päivää ja tunne oli koko ajan vähän heikko. Alavatsa alue oli arka, ihan kuin olisin tehnyt 1000 vatsalihasliikettä (enkä ollut). Luin taas netistä kauhutarinoita ja pelkäsin taas että jotain on pielessä.

Mutta löysin myös jotain kiinnostavaa. Kyseessä olisi voinut olla ovulaatio. Luin että joillakin naisilla voi olla paljon kipuja kun heillä on ovulaatio. En ollut koskaan kuullut siitä aiemmin, eikä minulla ennen pillereitä tai sen aikana ole koskaan ollut kipuja kun minulla on ollut ovulaatio. Tai ainakaan ei niin suuret kivut että olisin jotenkin tajunnut että kyseessä olisi ollut munasolun irtoaminen. Eli ihan uusi juttu minulle. Mutta ajattelin että ehkä suurella kivulla olisi jotain tekemistä juuri e-pillereiden lopettamisen kanssa. Ovulaatio se taisikin olla koska tarkkailin valkovuotoa ja miltä se näytti, ja se täsmäsi siihen miltä sen pitäisi näyttää ovulaation aikana (kirkas/läpinäkyvä ja joustava).

Kivut loppuivat torstaina mutta lähdin silti gynelle perjantaina. Ehkä hieman turhaa, etenkin ajattelen hintaa ahem (yli 100 euroa kela korvauksen jälkeen). Mutta ainakin tuli sellainen helpottunut olo tutkimusten jälkeen. Gyne oli ystävällinen mutta enemmänkin vain varmisti epäilemäni asioita. Ovulaatiosta hän ei sanonut mitään, mutta puhui jotain Keltarauhashormoonista ja että pillerien lopettamisen jälkeen vartalolla voi olla hieman vaikeuksia tuottaa kyseistä hormoonia tarpeeksi (ja muitakin). Hän otti Papa:n, tutki vähän limakalvoja ja katsoi myös ultralla jonka perusteella kaikki ainakin näytti hyvältä. Hän sanoi myös että naiset reagoivat eri tavalla pillerin lopettamisen jälkeen ja joillakin kestää kauemmin että kierto tasaantuu kuin muilla. Hän kehotti silti ottamaan yhteyttä jos tiputtelu toistuu seuraavalla kerralla jolloin hän sanoi määräävänsa 10-päivän hormooni kuurin jonka pitäisi lopettaa vuodon ja palauttaa kierron normaaliksi. En mielelläni sitä ottaisi, koska kyseessä on silti synteettiset hormoonit, mutta jos sama toistuu liian monta kertaa kai sen on pakko ottaa. Toivon silti parasta koska näyttää siltä että kierto alkaa tasaantua.

Finnejä on vielä yhtä paljon kuin ennen. Kävin ihan tavallisen lääkärin luona sen takia ja hän määräsi minulle jotain aknegeeliä (clindoxyl) joka auttoi vähän vähentämään infektiota leuassa mutta ei sinäänsä poistanut aknea vaan naama kuivui kauhean paljon. Kaveri kertoi että halvempia ja yhtä hyvä aknegeelejä löytyy myös ilman reseptiä apteekista (esim. brevoxyl) joten kun kyseinen tuubi loppuu ostan sellaisen. Aioin kyllä käyttää geeliä siihen asti että hormoonit tasantuisi ja finnit lähtisivät itsestään pois (ainakin toivon niin), vaikka en kemikaalisista tuotteista pidäkään. Mutta geeli vähentää infektiota joka on hyvä.

Varmaan päivitän vielä jossain vaiheessa jos vaikka gyne soittaa kokeista, ja muutenkin siitä että onko kiertoni tasaantunut ja toistuuko tiputtelu seuraavilla kerroilla jne.

Toivottavasti tästä oli jotain apua jollekin!
 
Viimeksi muokattu:
Yasminit lopettanut
Viime kuussa loppui pillereitten napsiminen,lähinnä jatkuvan ärtyneisyyden ja seksihalujen puutteen takia. Oikean päätöksen tein! :) Mielialat kohdillaan. Halut palautuu.. Mies tykkää :) Limakalvot ei ole enää kuivat. Paino pudonnut jo muutaman kilon. Tämän kun ois tajunnut aikasemmin. 8 vuotta meni pillereitä syödessä ja kiukutellessa. Ja haluttomana. Kierrosta nyt ei tässä vaiheessa vielä voi oikein mitään sanoa, ensimmäinen vuoto tuli ainakin ajallaan, runsaampana tietysti pillereiden aikaan verrattuna.
 
