E-pillerien lopetus

  • Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti
sivusta....
tuo on enemmän kuin tavallista, että ekasta pillerittömästä kierrosta lähtee raskaaksi, valitettavasti keskenmenokin on aika yleistä tossa...sori, että maalaan piruja seinille.
 
et sellasta
Otin Jasmineja puolisen vuotta. Ne aiheuttivat minulle vahvoja sivuvaikutuksia. Mielialani vaihtelivat, ja tunsin itseni masentuneeksi.. jopa ihan eri ihmiseksi. Iho oli pillereiden aikaan entistä parempi.. (ei minulla koskaan ole kuitenkaan ongelmaa ollut esim. finnien kanssa.
Nyt kun lopetin ihoni on huonontunut paljon. Finnejä on ilmaantunut paljon ja olen ajatellut kävkäistä lääkärillä tarkastuttamassa tilanteen. Minua huolestuttaa, että tilanne vain pahenee.. iho on tuonut mukanaan hieman alakuloista fiilsistä-
Toisaalta, kun lopetin pillerit, palasin taas omaksi itsekseni, ja masennuksen oireet hävisivät. Ne eivät siis sopineet minulle lainkaan. Huono iho harmittaa, mutta mielenterveys on kuitenkin tärkeämpi. ovon mukaan iho vielä tasoittuu! Tiestäisiköhän kukaan, koska iho palaa ennalleen? Kokemuksia?
 
pensaskerttunen
Moi.

Lohdullista lukea täältä, että moni on kokenu fiilistensä palanneen normaaleiksi pillereiden lopettamisen jälkeen. Mulla pillerit on toiminu muuten ihan hyvin, mutta itkin melkein joka päivä, milloin mistäkin syystä, ja jatkuva hallitsematon vetistely on aika rassaavaa. Saatoin pirahtaa itkuun, kun telkkarissa joku sanoi toiselle rumasti. Ihan älytöntä siis. Oon aina ollu aika herkkä, mut en normaalisti sentään noin hysteerinen. Poikaystävä ei oikein tunnu uskovan, että hormonit heittelee, enkä voi sille mitään.

Aloitin pillerit (Femoden) 19-vuotiaana, ja nyt 3,5 vuoden käytön jälkeen yritän ainakin pitää kunnolla taukoa. Koitin välillä Nuvaring-rengasta sillä seurauksella, että olin jatkuvasti raivon partaalla. Terkkari suositteli sitä mielialavuoristorataan. Palasin pillereihin, renkaisiin en enää aio koskea, hui.

Viimesestä pillereidenjälkeisestä tyhjennysvuodosta on kohta kuus viikkoo, mut muiden kirjotuksista päätellen tää on kai ihan normaalia, että kuukautisia ei heti kuulu? Raskauskaan tuskin on mahdollinen, ehkäisy on kyllä hoidettu ihan huolella.

Oon nyt ollu aika vaihtelevalla tuulella, mutta itkenyt ehkä harvemmin ja enemmän kerrallaan (ja tuntuu, että kunnolla itkeminen alkaa taas olla helpottavaa). En oo kuitenkaan vielä ihan "normaali". Kuinkahan kauan kestää, että mielialanvaihtelut ja jatkuva itkeskely ja surkea olo helpottaa? Ilomielin vaihtaisin kurjat fiilikset finneihin. :)
 
Marianne-karkki
Haluan lopettaa pillerit, koska 13 vuotta niiden "orjana" ollut ja nyt on tullut mitta täyteen, haluan sen ns. "luomufiiliksen" takaisin, josta täälläkin on niin kovasti puhuttu :)

Olemme lähdössä muutaman päivän päästä reissuun muutamaksi viikoksi ja kun luin näitä aikaisempia viestejä ja kokemuksia, rupesin miettimään, uskallanko lopettaa pillerit nyt heti? Jos tulenkin huonovointiseksi ja pää on jatkuvasti kipeä. Olen aika herkkä päänsäryille - johtuneeko sitten pillereistä tai kipeytyneistä hartia/niskalihaksista..?

Noh, tätä pitää vielä miettiä, otanko tämän pillerisatsin loppuun (lauantaina kuukauden viimeinen) vai joko pistän kerrasta poikki ;)

 
Masennusta
Lopetin itse kaksi kuukautta sitten, söin 5 vuotta. Ensimmäiset kuukautiset tulivat vasta nyt, mutta kuukauden verran olen ollut tosi masentunut, kaikki tuntuu pahalta, tylsälstä, elämä tyhjältä. Toivon vain että tämä johtuisi hormoneista ja tasoittuisi pian... Pelottaa omat tunteet ja paha olo (henkinen). ONko muilla ollut tällaista masentuneisuutta?? Kun aloitin pillerit en huomannut juurikaan mitään eroja.
 
iho-oireinen
Muakin kiinnostaisi nää iho-oireet.

