E-pillerien lopetus

  • Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti
Anne
Heippa!! Osaisko joku kertoa,tuleeko sivuvaikutuksia pillereiden lopettamisesta?Ajattelin pitää taukoa,kun kohta 20 v syönyt pillereitä(microgynon) putkeen,nyt on kulunut kolme viikkoa viimeisestä pilleristä,muutenkin menkkoja ei tullut yli puoleen vuoteen tai sitten kesti puoli päivää pillereiden aikana,aattelin jos nekin palaisi samalla.Nyt ollut mielialan vaihteluja,toisena päivänä ihan maassa toisena taas kaikki hyvin,kuuluko lopettamiseen??
 
mää
Kaikki hormonivaihtelut voivat vaikuttaa mielialaan.
Malta kuukauden verran ainakin ennenkuin hermoilet asiasta - minulla oli jonkinajan kuluttua paljon parempi olo kuin pillereiden kanssa. Kyllä ne omat hormonit sitten tasoittavat noita mielialojakin, mitä nyt tulee mahdollisesti PMS oireita jne. Mulla "selveni" pää kun jätin pillerit pois ja jäi ahdistukset veke.
 
Jennie
Varaudu myös siihen, että hormoonien tasaantuminen vie tosi kauan. Itse lopetin pillerit pelkein 6 kk sitten, eikä vieläkään kroppa ole täysin palautunut (söin pillereitä 9 vuotta). Mutta olo on kyllä paljon parempi.
 
Sanna
Mä lopetin pillerit siksi, että halusin tulla raskaaksi. No raskautumisessa kesti vajaa vuosi ja pillereitten lopettamisen "oireina" oli hiusten ja ihon rasvoittuminen sekä akne. Alkuun menkatkin jäi pois kolmeksi kuukaudeksi, ennen kuin kierto käynnistettiin terolutien avulla. Enkä ollut syönyt pillereitä kuitenkaan kuin 5 vuotta. Eli kyllähän se pillereitten lopettaminen ihan varmasti elimistöön jollain tapaa vaikuttaa..
 
vm77
Lopetin pillerit syyskuussa. Ekat menkat tuli 34 päivän kuluttua ja vuoto oli runsasta verrattuna pillereiden aikaiseen vuotoon. Pillereiden lopettamisen jälkeen kasvoihin on ilmestynyt punaisia näppyjä ja rinnat olivat tosi arat ennen menkkoja. Mulla mielialanvaihtelut taas jäivät pois pillereiden mukana.En ole huomannut muita muutoksia itsessäni pillereiden lopettamisen jälkeen ja toivon, että tuo näppyjen tuleminen kasvoihin loppuu piakkoin vaikka kosmetologi sanoi, että iho voi oireilla 6 kuukauttakin pillereiden lopettamisen jälkeen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ilman pillereitä minulla on henkisesti parempi olla kuin mitä oli pillereiden aikana. Olen syönyt useampaa eri merkkiä ja kaikilla on ollut samat sivuvaikutukset: mielialanvaihtelut ja kamala päänsärky. Nyt ne ovat ainakin osittain taakse jäänyttä elämää.
 
pilleri
olen myös ajatellut lopettaa pillerien käytön. syön tällä hetkellä femilar-nimistä, ja joskus niitä määrättiin minulle sen takia koska oli niin runsaat vuodot, ja nämä ovat kylläkin auttaneet lieventämään vuotoja. miten mahtaa olla, että kun pillerit lopettaa, niin jos ennen on vuotanut oikein älyttömästi, niin voikohan nyt tehdä saman tempun näin vanhemmalla iällä vielä? eli olen nyt 40.v.
 
myös lopettanut
Söin eri merkkejä ja kokeilin rengasta, yhteensä n. 15 vuotta. Nyt lopetettuani olo on jotenkin parempi, "pirteämpi" vaikka yleensä tähän aikaan vuodesta en sitä ole ollut. Ihoon on tullut muutama näppy lisää, (se kyllä voi johtua huonosta ruokavaliostakin) sekä hiusten olen huomannut rasvoittuvan nopeammin. Menkkoja ei ole kuulunut, sen verran on kulunut aikaa, että kohta on varmaan lääkärillä käytävä. Muuten olo on siis oikein hyvä!:)

