e-pillereistä hedelmättömyyttä???!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miia

Vieras
Onko totta, että ehkäisypillerit voisivat aiheuttaa/edesauttaa lapsettomuutta (niiden syönnin lopettamisen jälkeen)? Olen kuullut, että e-pillerien hormoneja voi jäädä pitkäksikin aikaan elimistöön niiden syönnin lopettamisen jälkeen ja näin raskaaksi tulo voi olla vaikeaa... Terveydenhoitaja taas taisi joskus puhua, että ne edesauttaisivat hedelmällisyyttä, mutta kuinka?!
Itse olen syönyt noin 4 vuotta pillereitä ja haluan todellakin saada vielä joskus lapsia. Onko muilla jotakin tietoa tästä asiasta tai omakohtaisia kokemuksia? Kuinka kauan esimerkiksi kesti tulla raskaaksi pillereiden lopettamisen jälkeen? Kiitos jo edeltäkäsin vastauksista!!!

Eivät e-pillerit aiheuta hedelmättömyyttä, mutta raskaaksitulo voi kestää joillakin naisilla aika pitkään. Pillereillä voi olla jopa puolen vuoden jälkiehkäisyteho. Jotkut taas tulevat heti raskaaksi pilsujen lopettamisen jälkeen. Eli yksilöllistä on. Mutta ole huoleti, eivät ne hedelmättömyyttä sanan varsinaisessa merkityksessä aiheuta :)

Itselläni kesti aikoinaan juurikin se puoli vuotta, että tulin raskaaksi.

Varsinkin epäsäännöllisestä kierrosta kärsiville suositellaan raskauden yrittämistä heti ensimmäisessä kierrossa e-pillereiden lopettamisen jälkeen - silloin ovulaation ajankohtaa on helpompi arvioida kuin normaalisti.

Just tänään luin vauva-lehteä ja siinä oli selvästi kerrottu näistä uskomuksista ja niiden paikkansa pitävyydestä. Eli jotkuthan uskovat vielä tänä päivänä, että heti pillereiden lopettamisen jälkeen ei voi/saa tulla raskaaksi, mutta tämä on pelkkää tarua. Kuulemma tyhjennysvuodon aikana nämä hormoonit katoavat(useimmilla). Itse jätin pillerit kesken liuskan, tyhjennysvuoto tuli noin viikon päästä ja seuraavat kuukautiset jäivätkin tulematta(ensimmäinen raskaus). Toinen raskaus sai alkunsa vasta kahden kuukauden odotuksella(Imetyksen lopetin joulukuun alussa ja testi oli positiivinen maaliskuussa) eli jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä tuleeko raskaaksi ""helpommin"" vai vaikeammin pillereiden lopettamisen jälkeen.Mutta huom. tämä oli vain oma kokemukseni, muilla saattaa olla asiat päinvastoin.

miksei voisi olla?
Jos todetaan, että liikaa haittavaikutuksia niin se on loppu sen lääkeaineen käyttö. Jos tarkoitat estrogeeni laastareita voin hakea laatikon ja kirjoittaa mitä laastari pitää sisällää, niin voit sitten kauhistella rauhassa.
Lääketiede ei ole enää samaa kun 50 vuotta sitten. Siksi tehdään tutkimustyötä että saataisiin lääkkeet, jotka on lähes räätälöity käyttäjäkohtaisiksi mm biologiset.

Yhteistyössä