Ei ole koskaan ollut juurikaan finnejä tms, nyt kun lopetin 9v jälkeen pillerit on kasvoissa ja selässä koko ajan enemmän näppylöitä. Olen ollut n. 7kk ilman. Olen pari kertaa lopettanut aiemminkin ja aina aloittanut uudestaan ihon takia. Inhottaa varsinkin nyt kesällä kun iho on niin huonossa kunnossa. Mieluummin syön sitten pillereitä vaikka ne turvottavat ja paino nousee varmasti pari kiloa :(

Onko mitään kokemusta pahemmista iho-oireista ja miten kauan sitä kesti?

Muita oireita ei ole ollut, nestettä lähti aluksi.
 
millon millon?
kui kauan voi kestää et menkat alkaa taas? söin pillerei kaks vuot ja lopetin kosk tul nii kamalii mieli ala vaihtelui, lopetin viis viikkoo sit eikä menkat vieläkää alkanut?
 
Kahvi
Minä käytin ensin pillereitä sitten rengasta. Noin 4 kk sen jälkeen kun olin lopettanut alkoi minulle tulla hirmuisesti näppyjä. varsinkin selkään, hartioille kaulaan ja leukaan. Niitä vastaan tappelin reilun vuoden kunnes asiat on nyt hyvällä mallilla.
ennen pilleireitä minulla ei siis ollut melkein mitään näppyjä.
kuukautiskivut ovat hirvittävät (pillereiden aikana tai ennen) ei ollut mitään kipuja.
Lopettamisen jälkeen menkat tuli tosin ihan normaalisti.
 
Minulla samoin
kuukautiset tulivat ihan ajallaan pillereiden lopettamisen jälkeen. "Finnejä"/kovia ihonalaisia paukkuja minulla on tullut aika paljon poskiin, leukaan ja ohimoille, myös niskassa ja leukapielissä niitä on. Tosi rasittavia! Olen nyt ollut ilman pillereitä 7kk. Kuinka kauan teillä on mennyt ettei näppyjää enää ole tullut? En ole juuri kärsinyt iho-ongelmista ennen pillereitä.
 
näin täällä...
Lopetin Femodenit n. 8 vuoden jälkeen kesäkuun alussa. Seuraavat kuukautiset tulivat viikon myöhässä, iho on ok, ei näppylöitä + nestettä on poistunut, samoin vähän läskiä, mutta siihen voi olla muitakin syitä. Joten hyvin menee tähän mennessä. Ai niin, rinnat pienenivät noin puoleen pilleriajasta, mutta eipä haittaa niin kauan, kun muut asiat on ok.
 
muilla kokemuksia?
Voiko pillerit lopettaa vaikka 3 kk ajaksi, jotta katsoo johtuuko mielialanvaihtelut pillereistä vai olenko oikeasti tällainen? Itse väittäisin, että pillerit ainakin korostaa aika pahasti ailahtelevia mielialoja, mutta poikaystävä epäilee, että olen oikeasti tällainen ja kun on asunut kanssani vasta kun aloin pilleritkin niin...
 
?..?
Moikka,

Ihana lukea näitä juttuja kun havaitsee ettei ehkä ookaan ihan psykopaatti näiden raivo-ja itkuohtausten kanssa:) Olen nyt siis päättänyt tämän hemmetin pillereiden popsimisen lopettaa... taas vaihteeksi :p Mutta sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, milloin ne voi lopettaa? Eli pitääkö minun kärvistellä vielä tuon laatan loppuun ehkäisytehon varmistamiseksi? Tietysti tästä eteenpäin käytämme kondomeja, mutta voiko ne muutama päivä sitten minuun joutuneet siittiöt vielä pystyä hedelmöityshommiin jos vaikka tänään pillerit lopetan?

(Tunnen itseni ihan 9-luokkalaiseksi biologian tunnilla :F Ja kyllä, menisin lääkäriin tiedustelemaan asioita, mutta YTHS on tietysti juuri nyt kesälomilla)
 
Tuplavarmistus
Minä söin aikoinani laatan loppuun ja kierto säilyi suunnilleen ennallaan. Kyllä varmaan siittiöt säilyvät elossa jos ne sinuun joutuvat, eikös se ole se 5 päivää minimi hengissäoloaika? Sitten kannattaa käyttää kumia etteivät jää elimistöön elämään.
 
delefantti
Moi!