Sannalta kysyisinkin noista Teroluteista; Onko kierto ollut normaali niiden jälkeen ja miten niitä syödään (vk, kk vai miten?) ja oliko niistä mitään sivuoireita?
 
täällä myös yksi lopettanut
Mulla on nyt takana 8 vuotta pillereitä. Alussa kaikki oli ihan hyvin, mutta sen jälkeen kun gyne halusi vaihtaa merkkiä mitä olin syönyt pitkään, alkoivat ongelmat... Miedoilla pillereillä oli tiputtelua ja alapään kuivumista. Vahvemmilla taas migreeniä. Kaikkiin pillereihin ensimmäisen merkin vaihdon jälkeen liittyi haluttomuutta. Ei ole kivaa, kun mua ei ole haluttanut kolmeen vuoteen=( Nyt meni hermo ja päätin lopettaa ja siirtyä ehkäisypuikkojen käyttöön.

 
anne
nyt alkaa olemaan normaali olo,ei enää pahoja mielialan vaihteluja,menkatkin tuli ja olivat kuin teinivuosina konsanaan ja kestivätkin viikon,nyt vaan odotellaan onko kierto normaalia!!
mitään iho muutoksia en ole huomannut itselläni ja huomasin,että seksihalut on kasvanut lopettamisen myötä,vaikka kortsun kanssa joutuukin ähräämään,mutta mies saa hoitaa ehkäisyn välillä,ehkäpä seuraavat 10 vuotta ;))
 
Mymmeli.
olen syönyt yasmin merkkisiä pillereitä kohta kaksi vuotta. Pitäisiköhän lopettaa kun olen muuttunut tyystin koko ihminen, ennen olin iloinen ja halusin kokeilla kaikkea uutta ja nyt ei huvita mikään..Pinna kireenä ja pää kipeänä koko ajan ja räjähdän pienimmistäkin asioista poikaystävälleni jolle viimeiseksi haluaisin rähtäjä!Haluttomuuskin on iskenyt.. Hyvä ettei suhde ole mennyt poikki riitojen vuoksi! Vai vaihdanko vain merkkiä?!
 
Pimple
Loeptin pillereiden käytön kesäkuun alussa. Sen jälkeen kesti n.viisi viikkoa ennen kuin menkat tulivat. Nyt on niistä on kulunut kohta kuusi viikkoa eikä uusia kuulu.
Voiko tämä liittyä siihen, että elimistö on vielä hieman sekaisin?
Olen käyttänyt ehkäisykeinona kondomia, eikä ole syytä epäillä sen hajoamista tms, joten raskaana minun ei pitäisi olla.
Pillereiden lopetuksen jälkeen tuli myös kaamea määrä näppyjä, mutta niitä minulla oli jo ennen pillereiden aloittamistakin. Jos kyse on kuitenkin vain pillereiden jälkeisestä aknesta, kuinka kauan kestää ennen kuin iho tasoittuu taas? Siis tarkoitan, että kuinka pitkän ajan kuluttua voi olla varma etteivät finnit johdu vain pillerien lopetuksesta?
 
pii-pii
Kirjoittelinkin jo tuonne klinikan puolelle vähän samasta asiasta. Eli mietin Cerazetten vaikutusta mielialaan. Haluaisin kyllä selvittää, että tekevätkö ko. pillerit surkean ja joskus vihaisen olon. Ja siis lopettamalla se vaan selviää. Olen syönnyt Cerazetteä 5 vuotta putkeen.

Osaako kukaan sanoa, että miten elimistö reagoi noiden pillereiden lopetukseen. Vähän hirvittää esimerkiksi jos alkaa finnejä tulemaan, kun juuri pääsin eroon jostain ihme finnikaudesta. Ja muutenkin mietutyttää nuo "vieroitus oireet".
 
pii-pii
Kirjoittelinkin jo tuonne klinikan puolelle vähän samasta asiasta. Eli mietin Cerazetten vaikutusta mielialaan. Haluaisin kyllä selvittää, että tekevätkö ko. pillerit surkean ja joskus vihaisen olon. Ja siis lopettamalla se vaan selviää. Olen syönnyt Cerazetteä 5 vuotta putkeen.