Nora
Onneksi en ole koskaan aloittanut e-pillereitä, sillä tätä keskustelua lukiessani omat epäilykseni vain saivat tukea. Lisäksi nuo ympäristövaikutukset (jotka oikeasti ovat merkittäviä, vaikka joistakin toisin tuntuu..) ja tarinat siitä, ettei tule enää raskaaksi. Näin kävi kai äitini kaverille, joka oli ahkera e-pillerin popsija. Eipä ihme, että lapsettomuudesta kärsivien parien määrä kasvaa jatkuvasti..

Mutta hei, stemppiä kaikille e-pillerit lopettaville ja niille varsinkin jotka yrittävät tulla raskaaksi! :)
 
Anni
Onneksi en ole koskaan aloittanut e-pillereitä, sillä tätä keskustelua lukiessani omat epäilykseni vain saivat tukea. Lisäksi nuo ympäristövaikutukset (jotka oikeasti ovat merkittäviä, vaikka joistakin toisin tuntuu..) ja tarinat siitä, ettei tule enää raskaaksi. Näin kävi kai äitini kaverille, joka oli ahkera e-pillerin popsija. Eipä ihme, että lapsettomuudesta kärsivien parien määrä kasvaa jatkuvasti..

Mutta hei, stemppiä kaikille e-pillerit lopettaville ja niille varsinkin jotka yrittävät tulla raskaaksi! :)

Ahdistavaa, kun ei tiennyt vaikutuksista. Ei minulle ainakaan kerrottu, että pillereillä saattaa olla tällaisia vaikutuksia. Nyt olen 29 ja haluaisin lapsia, lopetin pillerit marraskuussa, ei kuulu menkkoja ja iho on alkanut kukkia kuin teini-iässä.
 
Viimeksi muokattu:
kukkiikukkii
Ahdistavaa, kun ei tiennyt vaikutuksista. Ei minulle ainakaan kerrottu, että pillereillä saattaa olla tällaisia vaikutuksia. Nyt olen 29 ja haluaisin lapsia, lopetin pillerit marraskuussa, ei kuulu menkkoja ja iho on alkanut kukkia kuin teini-iässä.
tuolla e-pillereitä koskevissa monissa kirjoituksissa olen havainnut, että nuoret pillereiden aloittajat kehuvat, kuinka iho lakkaa kukkimasta...siis looginen selitys, että tavallaan KESKEYTETÄÄN se normaali naiseuden alkaminen, siis puututaan omaan normaaliin hormonitoimintaan. ei jakseta odottaa, että se akne häviää itsestään. sitten pillereiden lopetettua alkaa sama ihon kukkiminen, eli omat hormonit jatkaa, mihin aikanaan jäivät, kun keskeytettiin pillereillä..
 
Viimeksi muokattu:
Anni
tuolla e-pillereitä koskevissa monissa kirjoituksissa olen havainnut, että nuoret pillereiden aloittajat kehuvat, kuinka iho lakkaa kukkimasta...siis looginen selitys, että tavallaan KESKEYTETÄÄN se normaali naiseuden alkaminen, siis puututaan omaan normaaliin hormonitoimintaan. ei jakseta odottaa, että se akne häviää itsestään. sitten pillereiden lopetettua alkaa sama ihon kukkiminen, eli omat hormonit jatkaa, mihin aikanaan jäivät, kun keskeytettiin pillereillä..
Käsittämätöntä, että niitä pillereitä lykätään vain käteen... itsekin muistan, kuinka terveyskeskus 17-vuotiaana tekemättä edes mitään gynekologisia tutkimuksia suositteli niitä minulle. En rehellisesti sanoen olisi ottanut noita käyttöön, jos olisin tiennyt, että akne on pahempaa niiden lopettamisen jälkeen kuin teininä ja että niiden jälkeen on vaikea tulla raskaaksi...
 
Viimeksi muokattu:
halimanina
Hei,olen syönyt yhdistelmä-e-pillereitä nimeltä,tri-femoden,jotain 23 vuotta.poltan tupakkaa ja olen 34-vuotias.Voinko lopettaa pillereiden syömisen nyt ???Ilman lääkärin lupaa???Ois kiva jos joku vastaisi tähän.
 