Olen syönyt tasan 10 vuoden ajan Femoden- pillereitä ja söin nyt keskiviikkona viimeisen pillerin. Nyt ihmetyttää se, että menkat alko heti torstaina! Ikinä aikaisemmin ei ole käynyt näin, aina on mennyt 2-3 päivää ennen kuin tyhennysvuoto on alkanut..onkohan ihan normaalia? Vai voiko mieli olla niin vahva, että tiedostan että vika pilleri on otettu ja tilanne on nyt jotenkin erilainen...
 
luomutyttö
Lopetin Femodenit kolme viikkoa sitten (10V jälkeen) ja lähes joka päivä meinaa vähän päätä särkeä. Muuten olo on ookoo ja ainakaan vielä en ole räjähtynyt totaalisesti, niin kuin joskus aiemmin pillereillä. Jotain pientä masennuksen poikasta tuntuu kuitenkin olevan. Välillä tympäsee, ettei elämä olekaan niin ihanaa, kuin sen kuvitteli kolmikymppisenä olevan. Toivottavasti mieliala paranee ja tämä mielipaha on vain hetkellistä hormoneiden uudelleenasettumisesta johtuvaa.
 
Minni
Olen vähän päälle 30-kymppinen nainen ja olen syönyt pillereitä periaatteessa 14-vuotiaasta. Ensin söin 7 vuotta femodenia, pidin tauon n. 9kk ja sen jälkeen taas femodenia monta vuotta. Sitten pidin n. 5kk tauon ja siirryin käyttämään Nuvaring ehkäisyrengasta, jota käytin kolmisen vuotta. Nyt sen lopettamisen jälkeen ei ole muita normaalista poikkeavia merkkejä havaittavissa kuin alavatsan lievä juiliminen (tuntuu samalta kuin lievät kuukautiskivut) ja seksihaluni ovat lisääntyneet varmaankin kymmenkertaiseksi.

Femodenit ensimmäisen kerran lopetettuani alkoi melkoisen kova finniaalto yläselkään, käsivarsien takaosaan ja naamaan. Sitä kesti koko tuon taukoajan ja se olikin pääsyy pillereiden uudelleen aloittamiseen. En hakenut siihen mitään apua esim lääkäristä, vaikka olisi pitänyt. Olen nimittäin kuullut jälkeenpäin, että jotkut ovat saaneet samanlaisia akneoireita ja ne on saatu kuriin esim yhdellä akneen tarkoitetulla lääkekuurilla. Finnejä alkoi tosiaan tulla heti sen jälkeen, kun tyhjennysvuoto loppui ja en aloittanut enää uutta pilleriliuskaa. Ne pahenivat pikkuhiljaa siinä muutaman viikon aikana ja ensimmäisten luomukuukautisten aikaan niitä tuli lisää. Kannattaa käydä ostamassa kunnon ihonhoitotuotteet heti, jos alkaa finnejä tulemaan (maksaa hieman, mutta laatuun kannattaa panostaa). Kosmetologit auttaa, jotkut ovat erikoistuneet akneihon hoitoon. Akneihon keskustelupalstoilta saa varmasti myös hyviä vinkkejä, miten pitää ne kurissa. Hammastahnaa iltapuhdistuksen jälkeen finnien päälle, se tehosi minulla kaikkein parhaiten. Myös Vademecum-suuvesitippa suoraan finnin päälle ihan pienelle alueelle kuivatti tehokkaasti finnejä. Näitä vinkkejä itse luin akne-keskustelupalstoilta ja kannattaa kyllä koittaa, jos alkaa kunnolla pukkaamaan finniä.

Toisella lopetuskerralla kävi lähes samoin, mutta finnejä ei tullut lähellekään yhtä paljon. Ne sai kivasti peittoon laadukkaalla meikkivoiteella, mutta kyllä ne pikkasen häiritsivät silti.

Nyt renkaan lopettamisen jälkeen ei ole alkanut tulla finnejä vielä yhtään normaalia enemmän. Renkaan käytön aikana on ollut näppy siellä toinen täällä lähes aina eli tähän on jo totuttu. Kuukautiskierto on nyt vähä hakusessa, viikko on nyt mennyt yli. Odottelen siis tässä vielä ja toivon, että ne sieltä kohta tulee. En usko, että niitä nyt paria viikkoa enempää saa odotella, edellisilläkin kerroilla on ollut se eka kierto hieman pidempi, sen jälkeen vaihdellut 28-31pv tienoilla.