Osaako kukaan sanoa, että miten elimistö reagoi noiden pillereiden lopetukseen. Vähän hirvittää esimerkiksi jos alkaa finnejä tulemaan, kun juuri pääsin eroon jostain ihme finnikaudesta. Ja muutenkin mietutyttää nuo "vieroitus oireet".
 
zazunna
Mä söin pillereitä reilu kolme vuotta ja nyt oon ollu vajaa kaks kuukautta ilman. Lopetin sen takia ku tuntu et oon aina kiukkunen jostain, mikään ei oikein jaksa innostaa ja halut oli kadonnu kokonaan. Vielä ei paljoo muutoksista osaa sanoa ku et hiukset on rasvottunu ja kasvojen iho kanssa. Finnejä ei paljoa oo tullu mut joitain kuitenkin (pillereiden aikaan ei ollu juurikaan). Jo nyt tuntuu et halut on palaamassa pikku hiljaa ja on jotenkin taas enemmän messissä tässä omassa elämässä. Ainoo mitä pelkään on et menkoista tulee taas tosi epäsäännölliset ja kipeät, joita ne oli ennen pilsuja. No kuhan ne ees tulis...Mut siinähän kuulemma saattaa kestää vaikka kuinka kauan.
 
RoXy
Mua kiinnostais tietää että te joille on tullu iho-ongelmia pillereiden lopettamisen jälkeen niin oliko teillä niitä ennen pillereitä tai oliko esimerkiksi nuorena akneen taipuvainen iho?
Kun oon kuullu että yleensä jos ei oo ennen pillereitä ollu huono iho niin harvemmin tulee pillereiden lopettamisen jälkeenkään.
Vähän itseä jännittää kun lopetin nyt pillerit 10 vuoden jälkeen koska mulla ei tällä hetkellä ole varsinaista syytä syödä niitä koska en ole vakituisessa suhteessa ja gynekologi oli myös lopetuksen kannalla koska mulla on välillä aurallista migreeniä ja se on pillereiden kanssa yhteydessä aivoinfarktiin.
 
consequence
Pillerit lopetin 2 päivää sitten, että kaikkia vaikutuksia tässä todellakin vielä odotellaan. Minulet-merkkisiä (ihan samanlaiset kun Femodenit, eri valmistaja vain) pillereitä olen syönyt reilut 3 vuotta, 15-vuotiaana jo määräsi lääkärit pitkiin (n.11 päivää) ja runsaisiin kuukautisiin. Lopetan, koska siitä voi olla apua vestibuliittiin.

Yksi vaikutus näkyy jo, nimittäin taukoviikon vuoto loppui lauantaina, niinkun normaalistikin. Sunnuntaina ottaisin normisti ensimmäisen pillerin uudesta liuskasta, niin nyt kun en ottanut, niin menkat/jonkinasteinen tiputtelu jatkuu vaan edelleen. Oli siinä semmonen 12 tunnin tauko ehkä että ei mitään tullut... Toivottavasti nyt kohta loppuvat, ei tykkää alapää hautua siteiden kera monta viikkoa :S ja ei, tamponi/kuukuppi ei minulle sovi, vestibuliitin takia aiheuttaa liikaa kipua laitto/poisto.

Noista haluista ja muista en voi sanoa mitään, koska kun pillerit aloitin, niin seksielämä ei ollut vielä ajankohtaista ollenkaan. Haluja on kyllä ollut, ei tietenkään kamalasti kun ei houkuta se kipu mitä yhdyntä aiheuttaa :< mutta toivon kovasti että tää pillereiden lopetus nyt auttaa sit tuohon vestibuliittiin, ja että ei aiheuta muuten mitään kamalia juttuja. En kaipaisi noita runsaita ja pitkiä kuukautisia todellakaan takaisin...
 
without pills
Meikäläinen lopetti kans, nyt vasta toinen päivä ilman ja vähän jänskättää miten kroppa ja pää reagoi. Mercilonia tuli popsittua 3 tai 4 vuotta (ei vain muista!), ilman tavallista 7 päivän taukoa pidempiä pausseja. Migreeniä on ollut ennen pillereitä ja niiden kanssakin, mutta toi limakalvojen kuivuus kyllästytti sen verran, että kokeillaan nyt olla ihan omilla hormooneilla. Kans semmonen luomufiilis, et tahtoo oman pään ja ruumiin omine temppuineen takasin, ilman hormoonien tuomaa ajottaista helpotusta tai vitutusta. Yhtään en muista millaset menkat on luomuna, muutaman kuukauden päästä sekin kai sit selviää. Onks muutkin pistäneet merkille ton kuivumisen? Pillerit aloittaessani se nyt tuli tietysti siihen samaan hintaan hetkeksi, mutta nyt muutaman vuoden käytön jälkeen tuntui että limakalvot olivat TODELLA kuivat ja normaalit halut jossakin huitsulan v*tussa. Toivomuslistassa olis kans et sais jotenki omat tunteet takaisin, tullu ihan älyttömän kyyniseksi ja ihan-sama-mitäs-sitte-fiilis.
 