Anni
Hei,olen syönyt yhdistelmä-e-pillereitä nimeltä,tri-femoden,jotain 23 vuotta.poltan tupakkaa ja olen 34-vuotias.Voinko lopettaa pillereiden syömisen nyt ???Ilman lääkärin lupaa???Ois kiva jos joku vastaisi tähän.
Hei,

Kyllä pillerit voit lopettaa, ja jos yrität lasta niin kärsivällisyyttä, sillä on kovinkin normaalia, että kuukautiset jäävät pois pillerien lopettamisen jälkeen. Jos ei kuukautisia kuulu kolmeen kuukauteen niin mene gynekologille. Tarkkaile tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Anna
Mitä tapahtuu jos pilleri laatan lopettaa kesken? minulla oli siinä yhdessä laatassa vielä viikon pillerit jäljellä mutta lopetin sen syönnin. nyt menkkoja ei ole näkynyt kuukauteen ja 2 raskaustestiä tehny. et osaisiko joku sanoa johtuuko se siitä että lopetin laatan kesken ettei menkkojani tule?
 
Elossaolen
Mitä tapahtuu jos pilleri laatan lopettaa kesken? minulla oli siinä yhdessä laatassa vielä viikon pillerit jäljellä mutta lopetin sen syönnin. nyt menkkoja ei ole näkynyt kuukauteen ja 2 raskaustestiä tehny. et osaisiko joku sanoa johtuuko se siitä että lopetin laatan kesken ettei menkkojani tule?

Varmaankin se siitä johtuu. Elimistö yrittää nyt etsiä sen sinun normaalin rytmin, joka on se luonnollinen. Siihin saattaa mennä aikaa. Miksi lopetit laatan kesken? Kiinnostaa vaan, koska itse tein myös niin, muuten olisin ehkä jo kuollut, sivuvaikutukset olivat ennennäkemättömän rajut.
 
Viimeksi muokattu:
Yaasu
Nyt on kyllä aivan pakko kysyä! Hommaan e-pillerit tässä tulevan kuukauden aikana. Kuvitellaan vaikka että huhtikuun alussa aloitan syömään ensimmäistä levyä. Saako seksiä harrastaa heti sinä päivänä ilman kondomia kun pillereitä rupeaa käyttämään, vai tuleeko niitä syödä kuinka kauan ennen kuin ne alkavat vaikuttaa ehkäisyyn? :O
 
Lootus
Olen lopettanut e-pillerit yli 10 vuoden syönnin jälkeen. Nyt odottelen ensimmäisiä kuukautisia. Olen yrittänyt bongata ovulaatiota, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Viimeinen tyhjennysvuoto: 18.-24.2.2012

Eli nyt olisi menossa kierron päivä 24. Kierron päivänä 18 tuntui ikävä vihlaisu alavatsassa. En osannut sitä kohdentaa kuitenkaan kummallekaan puolelle.

Limoja olen tarkkaillut. Nyt siis kierron päivänä 24. on aika kuivaa. Ennen kierron päivää 18. ja myös kierron päivänä 18. oli valkovuotoa, mutta ei mitään kananmunanvalkuaista muistuttavaa. Valkovuoto oli sellaista valkeaa ja ei mitään kovin limaista.

Kohdunnapukka on myös noussut ylemmäksi kuin kierron alkupäivinä.

Voisi ajatella ovulaation tapahtuneen tuolloin kierron päivänä 18, mutta lämmöt puhuvat sitä vastaan:

kp1-kp4: ei mitattu
kp5: 36,37
kp6: 36,48
kp7: 36,36
kp8: 36,61 (valvomista, siksi lämpö koholla)
kp9: 36,72 (valvomista, siksi lämpö koholla)
kp10: 36,32
kp11: 36,51
kp12: 36,24
kp13: 36,22
kp14: 36,55
kp15: 36,39
kp16: 36,30
kp17: 36,41
kp18: 36,47
kp19: 36,45
kp20: 36,28
kp21: 36,30
kp22: 36,24
kp23: 36,47
kp24: 36,37

Osaako joku tulkita noita lämpöjä? Itse en näe niissä mitään ovulaatioon viittaavaa? Onko niin, ettei ovulaatiota ole siis tapahtunut? Kuukautiset eivät siis ole alkaneet, enkä niitä vielä odotakaan, koska ei ole mitään oireita.
 
ei näy ei kuulu..
Olen syönyt pillereitä noin 10 vuotta, ja päätin lopettaa viime kuun alussa. Olen näiden vuosien aikana syönyt Melianeja, Yasminia, Diane Novaa, Gestinyliä, Cerazetteja...joitakin vuosia sitten pidin lyhyen tauon pillereistä ja menkat tuli suhteellisen oikeaan aikaan luonnollisen kiertoni mukaan, kärsin siis ilman pillereitäkin tosi pitkästä kierrosta..No nyt ei ole menkkoja näkynyt eikä kuulunut, ja kierto on jo yli 40 päivää..