Mielialaan pillerit vaikuttavat ja minulla on lähipiiristä kokemuksia, missä ei-hormonaalinen ehkäisy on aivan välttämätön hyvän elämänlaadun turvaamiseksi. Miksi olla vihainen tai masentunut tai vaihtelevasti/hallitsemattomasti kaikkea, kun voi olla oma normaali itsensä. Joku aiemmin kyseli sitä, että millaisen tauon aikana sen mielialajutun pystyy toteamaan. Itse olen huomannut kohentuneen mielialani parin viikon jälkeen. Olo on rauhallisempi. Itselläni ei edes ole tarkoituksena tulla raskaaksi ja en ole vakituisessa parisuhteessa, joten mielialani kohentumiseen ei vaikuta se mahdollinen raskauden tuoma jännitys ja vauvakuume :eek:)
 
Hansu
Hei! Ajattelin kysyä nuista pillereitten lopettamisesta, että onko jollakin kokemusta siitä, että on käyttäny pillereitä noin vuoden ja lopettanut siihen? Onko tullut millaisia sivuvaikutuksia?
 
Janec
Söin Minuletteja ensin 10v, tulin rakaaksi ekasta omasta kierrosta. Sitten jatkoin pillereitä taas kun omat menkat alkoivat synnytyksen jälkeen. Nyt käytin niitä noin vuoden ja hormoonimigreenit lisääntyivät, joten päätin lopettaa ne kokonaan. Pilsut lopetin elokuussa ja nyt viime kuussa (siis marras -09) parturi totesi, että meikäläisen (jo valmiiksi tosi ohut hiuskuontalo) on ohentunut entisestään! Enhän minä sitä itse ollut huomannut, kun en hiuksiani ylhäältäkäsin katsele. Mulla lähti hiuksia myös silloin, kun imetin (tai yritin imettää...), joten en keksi muuta syytä tälle sulkasadolle kuin pillereiden lopettaminen. :( Muuta "mukavaa" pilsujen lopettamisen jälkeen on tänä syksynä olleet rasittavat välivuodot.

Ostin apteekista Priorin -merkkisiä nappeja ja olen niitä nyt nappaillut kuukauden ajan. Ainakin päänahassa tuntuu uusia hiustensänkiä, joten kai sieltä uutta pukkaa - toivotaan, että tämä karvanajo loppuu tähän. Menkat ovat nyt viimeksi olleet (eli marraskuussa) ekaa kertaa normaalirajoissa.

Taidan olla ainut, joka kärsii hiustenlähdöstä e-pillereiden lopettamisen jälkeen, vai löytyykö kohtalotovereita?
 
Susanna
Neljän vuoden välein pitäisi kuulemma pitää useamman kuukauden tauko pillereiden syömisessä, ettei elimistön oma hormonitoiminta lakkaa kokonaan. E-pillerithän lopettaa oman hormonitoiminnan ja estää ovulaation, joten jos syö pillereitä vuosikaudet putkeen, niin elimistö ei välttämättä enää osaakaan tuottaa normaalisti hormoneja. Vähän hirvittää tällainen oman elimistön "myrkyttäminen", kun itsekin niitä syön... On laittanut kyllä miettimään...
 
epätietoinen
Eli kauan kesti kun oireita alkoi tulemaan ja kauan oireet kestivät?? Lopetin n. kk sitten pillerit ja nyt oireet viittaavat raskauteen eli ei mitään finnejä ole tullut vaan mahan juilintaa, "viiltelyä" ja turvotusta viimeisen viikon aikana.Voinko olla raskaana (yritetty on kovasti) vai onko vaan tota pillerin lopettamis oireilua??
 
kupari
Lopetin pillerit noin 3kk sitten ja olo on suoraansanottuna aivan ihana. Pillereita syödessäni olin koko ajan vihainen, ärsyynnyin--> räjähdin kaikesta, hiukset oheni, paino nousi (veti aineenvaihdunnan tosi matalalle) jne jne. Nyt kun lopetin pillerit...