consequence
joo kuivuutta kyllä, mutta sitä on mielestäni ollu ihan aina. En sit tiiä vaikuttaako diabetes jotenkin...

Nyt on tiputtelu ainakin reiluks päiväks loppunut jo, veikkaan kyllä jotenkin että kohta alkaa taas. Miulla on koko ajan semmonen kunnon perusvitutus päällä nyt :/ Mutta näin vähästä ajasta en osaa vielä päätellä että liittyykö se mitenkään pillereiden lopetukseen.
 
Luomusisar
Pillereiden lopetuksessa on se hyvä puoli että pääseee kuuntelemaan omaa kroppaansa. Minulle kävi niin että yritin kertaalleen lopettaa pillerit mutta vuosin kuin seula ja meni vuosi ja kokeilin uudelleen ja kas kummaa ei mitään ongelmia lopettaa. Eli kerrasta ei åidä lannistua. Pillereiden lopetukseen voi hyvin liittää kehon puhdistamisen. Esim. Detox, jota saa luontaistuotekaupoista / tavarataloista on kohtuullisen hintainen kolmen viikon (juoma)kuuri. Sitä saa tabletteina ja juomana. Päänsärky,j ota tuossa joku valitteli pillereiden käytön jälkeen ilmaantuneen voisi viitata siihenkin että aineenvaihdunta on vilkastunut ja kuonat lähteneet liikkeelle. Sama vaikutus siis kun jos lisäisi liikuntaa. Ja sama lääkityskin eli tulee juoda tarpeeksi..
 
consequence
Nyt ekat luomumenkat pillereiden lopetuksen jälkeen. Kierto oli 30pv, alkoi pienellä tiputtelulla pari päivää ennen kunnon vuotoa, ja se kunnon vuoto nyt on kyllä nimensä veroista :/ En mitenkään vähän vuotanut pillereiden aikaankin, mutta nyt määrä siitäkin ainakin kolminkertaistunut :s Vasta toinen päivä menossa, miten tätä jaksaa.
 
joku vaan
Lopetin jasmin pillerit 6 päivää sitten ja olo on viimeiset 4 päivää ollut kuin krapulaisella. Aamulla kun herään niin päätä särkee ja särky yltyy iltaa kohden migreeniksi. yhtenä päivänä on ollut myös oksettava olo. Saa nähdä kauan näitä tuntemuksia riittää...
 
miten lasketaan?
Ite lopetin pillerit myös ja nyt odottelen ekoja luomumenkkoja. Kävin vain pohtii että lasketaanko kierto nyt viimeisten tyhjennysvuotojen alkamispäivästä vai mistä? Pillereiden aikaan vuoto alkoi noin neljän päivän tauon jälkeen, eli oli siinä suhteessa lyhyt vuoto. Jos lasken niinkuin ns. normikierron mukaan, menossa olisi 30. kiertopäivä. Ei viittis raskaustestiikää ihan vielä lähtee hakee.
 
consequence
Itse laskin ainakin viimeisen tyhjennysvuodon alkamispäivästä luomumenkkojen alkamiseen, siitä tuli tuo 30pv. Mutta siis, joillakin voi mennä kuulema kuukausiakin ennen kuin tulee ekat luomumenkat pillereiden lopetuksen jälkeen.

Lopetuksesta aiheutuneita juttuja: hiukset rasvottuu niin, että ne pitäis pestä joka päivä :/ ja niitä lähtee enemmän mitä ennen. Ekat luomumenkat alkoivat parin päivän ruskean vuodon tiputtelulla, ja nyt varsinaisten menkkojen jälkeenkin on joku 3pv ollut ruskeaa "valko"vuotoa.
 

Yhteistyössä