Turhauttavaa odotella milloin tulis menkat, raskaana tuskin olen, kun on tuo meidän seksielämäkin vähän latistunut, vaikka pääasiassa pillerit lopetinkin koska haluan perheenlisäystä..
 
Epämääräinen
Kummallista?

Itse lopetin e-pillerit 2kk sitten. Kuukautiset tulivat sen jälkeen normaalisti, tavallista kivuliaampana vain. Otin 1kk sitten j-pillerin... Jonka oton jälkeen (kului viikko) tuli normaalit menkat, ja näitten loppumisesta viikko = > alkoi taas menkat. Voisko joku kertoa onko tämä nyt normaalia?
 
Feline93
Aloitin Yasminelle merkkiset pillerit 16-vuotiaana -09 ja ja lopetin syyskuussa -11. Menkat alkoi melko normaalisti lopettamisen jälkeen ja ovat jatkuneet normaalin epänormaalisti. Pari kertaa oon meinannu tehdä testin, mutta sitten vuoto onkin alkanut taas.. Että luomumenkkojen alkamista ei onneksi minun tarvinut odotella puolta vuotta!

Jos olisin tiennyt mitä haittoja pillereistä on, en olisi ikinä aloittanut niitä! En ole koskaan kärsinyt huonosta ihosta, mutta pari kuukautta lopettamisesta naamaan pukkasi semmosen kukinnan, että itsetuntonikin on jo siitä kärsinyt! Kaulaan ja selkäänkin on pari paisetta ilmestynyt (never ever ennen..) Myös tukka rasvoittuu niin että joka päivä on pakko se pestä :((

Elämä on kyllä muuten paljon parempaa naturellina; mieliala parempi, paino laskenut vähän, tunnen itseni "omaksi itsekseni" enkä miksikään hormonihirviöksi. Myös halut palanneet, poikakaveri tykkää ;) eikä kumin käyttö ole mikään ongelma. Ainoa huono puoli tuo hormonin pukkaaminen epäpuhtauksien kautta! En tiedä mitä teen tämän aknen kanssa? Kuitenkin jo yli puoli vuotta tästä kärsinyt, ei kai tämä jää loppuelämän riesaksi?:s Edotuksia?? Pillereihin en enää ikinä koske!
On totta että reseptejä myönnetään aivan liian helposti.. Näistä asioista ei kerrota ollenkaan.
 
E-pilleritkö vaiko ei?
Minulla on ollut kuukautisten välillä muutaman kuukauden ajan lähes joka päiväistä tiputteluvuotoa. En ole tarvinnut mitään ehkäisyä pitkään aikaan kun en ole seurustellut. Kävin sitten lääkärissä ja ilmeni että minulla oli epäspesifi emätintulehdus. Sain tähän viiden päivän emätinvoidereseptin. Tiputtelua kuitenkin ilmeni kuurin jälkeen olleiden kuukautisten jälkeen.

Kävin myöhemmin toisella lääkärillä ja se tarjosi joko keltarauhashormonikuuria tai e-pillereitä. Minulla on myös kivuliaat kuukautiset. Sekä lääkäri että minä itsekin olimme sitä mieltä että jos ne e-pillerit olisivat oikea vaihtoehto, kun olen miettinyt muutenkin niiden aloittamista. Varsinkin noihin kivuliaisiin menkkakipuihin. Kerkesin käyttää Miranaxia n. puoli vuotta ennen kuin minulle alkoi tulla sivuoireita. Kasvoja punoitti ja kuumoitti sekä huuliin tuli rakkuloita, niitä en voi siis enää popsia.

Aloin kuitenkin miettimään asiaa tässä menkkoja odotellessa, minkä takia päädyin lukemaan kyseistä palstaa ja olen aika järkyttynyt lukemastani. Varsinkin tuo menkkojen pois jääminen kuulostaa aivan järkyttävältä. Olen vähän aina epäillyt e-pillereitä, että voiko niistä tietää mitä kaikkea ne omassa ropassa aiheuttaa kun niitä popsii vuosia. Itselläni ei kuitenkaan vielä biologinenkello tikitä, mutta eihän sitäkään voi ennustaa. Kuulostaa vaan aika julmalta, että pillerit jätetään pois kun halutaan hankkia lapsia, mutta roppa ei oikein suostu yhteistyöhön pillereiden lopettamisen jälkeen.

Olen siis 25 vuotias ja itselläni on ollut joskus muutaman vuoden e-pillerit kun seurustelin, mutta jätin ne pois 2-3 vuotta sitten kun kuivattivat limakalvoja yms. En nyt ihan muista että tulivatko kuukautiset heti normaalisti, vai oliko siinä kuukauden tai parin tauko. Kuitenkin jatkuivat ihan normaalisti näiden ensimmäisten kuukautisten jälkeen ja ovat olleet yhtä säännölliset ja ihanan kivuliaat kuin ennen e-pillereitä.

Nyt sitten tässä olen kahden vaiheilla, että aloitanko ne vai en. Seksielämäni ei kuitenkaan juuri nyt ole aktiivista, mutta kuukautiskipuni ovat oikeasti toisinaan niin kivulloiset etten välttämättä voi mennä joinakin kuukausina päivään pariin töihin. Ja jos menenkin, on se yhtä tuskaa. Tuo Miranax helpotti, mutta enää siitäkään ei ole apua. :( Muistan myös että rintani turposivat e-pillereitä käyttäessäni eikä ajatus siitä miellytä minua. Rintani ovat 70D kokoa, joten jos ne pullahtaisivat vielä kupin isommaksi niin huhhuijaa. :/ Tiedän että muutos ei ole pysyvä, mutta pidän niistä sellaisina kuin ne nyt ovat. Hiertää ajatus, että menettäisivät kimmoisuutensa kun turvotus lakkaisi ja roikkuisivat. :/ Tiedän tiedän, lopulta ne kokevat tuollaisen kohtalon joskus, mutta kuka sitä kohtaloa ei haluaisi lykätä myöhemmäksi. :)

Lisäksi ne mielialanvaihtelut eivät houkuttele, kärttyisyys ja itkuisuus. Nyt alkoivat myös nuo e-pillereiden jälkeen ilmenevät oireet kaihertaa mieltä. Ei ollut montaa henkilöä, jolla tämän keskustelun mukaan kuukautiset olisivat jatkuneet kovinkaan normaalisti. Kuukautiset ovat kyllä maailman ärsyttävin asia, kaikkea sitä pitää sietää jos joskus haluaa lapsia! Huomaan kuitenkin päässeeni helpolla ensimmäisellä e-pilleri käyttökerralla mistä olen nyt hyvilläni. Aloitin tuolloin Diane Novalla (aiheutti migreeniä), joka vaihdettiin myöhemmin muistaakseni Melianeen.

Taidanpa odotella vielä ainakin yhdet kuukautiset pohtiessani asiaa. Olisi kiva kuulla, jos jollakulla on jatkunut elämä (kuukautiset yms.) suht normaalisti e-pillereiden käytön jälkeen.
 
susi74
Lueskelin tätä ketjua.
Olen itse myös miettinyt, että lopettaisinko vaan pillerit.Olen runs. vuoden syönyt harmonetteja ja sitten vaihdoin femodeniin.Kuivuusongelmien takia. Ei ainakaan vielä ole eri merkki auttanut! Kaikki mahdolliset rasvat ja öljyt olen kokeillut ja liikaa tulee alapäätä pestyä. Nyt ongelma on pahentunut, kun töissä joutuu kävelemään hirveet määrät! Ja jestas mutta alakerta on"tulessa"päivän jälkeen. Hankautuu. Ja jotenkin välillä turvotustakin tulee pahimpaan kohtaan.
Voiko jopa tulehtua tuollaisesta?

Pillerien lopetusta pelkään siksi, kun on pitänyt endotyyppiset kivut hyvin poissa, mutta ei tätäkään kestä!

Eli pitäisikö vaan kokeilla ainakin hetken olla ilman pillereitä?

Muita kohtalotovereita??
 
minullekkin
Aloitin Yasminelle merkkiset pillerit 16-vuotiaana -09 ja ja lopetin syyskuussa -11. Menkat alkoi melko normaalisti lopettamisen jälkeen ja ovat jatkuneet normaalin epänormaalisti. Pari kertaa oon meinannu tehdä testin, mutta sitten vuoto onkin alkanut taas.. Että luomumenkkojen alkamista ei onneksi minun tarvinut odotella puolta vuotta!