- laihtunut
- päässy eroon ummetuksesta
- en ole enää masentunut ja kärttyinen
- halut ovat palanneet
- menkkakivut ovat vähentyneet
- limakalvot eivät ole enää kuivat
- olen taas oma iloinen itseni

jnejne. MUTTA myös pieniä sivuvaikutuksia olen huomannut lopetettuani pilsut;

- hiukset rasvottuu nopeammin (ei kamalsti, mutta nopeammin kuin pillereiden kanssa)
- välivuotoja ja jatkuvaa tiputtelua (saattaa johtua myös siitä, että vaihdoin kuparikierukkaan ja on muutenkin kroppa sekaisin hormoneista)

Ei muuta, onneksi. Ihossani en ole huomannut mitään muutoksia. En ole koskaan kärsinyt iho-ongelmista ja sehän minua lopettamisessa pelottikin. Mutta muistakaahan ihmiset, että suurimmalla osalla ihmisistä, joille iho-ongelmat tulevat pillereiden lopettamisen jälkeen, pääsevät kyllä niistä ongelmista eroon. onhan se tosi perseestä, kun akne puhkeaa ja iho näyttää ja tuntuu kipeeltä, mutta kyllä pillerit pitää jokatapauksessa joskus lopettaa. Ja mitä pikemmin, sen parempi! En suosittelisi hormoneja enää kenellekään!

Niin ja kuparikierukasta sen verran vielä, että olen synnyttämätön 20v nainen, jolla pitkäaikainen suhde. Itse vain kävelin gynelle ja sanoin, että haluan kuparikierukan. Laittoivat samantien :)) tyytyväinen olen todellakin ollut! EI ENÄÄ IKINÄ PILLEREITÄ!
 
diudau
Moni on puhunut täällä masennuksesta ja mielialan vaihteluista. Miten pitkään teillä on kestänyt että henkinen tasapaino on palautunut entiselleen? Itse lopetin 4 kk sitten pillerit ja olo on helpottanut kovasti, mutta pillereiden aikana masentunut olo oli niin paha, joten luulen että kestää pidempään saada normaali olo takaisin.

Masennus oireet alkoivat pari vuotta sitten aloitettuani ensimmäiset e-pillerit. Cypretyl-nimiset olivat kyseiset pillerit. Ensimmäiset muutokset kehossa huomasin viikon syömisen jälkeen. Olin todella kiukkuinen ja vihainen ex-poikaystävälleni. Siitä sitten oireet kokoajan pahenivat. Ensin tuli haluttomuus, sitten mielialanvaihtelut, sen jäleen huomattiinkin olevan kuopan pohjalla. Terkkari teki suuntaa antavan masennustestin, joka antoi ymmärtää että mulla olisi masennus. No siltä se lievästi sanottuna tuntuikin. Sen jälkeen alkoivat pakko-ajatukset, jotka syvensivät masennuksen tunnetta.

3 kk olin ilman pillereitä. Sen jälkeen aloin uudestaan syömään Yasminelle nimisiä pilsuja. Vuosi tuli niiden kanssa kituuteltua, nekään eivät sopineet. Aluksi oli hirveitä päänsärkyjä, ja masentuneisuus vain jatkui. Lopulta pistin myös suhteen poikki, koska se ei enää toiminut.

7 kk kerkesin syödä myös meliane-nimisiä pillereitä. Nekään eivät sopineet, mutta olo kuitenkin oli parempi verrattuna edellisiin merkkeihin. Meliane kuitenkin lopulta kuivatti limakalvot, joten päätin lopettaa kesken kaiken syömisen ja ajattelin että saattaisi henkinen olotila korjaantua.

Nyt jälkeen päin ajateltuna lopettaminen oli fiksu päätös. Enää ei ole tarvinnut syödä beeta-salpaajia koetilanteissa tai muissa jännittävissä tilanteissa, enää ei ole tarvinnut huutaa nykyiselle poikaystävälle niin paljoa ja halut ovat pikkuhiljaa palaamaan päin. Edelleen pää on kuitenkin sekaisin tästä hormoonisekoilusta. Toivon että tilanne paranee ilman että tarvitsee ottaa mitään psyykelääkitystä tähän :p

Ja tsemppiä kaikille muillekkin, jotka kamppailette e-pillereiden kanssa!
 
Meliane
Söin Meliane-pillereitä 9 vuotta, jotka lopetin elokuun alussa. Ei mitään oireita, jos mielikuvitusta käyttää niin päätä särki ensimmäisen viikon. Kierto lyheni, ainakin ensimmäisen kierron mukaan, eli kp 24 tuli menkat. Eli oikein hyvät kokemukset, rohkeasti vain kokeilemaan kuin käy :)
 
Meliane
Söin Meliane-pillereitä 9 vuotta, jotka lopetin elokuun alussa. Ei mitään oireita, jos mielikuvitusta käyttää niin päätä särki ensimmäisen viikon. Kierto lyheni, ainakin ensimmäisen kierron mukaan, eli kp 24 tuli menkat. Eli oikein hyvät kokemukset, rohkeasti vain kokeilemaan kuin käy :)

Niin paitsi vällyjen välissä on vilkkaampaa, se oire onki mukava juttu! :D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä