E-pillerien jalkeen puuttuvat kuukautiset ja raskaustoive

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maria123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maria123"

Vieras
Hei!

Kaytin Yasmin-merkkisia e-pillereita kaksi vuotta ja lopetin niiden kayton heinakuussa 2011. Sen jalkeen tuli kahdet kuukautiset, elo-ja syyskuussa, jonka jalkeen kuukautisia ei ole tullut ollenkaan. Kavin nyt helmikuussa laakarilla joka maarasi kuuden paivan kuurin Terolutia vastaavia pillereita (asun ulkomailla, taalla eri nimiset). Sen jalkeen tulivat kuukautiset. Nyt taas on jo toista kuukautta mennyt eika kuukautisia ole taaskaan tullut.

Ultrat on tehty ja niissa kaikki vaikuttaa normaalilta. Haluaisimme kovasti lapsen mutta tassa tilanteessa raskaaksi tuleminen vaikuttaa vaikealta. Eiko se niin ole etta jos ei ole ovulaatiota, ei tule kuukautisiakaan? Seitsemaan kuukauteen ei siis ole ollut oikeita kuukautisia, paitsi kerran pillereilla aiheutetut.

Mita testeja pitaisi tehda, onko tilanteessani mahdollista saada laakkeet joilla voitaisiin saada ovulaatio ja olisi mahdollisuus tulla raskaaksi? Uskon etta nama ongelmat johtuvat e-pillerien kaytosta, silla aina ennen minulla oli saannolliset kuukautiset. Olen normaalipainoinen, liikun kohtuudella, syon terveellisesti, en polta enka juo eika minulla ole mitaan laakitysta kaytossa. Mita voisin tehda? Kiitos paljon neuvoista jo etukateen.

Hei "maria123"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Sinun kannattaisi kyllä nyt hakeutua asiaan perehtyneen lääkärin luo, jotta asiaa päästään kunnolla selvittämään. Ainakin hormoniverikokeet ovat kohdallasi tärkeää selvitää, onhan hormonitoiminnassasi selkeästi jotain poikkeavaa koska kuukautisia ei tule. Kun kuukautiskierto ei kunnolla toimi, silloin ei munarakkuloitakaan pääse kehittymään ja irtoamaan, jolloin raskaaksi tuleminen on vaikeaa, lähes mahdotonta.

Mutta on toki olemassa paljonkin erilaisia hoitomuotoja kuukautiskierron käynnistämiseksi, mutta ennekuin päästää miettimään mikä olisi kohdallasi paras vaihtoehto, asia täytyy kunnolla tutkia.

Onnea matkaan!

Itse olen syönyt viimeiset 10 vuotta pillereitä, ja jätin ne pois nyt helmikuussa. Kuukautisia ei ole tullut kertaakaan. Kävin lääkärissä, ja hän sanoi, että ei tarvitse edes odotella kuukautisia, vaan raskaaksi voi tulla ilman niitäkin. Jos vuoden yrittämisen jälkeen ei ole raskautunut, on syytä mennä tutkimuksiin. Mutta itse siis en jaksa noita menkkoja enää odotella edes, vaan koitan raskautua, kerran lääkärikin oli sitä mieltä että turha niitä on odotella. Hän totesi vain että "miksi ihmeessä niitä odottelet, ei tarvi odotella, nyt äkkiä miehen luo kotiin" :)

Yhteistyössä