Jos olisin tiennyt mitä haittoja pillereistä on, en olisi ikinä aloittanut niitä! En ole koskaan kärsinyt huonosta ihosta, mutta pari kuukautta lopettamisesta naamaan pukkasi semmosen kukinnan, että itsetuntonikin on jo siitä kärsinyt! Kaulaan ja selkäänkin on pari paisetta ilmestynyt (never ever ennen..) Myös tukka rasvoittuu niin että joka päivä on pakko se pestä :((

Elämä on kyllä muuten paljon parempaa naturellina; mieliala parempi, paino laskenut vähän, tunnen itseni "omaksi itsekseni" enkä miksikään hormonihirviöksi. Myös halut palanneet, poikakaveri tykkää ;) eikä kumin käyttö ole mikään ongelma. Ainoa huono puoli tuo hormonin pukkaaminen epäpuhtauksien kautta! En tiedä mitä teen tämän aknen kanssa? Kuitenkin jo yli puoli vuotta tästä kärsinyt, ei kai tämä jää loppuelämän riesaksi?:s Edotuksia?? Pillereihin en enää ikinä koske!
On totta että reseptejä myönnetään aivan liian helposti.. Näistä asioista ei kerrota ollenkaan.

Mulla sama! Yasminellei söin vähän yli kaks vuotta, aloitin 17vuotiaana. Nyt lopetettuani olen saanut ihan hirveesti finnejä (mulla on ollu koko elämässäni ehkä kolme finniä ennen tätä). Harmittaa ihan hitosti. Couperosakin mulla ni naama iha kauhee näky!
 
Viimeksi muokattu:
käääk
Itsekin lopetin pillerit marraskuussa, eikä menkkoja näy eikä kuulu (ei mitään oireita esim. rintojen arkuus, alavatsa- ja selkäkivut, turvotus.. mitkä normaalisti ollu tosi näkyviä). Tällä hetkellä kiertoa on kestäny 50 päivää ja viimeisimmästä raskaustestistä on 10 pvää aikaa. Alkaa kärsivällisyys loppua jo, kun ei tiedä tehdäkö aina vaan uusi testi vai odottaakko vain niitä menkkoja. Varsinki kun lopetin ne pillerit nimenomaan siksi että raskautta yritettäis.. Missä vaiheessa vois soittaa vaikka terveyskeskukseen tms, jos niitä menkkoja ei kuulu ja testit näyttää aina vaan negaa?
 
nainen87
Itse söin femoden pillereitä melkein 6 vuotta. Lopetin helmikuun lopuussa ja tyhjennysvuoto tuli normaalisti, sit alkoi odottaminen, aluks oli viikon vatsa turvonnut ja oli painava tunne....sitten reilun kuukauden myöhemmin nännit tulivat aroiksi ja kainaloiden alla särki, se meni ohi muutamassa päivässä, nyt kp61 alkoi menkat....viimeinkin...olin jo aatellut soittaa 3 viikon päästä lääkärille jos sais tietää onks kroppa ok, mut nyt ei tartte :)
 
tytteli
Lopetin pillerit viime viikon maanantaina, liuskan viimeisen pillerin jälkeen.
Mulla tuli muutamaa päivää aikasemmin ihan hel***in niukkaa rusehtavaa vuotoa (valkoisten pillereiden aikana) ja tein testin varmuuden vuoksi, se oli nega, sitten ne loppu ja söin keltaisia pillereitä. mulla ns. tuli menkat 2 päivää myöhässä ja sitten lopetin pillerit, tämä samainen vuoto jatku ja loppu nyt paripäivää sitten, ja se oli todella todella niukkaa rusehtavaa kuin pillereiden aikanakin, tein viime viikon maanantaina myös testin ja sekin oli nega. Olen vain miettinyt että eikö pillereiden lopettamisen jälkeen tyhjennys vuodon pitäisi olla vähän runsaammat kuitenki, vai onko sekin yksilöllistä, mulla on ollu paljon syitä miks epäilisin raskautta, on kipuilua, päänsärkyä väsymystä, ja meinaa helpommin tulla tippalinssiin, + sitten tämä niukka vuoto. pitäisi varmaan tehdä varmuuden vuoksi vielä yksi testi?
 

Yhteistyössä